Trackdays - roliga historier

Jag stöter ofta på deltagare som själva är osäkra på just beläggen då de fått veta på service ”att det är dags att byta snart om beläggen ska hålla hela säsongen” trots att de är fem mm kvar. Sälja på folks okunskap med säkerhet som slagträ är inte schysst alls.

En bra verkstad rekommenderar inte byte i onödan.

Låt säga ungefär en tredjedel kvar av livslängden, slå en signal till kunden och hör hur långt de tänkt köra under året. Ska man på resa till Alperna, byt. Ska man köra 250 mil, vänta till nästa år. Två minuter i telefon liksom.

Kompisen fick besked om att beläggen bak var slut på service, men han byter belägg själv så han nekade reparationen och beställde direkt hem belägg. När han sen skulle byta var det massor kvar och inget byte behövdes.

Det var droppen för honom, nu servar han själv istället. Där tappade de en trogen kund som gärna lämnade in sin hoj. Tror inte de kan vinna tillbaka honom faktiskt, trots att han egentligen inte vill serva själv.

Även bilprovarna har svårt med det där.
De är vana att se centimetertjocka bilbelägg antar jag.
Har haft flera debatter där jag erbjudit mig att komma dit med helt nya och visa eller helt enkelt plocka ur de belägg som de klagar på och visa.

Detta var 6-7 år sedan, hade renoverat växellådan på min race R1:a och naturligtvis var det hetsmek innan 3 bandagar på Anderstorp. Ut första passet o har hyfsat tempo på utvarvet för att kolla att allt lirar som det ska, men bromsar inte jättehårt, ut på flygrakan för första flygande varvet med fullt påslag, nyper till på hejdarna när rakan viker av åt höger som man brukar o bromsverkan är typ som på en Dakota, hur jävligt jag än kramar handtaget....som tur är har jag ingen framför, för då hade det nog gått jävligt illa. Hur jag höll hojen på hjulen när jag flög ut i lecahavet kan nog bara gud svara på....
Lyckades svarva mig ut på banan igen och rullade in i depån.
I min hetsmek kvällen innan hade jag monterat bromspumpen på tok för nära gasrullen så när man bromsade så tog handtaget i rullen.
Kolla detta ....innan ni varvar ur literklubban på Anderstorp

Första gången jag körde på bana var slutet på -90 talet borde vara -99.
Den första sporthojen en ZX-9R -98.

Det var på Anderstorp gick skitfort på långa rakan. Tyckte själv efter ett tag att det gick snabbt även när det svängde fantisera att knäna nästan skrapade.

Men efter ett tag kommer en av instruktörerna och kör förbi i på yttern i en kurva med ena handen vilande på midjan istället för att hålla i styret. Sen efter böjen så bara försvann han. Det var med en 250.

Var ganska nyttigt att vete sin plats och komma ner på jorden igen
Det var nog samma kille som stukade till mig. Året och hojen stämmer har jag för mig. 😁

Detta var 6-7 år sedan, hade renoverat växellådan på min race R1:a och naturligtvis var det hetsmek innan 3 bandagar på Anderstorp. Ut första passet o har hyfsat tempo på utvarvet för att kolla att allt lirar som det ska, men bromsar inte jättehårt, ut på flygrakan för första flygande varvet med fullt påslag, nyper till på hejdarna när rakan viker av åt höger som man brukar o bromsverkan är typ som på en Dakota, hur jävligt jag än kramar handtaget....som tur är har jag ingen framför, för då hade det nog gått jävligt illa. Hur jag höll hojen på hjulen när jag flög ut i lecahavet kan nog bara gud svara på....
Lyckades svarva mig ut på banan igen och rullade in i depån.
I min hetsmek kvällen innan hade jag monterat bromspumpen på tok för nära gasrullen så när man bromsade så tog handtaget i rullen.
Kolla detta ....innan ni varvar ur literklubban på Anderstorp
Vi hade en XR 650 ombyggd till motard på mittsverige för en massa år sen, det var en vanlig bandag och han hade svarvat och tillverkat delarna själv för att få 17” hjulen att passa.
På väg nerför långrakans backe, där hojarna går som fortast, så lossnade bromsoks distansen fram och framhjulet tvärnitade. Jag har aldrig sett en hoj som flippat så snabbt.
Killen och hojen studsade över sandfållan och fastnade i staketet som vetter ut mot parkeringen vid restaurangen. Han hade änglavakt och var bara riktigt groggy av flygfärden…

Jag har själv tappat hela växelarrangemanget på ZX10 på Åsen så det är lätt att missa en skruv i hastigheten…

Se till att grejerna sitter fast därute…😳😊

Fram med rökrocken och pipan, gubbarna vandrar nerför memory lane :krama Finns nån kvar på forumet från vänstertrafikens dagar också?

Lite offtopic men ändå kul minne

Vi körde på Kinnekulle med en känd arrangör som alltid kör där tidigt vår. Funkar mycket bra men där finns en instruktör som har erfarenhet från lumpen och påminner mycket om Adolf Hitler aka Der Fuhrer i sättet att kommunicera.

På förmötet som hålls berättar han helt plötsligt inför alla deltagare att han tycker bestämt att det är bäst att lägga sig till vänster i rejsinglinjen under bron när man går ut ur depån istället för att hålla långt åt höger som exakt alla 100% andra arrangörer gör på de andra bandagarna. Det är såklart livsfarligt att med 50-80km/h kasta sig ut i linjen och tycka att alla andra ska "hålla undan".

