Bakbroms i kurvor

Olof Eriksson skrev:
Jag håller bakhjulet med mening i backen när jag slajdar iaf, hur gör du?

*Edit, borde väl allmänt vara så att om hjulet lyfter så bromsar man för hårt? Jag menar när hojjen ställer sig upp (även om det kanske inte handlar om mer än några cm) så måste ju bromskraften minska för att man inte ska fortsätta framöver?

Fördelen med att ha hojjen i sidan är att man kan låta bakhjulet "bära" lite vikt också samtidigt som man kan ha framhjulet rakt en längre period. I själva bromsandet då alltså, sen vinner du också på att du inte behöver svänga hojjen när du väl kommer fram till kurvan, för vi är väl alla överrens om att det tar tid? ;)

Sen är det en helt annan sak att få det utfört. Och det tror jag säkert att det inte är många som gör det med vinst. Det är det inte många i motard som gör heller. Och min vinst i det ligger nog i att jag inte är tuff nog för att bromsa in i kurvorna annars.
men du måste referera till din motard körning hela tiden?
annars så, ja, you got another thing coming.

Visst prova du, ser ruskigt ball ut, du kommer garanterat inte vinna nått på det, snarare förlora.
bara du inte fäller mig på kuppen :tungan

R2 skrev:
men du måste referera till din motard körning hela tiden?
annars så, ja, you got another thing coming.
Haha ja, det är kanske som ni säger, att en cykel på två hjul med koppling, två bromsar, en framgaffel, en bakstötdämpare och en sadel uppträder som inget annat. :rolleyes:

Men vi får la se hur mycket kåpdelar det blir på banan då ;) :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
Haha ja, det är kanske som ni säger, att en cykel på två hjul med koppling, två bromsar, en framgaffel, en bakstötdämpare och en sadel uppträder som inget annat. :rolleyes:

Men vi får la se hur mycket kåpdelar det blir på banan då ;) :tummenupp
fundera lite över varför hojar ser ut som dom gör chassie-geometriskt, och hur dom brukas. finns lite fler parametrar än de du räknar upp.

oFFkeFF skrev:
Inte för att vara alltför moppsig nu, men har du kört en R-hoj runt bana i något tempo med sladd ännu?

Olof Eriksson skrev:
Arå, inte med tidtagning dock.
Olof Eriksson påminner mig om hur Swedie hånandes av Chrille men sedan täppte till truten på honom med synnerligen imponerande varvtider. Vore intressant att se om Olof Eriksson kan leva upp till sina berättelser i sadeln på en Roadracinghoj.

Nyteknik skrev:
Olof Eriksson påminner mig om hur Swedie hånandes av Chrille men sedan täppte till truten på honom med synnerligen imponerande varvtider. Vore intressant att se om Olof Eriksson kan leva upp till sina berättelser i sadeln på en Roadracinghoj.

Absolut, då ska jag erkänna att det finns undantag.
Önskar alla all lycka i RR.
Sen har jag inte sagt att jag sladdar så jävla bra eller mycket, eller Olle inte kommer bli snabb, bara att han inte har nånn nytta av bakbromsen i kurvorna.

Det som stabiliserar hojen när man bromsar med gaspådrag samtidigt är att bakfjädringen dras ihop pga det ökade momentet från kedjan. Hojen blir alltså mer "chopperlik" :) Tekniken är väldigt vanligt inom motocross på halvhög nivå. Funkar bättre desto ojämnare underlag. Har aldrig kört bana, men om jag fick för mig att försöka slå varvrekord runt kvarteret med 30år gammal asfalt, tjälsprickor osv så tror jag det skulle göra skillnad.

Sen tycker jag som Olof att asfalt är ganska harmlöst att sladda på. Friktionen ökar med ökat slip så sladden är till viss del självreglerande. De flesta sporthojsåkare är bara ovana med det och därför blir dom livrädda, tvärsläpper gasen och hi-sidar första gången dom sladdar. Därefter är dom ännu mer rädd för att sladda.

Nyteknik skrev:

Har sett Olofs filmer när han slajdar på både is och asfalt, och det ser riktigt bra och fort ut. Tror nog han kommer kunna köra riktigt fort på sporthoj också.
Skillnaden är att på en motard har man nästan noll tryck på framhjulet, medan man på de flesta racehojar, åker väldigt mycket på framhjulet genom kurvorna.
Tror motardträning ger mycket bra övning för hojkontroll, precis som cross-åkning etc.
Men bara för det är inte allt applicerbart rakt över mellan disciplinerna.

