Keep it on the road!

Vill du ta ut en superduke på en motardbana så varsågod :hihi. Det går nog bra till första grusdelen. På tal om "vänner" så blir nog skämtet "kör du ut före, så väntar jag vid målet".

Du man får nog vänta ett bra tag om miggen ska ta sig igenom nån slags grusdel :rofl

"Kolla där va han kan lågfartsbanan! Satan va långsamt det går!" :lol

Vet ju att många som kan gruset har en tenens att vara äckligt snabba när mer grepp tillåts, typ Nuques osv :tummenupp

Sen får vi ju försöka hålla isär begreppen, inte blanda kukar och morötter. Kurs med SMC på bana är en sak. Bankörning med annan arrangör en annan.

Visst figurerar ofta samma individer på bägge typerna av aktivitet. Så för en oinvigd eller ny på MC kan de te sig lika eller förvirrande.

Jag har kört på bana under bägge förhållanden och ser personligen att bägge fyller ett syfte. Både för individen och kollektivet. Inte minst för den mentala hälsan. 🙂

Vilken skulle du säga formar en bättre mc förare i det långa loppet? SMC kurs på bana eller bankörning med arrangör? :)

Ja man kan såklart köra båda och båda har säkerligen olika positiva aspekter, men nu jobbar vi lite med falska dikotomier :hihi

A swift kick to the nuts will do the job.

Med andra ord är den bästa chansen när man står still :rofl Uppfattat löjtnant!! Nu jävlar blir det nutshot så det stänker om det nästa gång den jäveln hänger på och förminskar miggens körkunskaper :sissy

Vilken skulle du säga formar en bättre mc förare i det långa loppet? SMC kurs på bana eller bankörning med arrangör? :)

Ja man kan såklart köra båda och båda har säkerligen olika positiva aspekter, men nu jobbar vi lite med falska dikotomier :hihi
Man blir bra på det man tränar på.

Kliver du upp varje morgon och gör en kullerbytta nerför trappan så kommer du bli väldigt bra på att göra kullerbyttor nerför trappan.

Den här diskussionen har alltid funnits på sporthoj.
"Man blir en bättre förare om man kör bana".
"Jag kör apsnabbt på bulten så jag är snabbare än alla som kör bana".

Man kan tycka att i dagens youtube-samhälle så borde nån ha testat den här tesen och visat för folket?

Vi kan diskutera ihjäl oss angående "nytta" med olika saker och vi kan ha hur många floskler som helst om vad som är bra och dåligt.
För mig handlar hojkörning bara om en sak, jag vill göra nånting som är roligt och upphetsande, vilket jag får på många olika sätt på en motorcykel.

Det är roligt och upphetsande att köra en krokig landsväg, planera för allt som händer, kan hända och inte händer.
Det är roligt och upphetsande att komma ut ur en kurva på en bana, treans växel, 160 km/h på mätaren och vrida på och känna hur framhjulet hovrar precis ovanför asfalten.
Det är precis lika roligt och upphetsande att ligga och svepa med bakhjulet ut ur kurvorna på en nysladdad grusväg, bara vrida på och vråla i hjälmen när bakhjulet driver ut i en låååååång, underbar powerslide.
Det är också precis lika roligt och upphetsande att köra en endurohoj på en smal stig, mellan träd och buskar, lyfta framhjulet elegant över alla gropar, pinnar och stockar, försöker hitta fästet med gasen och känna fartens tjusning, fastän det bara står 35 km/h på mätaren.

Det finns egentligen ingen nytta alls med något av ovanstående och det enda man lär sig är just det som jag tränar på för just det tillfället...

...och jag är väldigt nöjd med det... :)

Gun to the head.

SMC oavsett underlag. Fast det beror på... Som det heter. Nu kan det bli litet jolmigt och luddigt. 🙂

Om nu målsättningen är att öka sina marginaler på gata, SMC. Men vilka är då de färdigheter som en viss individ önskar ha som en "bättre förare"? Jag kan utan att tveka svara för mig själv att en ökad förmåga att nyttja mina bromsar utan att bli rädd och stel när de verkligen behövs samt förmågan att raskt hitta ett nytt spår där inget är i vägen gör just mig till en bättre förare.

Vad just du eller någon annan behöver just där och då, den dagen det kursas, kräver viss reflektion och självrannsakan. Kanske under diskussion med kamrat eller instruktör.

