Keep it on the road!

Skönt att, äntligen, få veta vem som äger Bulten. :hojraket

Japp, saken är biff :rofl Ord och inga visor från bäste Björn! :fakta

Tror många bultenbombare kommer bli smått upprörda kommande säsong när de glider in på vägen skyltad "Björnes Bulten", men de ska bara hålla käften o va glada att Björn tillåter deras framfart utan tullavgifter :hojsmilie

Det är precis det jag menar med att alla hojar beter sig annorlunda. Med eller utan quickshifter, quickshifter bara på uppväxling, slirkoppling eller inte, autoblip på gasen eller inte, 600cc radfyra eller 1700cc twin...osv.
Det innebär i praktiken att varje hoj jag sätter mig måste jag lära känna, ordentligt, och dessutom provocera för att hitta gränsen för hur den beter sig. Genom att skita i alla sådana finesser och istället använda manuellt kopplingsslir så behöver jag inte bry mig, då får jag samma teknik och ungefärligt beteende på alla cyklar.

Det värsta jag upplevt med modern teknik var för prick ett år sen när jag var i Barcelona och besökte Hondas Advanced Training Center, där även fabriksstallen för Superbike och Trail håller till, riktigt coolt ställe!

Hursomhelst så skulle vi upp i bergen med han som var chef på stället som guide. (Han kunde köra på riktigt, jävlars vad fort det gick i hårnålarna!)

Jag fick då låna en flong ny Africa Twin...med automatlåda... vilket skit!
I stan och på landsvägen var det väldigt trevligt med automat och den gick till och med att köra på bakhjulet :)
Däremot vid aktiv körning i bergen var det helt värdelöst. Den växlade när den ville och inte när jag ville. Speciellt otäckt var det vid ingång i kurvorna när jag fick tre olika motorbromsar på väg in, och i de absolut snävaste kurvorna så gick det så sakta att hojen plötsligt frihjulade...väldigt obehagligt.
Hade jag varit mindre van att köra hoj hade det kunnat sluta i en krasch. Det fanns sammanlagt 74 olika inställningar på motor- och växellåda med olika "modes" och mapningar, helt vansinnigt och totalt meningslöst, ingen frisk människa skulle hålla på och fippla med allt detta...

Låter snarlikt Guy Martins "Box full of neutrals" incident som ledde till avåkning :skrämd Aldrig sett den mannen med en så pass tom och avlägsen blick som när han satt med tekoppen i handen efteråt. Han förklarade lågmält att han behöver motorbromsen för att klara kurvan men när han växlade så fick han ingenting, neutral, neutral, neutral :crash Måste vara en galet äcklig känsla, usch :zpy Automat på hoj, lite svårt att se syftet faktiskt. I bil har jag det gärna, men på hojen har jag aldrig suttit och tänkt "åh va skönt en automat hade varit". 74 olika inställningar vill jag heller inte ha, nej tack, if it aint broke dont fix it :)

Just den där grejen med saker/personer i bilen är kul.
För några år sen så var det en cyklist som drog rakt över vägen framför mig på en 50 sträcka. Hunden i baksätet.

Det sker ju omedvetet mycket av det man gör men man registrerar ändå på nåt vis hur skallen reagerar även om man själv inte får vara med och tänka igenom besluten.

Så när cyklisten slänger sig över vägen från min vänster så slår jag på bromsen. Samtidigt så inser jag att hunden åker framåt i baksätet. Så för att inte hunden ska flyga alldeles för långt så börjar man tumma på bromsen för att hitta ett mellanläge där man inte kör på cyklisten men inte heller skadar hunden.

Jag körde på cyklisten.
Eller nä, så klart var det han som körde på min framskärm med sitt bakhjul. Så var det ju.

