Tur att datorn låser sig när man skriver ett långt inlägg...
oFFkeFF skrev:
Man ska väl tillägga att det är på framhjulet som mesta vikten ligger på in i svängen. Ganska självklart.. Bakhjulet är väldigt lätt under bromsningen, och ger därför heller inte lika mycket bromskraft, en annan femma är sedan ut ur svängen, då förflyttar sig ju vikten bakåt, eftersom du accar istället..
Bakhjulet har alltså inte så stor betydelse in i svängen, visst sladdar det in i svängen behöver du inte tappa tid, men oftast på ett race-chassi, så innebär det en nervös bakända som istället stör inbromsningen och ingången till svängen. Vissa bryr sig inte om det heller.
Som sagt, har lekt med motard och isåka också, men det är som sagt lite annan åkstil, iaf vanligtvis. Såvida man inte heter McCoy som ställde ut cykeln med hjälp av gasen INNAN svängen, inte med motorbroms eller vanlig broms..
Tänk såhär då, när börjar utgången av svängen? Med min defination innebär "åka på framhjulet genom kurvan" att man låter framhjulet bära vikten genom större delen av kurvan. Det innebär att man går inte på gasen förns efter apex. För så fort du går på gasen flyttar du vikten bakåt. Har du bara lite driv så haru oftast mer vikt på bakhjulet (såvida de e någorlunda 50/50 i stillastående läge)
*Edit, för mig startar utgången av kurvan just efter man svängt och samtidigt som man går av bromsen
McCoy ställde hojjen efter han svängt (vad jag sett iaf, annars är han verkligen enastående. Efter han svängt hojjen, det innebär långt före apex ändå), och för mig innebär det inte innan svängen. Jag tror personligen att man tjänar mer på det i RR än i motard för att du har mindre sträcka att styra hojjen för utgången med sladden (i motard dvs).
#Olsson# skrev:
Ja, jag nöjer mig med att läsa och i min bok står det att största kraften från däcken erhålls vid 10-20% slip. Kan det inte vara så att åka-på-framhjulet-förarna utnyttjar större delen av det området med stort finlir på fronten. Det, tillsammans med att personlig körstil borde vara en stor (och kanske t o m större) ingrediens - ger trots allt ett bra resultat. Att lyckas göra samma bedrift med båda hjulen, är ytterligare en nivå uppåt i karriären.
Därtill, enligt samma bok (Chassi Design/Tony Foale) så tycks det inte vara så stora förändringar i däck-kraft när lasten förändras. Han påpekar att mätningar saknas men han uppskattar att det rör sig om ca 10% för en fördubblad last. Ligger man då med 10% extra last på fronten, borde det ge runt 1% sämre kraft från framdäcket. Inte mycket förlust i ett komplext sammanhang.
Bara en liten bakfylletanke liksom
Först det jag highlightat me bold: Vad innebär det riktigt? Förstår inte språket!
Tur att jag räknar fel varrenda gång jag försöker räkna på detta, få se om jag fått det någorlunda rätt nu

Menar han alltså att även om man accelerar 100% (dvs framhjulet i luften) så ökar bara belastningen 10%? Det borde innebära att om du använder 10% mer gummi än fullt nerlägg skulle du kunna åka på bakhjulet från då du svängt hojjen klart? (dvs en bra bit innan apex)
Även om det inte är så så gör den där sista procenten 1km/h (i 100km/h kurvor då), och runt en bana så handlar det om flera placeringar.
Förra året var det någon rookieförare (som åker i toppen) som sa att han gick på gas redan när han svängde hojjen. Många sa emot honom men jag började fundera över det där ändå. Sen läste jag twist 2 igen och då fick boken en helt annan betydelse.
Jag kan ju ha hur fel som helst, men jag har förbättrat mina varvtider ganska rejält i alla motorsporter med gummi i backen sen jag började köra på det här sättet. (hitta vart framändan inte orkar mer, hitta vart bakändan ger upp och sen balansera fram och bak med gasen)
Neutral skrev:
Ett är då säkert, det ska bli intressant att se Olof i R600 i sommar. Är det månne en ny Garry McCoy vi ser?
Jag vet inte jag, folk säger ju att det e för lite effekt(jämfört me greppet i däcken) i 600 för att powerslajda. Men annars ska vi prova

Har bara provat 1000cc sen jag lärde mig gasa.
(blir mycke edit här)
Skulle va kul å se er som säger att det är en helt annan sak på motard komma med powerslide från innan apex sen också. För tydligen är det ju mycke lättare

Jag lånar gärna ut hojjen till den som vill prova.
Något som också stödjer mina teorier är att Rossi, Gibernau, Biaggi, Bostrom, Hayden (motocross, supermoto, flattrack, roadracing), Papunen, Lindström och tillåme Swedie (inte än, men snart) här på forumet tränar inför och under RR-säsongen med supermoto, motocross osv.