Bakbroms i kurvor

Olof Eriksson skrev:
Först det jag highlightat me bold: Vad innebär det riktigt? Förstår inte språket!

Jag har för mig att du själv nämnde det tidigare, men nu hittar jag det inte. (Eller så har jag drömt)

Jag har ingen precis definition men Slip="glida" och det används både för rakt fram och i svängar då oftast som "slip angle". Alltså att ett hjul pekar innåt i svängen och i en annan brantare vinkel än (edit)längs med det resulterande spåret. Det enklaste exemplet är nog rakt-fram-körning och enligt påståenden så får man högsta greppet vid 10-20% spinn vid acc eller bromsning. T ex vid bromsning i 100 får man bästa kraften från däcken vid ca 80-90 hjulhastighet. Liknande siffror gäller för svängar.

Återkommer..

Last edited:
#Olsson# skrev:
Jag har för mig att du själv nämnde det tidigare, men nu hittar jag det inte. (Eller så har jag drömt)

Jag har ingen precis definition men Slip="glida" och det används både för rakt fram och i svängar då oftast som "slip angle". Alltså att ett hjul pekar innåt i svängen och i en annan brantare vinkel än det resulterande spåret. Det enklaste exemplet är nog rakt-fram-körning och enligt påståenden så får man högsta greppet vid 10-20% spinn vid acc eller bromsning. T ex vid bromsning i 100 får man bästa kraften från däcken vid ca 80-90 hjulhastighet. Liknande siffror gäller för svängar.
Ah ok, då hänger jag med! Så har jag upplevt det men inte riktigt trott på det, i utgångarna dvs. I ingången märker man det mycke tydligare, tycker jag iaf :)

Sen har ju iofs McCoy bevisat det för oss, men det är ju svårt å tro på ;D

Olof Eriksson skrev:
Jag vet inte jag, folk säger ju att det e för lite effekt(jämfört me greppet i däcken) i 600 för att powerslajda. Men annars ska vi prova ;) Har bara provat 1000cc sen jag lärde mig gasa.
Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket effekt man har så länge man bara har någon kvar så att säga. Om man redan åker på gränsen för vad däcken orkar med så ska det ju teoretiskt bara behövas ett oändligt litet tillskott för att bryta loss. I de flesta kurvor åker man väl med ungefär 50-75% av tillgängligt varvtal så då ska det inte vara något problem. De som hävdar att man måste ha mycket effekt för att powerslajda åker nog inte på gränsen för däcken.

Du verkar i alla fall seriös med detta och det ska bli kul att se hur "yvig" din åkstil blir. Ska du åka full säsong R600?

Olof Eriksson skrev:
Även om det inte är så så gör den där sista procenten 1km/h (i 100km/h kurvor då), och runt en bana så handlar det om flera placeringar.

Absolut. Dina resonemang "samkör" jag med min bok :D , och de stämmer till 100% vad jag kan se. Min enda tanke var att det kanske är ett sådant extremt finlir för relativt små vinster när så mycket annat kanske spelar in. T ex att det skall kännas rätt, körstil etc.

F ö skrev han ungefär så här:

Det däck som har den lägre friktionskoefficienten kommer tappa grepp först. Koefficienten är inte konstant. Om man ökar kontaktytans tryck så minskar koefficienten. (motsats-->motsats) T ex en jätte-sula bak ökar koefficienten bak, vilket innebär att fronten blir mer benägen att tappa kraft först. Det är den koefficienten som förändras ca 10% per dubblerad last.

Neutral skrev:
Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket effekt man har så länge man bara har någon kvar så att säga. Om man redan åker på gränsen för vad däcken orkar med så ska det ju teoretiskt bara behövas ett oändligt litet tillskott för att bryta loss. I de flesta kurvor åker man väl med ungefär 50-75% av tillgängligt varvtal så då ska det inte vara något problem. De som hävdar att man måste ha mycket effekt för att powerslajda åker nog inte på gränsen för däcken.

Du verkar i alla fall seriös med detta och det ska bli kul att se hur "yvig" din åkstil blir. Ska du åka full säsong R600?
Jo jag tycker ju det, men en del tycker ju att köra sporthoj e olikt allt annat. ;)

Jarå klart jag är seriös, sen beror det väl på hur det känns och hur mycke rätt ni har hur det kommer se ut ute på banan sen.

Jag kommer börja på anderstorp och sen ser vi vad det blir av det, går det någorlunda å känns det kul så blire nog att åka hela säsongen, lite upp till de som står för alla kostnader också... Anderstorp verkar ju inte direkt vara någon bana där man har något ut av att använda teknikerna av det jag sett på flygfoton, men bara för sakens skull kan vi ju prova ;)

#Olsson# skrev:
Absolut. Dina resonemang "samkör" jag med min bok :D , och de stämmer till 100% vad jag kan se. Min enda tanke var att det kanske är ett sådant extremt finlir för relativt små vinster när så mycket annat kanske spelar in. T ex att det skall kännas rätt, körstil etc.