Miggen konstaterar för den nermejade cyklisten, "Väj ditt jävla mähä!" :hihi

Väjningsplikter, fantastiska :fakta

Japp, saken är biff :rofl Ord och inga visor från bäste Björn! :fakta

Tror många bultenbombare kommer bli smått upprörda kommande säsong när de glider in på vägen skyltad "Björnes Bulten", men de ska bara hålla käften o va glada att Björn tillåter deras framfart utan tullavgifter :hojsmilie
Jag raljerar lite och utan täckning. Den är känslig den där genvägen till Södertälje.
Astråkig, inget märkvärdigt, vi har kurvigare hemmavid. Bulten är en raksträcka i jämförelse. Jaha?
Det har skett många dödsolyckor där. Många vurpor och avåkningar, många svårt skadade. Blåljus, ambulans, brandbil, akutläkare och poliser av alla slag.
Jag vet folk som slutat köra där för att folk kör som svin. Och kör om andra hojåkare som svin.
Nya räcken, sänkta fartgränser mer övervakning, det och alla olyckor. Det lägger lite sordin på nöjet att köra ”inspirerat”.
Fast namnet Bulten Raceway tycker jag är roligt. Ungefär som Asfaltera våtmarker.
Fotograferna, några, har slutat fota just i fotokurvan pga olyckor bl a.
Att folk kör över sin förmåga är beklagligt.
Det är liksom inte alla olyckor som beror på djur, bilister, lastbilar och dessa grussträngar.

Jag åker där ibland och tänker att många anser att detta är en tråkig väg. Det kan jag le åt i mina vanliga jeans och gympadojor på min z750 LTD. I kvällssolen. På femman hela vägen mellan de två stopplikterna.
Man ser sällan bilder från deras favvoväg, med massor av hojåkare, fik och soppamack. Å konstgalleri!
Fjällbrudvägen i Dalsland(?) finns på tuben. Den har lyfts fram. Kanske jag åker den någon gång. Fel tråd för SM i kurvigaste och roligaste vägen.
Staying alive.

IMG_1925.jpeg
Fotokurvan en eftermiddag i december 2018.

Jag tycker bulten är en ganska trevlig väg, helger mest då vardagar kör många lastbilar där. Bulten känns spännande med alla sina avstickare inåt skogsområden och servicevägar. Varje vår tänker jag "måste utforska dessa" men det blir aldrig av då jag alltid hittar andra spännande grejer.

Men det finns farligare vägar, den som går ner mot Torö har fler och brantare backar, dessutom är vägen smalare. Den tycker jag är kusligare.

Har någon rullat runt lite på Oaxen då? Inga direkta vägar att tala om men platsen är skön, och norra delarna är gammalt kalkbrott med mycket vit sten / grus. Tyckte jag såg en äldre endurohoj parkerad när jag körde förbi ett gammalt torp på sydöstsidan.

Jag raljerar lite och utan täckning. Den är känslig den där genvägen till Södertälje.
Astråkig, inget märkvärdigt, vi har kurvigare hemmavid. Bulten är en raksträcka i jämförelse. Jaha?
Det har skett många dödsolyckor där. Många vurpor och avåkningar, många svårt skadade. Blåljus, ambulans, brandbil, akutläkare och poliser av alla slag.
Jag vet folk som slutat köra där för att folk kör som svin. Och kör om andra hojåkare som svin.
Nya räcken, sänkta fartgränser mer övervakning, det och alla olyckor. Det lägger lite sordin på nöjet att köra ”inspirerat”.
Fast namnet Bulten Raceway tycker jag är roligt. Ungefär som Asfaltera våtmarker.
Fotograferna, några, har slutat fota just i fotokurvan pga olyckor bl a.
Att folk kör över sin förmåga är beklagligt.
Det är liksom inte alla olyckor som beror på djur, bilister, lastbilar och dessa grussträngar.

Jag åker där ibland och tänker att många anser att detta är en tråkig väg. Det kan jag le åt i mina vanliga jeans och gympadojor på min z750 LTD. I kvällssolen. På femman hela vägen mellan de två stopplikterna.
Man ser sällan bilder från deras favvoväg, med massor av hojåkare, fik och soppamack. Å konstgalleri!
Fjällbrudvägen i Dalsland(?) finns på tuben. Den har lyfts fram. Kanske jag åker den någon gång. Fel tråd för SM i kurvigaste och roligaste vägen.
Staying alive.