Jag kan för övrigt säga att jag sladdade som fan mitt första år på 600 2001, mest för att jag hade svårt med motorbromsen in i kurvorna, så det gick på tvären in i många kurvor, iom att jag inte hade ordning på hojen tappade jag väldigt mycket tid in i svängarna..

rejser skrev:
Men jag blir lite nyfiken oxå. Om ni bromsar in i kurvan, klickar ned några växlar, kopplingen ute och högt varv. Lite lite bakbroms, låser ni upp hjulet så lätt som Teddy beskriver då? Håller inte motorn emot så det inte låser?
Jag har ingen aning för jag använder ingen motorbroms, jag frikopplar under hela inbromsningen. Jag gatkör min racer!
:)

Teddy skrev:
Jag har ingen aning för jag använder ingen motorbroms, jag frikopplar under hela inbromsningen. Jag gatkör min racer!
:)

haha...inte undra på att du låser bakhjulet isåfall :tummenupp
Nä låt skrotet varva och motorbromsa lite, då kan du trampa ganska rejält utan att låsa hjulet.

Two stroke man skrev:
Det som stabiliserar hojen när man bromsar med gaspådrag samtidigt är att bakfjädringen dras ihop pga det ökade momentet från kedjan. Hojen blir alltså mer "chopperlik" :) Tekniken är väldigt vanligt inom motocross på halvhög nivå. Funkar bättre desto ojämnare underlag. Har aldrig kört bana, men om jag fick för mig att försöka slå varvrekord runt kvarteret med 30år gammal asfalt, tjälsprickor osv så tror jag det skulle göra skillnad.

Sen tycker jag som Olof att asfalt är ganska harmlöst att sladda på. Friktionen ökar med ökat slip så sladden är till viss del självreglerande. De flesta sporthojsåkare är bara ovana med det och därför blir dom livrädda, tvärsläpper gasen och hi-sidar första gången dom sladdar. Därefter är dom ännu mer rädd för att sladda.

*asfalt-mode off*
Bob Hannah körde med bakbroms genom kurvorna på den tiden han var med och körde MX. Och han var rätt snabb för sin tid. Har för mig att han var tidig med det inom MX.
Inom enduro är bakbromsen hojens stabilisator, hojen blir mycket märkbart stabilare när man använder den på rätt sätt.
Åker med lätt bakbroms och slirar lätt på kopplingen(nä, är inget för asfalten, jag vt) på de partier där det finns risk för ofrivilliga släpp, typ stenpartier och ställen med hala rötter.
Resultatet blir en cykel som inte spinner loss i ett kör och man blir inte lika trött samt att det då går fortare.

*asfalt-mode on*

Borde funka bra på asfalt också, men behovet torde vara mycket mindre. :D

:tummenupp
Jag heter Lasse skrev:
*asfalt-mode off*
Bob Hannah körde med bakbroms genom kurvorna på den tiden han var med och körde MX. Och han var rätt snabb för sin tid. Har för mig att han var tidig med det inom MX.
Inom enduro är bakbromsen hojens stabilisator, hojen blir mycket märkbart stabilare när man använder den på rätt sätt.
Åker med lätt bakbroms och slirar lätt på kopplingen(nä, är inget för asfalten, jag vt) på de partier där det finns risk för ofrivilliga släpp, typ stenpartier och ställen med hala rötter.
Resultatet blir en cykel som inte spinner loss i ett kör och man blir inte lika trött samt att det då går fortare.

*asfalt-mode on*

Borde funka bra på asfalt också, men behovet torde vara mycket mindre. :D
Hör att det finns fler gamlingar här! Bob Hannah! Blir nästan alltid lika glad när man hör såna namn... Rick Johnsson, Kewin Schwantz... ungdomarna vet inte ens vad 34 står för!
Jo kopplingen är ett fint verktyg. På gamla dar har dock u.t. skaffat en touringhoj(YZF250) så kopplingen fyller inte samma funktion längre.

oFFkeFF skrev:
Skillnaden är att på en motard har man nästan noll tryck på framhjulet, medan man på de flesta racehojar, åker väldigt mycket på framhjulet genom kurvorna.
Tror motardträning ger mycket bra övning för hojkontroll, precis som cross-åkning etc.
Men bara för det är inte allt applicerbart rakt över mellan disciplinerna.
Jag tror att oavsett mc-sport (eller bil för det) så går det ut på att balansera hur mycke grepp man har på hjulen (i slutändan är allt bundet till det, hur fort man viker ner hojjen, hur mycke nerlägg, vilket spår man väljer osv). (fortsätter quote efter pausen)
R2 skrev:
fundera lite över varför hojar ser ut som dom gör chassie-geometriskt, och hur dom brukas. finns lite fler parametrar än de du räknar upp.
Vad jag menar är inte att det är exakt samma sak, men att det klart är applicerbart med lite anpassning!