F ö skrev han ungefär så här:

Det däck som har den lägre friktionskoefficienten kommer tappa grepp först. Koefficienten är inte konstant. Om man ökar kontaktytans tryck så minskar koefficienten. (motsats-->motsats) T ex en jätte-sula bak ökar koefficienten bak, vilket innebär att fronten blir mer benägen att tappa kraft först. Det är den koefficienten som förändras ca 10% per dubblerad last.
Jag tror att det är grundläggande för att åka fort, men kanske är det inte för att utnyttja greppet utan för att det ska kännas säkert. Känns det säkrare gör man mindre dumma saker som förare. (som att hålla hårt i styret tex)

Och nu börjar jag förstå riktigt vad han menar, tack :tummenupp De som känner mig vet att jag kan ha lite svårt att få fram vad jag menar, så det händer ofta att man pratar om samma sak egentligen

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Jag kan ju ha hur fel som helst, men jag har förbättrat mina varvtider ganska rejält i alla motorsporter med gummi i backen sen jag började köra på det här sättet. (hitta vart framändan inte orkar mer, hitta vart bakändan ger upp och sen balansera fram och bak med gasen)
Håller med till 100%. Det ska släppa lite hela tiden i kurvan, först fram och sen bak, det är det som är det svåra in the kråksång!

Torkel skrev:
Håller med till 100%. Det ska släppa lite hela tiden i kurvan, först fram och sen bak, det är det som är det svåra in the kråksång!
Jag är inte alls skraj för bakändan men fyfaaasiken för att kasa framändan... Men det är ju det som gör det roligt, och roligare än att köra bil, att de e lite utmaning att överkomma sig själv! :tummenupp

En annan fråga:

Kan framhjulet också rita smala svarta spår, ex vid ingången av kurvor, och är det säkert att det upplevs av föraren?

Torkel skrev:

För oss som bara fått släpp p g a grova misstag - hur tar man sig dit till underbara "Släpp-Land" samt ser till att man något sånär stannar kvar precis innanför utan att passera rakt igenom och ut på andra sidan (gruset) ? Går det överhuvud taget?

edit: förutsatt att man har rätt däck då såklart.

edit2: Egentligen undrar jag (väl) om det går att beskriva ungefär hur nära man är att vurpa om man åker precis så att man känner att det släpper.

Last edited:
Hulken_1 skrev:
En annan fråga:

Kan framhjulet också rita smala svarta spår, ex vid ingången av kurvor, och är det säkert att det upplevs av föraren?

Framdäcket kan i alla fall rita spår ut ur kurvan vid ett långsamt släpp, tyvärr rätade det aldrig upp sig :huvet men 20m spår blev det.

#Olsson# skrev:
För oss som bara fått släpp p g a grova misstag - hur tar man sig dit till underbara "Släpp-Land" samt ser till att man något sånär stannar kvar precis innanför utan att passera rakt igenom och ut på andra sidan (gruset) ? Går det överhuvud taget?

edit: förutsatt att man har rätt däck då såklart.

edit2: Egentligen undrar jag (väl) om det går att beskriva ungefär hur nära man är att vurpa om man åker precis så att man känner att det släpper.
Nu vet jag inte om jag fick svara på det här men ;) Jag tror det handlar om att träna tills man kommer till gränsen, inte försöka pusha fram det "bara för att komma dit".

Min mätare funkar så att jag överdriver på gaspådraget och lägger ner tills bakändan börjar kasa, nästa varv vet jag ungefär vart det är och gör samma sak igen, men nu har jag mer tid på mig att balansera det mot framändan istället. Det känns som den säkra vägen för mig, men det finns säkert dom som gör det i omvänd ordning.

När man väl gjort det några gånger så har man en känsla av när det kommer hända i olika kurvor. Sen försöker man hålla sig inom gränsen eller över gränsen om man har en poäng med att göra det. Själva gränsen blir bredare ju duktigare man är på köra, ju närmare sin "grundfart" är "var det släpper". Någon som nybörjat köra och försöker köra över gränsen kör oftast ryckigt för att komma dit, och därför ser man en hel del highsiders ;) (jag har tagit det lugnt fram och aldrig highsidat på gaspådrag)

Hulken_1 skrev:
En annan fråga:

Jag skulle vilja svara ja, om man har felaktigt däckval eller däcktryck eller viker hojjen otroligt hårt (Rossi-hårt dvs). Men det är mycke större chans att det är av bakdäcket du får märkena, speciellt om du inte känner det. Gjorde cykeln det för mig skulle jag sätta mig ner å fundera på inställningarna innan jag ger mig ut på banan igen, för mest troligt är det fel nånstans.

Olof Eriksson skrev:
Jag skulle vilja svara ja, om man har felaktigt däckval eller däcktryck eller viker hojjen otroligt hårt (Rossi-hårt dvs). Men det är mycke större chans att det är av bakdäcket du får märkena, speciellt om du inte känner det. Gjorde cykeln det för mig skulle jag sätta mig ner å fundera på inställningarna innan jag ger mig ut på banan igen, för mest troligt är det fel nånstans.