Är målsättningen däremot att bli sjukt snabb och precis i sin framfart, viljan att köra om på till synes orimliga sätt och utvecklas på det så skulle jag säga att en eller ett par kurser innan en ren bandag inte skadar. Varför tycker jag det? Jo, för på kurs är det generellt lugnare tempo och annan infallsvinkel på verksamheten, vilket får en att lättare ta till sig intryck och kanske få hjälp innan man själv fattat att det behövs. Du kommer inför bandagen ha en annan mental förberedelse inför vad som komma skall och kunna lägga mer krut på din egen utveckling än att hitta runt i depån.

Ovanstående är mina intryck litet raskt sammanfattat. Jag kursade mycket innan jag vågade släppa snuttetrasan och fara iväg på en vanlig bandag. Min ödmjukhet inför andra individers inlärningskurva och kompetenser är stor. Dunning-Kruger är min ledstjärna både med och utan hoj.

Som sagt är jag instruktör och redan frälst. Så man kanske inte ska lyssna alltför mycket på mig. 🤪

Jag körde bana ett par gånger på 90-talet med en gammal klenod.
Kommer ihåg att jag fnissade av lycka i hjälmen samtidigt som pulsen var 180 konstant.
Ren lycka.
Sedan köptes sportbil och det var inte alls lika roligt. Lite som Mäkinen sade. Repetition. Ungefär som att vara i en slalombacke. Konbana däremot, då fnissades det i hjälmen för fullt.
Nu, 30 år senare, har jag köpt hoj igen. Nu tror jag nog att jag är för gammal för bana. 😁

Jag körde bana ett par gånger på 90-talet med en gammal klenod.
Kommer ihåg att jag fnissade av lycka i hjälmen samtidigt som pulsen var 180 konstant.
Ren lycka.
Sedan köptes sportbil och det var inte alls lika roligt. Lite som Mäkinen sade. Repetition. Ungefär som att vara i en slalombacke. Konbana däremot, då fnissades det i hjälmen för fullt.
Nu, 30 år senare, har jag köpt hoj igen. Nu tror jag nog att jag är för gammal för bana. 😁
Man blir inte för gammal för att köra på bana.
Man väljer arrangör / tillfällen och anpassar sig efter förmågan.
Är själv född i slutet av femtiotalet men kör med glädje på banan.
Jag hoppas och tror att jag kan hålla på ett tag till, förmodligen säger väl någon till när jag blir farlig för andra.

Man blir bra på det man tränar på.

Kliver du upp varje morgon och gör en kullerbytta nerför trappan så kommer du bli väldigt bra på att göra kullerbyttor nerför trappan.

Den här diskussionen har alltid funnits på sporthoj.

Man kan tycka att i dagens youtube-samhälle så borde nån ha testat den här tesen och visat för folket?

Någon måste ju vara bäst i världen på kullerbytta i trappa också :lol

Sen är det knepiga ämnet att träffa och diskutera huruvida bankörning, inte alltid, men ibland kan invagga mc förare i en falsk säkerhet som sedermera kan visa sig förödande på gatan :crashVäldigt svårt att nå fram till denna diskussion så miggen valde det solklara alternativet, hutlöst kalabalikartat frontalangrepp :rofl

Shoutout till käre psychopiloten, relativt okänd men ett bra exempel på skicklig gatförare :tummenupp

En annan intressant sak att notera är det här

Tror de flesta som kör apsnabbt på bulten är medvetna om att det egentligen är väldigt riskfyllt och inte speciellt smart alltid, men de som kör kurser på bana kanske tror sig vara säkrare/bättre förare än de egentligen är. Det sistnämnda tas alltid upp när man diskuterar gatförare, men sällan när det diskuteras knixkurser, därav är det i enlighet med ödet att denna tråd dykt upp :)

Vi kan diskutera ihjäl oss angående "nytta" med olika saker och vi kan ha hur många floskler som helst om vad som är bra och dåligt.
För mig handlar hojkörning bara om en sak, jag vill göra nånting som är roligt och upphetsande, vilket jag får på många olika sätt på en motorcykel.

Det är roligt och upphetsande att köra en krokig landsväg, planera för allt som händer, kan hända och inte händer.
Det är roligt och upphetsande att komma ut ur en kurva på en bana, treans växel, 160 km/h på mätaren och vrida på och känna hur framhjulet hovrar precis ovanför asfalten.
Det är precis lika roligt och upphetsande att ligga och svepa med bakhjulet ut ur kurvorna på en nysladdad grusväg, bara vrida på och vråla i hjälmen när bakhjulet driver ut i en låååååång, underbar powerslide.
Det är också precis lika roligt och upphetsande att köra en endurohoj på en smal stig, mellan träd och buskar, lyfta framhjulet elegant över alla gropar, pinnar och stockar, försöker hitta fästet med gasen och känna fartens tjusning, fastän det bara står 35 km/h på mätaren.