Jag tycker såhär innan jag klurat dit jag är idag, att hojdiciplinerna var helt skilda saker. Men när jag upptäckte det här med att balansera grepp fram och bak så ändrade jag uppfattning. Riktigt förvånad blev jag när jag såg en MX-instruktionsvideo med en av topp-killarna, och det mesta stämde med twist of the wrist-böckerna. Nu säger jag int att jag vet mer än någon annan utan det kan lika gärna vara jag som missat något också, men det är anledningen till varför jag tycker som jag gör!

Nyteknik skrev:
Om du kör roadracing är allt annat än fullständigt grepp samma sak som förlorad tid.
Då kan jag verkligen inte förstå varför ni också säger att man åker på framhjulet genom böjjarna. Det innebär ju att man inte kan använda lika mycket nerlägg för att det släpper tidigare (överbelastning fram). Om man tittar på hur mycke gummi man har på vardera hjulen så skaru väl ha en 10-20% mer bak, precis samma eller kanske ännu mer än motard.

Samma sak är det i motocross, man måste hitta balans i hur mycket man kan belasta varje hjul. Skulle tippa på att de som åker mx fort kan åka RR branno fort också :) (titta på en MX-åkare som åker på en flat kurva utan spår, där är kurvtekniken som mest uppenbar)

Ursäkta att man gått offtopic, men det är såhär jag länkar ihop de olika hojgrenarna. Man sitter på annorlunda sätt och man är på annorlunda underlag, men det är fortfarande motorcyklar allihopa!

Last edited:
Ett är då säkert, det ska bli intressant att se Olof i R600 i sommar. Är det månne en ny Garry McCoy vi ser? :D

Olof Eriksson skrev:
Då kan jag verkligen inte förstå varför ni också säger att man åker på framhjulet genom böjjarna. Det innebär ju att man inte kan använda lika mycket nerlägg för att det släpper tidigare (överbelastning fram). Om man tittar på hur mycke gummi man har på vardera hjulen så skaru väl ha en 10-20% mer bak, precis samma eller kanske ännu mer än motard.

Samma sak är det i motocross, man måste hitta balans i hur mycket man kan belasta varje hjul. Skulle tippa på att de som åker mx fort kan åka RR branno fort också :) (titta på en MX-åkare som åker på en flat kurva utan spår, där är kurvtekniken som mest uppenbar)

Ursäkta att man gått offtopic, men det är såhär jag länkar ihop de olika hojgrenarna. Man sitter på annorlunda sätt och man är på annorlunda underlag, men det är fortfarande motorcyklar allihopa!

Man ska väl tillägga att det är på framhjulet som mesta vikten ligger på in i svängen. Ganska självklart.. Bakhjulet är väldigt lätt under bromsningen, och ger därför heller inte lika mycket bromskraft, en annan femma är sedan ut ur svängen, då förflyttar sig ju vikten bakåt, eftersom du accar istället..
Bakhjulet har alltså inte så stor betydelse in i svängen, visst sladdar det in i svängen behöver du inte tappa tid, men oftast på ett race-chassi, så innebär det en nervös bakända som istället stör inbromsningen och ingången till svängen. Vissa bryr sig inte om det heller.
Som sagt, har lekt med motard och isåka också, men det är som sagt lite annan åkstil, iaf vanligtvis. Såvida man inte heter McCoy som ställde ut cykeln med hjälp av gasen INNAN svängen, inte med motorbroms eller vanlig broms..

Olof Eriksson skrev:

Ja, jag nöjer mig med att läsa och i min bok står det att största kraften från däcken erhålls vid 10-20% slip. Kan det inte vara så att åka-på-framhjulet-förarna utnyttjar större delen av det området med stort finlir på fronten. Det, tillsammans med att personlig körstil borde vara en stor (och kanske t o m större) ingrediens - ger trots allt ett bra resultat. Att lyckas göra samma bedrift med båda hjulen, är ytterligare en nivå uppåt i karriären.

Därtill, enligt samma bok (Chassi Design/Tony Foale) så tycks det inte vara så stora förändringar i däck-kraft när lasten förändras. Han påpekar att mätningar saknas men han uppskattar att det rör sig om ca 10% för en fördubblad last. Ligger man då med 10% extra last på fronten, borde det ge runt 1% sämre kraft från framdäcket. Inte mycket förlust i ett komplext sammanhang.

