Keep it on the road!

Varför fler kurser? Jo, för att fortbildning är inte av ondo. Tänk om bilister kursade i samma omfattning som oss motorcyklister. (Även om det procentuellt sett inte är så många) Jag har ett par gånger kört halkbana efter att jag tagit körkort. Vansinnigt nyttigt och kul. Även kört banan med fullastad 3,5 tons lätt lastbil, det var... Intressant.

Behörighet att framföra fordon vittnar om en lägstanivå. Sen är gråskalan på kompetens och uthållighet milsvid.

Tullinge trafikskola gick både frugan och exfrun på. Träffade deras lärare vid några tillfällen, de gav ett väldigt gott intryck.

Finns halkkörning med som krav för tyngre behörigheter? Svar nej, uppenbarligen :rofl

Det är såklart väldigt konstigt kan man tycka.

Bjuder på en historia från när man själv skulle lära sig tungt och var på väg uppför en backe efter en korsning på väg 259 mot huddinge, nära där stockholms mc varuhus nu ligger :)

En äldre svensk herre, relativt tung om midjan grymtar lite lätt snett bakifrån. "Jaha, då kan du lägga dig i vänsterfil vid tillfälle." "Va? Måste jag?" Miggen vill såklart behålla högerfil, vet vart han ska och tycker bytet är onödigt. "Du gör som du vill." Tonen var väldigt talande och gjorde miggen extremt misstänksam, men några större problem kunde han inte ana. "Nä... Jag ligger och kör defensivt här, höger blir bra." Konstaterar miggen medan han väldigt långsamt närmar sig långtradaren som står stilla för rött, som slår om till grönt :tungan Ett par sekunder senare trillar närsynt uppenbarelse ner, långtradaren kommer inte röra speciellt mycket på sig. Som tur var körde miggen väldigt defensivt och lyckades slinka in i vänterfilen och brassa satan för att hålla momentum uppför. Långtradaren kom inte många meter innan det var varningsblinkers och stopp. Såg den på vägen tillbaks en bra bit senare, i väntan på bättre väder kanske :hej

Tumregel för tungt i halt väglag. Så fort du kan uppför, så långsamt du kan nerför, det kommer man långt med :tummenupp

För mig är det omvänt med; "Allt tänk man har i trafiken när man kör hoj har man i skallen även när man kör bil."

*Allt tänk man har i trafiken när man kör bil har man i skallen även när man kör hoj.*

Det funkar. Men hur blev det så omvänt då?

Tror det som menas generellt är att man ska dra nytta av erfarenheten man har oavsett fordonsslag. Köra bil som mc eller tvärsom är det nog inte många som förespråkar :rofl Om du inte ska köra gold wing då, då är ballongsvängarna nära tillhands :tungan

Om folk inte ser mig när jag sitter och kör ett tungt fordon, hur mycket tror du jag utgår ifrån att de ser mig när jag kör mc? :hihi

Man vet inte vad man inte vet förrän man lärt sig det.

Visste du att det finns elitidrottare som fortfarande har tränare som inte har ett enda OS-guld?

Tror man hört om nån moto gp förare som inte riktigt fattade "motstyrning" när det förklarades för honom. Alltså att det lät så knasigt att han inte trodde på det. Vet inte om detta stämmer helt men tror man hört det nån stans. De "tänker" ju inte speciellt mycket när de kör utan det sitter helt i ryggmärgen och DNAt i princip, då kan man förstå att motstyrning låter lite weird :)

Tänker även uttrycka min förvåning och nästintill chock över hur väl denna tråd utspelat sig :va Med tanke på det snurriga och kanske tom orimliga utgångsläget :hihi Mängden lärdomar i förhållande till gata, bana, mc historia och olika perspektiv som återfinns koncentrerat här av väldigt kunniga individer är minst sagt imponerande :yoparty

För att kunna tänka måste man ibland vara provokativ, det är mitt försvar :hej

Jag brukar ta med folk jag är handledare för på knix så snart jag tycker att de kan hantera hojen bra nog för att jag inte ska tro att de ska krascha på ett eller annat sätt.
Och mängden de lär sig på en enda dag på knix är slående. Körningen på vägen till banan är alltid lite sådär stel och oäven som nya förare på MC alltid är, och körningen hem från banan är trots att de är trötta både i kropp och huvud är avslappnad med ett helt annat förtroende.

Man lär sig mer första dagen på knix än på flera tusen mil av att köra gata.

