Keep it on the road!

Skönt att, äntligen, få veta vem som äger Bulten. :hojraket

Japp, saken är biff :rofl Ord och inga visor från bäste Björn! :fakta

Tror många bultenbombare kommer bli smått upprörda kommande säsong när de glider in på vägen skyltad "Björnes Bulten", men de ska bara hålla käften o va glada att Björn tillåter deras framfart utan tullavgifter :hojsmilie

Det är precis det jag menar med att alla hojar beter sig annorlunda. Med eller utan quickshifter, quickshifter bara på uppväxling, slirkoppling eller inte, autoblip på gasen eller inte, 600cc radfyra eller 1700cc twin...osv.
Det innebär i praktiken att varje hoj jag sätter mig måste jag lära känna, ordentligt, och dessutom provocera för att hitta gränsen för hur den beter sig. Genom att skita i alla sådana finesser och istället använda manuellt kopplingsslir så behöver jag inte bry mig, då får jag samma teknik och ungefärligt beteende på alla cyklar.

Det värsta jag upplevt med modern teknik var för prick ett år sen när jag var i Barcelona och besökte Hondas Advanced Training Center, där även fabriksstallen för Superbike och Trail håller till, riktigt coolt ställe!

Hursomhelst så skulle vi upp i bergen med han som var chef på stället som guide. (Han kunde köra på riktigt, jävlars vad fort det gick i hårnålarna!)

Jag fick då låna en flong ny Africa Twin...med automatlåda... vilket skit!
I stan och på landsvägen var det väldigt trevligt med automat och den gick till och med att köra på bakhjulet :)
Däremot vid aktiv körning i bergen var det helt värdelöst. Den växlade när den ville och inte när jag ville. Speciellt otäckt var det vid ingång i kurvorna när jag fick tre olika motorbromsar på väg in, och i de absolut snävaste kurvorna så gick det så sakta att hojen plötsligt frihjulade...väldigt obehagligt.
Hade jag varit mindre van att köra hoj hade det kunnat sluta i en krasch. Det fanns sammanlagt 74 olika inställningar på motor- och växellåda med olika "modes" och mapningar, helt vansinnigt och totalt meningslöst, ingen frisk människa skulle hålla på och fippla med allt detta...

Låter snarlikt Guy Martins "Box full of neutrals" incident som ledde till avåkning :skrämd Aldrig sett den mannen med en så pass tom och avlägsen blick som när han satt med tekoppen i handen efteråt. Han förklarade lågmält att han behöver motorbromsen för att klara kurvan men när han växlade så fick han ingenting, neutral, neutral, neutral :crash Måste vara en galet äcklig känsla, usch :zpy Automat på hoj, lite svårt att se syftet faktiskt. I bil har jag det gärna, men på hojen har jag aldrig suttit och tänkt "åh va skönt en automat hade varit". 74 olika inställningar vill jag heller inte ha, nej tack, if it aint broke dont fix it :)

Just den där grejen med saker/personer i bilen är kul.
För några år sen så var det en cyklist som drog rakt över vägen framför mig på en 50 sträcka. Hunden i baksätet.

Det sker ju omedvetet mycket av det man gör men man registrerar ändå på nåt vis hur skallen reagerar även om man själv inte får vara med och tänka igenom besluten.

Så när cyklisten slänger sig över vägen från min vänster så slår jag på bromsen. Samtidigt så inser jag att hunden åker framåt i baksätet. Så för att inte hunden ska flyga alldeles för långt så börjar man tumma på bromsen för att hitta ett mellanläge där man inte kör på cyklisten men inte heller skadar hunden.

Jag körde på cyklisten.
Eller nä, så klart var det han som körde på min framskärm med sitt bakhjul. Så var det ju.