Det finns egentligen ingen nytta alls med något av ovanstående och det enda man lär sig är just det som jag tränar på för just det tillfället...

...och jag är väldigt nöjd med det... :)

Bra inlägg som vanligt av dig :) Saknar Brooklyn och kanske tom altatalto, tyckte verkligen synd om den sistnämnda när vederbörandes långa fina inlägg blev saboterat av nån jävla pop up annons, men kanske var reklam för IOM? :hihi

Problemet med det du nämner och tar upp är ställer man den frågan till miggen så är det absolut roligaste maximal lutning i maximal hastighet på asfalt bland gröna ängar och sol :hojsmilie

Varför är det så? Bra fråga. Hade gärna tyckt andra saker var lika roliga. Varför gillar vissa Roxette och andra Tupac? En del som kanske inte är avgörande, men definitivt bidragande, är att miggen krasst konstaterat att maskinerna och därav möjligheterna att faktiskt kunna fara fram i 200-300 inte kommer finnas som utbud om säg 10-20 år :gråta Köra runt på bana eller endurohoj i skogen, det kan man nog fortfarande om 20 år introduceras till inom mc branschen, om än med sämre men inte obefintligt utbud jämfört med idag. Att få en hoj som klarar 300 och är gatulaglig, dröm och glöm :mattias Miggen drömmer gärna, men vägrar glömma :tummenupp

Gun to the head.

SMC oavsett underlag. Fast det beror på... Som det heter. Nu kan det bli litet jolmigt och luddigt. 🙂

Om nu målsättningen är att öka sina marginaler på gata, SMC. Men vilka är då de färdigheter som en viss individ önskar ha som en "bättre förare"? Jag kan utan att tveka svara för mig själv att en ökad förmåga att nyttja mina bromsar utan att bli rädd och stel när de verkligen behövs samt förmågan att raskt hitta ett nytt spår där inget är i vägen gör just mig till en bättre förare.

Vad just du eller någon annan behöver just där och då, den dagen det kursas, kräver viss reflektion och självrannsakan. Kanske under diskussion med kamrat eller instruktör.

Är målsättningen däremot att bli sjukt snabb och precis i sin framfart, viljan att köra om på till synes orimliga sätt och utvecklas på det så skulle jag säga att en eller ett par kurser innan en ren bandag inte skadar. Varför tycker jag det? Jo, för på kurs är det generellt lugnare tempo och annan infallsvinkel på verksamheten, vilket får en att lättare ta till sig intryck och kanske få hjälp innan man själv fattat att det behövs. Du kommer inför bandagen ha en annan mental förberedelse inför vad som komma skall och kunna lägga mer krut på din egen utveckling än att hitta runt i depån.

Ovanstående är mina intryck litet raskt sammanfattat. Jag kursade mycket innan jag vågade släppa snuttetrasan och fara iväg på en vanlig bandag. Min ödmjukhet inför andra individers inlärningskurva och kompetenser är stor. Dunning-Kruger är min ledstjärna både med och utan hoj.

Som sagt är jag instruktör och redan frälst. Så man kanske inte ska lyssna alltför mycket på mig. 🤪

Dunning-Kruger är fin fint! :tummenupp Pröva Milgram experimentet i dagens samhälle om du vill bli mörkrädd på riktigt :hihi Tillbaks till motorcyklarna, fort! :hojsmilie

Av det du säger så är nog det enda som miggen hade ansett rimligt bandag med arrangör, problemet där är väl att det finns massa krav på hojarna osv? Inga speglar, ingen regplåt? Kunskapsluckorna här är stora :va Om alla kurs instruktörer hade varit som du hade nog fler typer som befinner sig närmare miggens mentalitet kunna dyka upp där, och fler typer som redan finns på de kurserna klara sig undan olycksstatistiken ute på gatan :)

Men som du märker är frågeställningen inte helt lätt, och det bekräftar lite det miggen försöker klumpigt uttrycka. Kurser och bankörning kanske inte är så pass allsmäktiga lösningar som vissa ger sken av :fakta Hur många funderar genuint över det du nämnt innan de beger sig till en kurs eller bandag? Hur många ställer sig frågan vad behöver just jag här och nu för att kunna klara mig så bra som möjligt ute bland trafikkaoset? Den frågan bör betydligt fler ställa sig :)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back