Miggen
Hortryckare
- Gick med
- 27 Jan 2025
- Hoj
- Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Varför fler kurser? Jo, för att fortbildning är inte av ondo. Tänk om bilister kursade i samma omfattning som oss motorcyklister. (Även om det procentuellt sett inte är så många) Jag har ett par gånger kört halkbana efter att jag tagit körkort. Vansinnigt nyttigt och kul. Även kört banan med fullastad 3,5 tons lätt lastbil, det var... Intressant.
Behörighet att framföra fordon vittnar om en lägstanivå. Sen är gråskalan på kompetens och uthållighet milsvid.
Tullinge trafikskola gick både frugan och exfrun på. Träffade deras lärare vid några tillfällen, de gav ett väldigt gott intryck.
Tiotal bussar har kört fast i Tullinge: ”Det var galet”
Trots att ett flertal SL-bussar redan kört fast i den halkiga backen stoppades inte trafiken. Nu står ett tiotal bussar strandade i snön i Tullinge och väntar på att bärgas. – Det var galet. Bussarna blev bara fler och fler utan att de omdirigerades, säger Annika Kaneberg, boende i området.
Finns halkkörning med som krav för tyngre behörigheter? Svar nej, uppenbarligen

Det är såklart väldigt konstigt kan man tycka.
Bjuder på en historia från när man själv skulle lära sig tungt och var på väg uppför en backe efter en korsning på väg 259 mot huddinge, nära där stockholms mc varuhus nu ligger
En äldre svensk herre, relativt tung om midjan grymtar lite lätt snett bakifrån. "Jaha, då kan du lägga dig i vänsterfil vid tillfälle." "Va? Måste jag?" Miggen vill såklart behålla högerfil, vet vart han ska och tycker bytet är onödigt. "Du gör som du vill." Tonen var väldigt talande och gjorde miggen extremt misstänksam, men några större problem kunde han inte ana. "Nä... Jag ligger och kör defensivt här, höger blir bra." Konstaterar miggen medan han väldigt långsamt närmar sig långtradaren som står stilla för rött, som slår om till grönt
Ett par sekunder senare trillar närsynt uppenbarelse ner, långtradaren kommer inte röra speciellt mycket på sig. Som tur var körde miggen väldigt defensivt och lyckades slinka in i vänterfilen och brassa satan för att hålla momentum uppför. Långtradaren kom inte många meter innan det var varningsblinkers och stopp. Såg den på vägen tillbaks en bra bit senare, i väntan på bättre väder kanske 
Tumregel för tungt i halt väglag. Så fort du kan uppför, så långsamt du kan nerför, det kommer man långt med

Med tanke på det snurriga och kanske tom orimliga utgångsläget