För att inte tala om det fåniga grinet alla har efter första passet på bana.
Det låter på din beskrivning som om dom flesta i gruppen där inte borde ha klarat sitt A-kort, och att knix blir räddningen från en lagom säker död. Jag är definitivt inte osäker när jag kör, jag agerar bestämt, håller goda marginaler (med bil som med hoj), men nu blir jag ju lite nyfiken. Ska kolla upp var mitt närmsta knix kommer hållas i vår. Kanske finns nåt filmat på youtube?

Det låter på din beskrivning som om dom flesta i gruppen där inte borde ha klarat sitt A-kort, och att knix blir räddningen från en lagom säker död. Jag är definitivt inte osäker när jag kör, jag agerar bestämt, håller goda marginaler (med bil som med hoj), men nu blir jag ju lite nyfiken. Ska kolla upp var mitt närmsta knix kommer hållas i vår. Kanske finns nåt filmat på youtube?

Finns en del...

Finns en del...
Jag ser enbart sporthojar, snabba högvarviga med 'fairing', och någon tyngre KTM "äventyrshoj" och en Ducati "scrambler" (som egentligen är en Monster). Ingen Harley, inga supermotard, ingen enduro, ingen 1-cylindrig hoj.

Jag kommer framstå som vildsvinsklutt på en bröllopstårta i min krigsmundering på min domedagshoj.

På den här knixen ser jag i alla fall några jag kan identifiera mig med.

Last edited:
Jag ser enbart sporthojar, snabba högvarviga med 'fairing', och någon tyngre KTM "äventyrshoj" och en Ducati "scrambler" (som egentligen är en Monster). Ingen Harley, inga supermotard, ingen enduro, ingen 1-cylindrig hoj.

Jag kommer framstå som vildsvinsklutt på en bröllopstårta i min krigsmundering på min domedagshoj.

Det kommer finnas allt möjligt på våra kurser. Oavsett storlek på bana.

Ja, kanske inte långgaffel. (Men en rocket 3 har blivit bevittnad) Det har jag inte sett hittills. Men en äldre gentleman på vespa med rottingkorg till packbox som nötte på i högst respektabelt tempo.

Tror man hört om nån moto gp förare som inte riktigt fattade "motstyrning" när det förklarades för honom. Alltså att det lät så knasigt att han inte trodde på det. Vet inte om detta stämmer helt men tror man hört det nån stans. De "tänker" ju inte speciellt mycket när de kör utan det sitter helt i ryggmärgen och DNAt i princip, då kan man förstå att motstyrning låter lite weird :)

Tänker även uttrycka min förvåning och nästintill chock över hur väl denna tråd utspelat sig :va Med tanke på det snurriga och kanske tom orimliga utgångsläget :hihi Mängden lärdomar i förhållande till gata, bana, mc historia och olika perspektiv som återfinns koncentrerat här av väldigt kunniga individer är minst sagt imponerande :yoparty

För att kunna tänka måste man ibland vara provokativ, det är mitt försvar :hej
Endurofolket som kommer till asfalt förstår inte heller hur man använder motstyrning. Oftast.
Dom åker fort, men dom använder hojen på ett helt annat sätt.
Är det fel?
Nej.
Jag motstyr som bara den. Min hoj är byggd för motstyrning. Så när dom som rycker i styret provar den så kör dom knappt ett varv innan dom ger upp. Men folk som motstyr trivs på den.

Motogp handlar mycket mer om att använda benen också.

Några av dom mest stabila förarna som jag sett på kurs har åkt BMW GS.

De flesta med nybakat körkort kör som krattor. Körkortet betyder bara att du inte är en direkt livsfara för dig själv och din omgivning.
Men jag sa inget om hur alla andra på banan ser ut, bara hur de jag övningskör med ser ut.
De flesta på knix har redan varit där nån gång, även i den långsammaste gruppen och brukar se ut att vara i kontroll av fordonet.
Jag tycker definitivt du ska kolla upp knix i din närhet, spelar ingen roll vad du kör. Det roligaste jag att var en vespa som skrapade ram i alla böjarna och fick några med läderpyjamas att se långsamma ut. Eller snubben på en harley som driftade i alla böjarna. Det gick inte fort men sig rätt fränt ut. Det fränaste med det var nog att han inte var medveten om att han ritade lakrits.