View attachment 525361
Fotokurvan en eftermiddag i december 2018.
Brudfjällsvägen. 🙂
Trevlig men nu för tiden tycker jag att oavsett vart man åker så dräller det av husbilar även på trevliga mindre vägar som har en förmåga till att gena i varje kurva.

Miggen presenterar inte någon anledning till varför han inte kan köra både bana och gata. Hela texten blir en salig blandning av falsk diktomi, självbedrägeri och textbrus.

Själv kör jag bana och gata, de är komplement till varandra som ger olika erfarenheter och upplevelser.
Bra sammanfattning! :tummenupp Men betydligt tråkigare :7peta utan :hej och :skrämd eller hur? :hihi
Och även kortare inlägg och trådar. :faktaHåll dig på vägen! (F,låt gammaldags svenska) är väl inte fel om man inte avsiktligt kör ute i skogen. :tungan
Men hur många inlägg och trådar skulle vi ha på SportHoj om man bara skrev när man hade kunskap? :hihi

En kontrollerad tvåhjulssladd är helt underbar vet alla som kör grus. En sväng i skogen likaså. Vad du föredrar är upp till dig.
Jag föredrar asfalterade, krokiga småvägar och bana. Två olika körsätt men jag behöver båda. :fakta:krama
King of the road i vackra vintersagorna, inte helt otippat hehe :tummenupp Kul att du kikar förbi bäste Björn! :krama

Låter snarlikt Guy Martins "Box full of neutrals" incident som ledde till avåkning :skrämd Aldrig sett den mannen med en så pass tom och avlägsen blick som när han satt med tekoppen i handen efteråt. Han förklarade lågmält att han behöver motorbromsen för att klara kurvan men när han växlade så fick han ingenting, neutral, neutral, neutral :crash Måste vara en galet äcklig känsla, usch :zpy Automat på hoj, lite svårt att se syftet faktiskt. I bil har jag det gärna, men på hojen har jag aldrig suttit och tänkt "åh va skönt en automat hade varit". 74 olika inställningar vill jag heller inte ha, nej tack, if it aint broke dont fix it :)

Guy är tillbaka på ön! :tummenupp:hej

Bra sammanfattning! :tummenupp Men betydligt tråkigare :7peta utan :hej och :skrämd eller hur? :hihi
Och även kortare inlägg och trådar. :faktaHåll dig på vägen! (F,låt gammaldags svenska) är väl inte fel om man inte avsiktligt kör ute i skogen. :tungan
Men hur många inlägg och trådar skulle vi ha på SportHoj om man bara skrev när man hade kunskap? :hihi

En kontrollerad tvåhjulssladd är helt underbar vet alla som kör grus. En sväng i skogen likaså. Vad du föredrar är upp till dig.
Jag föredrar asfalterade, krokiga småvägar och bana. Två olika körsätt men jag behöver båda. :fakta:krama
Kul att se att du är tillbaka. :tummenupp

Guy är tillbaka på ön! :tummenupp:hej

Lite sent svar va? Sorry :hej

Med både bäste Björn och Badgers bidrag i tråden måste den ändå anses fullfjädrad :krama

Om alla vore som Guy hade världen varit mer i Miggens smak :yoparty

Hur många svenska motorcyklister känner till våra idoler Guy och Mcguinness? Shakey och Frosty? Någon? Hallå? :va

Aja, med hojgaraget nu uppe i närmare 10 än 0 så finns det ganska mycket för Miggen att pyssla med :tungan Mycket ska göras på hojar som världen förkastat och fördömt :whip

Som sagt, Miggen drömmer gärna men vägrar glömma :tummenupp Hoppas alla på SH får en fin säsong oavsett hoj och körpreferens :Bugar Jaktsäsongen på motorcyklisterna verkar iaf ha kommit igång enligt schema :kulsprutaKrigshökarna flyger högt och Miggen jagar horisonten under radarn, inga större nyheter inte :hojsmilie

Du kör inte mycket bana antar jag?
Att sitta och anpassa gasrullen för att matcha varvtalet i nedväxling, samtidigt som man bromsar för fullt är lite mer än utmanande.