Bara en liten bakfylletanke liksom :tungan

Last edited:
Tur att datorn låser sig när man skriver ett långt inlägg...

oFFkeFF skrev:
Man ska väl tillägga att det är på framhjulet som mesta vikten ligger på in i svängen. Ganska självklart.. Bakhjulet är väldigt lätt under bromsningen, och ger därför heller inte lika mycket bromskraft, en annan femma är sedan ut ur svängen, då förflyttar sig ju vikten bakåt, eftersom du accar istället..
Bakhjulet har alltså inte så stor betydelse in i svängen, visst sladdar det in i svängen behöver du inte tappa tid, men oftast på ett race-chassi, så innebär det en nervös bakända som istället stör inbromsningen och ingången till svängen. Vissa bryr sig inte om det heller.
Som sagt, har lekt med motard och isåka också, men det är som sagt lite annan åkstil, iaf vanligtvis. Såvida man inte heter McCoy som ställde ut cykeln med hjälp av gasen INNAN svängen, inte med motorbroms eller vanlig broms..
Tänk såhär då, när börjar utgången av svängen? Med min defination innebär "åka på framhjulet genom kurvan" att man låter framhjulet bära vikten genom större delen av kurvan. Det innebär att man går inte på gasen förns efter apex. För så fort du går på gasen flyttar du vikten bakåt. Har du bara lite driv så haru oftast mer vikt på bakhjulet (såvida de e någorlunda 50/50 i stillastående läge)

*Edit, för mig startar utgången av kurvan just efter man svängt och samtidigt som man går av bromsen

McCoy ställde hojjen efter han svängt (vad jag sett iaf, annars är han verkligen enastående. Efter han svängt hojjen, det innebär långt före apex ändå), och för mig innebär det inte innan svängen. Jag tror personligen att man tjänar mer på det i RR än i motard för att du har mindre sträcka att styra hojjen för utgången med sladden (i motard dvs).

#Olsson# skrev:
Ja, jag nöjer mig med att läsa och i min bok står det att största kraften från däcken erhålls vid 10-20% slip. Kan det inte vara så att åka-på-framhjulet-förarna utnyttjar större delen av det området med stort finlir på fronten. Det, tillsammans med att personlig körstil borde vara en stor (och kanske t o m större) ingrediens - ger trots allt ett bra resultat. Att lyckas göra samma bedrift med båda hjulen, är ytterligare en nivå uppåt i karriären.

Därtill, enligt samma bok (Chassi Design/Tony Foale) så tycks det inte vara så stora förändringar i däck-kraft när lasten förändras. Han påpekar att mätningar saknas men han uppskattar att det rör sig om ca 10% för en fördubblad last. Ligger man då med 10% extra last på fronten, borde det ge runt 1% sämre kraft från framdäcket. Inte mycket förlust i ett komplext sammanhang.

Bara en liten bakfylletanke liksom :tungan

Först det jag highlightat me bold: Vad innebär det riktigt? Förstår inte språket!

Tur att jag räknar fel varrenda gång jag försöker räkna på detta, få se om jag fått det någorlunda rätt nu ;) Menar han alltså att även om man accelerar 100% (dvs framhjulet i luften) så ökar bara belastningen 10%? Det borde innebära att om du använder 10% mer gummi än fullt nerlägg skulle du kunna åka på bakhjulet från då du svängt hojjen klart? (dvs en bra bit innan apex)

Även om det inte är så så gör den där sista procenten 1km/h (i 100km/h kurvor då), och runt en bana så handlar det om flera placeringar.

Förra året var det någon rookieförare (som åker i toppen) som sa att han gick på gas redan när han svängde hojjen. Många sa emot honom men jag började fundera över det där ändå. Sen läste jag twist 2 igen och då fick boken en helt annan betydelse.

Jag kan ju ha hur fel som helst, men jag har förbättrat mina varvtider ganska rejält i alla motorsporter med gummi i backen sen jag började köra på det här sättet. (hitta vart framändan inte orkar mer, hitta vart bakändan ger upp och sen balansera fram och bak med gasen)

Neutral skrev:
Ett är då säkert, det ska bli intressant att se Olof i R600 i sommar. Är det månne en ny Garry McCoy vi ser? :D
Jag vet inte jag, folk säger ju att det e för lite effekt(jämfört me greppet i däcken) i 600 för att powerslajda. Men annars ska vi prova ;) Har bara provat 1000cc sen jag lärde mig gasa.

(blir mycke edit här)
Skulle va kul å se er som säger att det är en helt annan sak på motard komma med powerslide från innan apex sen också. För tydligen är det ju mycke lättare ;) Jag lånar gärna ut hojjen till den som vill prova.

Något som också stödjer mina teorier är att Rossi, Gibernau, Biaggi, Bostrom, Hayden (motocross, supermoto, flattrack, roadracing), Papunen, Lindström och tillåme Swedie (inte än, men snart) här på forumet tränar inför och under RR-säsongen med supermoto, motocross osv.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Tack för bra svar.

Jag har märkt att jag (trots gatnisse) bromsar något in i kurvorna främst vid väg-körning men även något på bana. Jag har försökt lägga av med bakbromsen eftersom många kör utan. Samtidigt är det svårt att bryta mönstren. Kanske säkrast att fortsätta med vad man är van med för slippa strula till det för sig.

koppla ur :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back