Årsjubileum

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Beräknad lästid ca 4 minuter
Miggens första år och säsong med motorcyklar är härmed avklarad och likt tramadol mot tristess är trådstarterna tillbaks till SHs stora förtret :banana

Åh vad skönt det är att äntligen slippa alla köer. Att slippa lägga massvis med pengar för att få prestanda. Att slippa betala massa skatt, soppa, bromsar… Däck är fortfarande en utgift men men:brinnerup

Att få flyga fram mellan ängarna under klarblå himmel med vinden, varvtalen och musiken i öronen och genom kroppen, nu blev allt bra och världen underbar :kär

Okej, mer seriöst och mindre trams, hur har första året på motorcykel tagits emot och tolkats?

Väldigt intressant, en ny värld, en värld där man vet att man hör hemma men pga av omständigheter aldrig fått besöka.

Omständigheter har även gjort att resan gått från xj6a till 636a till k4a, och inte tvärsom, eller nått :va

Detta är mycket tacksamt, och en bidragande faktor till ett långt liv på hoj, kanske :7peta

Att ha en polare som kan bromsa riktigt bra och att öva bebis wheelies på xj6a är två saker som tveklöst underlättat enormt. Att lära sig bromsa utan abs och bli någorlunda bekväm med framhjulslyft, mycket bra för mc körning överlag. Det betyder egentligen bara att när man inte behöver bromsa hårt eller klamra sig fast i stegrande hingst så är man mer bekväm och kapabel än man hade varit utan de verktygen.

Har Miggen knäckt koden? Är Miggen nästa stora grej? Absolut inte och långt ifrån. Man blir aldrig fullärd inom något, och motorcykleriet har så pass hög skill cap att en livstid flyger förbi blixtsnabbt, speciellt när man varit kedjad för länge :smasha

Men samtidigt känns det skönt att äntligen ha hittat en hobby där man utan att utsätta andra för fara och färde kan färdas fritt framåt i utveckling och erfarenhet. Om 50 år kommer det inte köras några sporthojar överhuvudtaget i Sverige, knappt några motorcyklar ens förmodligen, så timingen är det inget fel på :mattias

När pensionerade mc snuten på macken frågade varför miggen håller på som han gör så blir svaret alltid en mycket förvirrad, förvrängd blick från wannabe IOM tönten :crash

Förstår folk under hur pass liten tid i mänsklighetens historia denna möjlighet kommer att finnas? Förmodligen inte :dummer

Året har varit fyllt av aha-upplevelser, close calls, rekordtider, skratt gråt och smärta. Men de negativa bitarna, om man ska kalla det det, har lyckligtvis varit milda.

Close calls har varit klassiker såsom skarpa kurvor med varningsskyltar på 70-väg där man kört 200+ och tyckt att 140 är lugnt och lagom, men förmodligen värst av alla var rullgrus :zpy
Rullgrus var en mycket obehaglig och otrevlig upplevelse, nästan som att helt plötsligt hamna på snö eller is utan förvarning :skrämd

Det känns lite som om att hojen glider på moln, samma känsla man vaknade av när man i en gammal volvo sladdade av motorvägen i 120 när man var yngre. Då var det inte miggen som körde, han låg och sov men det gjorde föraren också :trött

Man har kört vägar man aldrig hade kört om man satt kvar i metallbur, utforskat vyer och platser man aldrig hade besökt på fyra hjul. Allt detta med mer hastighet och prestanda kapacitet för betydligt billigare peng, onekligen overkligt :Bugar

Man har också konstaterat att motorcyklar är lite av en damned if you do damned if you dont i dagens samhälle. Å ena sidan är motorcyklar fantastiska maskiner och galet bra för framkomlighet, miljö, nöje osv. Å andra sidan är nog de flesta människor idag inte kapabla av att hantera dem. Jag säger inte detta utifrån högmod eller självgodhet, utan enbart baserat på objektiva betraktelser. När man kör mc är det väldigt viktigt med respekt för maskinen. De flesta idag vet inte vad respekt betyder. När man kör mc är det väldigt viktigt att kunna tänka utanför boxen. De flesta idag vet inte hur man tänker utanför boxen. Sammantaget har detta lett till att miggen inte en enda gång stött på någon annan riktigt likasinnad på svenska vägnätet, annat än när polaren hänger med ut nån gång. RSV 1000R Tuono med 140 hästar var inga problem för miggen att hänga på med Xj6a. Försprånget som åtnjöts av större och starkare hämtades hem under inbromsning och kurvtagning. Det gjorde självfallet miggen nyfiken, nyfiken på varför någon som haft en sån hoj i flera år men enbart kört ett par hundra mil körde såsom de körde. Kanske är det för att hojar är så jävla roliga? Enkel och rimlig förklaring. Men att köra nästan 200 över en blind kupering när vederbörande uppenbarligen inte har någon koll på vart vägen går, nja att behöva beskåda den olyckan kan man vara utan :jisses