Kan inte annat än hålla med.

Att under en riktigt hård inbromsning växla ned och samtidigt mellangasa med konstant bromstryck är en konst som jag vet inte om jag någonsin kommer klara av. Fingrarna måste glida över bromsgreppet samtidigt som du håller trycket. Hur?

Jag har provat det och det resulterar i en ryckig inbromsning som gör mer skada än nytta.

Kan inte annat än hålla med.

Att under en riktigt hård inbromsning växla ned och samtidigt mellangasa med konstant bromstryck är en konst som jag vet inte om jag någonsin kommer klara av. Fingrarna måste glida över bromsgreppet samtidigt som du håller trycket. Hur?

Jag har provat det och det resulterar i en ryckig inbromsning som gör mer skada än nytta.
Men när man väl lyckas så infinner sig en närmast euforisk känsla av att ha behärskat nåt så manligt och till synes enkelt men ändå komplicerat krävande ett motoröra och instinkt.

Nästan så manligt som att backa med släp utan att patinerad nåt eller hantera motorsåg utan att nypa fast den i trädet.

Men när man väl lyckas så infinner sig en närmast euforisk känsla av att ha behärskat nåt så manligt och till synes enkelt men ändå komplicerat krävande ett motoröra och instinkt.

Nästan så manligt som att backa med släp utan att patinerad nåt eller hantera motorsåg utan att nypa fast den i trädet.

Äe, håller me Bojje :tungan Lite tragiskt att man kan revmatcha någorlunda under lugn körning med inte när det verkligen gäller och ska bombas phett :gråta

Har däremot börjar lägga om hojarna till "moto GP" växling :hihi Satan i gatan va skönt att kunna peta i nästa växel medan man ligger på lite lutning och behöver öka hastigheten :yoparty Kommer spara påtagligt med tid på utvalda sektioner av svenska vägnätet med denna uppgradering :fakta

Fick mig dock att fundera lite över just "omvänd" växling och varför det inte kommer som standard på alla, eller definitivt/specifikt, sporthojarna? :va Finns väl ingen direkt nackdel med det? Ingen som jag märkt iaf :tummenupp

“Kör du bana?” “Du borde köra bana!” ”Du hade tyckt bana var kul!”

Över ett decennium har tickat på och förbi, i backspegeln har miggen inte en enda bandag i sikte. I framtidens horisont glimtar gröna ängar och frodig skog, blå himmel och gyllene sol. Bana och hamsterhjul gör miggen märkbart sur, inte fan tänker han anpassa sig efter öppettider, krav och bur :wiggle

Sporthoj välkomnas till årets mest kontroversiella tråd, förbered rohypnol och alkohol, det är dags för the migg att bomba sönder falska narrativ och fegisarnas perspektiv :brinnerup

Hade Miggen kört bana och lyssnat på instruktörer är det fullt möjligt att han redan legat i diket, spretig och splittrad :crash

Men precis som mekanik mot trafik är vägen och banans motsatta poler snurrig hägring :dummer

Vi kan lära dig luta! Vi kan lära dig växla! Vi kan lära dig bromsa! Vi kan lära dig hortrycka under perfekta förutsättningar :whip

Vänta nu… :va

Hur hjälper det mot grus? Hur hjälper det mot grophål, vita linjer och vilt? Hur hjälper det mot blinda och döva metallboxar? Hur hjälper det mot kuperingar, gräs och grenar? Hur hjälper det mot storebror, björk och tall? Hur hjälper det mot ojämnheter och gupp? Hur hjälper det mot utfarter och vajerräcken? Hur hjälper det mot 250+? Vad är ett par kilometer jämfört med flera mil? Vad är bana jämfört med gata?