Miggen konstaterar för den nermejade cyklisten, "Väj ditt jävla mähä!" :hihi

Väjningsplikter, fantastiska :fakta

Japp, saken är biff :rofl Ord och inga visor från bäste Björn! :fakta

Tror många bultenbombare kommer bli smått upprörda kommande säsong när de glider in på vägen skyltad "Björnes Bulten", men de ska bara hålla käften o va glada att Björn tillåter deras framfart utan tullavgifter :hojsmilie
Jag raljerar lite och utan täckning. Den är känslig den där genvägen till Södertälje.
Astråkig, inget märkvärdigt, vi har kurvigare hemmavid. Bulten är en raksträcka i jämförelse. Jaha?
Det har skett många dödsolyckor där. Många vurpor och avåkningar, många svårt skadade. Blåljus, ambulans, brandbil, akutläkare och poliser av alla slag.
Jag vet folk som slutat köra där för att folk kör som svin. Och kör om andra hojåkare som svin.
Nya räcken, sänkta fartgränser mer övervakning, det och alla olyckor. Det lägger lite sordin på nöjet att köra ”inspirerat”.
Fast namnet Bulten Raceway tycker jag är roligt. Ungefär som Asfaltera våtmarker.
Fotograferna, några, har slutat fota just i fotokurvan pga olyckor bl a.
Att folk kör över sin förmåga är beklagligt.
Det är liksom inte alla olyckor som beror på djur, bilister, lastbilar och dessa grussträngar.

Jag åker där ibland och tänker att många anser att detta är en tråkig väg. Det kan jag le åt i mina vanliga jeans och gympadojor på min z750 LTD. I kvällssolen. På femman hela vägen mellan de två stopplikterna.
Man ser sällan bilder från deras favvoväg, med massor av hojåkare, fik och soppamack. Å konstgalleri!
Fjällbrudvägen i Dalsland(?) finns på tuben. Den har lyfts fram. Kanske jag åker den någon gång. Fel tråd för SM i kurvigaste och roligaste vägen.
Staying alive.

IMG_1925.jpeg
Fotokurvan en eftermiddag i december 2018.

Jag tycker bulten är en ganska trevlig väg, helger mest då vardagar kör många lastbilar där. Bulten känns spännande med alla sina avstickare inåt skogsområden och servicevägar. Varje vår tänker jag "måste utforska dessa" men det blir aldrig av då jag alltid hittar andra spännande grejer.

Men det finns farligare vägar, den som går ner mot Torö har fler och brantare backar, dessutom är vägen smalare. Den tycker jag är kusligare.

Har någon rullat runt lite på Oaxen då? Inga direkta vägar att tala om men platsen är skön, och norra delarna är gammalt kalkbrott med mycket vit sten / grus. Tyckte jag såg en äldre endurohoj parkerad när jag körde förbi ett gammalt torp på sydöstsidan.

Jag raljerar lite och utan täckning. Den är känslig den där genvägen till Södertälje.
Astråkig, inget märkvärdigt, vi har kurvigare hemmavid. Bulten är en raksträcka i jämförelse. Jaha?
Det har skett många dödsolyckor där. Många vurpor och avåkningar, många svårt skadade. Blåljus, ambulans, brandbil, akutläkare och poliser av alla slag.
Jag vet folk som slutat köra där för att folk kör som svin. Och kör om andra hojåkare som svin.
Nya räcken, sänkta fartgränser mer övervakning, det och alla olyckor. Det lägger lite sordin på nöjet att köra ”inspirerat”.
Fast namnet Bulten Raceway tycker jag är roligt. Ungefär som Asfaltera våtmarker.
Fotograferna, några, har slutat fota just i fotokurvan pga olyckor bl a.
Att folk kör över sin förmåga är beklagligt.
Det är liksom inte alla olyckor som beror på djur, bilister, lastbilar och dessa grussträngar.

Jag åker där ibland och tänker att många anser att detta är en tråkig väg. Det kan jag le åt i mina vanliga jeans och gympadojor på min z750 LTD. I kvällssolen. På femman hela vägen mellan de två stopplikterna.
Man ser sällan bilder från deras favvoväg, med massor av hojåkare, fik och soppamack. Å konstgalleri!
Fjällbrudvägen i Dalsland(?) finns på tuben. Den har lyfts fram. Kanske jag åker den någon gång. Fel tråd för SM i kurvigaste och roligaste vägen.
Staying alive.

View attachment 525361
Fotokurvan en eftermiddag i december 2018.
Brudfjällsvägen. 🙂
Trevlig men nu för tiden tycker jag att oavsett vart man åker så dräller det av husbilar även på trevliga mindre vägar som har en förmåga till att gena i varje kurva.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back