Prestandabilarna med 600 hästar? 700? Myggan Miggen skrattar på sin 636a och glider iväg med betydligt lägre ekonomisk kostnad :lol Det är en väldigt speciell känsla när man glider omkring på under halv litern milen men samtidigt vet att en stor fet V8a är chanslös. Instegsprestanda bilar? Yeah right. Om det är kurvigt? Jo då är inte maskinen problemet, det är föraren. En 636a är mer än tillräckligt kapabel att hänga på vilken prestandabil som helst i kurvor om du är skicklig nog. För att inte tala om känslan. Jag kan säga att en 700 hästars bil med 320 på mätaren inte är lika rolig som 636an, inte för mig iaf. Det är två olika typer av skoj absolut, men hojen vinner alla dagar i veckan. Gumball och top speed runs är skoj, men hojar är skoj skoj. Notera att 700 hästars bilarna jämförs med 636an, ska vi snacka literklubbor? Hehe, var är bugattin? :arsele

Man har stött på gamla pratglada gubbar på cross cyklar, svampplockande pensionärer under storebrorsflykt, slunkit förbi kilometerlånga köer, sparkat på gåsar och blivit kamikaze bombad av småfåglar. Man har skrapat tår istället för knän, man har sett lantisfolket slänga tveksamma blickar på sporthojen som kör långsamt genom deras samhällen, kan sporthojar ens köra långsamt? Man har gafflat skit med legender inom branschen som ej bör nämnas vid namn, och här tillkommer fler är den ni tänker på 👻

Något jag verkligen uppskattar med mc folket man träffat har varit öppenheten och lyhördheten. Alla motorcyklister gillar olika. Alla har sina egna intressen inom intresset, och hojvärlden är en av de få ställen där detta accepteras om inte fullt ut, väldigt långt ut. För oavsett om det är wheelies i 250+, cross hopp eller enduro sladd, cruiser glid eller adventure horisont så är alla rörande eniga om att maskinen motorcykel är fantastisk, fantastisk och mer än värdig livet :hojsmilie

Nu är miggen locked and loaded för att tackla väjningsplikterna! Tragikvärket beware, the bad guy is alive and kicking :hihi

11.jpg

:hej
 
Beräknad lästid ca 4 minuter
Miggens första år och säsong med motorcyklar är härmed avklarad och likt tramadol mot tristess är trådstarterna tillbaks till SHs stora förtret :banana

Åh vad skönt det är att äntligen slippa alla köer. Att slippa lägga massvis med pengar för att få prestanda. Att slippa betala massa skatt, soppa, bromsar… Däck är fortfarande en utgift men men:brinnerup

Att få flyga fram mellan ängarna under klarblå himmel med vinden, varvtalen och musiken i öronen och genom kroppen, nu blev allt bra och världen underbar :kär

Okej, mer seriöst och mindre trams, hur har första året på motorcykel tagits emot och tolkats?

Väldigt intressant, en ny värld, en värld där man vet att man hör hemma men pga av omständigheter aldrig fått besöka.

Omständigheter har även gjort att resan gått från xj6a till 636a till k4a, och inte tvärsom, eller nått :va

Detta är mycket tacksamt, och en bidragande faktor till ett långt liv på hoj, kanske :7peta

Att ha en polare som kan bromsa riktigt bra och att öva bebis wheelies på xj6a är två saker som tveklöst underlättat enormt. Att lära sig bromsa utan abs och bli någorlunda bekväm med framhjulslyft, mycket bra för mc körning överlag. Det betyder egentligen bara att när man inte behöver bromsa hårt eller klamra sig fast i stegrande hingst så är man mer bekväm och kapabel än man hade varit utan de verktygen.