Bana som det ser ut idag är den moderna människans försök att linda in sig i bubbeplast och övertyga sig själv om att hon gjort allt i sin makt för att försätta ödet ur spel.

”Välkommen till banan! Nu är det dags för riktig rock and roll och köra hårt! Nu jävlar blir det åka av ska du veta! Förresten, har du din reflexväst och airbagväst?” :7peta

Vad tror man händer när de skickliga banförarna skickas ut på allmän väg med nysmekt högmod som viskar tillfredställande i deras öron? De kan nästan se det framför sig, den snabba knixmanövern de övat gång på gång på gång. Tryck till bara, slingra dig runt konen, du kan högfartsbanan! Konen var tyvärr inte en kon längre, konen hade blivit en hög SUV med fet nos, knixmästaren är numera potatismos :näsblod

Vart fan är miggen på väg? Vi vet ju redan allt det här, men han kan inte på allvar mena att bankörning gör oss till sämre förare? Kan han?

Hur klarar man sig tio år på gata utan en enda bandag? En bättre fråga är, hur klarar man sig tio år på gata trots dålig förarkapacitet? Hur kan en individ som inte är i närheten av gamla banrävar vad gäller körskicklighet klara sig överhuvudtaget? Hur kan en individ med bristande körskicklighet få nålen över 200 tusentals gånger?

”Tur! Såklart! Han har bara tur! Men en vacker dag kommer turen ta slut!” :4skrika

Papegojorna gestikulerar ilsket, pingvinerna också kanske? :hej

Problemet med banåkarnas perspektiv är att de sällan förstår sig på hur en erfaren gatförare resonerar. Det är betydligt lättare för en gatförare att förstå sig på en banförare än vice versa. Av den enkla anledningen att gatkörning är en helt annan typ av tankeverksamhet än bankörning. Men i vanlig ordning blir det kukmätartävling där banförarna tillhör den exklusiva eliten, gatförarna den obildade pöbeln.

”Pfft! Det där kan ingen förutspå! Det där går inte att planera! Det där går aldrig att veta!” :huvet

I en tidigare tråd visade miggen ett exempel där ett tungt fordon missade väjningsplikt mot honom, utan att kasta skugga över motparten i fråga konstaterade miggen att han självfallet visste att lastbilen skulle svänga precis där, just då. Den vänliga polismannen som hade stoppat miggen för rutinkontroll samma dag påtalade samma ställe för en välmedveten miggen, tack ändå storebror :krama

Hur många vägskador och utfarter ska memoreras på en bana? Hur många kurvor och kuperingar ska kännas till och bedömas? Hur mycket skiljer sig beläggningen åt över ett varv på stora, spännande anderstorp? Att förklara en gatförarens uppgifter i förhållande till maximal njutning på vägnätet, inte helt lätt alltid :tungan

Spelar det någon roll om du kör bana klockan tre på dagen eller tre på natten? Ojsan, tre på natten får man ju inte köra bana ändå, ajabaja :ajjabajja Det finns ingenting en banförare hanterar på bana som en gatförare inte måste hantera likaså. Det finns däremot en enorm mängd pusselbitar en gatförare måste ha i åtanke som en banförare kan skita fullständigt i. Vem har den svårare uppgiften? Föraren som ska förfina en enskild parameter, eller föraren som måste bemästra flertal?

Ska vi sammanfatta några anledningar till varför gata är bättre än bana?