Han stod på en pall inför alla och berättade detta varpå jag tog mod till mig och sade med stammande tyst röst:
"Aeehh är det verkligen kanske det bäste sättet,, är det kanske liksom inte bättre att hålla höger under bron tills kurvan kommer? liksom änna... Kanske".

Varpå det Fuhrer svara direkt!

"VID ETT EVENTUELLT HÖGERANGREPP SÅ SKALL REJSINGLINJEN FRAMFÖRAS FÖRSIKTIGT OCH ALLA ANDRA SKALL TA DETTA I BEJAKELSE, RAUS!"

Sen inträffar räddningen från Alliansen...
HELA gruppen av medlemmar börjar käfta emot resolut. Varav min hjälte, en annan deltagare med risig R6:a vågade tala för mig till Der Fuhrer.

"Det är bara du av alla arrangörer, alla deltagar, alla banmedlemmar, alla i styrelsen, alla i Sveriges befolkning som kör på det sättet".

Efter en hetsig diskussion med mobbmentalitet från frihetskämparna kom det en mycket tyst och icke tyskplädering från Der Fuhrer.

"jaja... Vi kör väl så som ni vill då"

Hahaha Rätt go känsla på den när han vek ner sig! Hahaha

Fram med rökrocken och pipan, gubbarna vandrar nerför memory lane :krama Finns nån kvar på forumet från vänstertrafikens dagar också?
Glöm inte en Fez. Så kan man glida över till svenska småbil och rusdrycks förbundet senare om aftonen.

On topic:
Ska till Gelleråsen med KTM-klubben i maj. Fyller nog på tråden efter det känner jag på mig. 🙂 Gubbe? Japp, fyller 50 i år.

Nådens år 2019 på en bana i Karlskoga. Mitt weapon of choice för dagen var Husqvarna 701. Körde i medel/snabb grupp och noterade att jag återkommande fick köra om en grupp bestående av några sportisar. De höll ihop klungan ganska tajt vilket störde mig i kring böjar där de var betydligt långsammare än på rakor.

Efter ett pass frågade jag min instruktör Peter D om han inte kunde samverka med den andra gruppens instruktör så vi kunde gå ut först nästa pass. Efter en stund fick jag nekande besked, andra gruppen ansåg sig vara så snabb att de behövde gå ut först.

Jahopp, game on. Var min spontana reaktion. Vi går väl ut bakom dem då. När kommande pass var slut hade jag varvat tre av fyra, den fjärde var jag på väg att varva när målflagg kom ut.

Så flinande frågade jag Peter om jag skulle gå till dem och be dem gå ut först nästa pass med, de var ju sååå snabba.
- Näe, gör inte det är du snäll. Det är inte läge nu.
(De stirrade surt åt mitt håll. Ömtåliga Egon där.)

Gick ut först i kön resten av dagen.

Min första motard, en KTM 640, och jag gästade Gelleråsen. @Ricken var instruktör den dagen och förbarmande sig över "särskolan". Dvs oss tre motardpiloter i depån.

Efter några pass av att försöka hänga på honom och hans Husaberg (?) så var vi hyfsat jämnsnabba. Vad händer när tre fullkomligt främmande pojkar med liknande leksaker träffas på lekplatsen? Jo, det blir en vänskaplig snoppmätartävling i god ton. 🙂

Resultatet blev att vi fick en liten tillsägelse. Att jaga varandra litegrann och köra om var helt ok. Men vi kanske för allas trevnad skulle låta bli det i klungor av andra deltagare, hette det. Motarder har ju som bekant eventuellt litet problem att blåsa om på rakor, så vi laddade hårt när det svängde istället. Resten av dagen fick vi gå ur depån först så de andra slapp oss.

Jävlar vad 2011 var ett bra år! Ensam med två hojar, lång semester och gott om pengar.
Det fanns några horn ute den dagen. :wiggle

Jag har en kompis (vi använder det ordet lite försiktigt tror jag). Han heter Pär.
Första året som jag blev övertalad att åka till Kemora så samåkte jag med Pär och en bunt massa andra människor. Det var nog mitt andra år med RC8an och första (?) året med SMC.
Så noob-stämpeln satt fortfarande i pannan.

Pär berättar på vägen över hur det går till när vi kommer fram, att man delar upp grupperna baserat på sin egen bedömda förmåga att åka fort, Rossi-led. Banan ska vara snabb men jävligt rolig.
Jag hade aldrig träffat den där killen Niklas som han pratade om. "Ni är ungefär lika snabba, ställ dig bredvid honom".

I alla superhjältefilmer så har den onda varelsen en origin-story där hatet föds mot hjälten och det lever med personen tills dom dör i slutet av filmen.

Jag är den onda varelsen i den här historien för Pär parade ihop mig med nån som var 20-30 sek(?) snabbare än mig/varv. Jag åkte ut ur depån bakom Niklas, för Pär hade ju sagt att vi var jämnsnabba... Undra om det var då Niklas åkte 990 SMR också? Det gör ju det hela ännu bättre.

Så det var kul. Och Pär har fått tillbaka ett antal ggr. Men jag tror inte att det är jämnt än...

1768659907299.png
1768660300731.png

*/ ?>
Back