Modda ljuddämparen/resonator på Z900?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har förstått att man kan åstadkomma märkbart förbättrat ljud genom att deleta den s.k. "brödboxen" mellan krökarna och ljuddämparen. De som gjort det är helnöjda med ljudet, rakare utblås och en viss viktbesparing på köpet.

På en hyfsat ny hoj vill åtminstone inte jag kapa bort en del av originalsystemet på det viset, så jag undrar om man kan göra något alls utan att byta enbart slutburken eller hela systemet?
Såhär ser det ut i den burken när någon kapat höljet. Ingen katalysator eller Q2-sensor i den, bara en ljudomvandlare egentligen...och möjligen motbroms eftersom avgaserna måste tumla runt en sväng innan de ska ut:

1769168072486.png

Helst skulle man vilja koppla ihop rören därinne, men det går ju inte utan att skära sönder burken.
Kanske en mission impossible, men vädrar det hela inför expertisen här iallafall.

Jag har förstått att man kan åstadkomma märkbart förbättrat ljud genom att deleta den s.k. "brödboxen" mellan krökarna och ljuddämparen. De som gjort det är helnöjda med ljudet, rakare utblås och en viss viktbesparing på köpet.

På en hyfsat ny hoj vill åtminstone inte jag kapa bort en del av originalsystemet på det viset, så jag undrar om man kan göra något alls utan att byta enbart slutburken eller hela systemet?
Såhär ser det ut i den burken när någon kapat höljet. Ingen katalysator eller Q2-sensor i den, bara en ljudomvandlare egentligen...och möjligen motbroms eftersom avgaserna måste tumla runt en sväng innan de ska ut:

View attachment 524945

Helst skulle man vilja koppla ihop rören därinne, men det går ju inte utan att skära sönder burken.
Kanske en mission impossible, men vädrar det hela inför expertisen här iallafall.
Det ser ut som att avgaserna går in i en låda. Studdsar runt i den lådan. Sedan ska dom studdsa över i den andra lådan via en vägg perforerad med små hål. Och i den andra lådan hittar avgaserna ett rör att fortsätta i. Det verkar också finnas en 3:e låda eftersom den perforerade plåten längst ner på bilden inte leder ut avgaserna i fria luften.

I ena änden katalysator i andra änden utblåset.
En del motstånd och ljudelimination i den där boxen.

Ja, ta bort den bara. Dom där japanska ingenjörerna kan inget, den sitter där helt i onödan.

Eller, så kan det vara både för att få en godkänd ljudnivå, och för att få bra körbarhet i mellanregistret, där dom flesta trots allt ligger 90-95% av tiden. Jag vare sig kan räkna på sånt där, eller har räknat på just den hojen, men helt fritt blås är inte optimalt för vanliga motorer, det gör att man tappar effekt.

Ja, ta bort den bara. Dom där japanska ingenjörerna kan inget, den sitter där helt i onödan.

Eller, så kan det vara både för att få en godkänd ljudnivå, och för att få bra körbarhet i mellanregistret, där dom flesta trots allt ligger 90-95% av tiden. Jag vare sig kan räkna på sånt där, eller har räknat på just den hojen, men helt fritt blås är inte optimalt för vanliga motorer, det gör att man tappar effekt.
- Att den har en funktion är vi nog alla överens om, men att det sänker effekten är vi inte alla överens om. Katalysator och lambda är kvar.
Huvudsyftet är att få ett skönare ljud, och viktminska sådär 5-6 kg.

"Every time something like this is posted on the internet at least 2 exhaust engineers can be heard quietly sobbing"

Den perfade plåten i burken är till för att eventuella lossnade ventiler, kolvringar etc inte ska kunna skada katalysatorn eller bakomvarande fordon!!

Ähh, fimpa av första böjen i lådan och sätt ihop rören på nåt listigt sätt, ljuddämparbandage fixar skarvarna. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back