Men teoretiskt om det är på gasavslag och framhjulet börjar sticka, så ger man lite gas så flyttas tyngdpunkten bak och framhjulssläppet försvinner :D

Hulken_1 skrev:
Men teoretiskt om det är på gasavslag och framhjulet börjar sticka, så ger man lite gas så flyttas tyngdpunkten bak och framhjulssläppet försvinner :D
Japp det stämmer. Jag vet inte om du försökte va lustig men så är det faktiskt. Jag som e feg på bromsa går på gas samtidigt som jag svänger. Andra bromsar en bit in i kurvan och om det kanar fram då släpper man ju bara upp.

Fast kanar det fram när man svänger hojjen så kör man rejält fort. MotoGP-fort.

Jag tycker allt det släpper fram ibland, inte lika ofta som bak. Men ibland känner man att det kanar i framänden, då slår hjärtat gärna ett slag extra. Ett ställa där jag tycker det släpper både här å där är utgång ur sviestadböjen (heter den så kurvan ut på start&mål?) Lika nervös varje gång när det fladdar och studsar där. Sen att man såg Sonni's dunderkrasch live där gjorde inte saken bättre :eek:

Martin skrev:
Jag tycker allt det släpper fram ibland, inte lika ofta som bak. Men ibland känner man att det kanar i framänden, då slår hjärtat gärna ett slag extra. Ett ställa där jag tycker det släpper både här å där är utgång ur sviestadböjen (heter den så kurvan ut på start&mål?) Lika nervös varje gång när det fladdar och studsar där. Sen att man såg Sonni's dunderkrasch live där gjorde inte saken bättre :eek:
Jag tror det är såhär att du blir nervös för att gå över guppen där och håller extra hårt i styret. Kolla nästa gång om det är så!

I utgångar kan man nästan inte få framhjulet att släppa för att man har ingen belastning på det, om man inte kör så fort i ingången att man inte kan börja vrida på förns man har rätat upp hojjen helt. Är man orolig för att gå över ett gupp eller om man går över ett gupp och blir skraj kan det hända att man slår av och dessutom håller hårt i styret. Att du slår av gör att du får mer vikt fram och därmed gör det möjligt att kana, att du håller hårt i styret gör att fjädringen inte får jobba som den ska och dessutom fortplantar du styrslagen till resten av hojjen.

Jag har problem med att komma över sånna här saker också, men det är lättare när man vet om det!

Nyteknik skrev:
Om du kör roadracing är allt annat än fullständigt grepp samma sak som förlorad tid.
rejser skrev:
Kan du inte berätta det för Rossi och pojkarna oxå :)
De hjulspinn och sladdar vi ser i VM är i de flesta fall av den sort som sinkar förarna. Skulle Capirossi tjäna på att medvetet framkalla hjulspinn betyder inte det att en svensk amatör kan göra "samma sak" och ha någon nytta av det. Vi använder inte likadana däck, inte likadana motorcyklar, vi kör på annorlunda banor etc. Men framför allt har en duktig svensk amatör bara ett uns av den talang som dessa förare besitter. Ett trist men troligen användbart råd till den fyrtaktsförare som vill bli snabb lyder därför: kör efter DP#70 eller någon annan duktig 250-förare när det är träning och försök hålla en jämn lucka mellan dig och moppen framför.

Bifogat

• Capirossi.jpg
    Capirossi.jpg
    48 KB · Visningar: 62
Last edited:
Nyteknik skrev:
1. Vad världens bästa roadracingförare har utvecklat till en personlig teknik är inte med nödvändighet något för en svensk Rookie 1000-förare.

2. De hjulspinn och sladdar vi ser i VM är i de flesta fall av den sort som sinkar förarna. Se bild ->

Jag vågar nog påstå att om en Rookieförare kör en tävling med båda hjulen i linje hela tiden, utan minsta släpp eller drift i kurvorna, så kommer han inte vara i närheten av pallplats. Eller har jag missbedömt nivån på förarna då?
Obs att jag menar inte några McCoy uppställ nu, men du skrev "fullständigt grepp".

rejser skrev:
Jag vågar nog påstå att om en Rookieförare kör en tävling med båda hjulen i linje hela tiden, utan minsta släpp eller drift i kurvorna, så kommer han inte vara i närheten av pallplats. Eller har jag missbedömt nivån på förarna då? Obs att jag menar inte några McCoy uppställ nu, men du skrev "fullständigt grepp".
En GSX-R 1000 har 170 hk och till och med jag skulle troligen åstadkomma en och annan sladd om jag försökte köra fort med den. Men det betyder ju inte att jag förfogar över en tidsbesparande "teknik". Det vore med säkerhet bättre om jag körde utan att det sladdade eftersom det innebär bättre acceleration och större chans att jag hamnar i avsett spår in i en sväng. Se hur Christer Miinin och Jerker Axelsson kör - med grymma "sladdar" och "uppställ" som en medveten teknik? Nej, knappast.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back