De flesta med nybakat körkort kör som krattor. Körkortet betyder bara att du inte är en direkt livsfara för dig själv och din omgivning.
Men jag sa inget om hur alla andra på banan ser ut, bara hur de jag övningskör med ser ut.
De flesta på knix har redan varit där nån gång, även i den långsammaste gruppen och brukar se ut att vara i kontroll av fordonet.
Jag tycker definitivt du ska kolla upp knix i din närhet, spelar ingen roll vad du kör. Det roligaste jag att var en vespa som skrapade ram i alla böjarna och fick några med läderpyjamas att se långsamma ut. Eller snubben på en harley som driftade i alla böjarna. Det gick inte fort men sig rätt fränt ut.
Ja, knix handlar väl inte om att köra fort, utan att köra säkert och korrekt, och vara en 'god motorcyklist' med betoning på manövrering av hojen. För jag ser ingen annan trafik i den miljön.

Funderar på om det vore en gångbar affärside att anordna trafikkurser för motorcyklister. För dom som kanske redan kört bana och kan det där med kurvtagning och balans osv, men känner att dom behöver slipa lite mer på samspelet i trafiken och olika situationer som kan uppstå där. Som att göra en uppkörning igen, fast mer på djupet.

Ja, knix handlar väl inte om att göra fort, utan att köra säkert och korrekt, och vara en 'god motorcyklist'.
Det är lite vad man gör det till. Jag personligen har alltid sett det som ett bra sätt att säkert träna teknik, och att riktigt känna på hur en för mig ny hoj beter sig.
En del andra försöker köra så fort som möjligt, en del är där för att bli säkrare förare, en del för gemenskapen. Och en del ser ut att vara där för att krascha, till instruktörernas förgrymmelse.

Nu vet jag inte vilken gudabenådad pilot miggen är och jag har inte gått någon BKK (än) eller varit på en öppen bandag (än?) men det jag tar med mig från de få knix-kurser jag hunnit med är att man får möjlighet att lära sig hur man kan hantera mc så att man får marginaler, och med det menar jag att man inte hamnar i dikeskant när man svänger. Jag inbillar mig iaf att jag blir en bättre förare fortare och säkrare om någon berättar hur man kan göra och sedan ges tillfälle att nöta det.

Så, resterande text vet jag inte riktigt syftet med så jag väljer att inte besvara den.

Det som däremot är intressant är att körskoleelever rankas 1-5 och om en trea är "släppbar till uppkörning" och ändå kuggas undrar jag vad 1 och 2 är :)

Ja, knix handlar väl inte om att köra fort, utan att köra säkert och korrekt, och vara en 'god motorcyklist' med betoning på manövrering av hojen. För jag ser ingen annan trafik i den miljön.

Funderar på om det vore en gångbar affärside att anordna trafikkurser för motorcyklister. För dom som kanske redan kört bana och kan det där med kurvtagning och balans osv, men känner att dom behöver slipa lite mer på samspelet i trafiken och olika situationer som kan uppstå där. Som att göra en uppkörning igen, fast mer på djupet.
Vi försökte det för flera år sen. Ett kursupplägg som används mycket i bland annat Nederländerna. Den kallades TRU, Tidig Risk Uppfattning, där deltagarna fick en kamera på hjälmen, sen åkte man en slinga genom stan. Efteråt så hade man filmvisning och tittade och pratade om alla upptänkliga situationer och saker som kunde ha hänt. En jättebra kurs men dyr i form av att det är få deltagare och en del teknisk utrustning. Tyvärr väldigt få som ville gå den också, MC-förarna tyckte redan att de kunde det där... ;)

Nu vet jag inte vilken gudabenådad pilot miggen är och jag har inte gått någon BKK (än) eller varit på en öppen bandag (än?) men det jag tar med mig från de få knix-kurser jag hunnit med är att man får möjlighet att lära sig hur man kan hantera mc så att man får marginaler, och med det menar jag att man inte hamnar i dikeskant när man svänger. Jag inbillar mig iaf att jag blir en bättre förare fortare och säkrare om någon berättar hur man kan göra och sedan ges tillfälle att nöta det.

Så, resterande text vet jag inte riktigt syftet med så jag väljer att inte besvara den.

