Väj ditt jävla mähä!

Den här typen av tänkande illustrerar vanliga missuppfattningar om komplexa system.

Bara för att något 'känns bra' innebär inte att det är bra.

Många 'stockholmare' försöker använda metoden när de är i t.ex. Åre på skidsemester och åker sen in i varandra, långsammare trafik, stillastående pistmaskiner och stock och sten.

Men det 'känns bra' tills det smäller.

Trafiken består av liknande situationer men uppförandet räddas till viss del av att andra trafikanter håller sig i sin fil och använder blinkers.

Att lära ut beteendet som något positivt och kalla det 'klokt' är vansinne.

Nu vet jag inte om du försökte kritisera mitt sätt att resonera eller vad för poäng du ville åstadkomma...? Skidåkande Stockholmare? :3freak

Men det sätt jag kör på, är samma som gamla hojåkare som kört sporthoj sedan 60/70-talet använder och jag själv kört med i decennier. Du kan inte bedöma exakt vad det innebär utifrån ett förenklat exempel i några meningar. Men det handlar i grunden om en defensiv körning, men på ett aktivt sätt så att man inte ens hamnar i farliga lägen. Kör man fort? Ja, ganska ofta. Kör man tydligt? Helt klart! Kör man *åt* alla andra? Definitivt. Ligger jag kvar i en bilkö med reflexväst på och hoppas att andra löser mina problem och mina risker? Aldrig i helvetet!! Det är så man råkar illa ut och jag kan peka på minst ett halvdussin fall de senaste tjugo åren, där kamrater och bekanta omkommit när de följt lag och ordning och skött sitt på hojen.

Nämen tjenare Peter! Miggen här :hihi

Kul o se att man inte är blockad av dig, än :tungan

Har funderat på att hänga me på nån clutch out, men hade nog bara dragit alla så sjukt hårt med min 636a :arsele

Skulle behöva lite tips av dig som ändå är old school bombare :brinnerup Har en sträcka där jag försöker klå ett prestandabilsrekord på 145 i snitt, där finns en sektion som hojen kan köra "rakt" när bilen måste svänga, därav tjänar man mycket tid :tummenupp Problemet är att det finns kanske 5-6 utfarter i rad på ett par hundra meter, dolda bakom små kuperingar och som sagt milda kurvor :fakta Kör man typ 170 så har man bra koll på läget där, men över 200 börjar marginalerna krympa :crash har som mest tagit sektionen i strax över 210 på hoj, men vet att närmare 250 definitivt funkar rent mekaniskt, om än med lite framhjulslyft :yoparty

Funderat på att kanske lägga ut lappar till de som bor där, något i stil med "Hej! Nu på onsdag kommer jag bomba sönder eran väg så jävla hårt, tänk på att ni har väjningsplikt!"

Kan detta funka tror du? Är jag säker då? :va

Alternativet är att ALLTID ha högerregeln, även när du är inne i en rondell ska du då lämna företräde åt de som kommer in i rondellen.
Yepp, alltid

Om ni kör bil i Finland så märker ni att finnarna respekterar högerregeln på ett helt annat sätt, där finns heller inte samma förvirring som i sverige när folk gör lite som de vill vilket kräver en "förhandling" i varje korsning.
I sverige måste man hela tiden kolla om den som kommer från vänster kommer att köra eller inte... högerregeln skapar förvirring vilket är en grogrund för att folk gör fel.
Vad det beror på i Sverige, vet de som jobbpendlar, tex jag till göteborg centrum. Enkelt att se vilka som inte vet/följer svenska regler.

Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back