Läste igenom inlägget men fick akut hjärntumör, trots att jag inte tillhör tiktok-generationen. Lät ChatGPT göra en läsbar sammanfattning.
Texten är ett humoristiskt och sarkastiskt inlägg om trafik, skrivet ur perspektivet av en motorcyklist (“miggen”) som diskuterar med en förarprövare.
Kärnan i resonemanget är att
trafiksäkerhet handlar mer om att respektera väjningsplikter än att strikt följa hastighetsgränser.
- Väjningsplikten är grunden för trafiksäkerhet.
De flesta olyckor sker för att någon inte lämnar företräde, inte för att någon kör “lite för fort”.
- “För fort” används ofta som ursäkt.
Även om en förare kör över hastighetsgränsen är den som bryter väjningsplikten vanligtvis vållande.
Exempel: En bil som byter fil och kör in i någon annan – det är inte offrets hastighet som avgör, utan bristen på väjningsplikt.
- Hastighetsfixeringen är överdriven.
Myndigheter och media fokuserar nästan uteslutande på fartkontroller, medan väjningspliktssynder ignoreras – trots att de orsakar fler olyckor.
- Polisen bötfäller sällan väjningsfel.
Böter delas mest ut för fortkörning, inte för att folk tvingar andra att bromsa eller kör ut felaktigt.
Miggen menar att det borde vara tvärtom.
- Trafikutbildningen brister.
Teoriproven för bilister innehåller få eller inga frågor som handlar om motorcyklar – trots att bilar oftast är vållande vid MC-olyckor.
Det borde finnas fler frågor som ökar förståelsen för motorcyklister.
- Fri fart + väjningsplikt > låg fart + kaos.
Miggen argumenterar skämtsamt att om alla följde väjningsplikterna perfekt, skulle olyckorna minska dramatiskt även vid högre hastigheter.
Slutsats
Miggen fortsätter alltså köra fort men
följer väjningsplikterna till punkt och pricka.
Han anser att samhället borde fokusera på
bättre trafikförståelse och ansvarstagande, inte bara på att mäta hastighet.
Tills dess tänker han leva som “frihetsfågeln” på två hjul – och lämna företräde åt de som inte förstår bättre.
Mina åsikter om ämnet:
Kan hålla med om att körkort för bil skulle kunna innehålla mer information och högre krav. Tyvärr hålls nivån för körkort medvetet låg eftersom det handlar om att hålla samhället i rörelse, även om det involverar en stor mängd mindre lämpade förare ute i trafiken. Således kan vi räkna med att allt vi vill utöka teorin eller praktiken med kommer på bekostnad av något annat.
Själv hade jag gärna sett att motorvägskörning med omkörning var en del av utbildningen. Upplever att det är alldeles för många som inte klarar av att göra en säker omkörning och växla tillbaka till högerfilen igen.
Däremot ser jag inga problem i att polisen skulle kunna minska på att mäta fortkörning och istället titta efter andra trafikbrott. Fortkörning är något som enkelt mäts upp obemannat, ska polisen ha trafikveckor, låt dem lägga mer krut på de trafikförseelser som inte går att automatisera.
Vad gäller körstil, så följer jag inte väjningsplikterna till punkt och pricka eftersom jag som motorcyklist sitter oskyddad. Högsta prioritet är att inte krocka, huruvida jag har företräde eller inte blir alltid sekundärt. Därför anpassar jag mig alltid till vad mina mottrafikanter gör, även om de gör fel.
Hastighet anpassas efter sikt, väglag och mängden ouppmärksamma förare i närheten. Det går inte att köra fortare än vad som krävs för att parera någon annans misstag. Med andra ord, högre hastigheter gör sig bäst utan massa mottrafikanter och skymda utfarter.