Har Miggen knäckt koden? Är Miggen nästa stora grej? Absolut inte och långt ifrån. Man blir aldrig fullärd inom något, och motorcykleriet har så pass hög skill cap att en livstid flyger förbi blixtsnabbt, speciellt när man varit kedjad för länge :smasha

Men samtidigt känns det skönt att äntligen ha hittat en hobby där man utan att utsätta andra för fara och färde kan färdas fritt framåt i utveckling och erfarenhet. Om 50 år kommer det inte köras några sporthojar överhuvudtaget i Sverige, knappt några motorcyklar ens förmodligen, så timingen är det inget fel på :mattias

När pensionerade mc snuten på macken frågade varför miggen håller på som han gör så blir svaret alltid en mycket förvirrad, förvrängd blick från wannabe IOM tönten :crash

Förstår folk under hur pass liten tid i mänsklighetens historia denna möjlighet kommer att finnas? Förmodligen inte :dummer

Året har varit fyllt av aha-upplevelser, close calls, rekordtider, skratt gråt och smärta. Men de negativa bitarna, om man ska kalla det det, har lyckligtvis varit milda.

Close calls har varit klassiker såsom skarpa kurvor med varningsskyltar på 70-väg där man kört 200+ och tyckt att 140 är lugnt och lagom, men förmodligen värst av alla var rullgrus :zpy
Rullgrus var en mycket obehaglig och otrevlig upplevelse, nästan som att helt plötsligt hamna på snö eller is utan förvarning :skrämd

Det känns lite som om att hojen glider på moln, samma känsla man vaknade av när man i en gammal volvo sladdade av motorvägen i 120 när man var yngre. Då var det inte miggen som körde, han låg och sov men det gjorde föraren också :trött

Man har kört vägar man aldrig hade kört om man satt kvar i metallbur, utforskat vyer och platser man aldrig hade besökt på fyra hjul. Allt detta med mer hastighet och prestanda kapacitet för betydligt billigare peng, onekligen overkligt :Bugar

Man har också konstaterat att motorcyklar är lite av en damned if you do damned if you dont i dagens samhälle. Å ena sidan är motorcyklar fantastiska maskiner och galet bra för framkomlighet, miljö, nöje osv. Å andra sidan är nog de flesta människor idag inte kapabla av att hantera dem. Jag säger inte detta utifrån högmod eller självgodhet, utan enbart baserat på objektiva betraktelser. När man kör mc är det väldigt viktigt med respekt för maskinen. De flesta idag vet inte vad respekt betyder. När man kör mc är det väldigt viktigt att kunna tänka utanför boxen. De flesta idag vet inte hur man tänker utanför boxen. Sammantaget har detta lett till att miggen inte en enda gång stött på någon annan riktigt likasinnad på svenska vägnätet, annat än när polaren hänger med ut nån gång. RSV 1000R Tuono med 140 hästar var inga problem för miggen att hänga på med Xj6a. Försprånget som åtnjöts av större och starkare hämtades hem under inbromsning och kurvtagning. Det gjorde självfallet miggen nyfiken, nyfiken på varför någon som haft en sån hoj i flera år men enbart kört ett par hundra mil körde såsom de körde. Kanske är det för att hojar är så jävla roliga? Enkel och rimlig förklaring. Men att köra nästan 200 över en blind kupering när vederbörande uppenbarligen inte har någon koll på vart vägen går, nja att behöva beskåda den olyckan kan man vara utan :jisses

Prestandabilarna med 600 hästar? 700? Myggan Miggen skrattar på sin 636a och glider iväg med betydligt lägre ekonomisk kostnad :lol Det är en väldigt speciell känsla när man glider omkring på under halv litern milen men samtidigt vet att en stor fet V8a är chanslös. Instegsprestanda bilar? Yeah right. Om det är kurvigt? Jo då är inte maskinen problemet, det är föraren. En 636a är mer än tillräckligt kapabel att hänga på vilken prestandabil som helst i kurvor om du är skicklig nog. För att inte tala om känslan. Jag kan säga att en 700 hästars bil med 320 på mätaren inte är lika rolig som 636an, inte för mig iaf. Det är två olika typer av skoj absolut, men hojen vinner alla dagar i veckan. Gumball och top speed runs är skoj, men hojar är skoj skoj. Notera att 700 hästars bilarna jämförs med 636an, ska vi snacka literklubbor? Hehe, var är bugattin? :arsele