Tid, pris, utmaning, skog, fält, ängar, blommor, vilt, omväxling, färger, moln, sol, måne, stjärnor, dofter, hastighet, kuperingar, träd, väglängd, himmelen, frihet :yoparty

Här kommer banförarnas kontring och motargument,

”Säkerhet! Säkerhet går före allt!” :hördu

De som är villiga att offra frihet för säkerhet förtjänar varken eller, och kommer få ingetdera :fakta

Avåkningszoner och sandfållor, reflexvästar och instruktörer, öppettider och förfalskade förhållanden, miggen avsäger sig bunten! Frihetsfågeln har kvittrat fritt och lagt sina vingar upp för auktion, förr eller senare hittar liemannen sitt klipp :angel Sjukdomar och skyttegravar göra sig icke besvär, miggen lever som han lär och vägrar rädas framtidens misär :tummenupp

View attachment 525102

Det är dags att stänga ner banor och torg, stig på din frihetsmaskin och kör dit ödet vilar och väntar, keep it on the road! :hojsmilie
Alla som vill utvecklas som förare till max och är lite adrenalinstinna kör bana, finns inget som slår det. Precis på samma sätt som de som vill lära sig att åka bakhjul.
Är väl tur kanske att de flesta nöjer sig med vanlig körning men själv vill ha mer än det. Tror det sitter i hur man är som person från början.

Äe, håller me Bojje :tungan Lite tragiskt att man kan revmatcha någorlunda under lugn körning med inte när det verkligen gäller och ska bombas phett :gråta

Har däremot börjar lägga om hojarna till "moto GP" växling :hihi Satan i gatan va skönt att kunna peta i nästa växel medan man ligger på lite lutning och behöver öka hastigheten :yoparty Kommer spara påtagligt med tid på utvalda sektioner av svenska vägnätet med denna uppgradering :fakta

Fick mig dock att fundera lite över just "omvänd" växling och varför det inte kommer som standard på alla, eller definitivt/specifikt, sporthojarna? :va Finns väl ingen direkt nackdel med det? Ingen som jag märkt iaf :tummenupp
Du vet, förr i tiden så var folk lite dumma i huvve.
Så man köpte växelordningen utan diskussion.

Men det skulle också visa sig att vi är rätt dumma i huvve fortfarande för ingen har gjort om standarden än.

Du vet, förr i tiden så var folk lite dumma i huvve.
Så man köpte växelordningen utan diskussion.

Men det skulle också visa sig att vi är rätt dumma i huvve fortfarande för ingen har gjort om standarden än.

Så sant som det är sagt Ricken! :rofl

Eftersom jag kör olika hojar med olika växelordningar var jag osäker på hur kaosartat det skulle bli :tungan Har visat sig i efterhand att jag under lugn/normal körning då och då råkar växla åt fel håll, men det är relativt ovanligt och harmlöst under just lugn/normal körning.

Men hittills, peppar peppar, när man ökar tempot och börjar bomba phett så tänker man mycket mer aktivt på växlingarna bla, och har förmodligen av den anledningen hittills inte haft några problem överhuvudtaget under lite snabbare körning :tummenupp Skulle säga att mina missade uppväxlingar minskat med minst 50%, och tiden att rätta till dom misstagen har även den minskat med säkert 50%, många bäckar små :fakta

Finns ju förmodligen ett skäl till att alla från motogp till IOM kör med det liksom :yoparty Har dock ingen aning hur cross förare gör på sånna där skumpiga och skuttiga banor med massa hopp och grejer :va men det vet nog säkert du :)

Så sant som det är sagt Ricken! :rofl

Eftersom jag kör olika hojar med olika växelordningar var jag osäker på hur kaosartat det skulle bli :tungan Har visat sig i efterhand att jag under lugn/normal körning då och då råkar växla åt fel håll, men det är relativt ovanligt och harmlöst under just lugn/normal körning.

Men hittills, peppar peppar, när man ökar tempot och börjar bomba phett så tänker man mycket mer aktivt på växlingarna bla, och har förmodligen av den anledningen hittills inte haft några problem överhuvudtaget under lite snabbare körning :tummenupp Skulle säga att mina missade uppväxlingar minskat med minst 50%, och tiden att rätta till dom misstagen har även den minskat med säkert 50%, många bäckar små :fakta

Finns ju förmodligen ett skäl till att alla från motogp till IOM kör med det liksom :yoparty Har dock ingen aning hur cross förare gör på sånna där skumpiga och skuttiga banor med massa hopp och grejer :va men det vet nog säkert du :)
Ja, det vet jag.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back