Trackdays - roliga historier

I princip ja, men genom åren har diverse försök till att fylla ljuddämpare med stålull, svinto och annat i syfte att komma igenom besiktningar visat att:
- De tål det
- Det är relativt lätt att höra och identifiera
- Fullgas löser problemet på ett par sekunder...
Ska vi snacka practical jokes så är en matsked tvåtaktsolja i ljuddämparen väldigt...intressant... Det får Blue Arrows uppvisningsflygningar med rök att vara amatörmässiga...
Ungefär lika roligt som att sätta gladpack över toalettstolen... :D

Ska vi snacka practical jokes så är en matsked tvåtaktsolja i ljuddämparen väldigt...intressant... Det får Blue Arrows uppvisningsflygningar med rök att vara amatörmässiga...
Ungefär lika roligt som att sätta gladpack över toalettstolen... :D
När vi ändå är inne på practical jokes så hade vi en kollega på jobbet för många år sedan som köpte en ny Triumph, vi andra åkte japanska hojar så när han berättade att han beställt en Triumph så skämtades det från alla håll om Engelsk kvalité osv...
När han sen hade fått sin nya hoj så turades vi om att varje dag smyga ut och hälla en skvätt olja under motorn på den.
Han upptäckte såklart oljefläcken och parkerade i en annan ruta nästa dag men på eftermiddagen var där en ny fläck.
Vi höll på så en vecka innan vi berättade att det var vi som skojat.

När vi ändå är inne på practical jokes så hade vi en kollega på jobbet för många år sedan som köpte en ny Triumph, vi andra åkte japanska hojar så när han berättade att han beställt en Triumph så skämtades det från alla håll om Engelsk kvalité osv...
När han sen hade fått sin nya hoj så turades vi om att varje dag smyga ut och hälla en skvätt olja under motorn på den.
Han upptäckte såklart oljefläcken och parkerade i en annan ruta nästa dag men på eftermiddagen var där en ny fläck.
Vi höll på så en vecka innan vi berättade att det var vi som skojat.
Det där är roligt på riktigt... :D
Man måste givetvis sätta lite olja på oljepluggens utsida också...

Överbliven korv ska appliceras på ett husvagns/racebuss-tak där någon har för avsikt att sova. Måsarna brukar se till att sömn uteblir.

Överbliven korv ska appliceras på ett husvagns/racebuss-tak där någon har för avsikt att sova. Måsarna brukar se till att sömn uteblir.
Man får samma effekt om man glömmer ett paket med okokt pasta ute på ett bord också, fast det lockade kråkfåglar istället :huvet Fråga inte hur jag vet det :huvet

För några år sedan, på en bana i södra sverige, fick några lätt förfriskade herrar en strålande idé den senare delen av kvällens depåhäng. Självutnämnda grillmästaren hade flertalet korvar kvar på grillen efter att utfodringen. När sedan stora delar av närvarande grupperingar hade hittat in i tält, släp, husbilar etc så sprang den strålande idén upp. Det skulle stoppas överbliven korv i ljuddämparen på en av de mer allvarligt lagda deltagarnas banjärn.

Påföljande dag var det mycket fniss och förväntansfulla blickar när sagda deltagare skulle ut på banan. Ganska snart efter påsläpp inkom rapporter från flaggvakter om att det såg ut som att något "flög" från en ljuddämpare på någon av hojarna som körde runt på banan. Plötsligt var det nu istället ett gäng mycket nervösa förövare som oroade sig för vad som skulle kunna uppdagas, om passet kom att bli avflaggat. Det var ju trots allt en illa bevarad hemlighet om vad som utspelats kvällen innan.

När den, av flaggvakterna, utpekade hojen väl identifierats visade det sig vara en annan hoj vars ljuddämpare spruckit i en skarv och läckte ljuddämparull. Den kollektiva sucken av lättnad gav nästan utslag på db-mätaren...
Var detta på Kinnekulle så kan det varit jag som sköt av ändkåpan på min något söndervurpade slutburk på min CBR1000, dämpull över halva depårakan 🙄.
På samma bana några år tidigare så vaknade jag på natten av att någon/något lät i depåtältet, sov i skåpbilen.
Öppnar sidodörren o står öga mot öga med en räv som vält min soppåse o står och äter grillrester 😋

Även jag körde herrarnas fria åkning (1982?), fem varv på Gelleråsen med denna föråkare på en CB400. Något som jag först tyckte vara fånigt och för klent. Vi ska ju gasa satan på bana för fan! Gul väst också - SMC?!

Jag ändrade mig senare för han försvann med ett gäng Peter Sköld-wannabes. Inbromsningen efter startrakan var… spännande. Olika farter och bromspunkter och trångt. Spårval? Vaddå?
Tredje varvet ett skönt wobbel ut på start- och målrakan. Finns det talangscoutern på läktaren. Jag kan skriva på för Flöthers.

På fjärde varvet tappade jag en regnhandske som satt fastklämd mellan kåpan och mätarna. Fan! Slog av så jag låg sist på femte varvet så jag kunde stanna och plocka upp min handske. Stanna på banan kändes rätt dumt. Något kontrakt blev det inte.

Någon som minns Honda XL500:n in en aluminiumram (jag kan inte stava till monoueqoc-chassie). Den körde i någon fri klass SuperProduction bland CBXer, Martin-GSXer mm. Hade Sound of Singles kommit igång då 1978-80?
Vi var nere i Knutstorp och kollade. XL500:an körde om det mesta på utsidan på den kurviga delen och blev sen omkörd så det visslade om det på rakan. Varv efter varv. Publiken jublade, typ.
Anderstorp var inte lika passande bana för Hondan.

Det stod om bygget i flera hojtidningar på den tiden men jag hittar inget nu.

Även jag körde herrarnas fria åkning (1982?), fem varv på Gelleråsen med denna föråkare på en CB400. Något som jag först tyckte vara fånigt och för klent. Vi ska ju gasa satan på bana för fan! Gul väst också - SMC?!

Jag ändrade mig senare för han försvann med ett gäng Peter Sköld-wannabes. Inbromsningen efter startrakan var… spännande. Olika farter och bromspunkter och trångt. Spårval? Vaddå?
Tredje varvet ett skönt wobbel ut på start- och målrakan. Finns det talangscoutern på läktaren. Jag kan skriva på för Flöthers.

På fjärde varvet tappade jag en regnhandske som satt fastklämd mellan kåpan och mätarna. Fan! Slog av så jag låg sist på femte varvet så jag kunde stanna och plocka upp min handske. Stanna på banan kändes rätt dumt. Något kontrakt blev det inte.

Någon som minns Honda XL500:n in en aluminiumram (jag kan inte stava till monoueqoc-chassie). Den körde i någon fri klass SuperProduction bland CBXer, Martin-GSXer mm. Hade Sound of Singles kommit igång då 1978-80?
Vi var nere i Knutstorp och kollade. XL500:an körde om det mesta på utsidan på den kurviga delen och blev sen omkörd så det visslade om det på rakan. Varv efter varv. Publiken jublade, typ.
Anderstorp var inte lika passande bana för Hondan.

Det stod om bygget i flera hojtidningar på den tiden men jag hittar inget nu.
Det var Björn Nielsen som körde den s.k. Hagon Hondan.
Om inte jag minns helt fel var jag med i det räjset, men blev nog varvad i regnet.
Jag tror Peter Linden blev tvåa på en CB1100R.
Detta borde ha varit 1982.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back