Bakbroms i kurvor

HurtsLikeHell skrev:
När det gäller att häva sladd verkar det dumt att lära sig av med reflexen att slå av på gasen för att häva sladd. Däremot borde man kunna förutse att man ligger på gränsen och vara beredd på att lätta på gasen och slå på igen för att sätta cykeln igen.
Att förutse vart gränsen går är få förunnat och inte ens de bästa i världen klarar av det för jämnan.
Hulken_1 skrev:
3: ZX9R-98 Inte så speciell egentligen utan det var utgången på Kvarnkurvan på Kullen med en för kall stomme på däcket.
3:ans växel matar på rätt duktigt så bakhjulet sladdar ut och tvärdumpar gasen... lätta bara lite ur sadeln med en skakande hoj... allt gick bra...
Det såg jag från första parkett :D
 
Olof Eriksson skrev:
*Edit, hett tips till dig också HurtsLikeHell, läs boken "A twist of the wrist II" av Keith Code

Tack! Det är många som snackat om den i olika trådar så den ska jag definitivt läsa.

sandstream skrev:
Att förutse vart gränsen går är få förunnat och inte ens de bästa i världen klarar av det för jämnan.

Nä. :dricka Det bygger på erfarenhet och gips. Oftast tror man att man har nått gränsen fastän man bara ligger på 80% eller tvärtom...
 
Boris JR skrev:
Nu klarade jag inte att hålla mina fingrar från denna tråd längre.

Bakbroms eller inte?


Själv använder jag bakbroms i följande sammanhang: hårda bromsningar och ut ur kurvor i regn. Detta är något jag sedan barnsben har praktiserat i cross/enduro och sedermera i SM/RR men jag har full förståelse för de som inte känner behovet framförallt bland de som kör diesel med mycket motorbroms och sävligt chassie. Varför kör jag då med bakbroms?

I bromsningar:

Vad händer när chassiet när du nyper i bromshadtaget efter rakan? Framhjulet bromsas och resten av cykeln tenderar att fortsätta framåt förbi framhjulet, , för att då undvika att baken vill åka om så lägger man försiktigt foten på bromsen och bromsar bakhjulet och slipper därmed förhoppningsvis ålningstendenser.

Bromsar man dessutom ihop baken (som ett resultat av att motorn drar i kedjan och därmed drar ihop fjädringen) så blir den resulterande chassiegeometrin i bromsningen aningen stabilare och mer lik ursprungsgeometrin vilket är trevligt framförallt på nervösa chassien.

Kurvor i regn:
En vanlig orsak till att det kraschas i regn är att där bildas ett ryck i transmissionen samtidigt som effekten kommer vid gaspåslag ut ur kurvor vilket slår loss bakhjulet. bildas ett slak i kedja+vxllåda och när man sen slår på gas skall detta slak sträckas och man får ett ryck. Detta undviks lättast genom att man applicerar lite bakbroms genom kurvan samt när man slår på gas och motorn skall ta sig kniper man till lite hårdare och mildrar därmed effektpuckeln.



PUH.. jag vet att det blev långt ni får slå mig om ni vill :tomten

Jag förstår ditt resonemang men får det inte att gå ihop riktigt.

Att applicera bakbroms ur kurvor när du ska ge gas för att undvika rycket

Inbromsningen efter långa rakan som du beskriver med sk lastväxelreaktioner in i böjen köper jag

Men ur böjen ? är det inte en mjuk jämn gas redan innan apex ur kurvan som ger dig en stabilitet med mer tryck på bakdäcket utan "ryck" (med större % anlägg än framdäck) istället lägga till en kraft komposant (amatör fysiker) till som bakbromsen.

Söker visshet ängränsande till möjlig sannolikhet :3freak
 
Last edited:
2ono skrev:
Men ur böjen ? är det inte en mjuk jämn gas redan innan apex ur kurvan som ger dig en stabilitet med mer tryck på bakdäcket utan "ryck" (med större % anlägg än framdäck) istället lägga till en kraft komposant till som bakbromsen.

Söker visshet ängränsande till möjlig sannolikhet :3freak
Jag ser det som att har man lagt ann den i början av kurvan så är det svårt att släppa upp den utan att det blir för hastigt.

Men utöver det så är det väl bara om det släpper som det kan vara läge att använda den, eller för att hålla nere framhjulet.
 
2ono skrev:
Jag förstår ditt resonemang men får det inte att gå ihop riktigt.

Att applicera bakbroms ur kurvor när du ska ge gas för att undvika rycket

Inbromsningen efter långa rakan som du beskriver med sk lastväxelreaktioner in i böjen köper jag

Men ur böjen ? är det inte en mjuk jämn gas redan innan apex ur kurvan som ger dig en stabilitet med mer tryck på bakdäcket utan "ryck" (med större % anlägg än framdäck) istället lägga till en kraft komposant (amatör fysiker) till som bakbromsen.