Man har stött på gamla pratglada gubbar på cross cyklar, svampplockande pensionärer under storebrorsflykt, slunkit förbi kilometerlånga köer, sparkat på gåsar och blivit kamikaze bombad av småfåglar. Man har skrapat tår istället för knän, man har sett lantisfolket slänga tveksamma blickar på sporthojen som kör långsamt genom deras samhällen, kan sporthojar ens köra långsamt? Man har gafflat skit med legender inom branschen som ej bör nämnas vid namn, och här tillkommer fler är den ni tänker på 👻

Något jag verkligen uppskattar med mc folket man träffat har varit öppenheten och lyhördheten. Alla motorcyklister gillar olika. Alla har sina egna intressen inom intresset, och hojvärlden är en av de få ställen där detta accepteras om inte fullt ut, väldigt långt ut. För oavsett om det är wheelies i 250+, cross hopp eller enduro sladd, cruiser glid eller adventure horisont så är alla rörande eniga om att maskinen motorcykel är fantastisk, fantastisk och mer än värdig livet :hojsmilie

Nu är miggen locked and loaded för att tackla väjningsplikterna! Tragikvärket beware, the bad guy is alive and kicking :hihi

View attachment 522312

:hej
Gratulerar till första året. Hade jag haft nytaget kort hade jag bokat så många Knix och bankurser som möjligt. Extremt utvecklande att köra bana och få feedback av instruktörer på vad man ska slipa på. Har du en 1000- kubikare ser jag det närmast som en plikt att du sedan ska ut på storbana.
 
Beräknad lästid ca 4 minuter
Miggens första år och säsong med motorcyklar är härmed avklarad och likt tramadol mot tristess är trådstarterna tillbaks till SHs stora förtret :banana

Åh vad skönt det är att äntligen slippa alla köer. Att slippa lägga massvis med pengar för att få prestanda. Att slippa betala massa skatt, soppa, bromsar… Däck är fortfarande en utgift men men:brinnerup

Att få flyga fram mellan ängarna under klarblå himmel med vinden, varvtalen och musiken i öronen och genom kroppen, nu blev allt bra och världen underbar :kär

Okej, mer seriöst och mindre trams, hur har första året på motorcykel tagits emot och tolkats?

Väldigt intressant, en ny värld, en värld där man vet att man hör hemma men pga av omständigheter aldrig fått besöka.

Omständigheter har även gjort att resan gått från xj6a till 636a till k4a, och inte tvärsom, eller nått :va

Detta är mycket tacksamt, och en bidragande faktor till ett långt liv på hoj, kanske :7peta

Att ha en polare som kan bromsa riktigt bra och att öva bebis wheelies på xj6a är två saker som tveklöst underlättat enormt. Att lära sig bromsa utan abs och bli någorlunda bekväm med framhjulslyft, mycket bra för mc körning överlag. Det betyder egentligen bara att när man inte behöver bromsa hårt eller klamra sig fast i stegrande hingst så är man mer bekväm och kapabel än man hade varit utan de verktygen.

Har Miggen knäckt koden? Är Miggen nästa stora grej? Absolut inte och långt ifrån. Man blir aldrig fullärd inom något, och motorcykleriet har så pass hög skill cap att en livstid flyger förbi blixtsnabbt, speciellt när man varit kedjad för länge :smasha

Men samtidigt känns det skönt att äntligen ha hittat en hobby där man utan att utsätta andra för fara och färde kan färdas fritt framåt i utveckling och erfarenhet. Om 50 år kommer det inte köras några sporthojar överhuvudtaget i Sverige, knappt några motorcyklar ens förmodligen, så timingen är det inget fel på :mattias

När pensionerade mc snuten på macken frågade varför miggen håller på som han gör så blir svaret alltid en mycket förvirrad, förvrängd blick från wannabe IOM tönten :crash

Förstår folk under hur pass liten tid i mänsklighetens historia denna möjlighet kommer att finnas? Förmodligen inte :dummer

Året har varit fyllt av aha-upplevelser, close calls, rekordtider, skratt gråt och smärta. Men de negativa bitarna, om man ska kalla det det, har lyckligtvis varit milda.

