Vad säger man när den mammalediga frun säger att man ska köra försiktigt? Eller mormor, morsan, vänner, grannarna, chefen, husläkaren osv? Håll käften naturligtvis. Det där är ju bara en sägning.
Ungarna ba’ Slanga farsan! Köp en R1:a eller en R6:a åtminstone. Kör om på insidan! Ta dom före krönet! Kör ifrån snuten!
Knix och bana… Lek och nöje, bli snabbare än polarna, repa knäpuckarna på rätt ställe.
Allt i trafiksäkerhetens namn?
Lugn, det är bra. Jättebra!
Men bli snabbare? Ligger ni först i kön? Första vintern med min 750 LTD och 14-16 år gamla däck så låg ju grusbilarna och hetsade bakom i 80-88 blås. Om dom nu hade fartspärr.
Jag har kört Bulten sedan 1977 åkt lastbil där sedan -67. Jag upptäckte den först så den är min. Har kört den tusen gånger. Fort. ”Ju äldre jag blir ju fortare körde jag när jag var ung.” Jo nog fan körde jag fortare med sämre hojar, smalare däck och sämre bromsar.
Bulten var inte ens en grej då. Visst fanns det hojar vid fiket. Folk morsade väl även fast de klivit av sina hojar. Det gör de inte idag. De kanske är osäkra färskingar. Ett oskick. Men när de rullar igenom kurvorna då morsas det maniskt. Maniskt. Du behöver nog hålla i styret å jag skiter gärna i att lyfta handen 200 gånger på den sträckan.
En kollega/konsult som tog körkort sent snackade med min om den kurviga Slingerbulten och fotokurvan. Var ligger det där sa jag. Jag hade ingen aning om att den/det fått ett namn. Nya tider, sociala medier. Grupper på Fejan. Klungor med fotografer i Fotokurvan. Björn F -alltid sist med det nya.
View attachment 525339
Nä inte ska väl jag åka just där en onsdag?
Nåväl, jag kan inte hela Bulten längre. Jaha där svängde det ja, kom den rakan här.
Jag har blivit lasrad och vinkat till polisen. Jag har fikat med det knäpper i bromsskivorna. Jag har också kommit fram med iskalla skivor, bara motorbromsat, växlat ner och gasat ur några kurvor. Blivit om körd av både snabba bilar och hojar.
Kan jag välja spår? Jovars. Det duger i trafiken. Jag kör med marginaler. Ibland så jäkla fort och inspirerat att jag bromsar i varenda kurva. Fortfarande med marginal. Fortfarande kan jag missbedöma en kurva.
En anekdot; körde KLEn på en smal blöt grusväg med backkrön. En 50-60-sträcka för mig om jag tar i lite. Tänkte före ett backkrön med kurva att här vill man inte möta en folkabuss. Nog fan kom det en vit folkabuss just där och då. Märkligt. Lär ni ut sånt? Köra fränt eller fronta med en hantverkare?
När jag tog körkort så sas det ofta att körkortet är ett bevis på att du får träna vidare på egen hand. Eh? Ni är töntar. Jag körde som en flipperkula och smällde ned den ena bilen efter den andra. Högerregeln vaddå? Olja och grus, titta långt fram. Köra in i bilen framför när jag kollar bakåt för att byta fil. Hej nyckelben. Jo det tog sig till slut. Efter -78 har jag inte krockat. Bromsade omkull i olja vid ett rödljus på Sveavägen -82.
Nu har jag inga hjälpmedel som ABS och allt som kommit efter det. Dels för att detta sitter på fula hojar. Jag må kallas bakåtsträvare men jag har inga problem att lufta mina bromsar. De är inte heller ihopkopplade fram och bak. Vill jag inte bromsa fram så behöver jag inte. Läser vägen och väljer spår lite annorlunda när det är snö och is på vägen. Isrulor under ett lager modd kan jag bli bättre på men att anpassa farten hjälper en del.
Asfalt kan vara lömsk och hal. Helt eller delvis. Såg på tuben att man inte ska åka med bägge fötterna i backen när det är halt. Det gör jag och då används fötterna också ibland.
Man ska också stå upp för bättre kontroll. Det gör jag inte. Inte förrän det blir lag på det och man riskerar indraget körkort.
Jag läste här att TKC80 är ett dåligt däck i jämförelse. Det finns bättre. Well. Alla däck är en kompromiss. Det går inte att säga så kategoriskt. Nu är mina nuvarande TKC80 ca 10 år gamla. Kanske inte optimala denna vintervinter. Jag jobbar med det jag har.
Nu blev det sådär långt igen. Återkommer med tutans betydelse i trafiken. Ja i trafiken för ni tutar väl inte på knix och trackdays?