Söker visshet ängränsande till möjlig sannolikhet :3freak
Jo visst detta är inte till för att stabilisera vilket man bäst gör med en bra gashand, bakbromsen här är bara till för att undvika ryck i transmissionen som uppstår när man går från motorbroms till påslag.

Överens?
 
Boris JR skrev:
Jo visst detta är inte till för att stabilisera vilket man bäst gör med en bra gashand, bakbromsen här är bara till för att undvika ryck i transmissionen som uppstår när man går från motorbroms till påslag.

Överens?

Just det kan jag förstå , även om teorin aldrig kan ersätta praktiken så kommer den verkliga förståelsen då båda samverkar......
 
2ono skrev:
Just det kan jag förstå , även om teorin aldrig kan ersätta praktiken så kommer den verkliga förståelsen då båda samverkar......
Ja man kan läsa till ögonen blöder och kitta tills börsen är tom, men det viktigaste är ändå att lägga timtal med pass på banan, dyrt javisst men racing ska kosta.
 
Teddy skrev:
Det illustrerar på ett bra sätt hur jag upplever det här med sladdar och släpp, de kommer snabbt och oannonserat. Jag menar, vem skulle hinna reagera på vad som händer och agera i form av att trycka på bakbromsen och dosera den precis sådär lagom så att man fångar in det flyende bakhjulet. Inte jag ialla fall.

När man kollar på filmen med din text (och Nyteknik;s) i bakhuvudet är det rätt övertygande att det inte är någon lek. Jag hoppar nog över att "test-sladda" för min del. :hihi
 
Nyteknik skrev:
Skriver du utifrån dina erfarenheter som bilförare nu? :confused:

Generellt hoppas jag. Om någon kan åka exakt samma bana några sekunder snabbare måste det finnas mer att ta av. 80 % var väl i underkant dock. Det kan ju handla om centimetrar/millimetrar i skillnad på spårval och hastighet/gaspåslag.

För min egen del har jag upplevt att jag legat på gränsen men när man fått mod till sig att fresta ytterligare kan man märka att det blir en något stabilare kurvtagning ibland med lite mer fart. Beror självklart på materialet. Eller så går det åt helvete. Men man blir förvånad ibland. Nåt slags nirvana mellan maskin och förare som är mycket smalt. En bra förare hittar det ibland och en genial förare bor där, typ Rossi eller Senna.
 
HurtsLikeHell skrev:
För min egen del har jag upplevt att jag legat på gränsen men när man fått mod till sig att fresta ytterligare kan man märka att det blir en något stabilare kurvtagning ibland med lite mer fart.
I en plåtlåda, kraschbur och med fyra feta däck kan man chansa en del utan att riskera bruten nacke.
 
Olof Eriksson skrev:
1961293 Jag ser det som att har man lagt ann den i början av kurvan så är det svårt att släppa upp den utan att det blir för hastigt.

Men utöver det så är det väl bara om det släpper som det kan vara läge att använda den, eller för att hålla nere framhjulet.

använde du mkt bakbroms idag?
 
R2 skrev:
2126976 använde du mkt bakbroms idag?
Jag kan säga att jag saknade verkligen slirkopplingen. När man väl lärt sig använda den e det svårt att komma tillbaka.

Ja jag använde bakbromsen i alla inbromsningar. Körde långt ifrån nog fort för att använda den i utgångarna. Provade slajda lite och det funkar på samma sätt som på motard, skillnaden är att det är svårare psykiskt att göra det. Dessutom ska man åka riktigt fort för att ha användning av det. Finns mycket annat å träna på innan man kommer dit ;) Sladd på påslag tycker jag fortfarande är lättare med radfyran men samma sak där svårare psykiskt.

Hur gick det i helgen i övrigt? Det var ju tredje gången jag åkte sporthoj på bana (har ägt en som jag åkt på gatan me tidigare). Kvalade in på 44de, 22ra snabbast på warmupen och körde upp 21 placeringar på rejset från 44 te 23.

Det som begränsade mig mest var att jag inte hade någon aning om nerläggen. När man åker på "lånad" hoj och i dessa farter är det svårare att motivera sig själv nog mycket för att lägga ner tills det släpper. Åka RR är psykologiskt svårare.

Motarden var ju bara katastrof. Klantade mig och lämnade det däck som jag satt på i spanien och tänkte inte mer på det. Däcket var det fel på (från tidigt 03 och har nog varit exponerat för div negativa element) och när värmen från däckvärmarna gått ur det så blev det hockeypuck. Efter andra vurpan som jag inte förstod så slutade jag lita på mitt eget omdömme och därefter fegade ihop och tyckte inte alls det var roligt att åka ut på banan...

Så slutnotan är att håller inte psyket så går det inte åka fort. Det kan vara total katastrof som för mig i helgen eller så kan det bara vara små punkter som att man tror att det inte går sladda in i en kurva med en sporthoj. Min erfarenhet efter den här helgen är att allt går bara man tror på det, men när man tvivlar blir det pankaka.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top