Close calls har varit klassiker såsom skarpa kurvor med varningsskyltar på 70-väg där man kört 200+ och tyckt att 140 är lugnt och lagom, men förmodligen värst av alla var rullgrus :zpy
Rullgrus var en mycket obehaglig och otrevlig upplevelse, nästan som att helt plötsligt hamna på snö eller is utan förvarning :skrämd

Det känns lite som om att hojen glider på moln, samma känsla man vaknade av när man i en gammal volvo sladdade av motorvägen i 120 när man var yngre. Då var det inte miggen som körde, han låg och sov men det gjorde föraren också :trött

Man har kört vägar man aldrig hade kört om man satt kvar i metallbur, utforskat vyer och platser man aldrig hade besökt på fyra hjul. Allt detta med mer hastighet och prestanda kapacitet för betydligt billigare peng, onekligen overkligt :Bugar

Man har också konstaterat att motorcyklar är lite av en damned if you do damned if you dont i dagens samhälle. Å ena sidan är motorcyklar fantastiska maskiner och galet bra för framkomlighet, miljö, nöje osv. Å andra sidan är nog de flesta människor idag inte kapabla av att hantera dem. Jag säger inte detta utifrån högmod eller självgodhet, utan enbart baserat på objektiva betraktelser. När man kör mc är det väldigt viktigt med respekt för maskinen. De flesta idag vet inte vad respekt betyder. När man kör mc är det väldigt viktigt att kunna tänka utanför boxen. De flesta idag vet inte hur man tänker utanför boxen. Sammantaget har detta lett till att miggen inte en enda gång stött på någon annan riktigt likasinnad på svenska vägnätet, annat än när polaren hänger med ut nån gång. RSV 1000R Tuono med 140 hästar var inga problem för miggen att hänga på med Xj6a. Försprånget som åtnjöts av större och starkare hämtades hem under inbromsning och kurvtagning. Det gjorde självfallet miggen nyfiken, nyfiken på varför någon som haft en sån hoj i flera år men enbart kört ett par hundra mil körde såsom de körde. Kanske är det för att hojar är så jävla roliga? Enkel och rimlig förklaring. Men att köra nästan 200 över en blind kupering när vederbörande uppenbarligen inte har någon koll på vart vägen går, nja att behöva beskåda den olyckan kan man vara utan :jisses

Prestandabilarna med 600 hästar? 700? Myggan Miggen skrattar på sin 636a och glider iväg med betydligt lägre ekonomisk kostnad :lol Det är en väldigt speciell känsla när man glider omkring på under halv litern milen men samtidigt vet att en stor fet V8a är chanslös. Instegsprestanda bilar? Yeah right. Om det är kurvigt? Jo då är inte maskinen problemet, det är föraren. En 636a är mer än tillräckligt kapabel att hänga på vilken prestandabil som helst i kurvor om du är skicklig nog. För att inte tala om känslan. Jag kan säga att en 700 hästars bil med 320 på mätaren inte är lika rolig som 636an, inte för mig iaf. Det är två olika typer av skoj absolut, men hojen vinner alla dagar i veckan. Gumball och top speed runs är skoj, men hojar är skoj skoj. Notera att 700 hästars bilarna jämförs med 636an, ska vi snacka literklubbor? Hehe, var är bugattin? :arsele

Man har stött på gamla pratglada gubbar på cross cyklar, svampplockande pensionärer under storebrorsflykt, slunkit förbi kilometerlånga köer, sparkat på gåsar och blivit kamikaze bombad av småfåglar. Man har skrapat tår istället för knän, man har sett lantisfolket slänga tveksamma blickar på sporthojen som kör långsamt genom deras samhällen, kan sporthojar ens köra långsamt? Man har gafflat skit med legender inom branschen som ej bör nämnas vid namn, och här tillkommer fler är den ni tänker på 👻

Något jag verkligen uppskattar med mc folket man träffat har varit öppenheten och lyhördheten. Alla motorcyklister gillar olika. Alla har sina egna intressen inom intresset, och hojvärlden är en av de få ställen där detta accepteras om inte fullt ut, väldigt långt ut. För oavsett om det är wheelies i 250+, cross hopp eller enduro sladd, cruiser glid eller adventure horisont så är alla rörande eniga om att maskinen motorcykel är fantastisk, fantastisk och mer än värdig livet :hojsmilie

Nu är miggen locked and loaded för att tackla väjningsplikterna! Tragikvärket beware, the bad guy is alive and kicking :hihi

View attachment 522312

:hej
Kan du banta ner till 2 minuter? 😘
 
Nyheter
Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

Back
Top