Ingen aning.Olof Eriksson skrev:Har jag förstått fel eller har han tagit över en av Keith Code's skolor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning.Olof Eriksson skrev:Har jag förstått fel eller har han tagit över en av Keith Code's skolor?
Kevin's skola har inget med Keith att göra.Olof Eriksson skrev:Har jag förstått fel eller har han tagit över en av Keith Code's skolor?
Att förutse vart gränsen går är få förunnat och inte ens de bästa i världen klarar av det för jämnan.HurtsLikeHell skrev:När det gäller att häva sladd verkar det dumt att lära sig av med reflexen att slå av på gasen för att häva sladd. Däremot borde man kunna förutse att man ligger på gränsen och vara beredd på att lätta på gasen och slå på igen för att sätta cykeln igen.
Det såg jag från första parkettHulken_1 skrev:3: ZX9R-98 Inte så speciell egentligen utan det var utgången på Kvarnkurvan på Kullen med en för kall stomme på däcket.
3:ans växel matar på rätt duktigt så bakhjulet sladdar ut och tvärdumpar gasen... lätta bara lite ur sadeln med en skakande hoj... allt gick bra...
Hulken_1 skrev:tänker inte (vet inte) att det bankar utåt där eller är som en liten backe
Olof Eriksson skrev:*Edit, hett tips till dig också HurtsLikeHell, läs boken "A twist of the wrist II" av Keith Code
sandstream skrev:Att förutse vart gränsen går är få förunnat och inte ens de bästa i världen klarar av det för jämnan.
Det bygger på erfarenhet och gips. Oftast tror man att man har nått gränsen fastän man bara ligger på 80% eller tvärtom...sandstream skrev:Att förutse vart gränsen går är få förunnat och inte ens de bästa i världen klarar av det för jämnan.
Skriver du utifrån dina erfarenheter som bilförare nu?HurtsLikeHell skrev:Oftast tror man att man har nått gränsen fastän man bara ligger på 80% eller tvärtom...
Boris JR skrev:Nu klarade jag inte att hålla mina fingrar från denna tråd längre.
Bakbroms eller inte?
Själv använder jag bakbroms i följande sammanhang: hårda bromsningar och ut ur kurvor i regn. Detta är något jag sedan barnsben har praktiserat i cross/enduro och sedermera i SM/RR men jag har full förståelse för de som inte känner behovet framförallt bland de som kör diesel med mycket motorbroms och sävligt chassie. Varför kör jag då med bakbroms?
I bromsningar:
Vad händer när chassiet när du nyper i bromshadtaget efter rakan? Framhjulet bromsas och resten av cykeln tenderar att fortsätta framåt förbi framhjulet, , för att då undvika att baken vill åka om så lägger man försiktigt foten på bromsen och bromsar bakhjulet och slipper därmed förhoppningsvis ålningstendenser.
Bromsar man dessutom ihop baken (som ett resultat av att motorn drar i kedjan och därmed drar ihop fjädringen) så blir den resulterande chassiegeometrin i bromsningen aningen stabilare och mer lik ursprungsgeometrin vilket är trevligt framförallt på nervösa chassien.
Kurvor i regn:
En vanlig orsak till att det kraschas i regn är att där bildas ett ryck i transmissionen samtidigt som effekten kommer vid gaspåslag ut ur kurvor vilket slår loss bakhjulet. bildas ett slak i kedja+vxllåda och när man sen slår på gas skall detta slak sträckas och man får ett ryck. Detta undviks lättast genom att man applicerar lite bakbroms genom kurvan samt när man slår på gas och motorn skall ta sig kniper man till lite hårdare och mildrar därmed effektpuckeln.
PUH.. jag vet att det blev långt ni får slå mig om ni vill![]()

Jag ser det som att har man lagt ann den i början av kurvan så är det svårt att släppa upp den utan att det blir för hastigt.2ono skrev:Men ur böjen ? är det inte en mjuk jämn gas redan innan apex ur kurvan som ger dig en stabilitet med mer tryck på bakdäcket utan "ryck" (med större % anlägg än framdäck) istället lägga till en kraft komposant till som bakbromsen.
Söker visshet ängränsande till möjlig sannolikhet![]()
Jo visst detta är inte till för att stabilisera vilket man bäst gör med en bra gashand, bakbromsen här är bara till för att undvika ryck i transmissionen som uppstår när man går från motorbroms till påslag.2ono skrev:Jag förstår ditt resonemang men får det inte att gå ihop riktigt.
Att applicera bakbroms ur kurvor när du ska ge gas för att undvika rycket
Inbromsningen efter långa rakan som du beskriver med sk lastväxelreaktioner in i böjen köper jag
Men ur böjen ? är det inte en mjuk jämn gas redan innan apex ur kurvan som ger dig en stabilitet med mer tryck på bakdäcket utan "ryck" (med större % anlägg än framdäck) istället lägga till en kraft komposant (amatör fysiker) till som bakbromsen.
Söker visshet ängränsande till möjlig sannolikhet![]()
Boris JR skrev:Jo visst detta är inte till för att stabilisera vilket man bäst gör med en bra gashand, bakbromsen här är bara till för att undvika ryck i transmissionen som uppstår när man går från motorbroms till påslag.
Överens?
Ja man kan läsa till ögonen blöder och kitta tills börsen är tom, men det viktigaste är ändå att lägga timtal med pass på banan, dyrt javisst men racing ska kosta.2ono skrev:Just det kan jag förstå , även om teorin aldrig kan ersätta praktiken så kommer den verkliga förståelsen då båda samverkar......
Teddy skrev:Det illustrerar på ett bra sätt hur jag upplever det här med sladdar och släpp, de kommer snabbt och oannonserat. Jag menar, vem skulle hinna reagera på vad som händer och agera i form av att trycka på bakbromsen och dosera den precis sådär lagom så att man fångar in det flyende bakhjulet. Inte jag ialla fall.

Nyteknik skrev:Skriver du utifrån dina erfarenheter som bilförare nu?![]()
I en plåtlåda, kraschbur och med fyra feta däck kan man chansa en del utan att riskera bruten nacke.HurtsLikeHell skrev:För min egen del har jag upplevt att jag legat på gränsen men när man fått mod till sig att fresta ytterligare kan man märka att det blir en något stabilare kurvtagning ibland med lite mer fart.
Nyteknik skrev:I en plåtlåda, kraschbur och med fyra feta däck kan man chansa en del utan att riskera bruten nacke.
Olof Eriksson skrev:1961293Jag ser det som att har man lagt ann den i början av kurvan så är det svårt att släppa upp den utan att det blir för hastigt.
Men utöver det så är det väl bara om det släpper som det kan vara läge att använda den, eller för att hålla nere framhjulet.
Jag kan säga att jag saknade verkligen slirkopplingen. När man väl lärt sig använda den e det svårt att komma tillbaka.R2 skrev:2126976använde du mkt bakbroms idag?
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!