TomK
hela världen är min rejsingbana
Den här typen av tänkande illustrerar vanliga missuppfattningar om komplexa system.
Bara för att något 'känns bra' innebär inte att det är bra.
Många 'stockholmare' försöker använda metoden när de är i t.ex. Åre på skidsemester och åker sen in i varandra, långsammare trafik, stillastående pistmaskiner och stock och sten.
Men det 'känns bra' tills det smäller.
Trafiken består av liknande situationer men uppförandet räddas till viss del av att andra trafikanter håller sig i sin fil och använder blinkers.
Att lära ut beteendet som något positivt och kalla det 'klokt' är vansinne.
Nu vet jag inte om du försökte kritisera mitt sätt att resonera eller vad för poäng du ville åstadkomma...? Skidåkande Stockholmare?
Men det sätt jag kör på, är samma som gamla hojåkare som kört sporthoj sedan 60/70-talet använder och jag själv kört med i decennier. Du kan inte bedöma exakt vad det innebär utifrån ett förenklat exempel i några meningar. Men det handlar i grunden om en defensiv körning, men på ett aktivt sätt så att man inte ens hamnar i farliga lägen. Kör man fort? Ja, ganska ofta. Kör man tydligt? Helt klart! Kör man *åt* alla andra? Definitivt. Ligger jag kvar i en bilkö med reflexväst på och hoppas att andra löser mina problem och mina risker? Aldrig i helvetet!! Det är så man råkar illa ut och jag kan peka på minst ett halvdussin fall de senaste tjugo åren, där kamrater och bekanta omkommit när de följt lag och ordning och skött sitt på hojen.



Har en sträcka där jag försöker klå ett prestandabilsrekord på 145 i snitt, där finns en sektion som hojen kan köra "rakt" när bilen måste svänga, därav tjänar man mycket tid
Kör man typ 170 så har man bra koll på läget där, men över 200 börjar marginalerna krympa
har som mest tagit sektionen i strax över 210 på hoj, men vet att närmare 250 definitivt funkar rent mekaniskt, om än med lite framhjulslyft