Det som däremot är intressant är att körskoleelever rankas 1-5 och om en trea är "släppbar till uppkörning" och ändå kuggas undrar jag vad 1 och 2 är :)

Det här är inte ordagrant men det är andemeningen :)

1 = Behöver hjälp att komma upp på hojen och starta
2 = Kan hantera hojen hyggligt men inte samtidigt som man ska hantera trafiken
3 = Man kan köra hoj i trafiken om inget oförutsett inträffar
4 = Man kan hantera oförutsedda händelser
5 = Bra på att köra, bra på att hantera trafiken, bra riskhantering, bra omdöme, felfri körning

1 = Behöver hjälp att komma upp på hojen och starta
2 = Kan hantera hojen hyggligt men inte samtidigt som man ska hantera trafiken
3 = Man kan köra hoj i trafiken om inget oförutsett inträffar
4 = Man kan hantera oförutsedda händelser
5 = Bra på att köra, bra på att hantera trafiken, bra riskhantering, bra omdöme, felfri körning
Då ser jag att jag är en femma ;)

Ser fler fördelar med knix, det är väl just där man får lov att göra misstagen. Allt sker ju under kontroll där. Ungefär som under mx-träning på Tuvängen. Jäklar vad jag dimpt i jorden där borta. En gång nästan rakt på en huggorm.

Endurofolket som kommer till asfalt förstår inte heller hur man använder motstyrning. Oftast.
Dom åker fort, men dom använder hojen på ett helt annat sätt.
Är det fel?
Nej.
Jag motstyr som bara den. Min hoj är byggd för motstyrning. Så när dom som rycker i styret provar den så kör dom knappt ett varv innan dom ger upp. Men folk som motstyr trivs på den.

Motogp handlar mycket mer om att använda benen också.

Miggen begär kunskapsstöttning av Ricken angående slirkoppling, läst att du ska ha ganska bra koll på sånna? :hojsmilie

För att försöka vara kortfattad, kommande säsong lutar åt relativt många mil dedikerade åt en gsxr 1000 k3/k4 utan slirkoppling. Har inte kört mycket motorstark hoj utan slirkoppling överhuvudtaget och funderar ganska (väldigt) mycket över hur detta kommer utspela sig :vaKöra utan antispinn bryr mig noll, utan abs väldigt lite, men utan slirkoppling skapar viss, kanske obefogad (?) ängslighet :brinnerup

Det som är väldigt uppenbart är ta det lugnt med nerväxlingarna, ska försöka växla ner endast under 7k och göra detta lugnt och sansat. Behövs två växlar ner, under 4k. Att blippa gasen är något som förvisso görs till och från, men vågar inte förlita mig helt på denna teknik av flertal anledningar, bla klumpighet, gamla handledsskador osv :fakta

Vad bör förväntas och planeras inför om man tex går från helgas på höga varv (11-12k) till hård inbromsning, inklusive trail braking, inför kurva? Är det något som kan skita sig riktigt illa riktigt fort eller hur ska man se på saken tycker du? Tips mottages gärna :)

Miggen begär kunskapsstöttning av Ricken angående slirkoppling, läst att du ska ha ganska bra koll på sånna? :hojsmilie

För att försöka vara kortfattad, kommande säsong lutar åt relativt många mil dedikerade åt en gsxr 1000 k3/k4 utan slirkoppling. Har inte kört mycket motorstark hoj utan slirkoppling överhuvudtaget och funderar ganska (väldigt) mycket över hur detta kommer utspela sig :vaKöra utan antispinn bryr mig noll, utan abs väldigt lite, men utan slirkoppling skapar viss, kanske obefogad (?) ängslighet :brinnerup

Det som är väldigt uppenbart är ta det lugnt med nerväxlingarna, ska försöka växla ner endast under 7k och göra detta lugnt och sansat. Behövs två växlar ner, under 4k. Att blippa gasen är något som förvisso görs till och från, men vågar inte förlita mig helt på denna teknik av flertal anledningar, bla klumpighet, gamla handledsskador osv :fakta

Vad bör förväntas och planeras inför om man tex går från helgas på höga varv (11-12k) till hård inbromsning, inklusive trail braking, inför kurva? Är det något som kan skita sig riktigt illa riktigt fort eller hur ska man se på saken tycker du? Tips mottages gärna :)
Niklas har nog bättre koll på gammelgixers.
Men slirkoppling är väldigt trevligt på motorer med mycket vrid/motorbroms. Encylindriga motarder och stora twinnar t.ex. På RC8an så flyter bakhjulet på asfalten utan slirkoppling medans på en lätt motard så börjar det studsa. Båda är ganska oönskade beteenden.
Ganska lågt vrid i GSXR motorn, förhållandevis. Men Niklas har nog bättre koll på om det behövs.
Jag tror inte att GSXR 1000 från den generationen har ett så stort behov av en slirkoppling.

Om du inte går från 4ans växel till 1an. Men det vore också en indikation på självskadebeteende. Så då skulle jag rekommendera en psykolog istället. ;)

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger