Väj ditt jävla mähä!

Den här typen av tänkande illustrerar vanliga missuppfattningar om komplexa system.

Bara för att något 'känns bra' innebär inte att det är bra.

Många 'stockholmare' försöker använda metoden när de är i t.ex. Åre på skidsemester och åker sen in i varandra, långsammare trafik, stillastående pistmaskiner och stock och sten.

Men det 'känns bra' tills det smäller.

Trafiken består av liknande situationer men uppförandet räddas till viss del av att andra trafikanter håller sig i sin fil och använder blinkers.

Att lära ut beteendet som något positivt och kalla det 'klokt' är vansinne.

Nu vet jag inte om du försökte kritisera mitt sätt att resonera eller vad för poäng du ville åstadkomma...? Skidåkande Stockholmare? :3freak

Men det sätt jag kör på, är samma som gamla hojåkare som kört sporthoj sedan 60/70-talet använder och jag själv kört med i decennier. Du kan inte bedöma exakt vad det innebär utifrån ett förenklat exempel i några meningar. Men det handlar i grunden om en defensiv körning, men på ett aktivt sätt så att man inte ens hamnar i farliga lägen. Kör man fort? Ja, ganska ofta. Kör man tydligt? Helt klart! Kör man *åt* alla andra? Definitivt. Ligger jag kvar i en bilkö med reflexväst på och hoppas att andra löser mina problem och mina risker? Aldrig i helvetet!! Det är så man råkar illa ut och jag kan peka på minst ett halvdussin fall de senaste tjugo åren, där kamrater och bekanta omkommit när de följt lag och ordning och skött sitt på hojen.
 

Nämen tjenare Peter! Miggen här :hihi

Kul o se att man inte är blockad av dig, än :tungan

Har funderat på att hänga me på nån clutch out, men hade nog bara dragit alla så sjukt hårt med min 636a :arsele

Skulle behöva lite tips av dig som ändå är old school bombare :brinnerup Har en sträcka där jag försöker klå ett prestandabilsrekord på 145 i snitt, där finns en sektion som hojen kan köra "rakt" när bilen måste svänga, därav tjänar man mycket tid :tummenupp Problemet är att det finns kanske 5-6 utfarter i rad på ett par hundra meter, dolda bakom små kuperingar och som sagt milda kurvor :fakta Kör man typ 170 så har man bra koll på läget där, men över 200 börjar marginalerna krympa :crash har som mest tagit sektionen i strax över 210 på hoj, men vet att närmare 250 definitivt funkar rent mekaniskt, om än med lite framhjulslyft :yoparty

Funderat på att kanske lägga ut lappar till de som bor där, något i stil med "Hej! Nu på onsdag kommer jag bomba sönder eran väg så jävla hårt, tänk på att ni har väjningsplikt!"

Kan detta funka tror du? Är jag säker då? :va
 
Alternativet är att ALLTID ha högerregeln, även när du är inne i en rondell ska du då lämna företräde åt de som kommer in i rondellen.
Yepp, alltid

Om ni kör bil i Finland så märker ni att finnarna respekterar högerregeln på ett helt annat sätt, där finns heller inte samma förvirring som i sverige när folk gör lite som de vill vilket kräver en "förhandling" i varje korsning.
I sverige måste man hela tiden kolla om den som kommer från vänster kommer att köra eller inte... högerregeln skapar förvirring vilket är en grogrund för att folk gör fel.
Vad det beror på i Sverige, vet de som jobbpendlar, tex jag till göteborg centrum. Enkelt att se vilka som inte vet/följer svenska regler.
 
Jag tror att de flesta helt enkelt inte kan högerregeln eller inte förstår när den gäller. Högerregel, utfartsregeln, var och när gäller den, folk blir förvirrade. Sen finns det ju alltid de som skiter i den och tänker "störst går först" eller bara att de har hunnit fram till korsningen före den som de skulle lämna företräde för. Det är lätt att missförstå, att t ex ha missat att jag faktiskt kör på huvudled och inte behöver lämna företräde, eller att huvudleden plötsligt tog slut och då är det högerregeln som gäller...

Skulle man ersätta högerregeln och utfartsregeln med en skylt så är det lättare att förstå och alla missuppfattningar skulle blåsa bort. Sen finns det ju fortfarande de som skiter i reglerna öht taget och dessa kan vi inte göra något åt. Jag är helt övertygad om att lämna företrädeskyltar skulle påverka olycksstatistiken.

Alternativet är att ALLTID ha högerregeln, även när du är inne i en rondell ska du då lämna företräde åt de som kommer in i rondellen.

Om ni kör bil i Finland så märker ni att finnarna respekterar högerregeln på ett helt annat sätt, där finns heller inte samma förvirring som i sverige när folk gör lite som de vill vilket kräver en "förhandling" i varje korsning.
I sverige måste man hela tiden kolla om den som kommer från vänster kommer att köra eller inte... högerregeln skapar förvirring vilket är en grogrund för att folk gör fel.
Sen har vi konceptet "Stocholmshöger" (som inte är SD) som betyder typ att "om man kör på något som känns som en större väg så är det ungefär som huvudled". Blir skitenkelt då (det är ungefär som den där äldre farbrorn som menade att den här vägen har legat här längst)
 
Läste igenom inlägget men fick akut hjärntumör, trots att jag inte tillhör tiktok-generationen. Lät ChatGPT göra en läsbar sammanfattning.

Texten är ett humoristiskt och sarkastiskt inlägg om trafik, skrivet ur perspektivet av en motorcyklist (“miggen”) som diskuterar med en förarprövare.
Kärnan i resonemanget är att trafiksäkerhet handlar mer om att respektera väjningsplikter än att strikt följa hastighetsgränser.
  • Väjningsplikten är grunden för trafiksäkerhet.
    De flesta olyckor sker för att någon inte lämnar företräde, inte för att någon kör “lite för fort”.
  • “För fort” används ofta som ursäkt.
    Även om en förare kör över hastighetsgränsen är den som bryter väjningsplikten vanligtvis vållande.
    Exempel: En bil som byter fil och kör in i någon annan – det är inte offrets hastighet som avgör, utan bristen på väjningsplikt.
  • Hastighetsfixeringen är överdriven.
    Myndigheter och media fokuserar nästan uteslutande på fartkontroller, medan väjningspliktssynder ignoreras – trots att de orsakar fler olyckor.
  • Polisen bötfäller sällan väjningsfel.
    Böter delas mest ut för fortkörning, inte för att folk tvingar andra att bromsa eller kör ut felaktigt.
    Miggen menar att det borde vara tvärtom.
  • Trafikutbildningen brister.
    Teoriproven för bilister innehåller få eller inga frågor som handlar om motorcyklar – trots att bilar oftast är vållande vid MC-olyckor.
    Det borde finnas fler frågor som ökar förståelsen för motorcyklister.
  • Fri fart + väjningsplikt > låg fart + kaos.
    Miggen argumenterar skämtsamt att om alla följde väjningsplikterna perfekt, skulle olyckorna minska dramatiskt även vid högre hastigheter.
Slutsats
Miggen fortsätter alltså köra fort men följer väjningsplikterna till punkt och pricka.
Han anser att samhället borde fokusera på bättre trafikförståelse och ansvarstagande, inte bara på att mäta hastighet.
Tills dess tänker han leva som “frihetsfågeln” på två hjul – och lämna företräde åt de som inte förstår bättre.


Mina åsikter om ämnet:
Kan hålla med om att körkort för bil skulle kunna innehålla mer information och högre krav. Tyvärr hålls nivån för körkort medvetet låg eftersom det handlar om att hålla samhället i rörelse, även om det involverar en stor mängd mindre lämpade förare ute i trafiken. Således kan vi räkna med att allt vi vill utöka teorin eller praktiken med kommer på bekostnad av något annat.

Själv hade jag gärna sett att motorvägskörning med omkörning var en del av utbildningen. Upplever att det är alldeles för många som inte klarar av att göra en säker omkörning och växla tillbaka till högerfilen igen.

Däremot ser jag inga problem i att polisen skulle kunna minska på att mäta fortkörning och istället titta efter andra trafikbrott. Fortkörning är något som enkelt mäts upp obemannat, ska polisen ha trafikveckor, låt dem lägga mer krut på de trafikförseelser som inte går att automatisera.

Vad gäller körstil, så följer jag inte väjningsplikterna till punkt och pricka eftersom jag som motorcyklist sitter oskyddad. Högsta prioritet är att inte krocka, huruvida jag har företräde eller inte blir alltid sekundärt. Därför anpassar jag mig alltid till vad mina mottrafikanter gör, även om de gör fel.

Hastighet anpassas efter sikt, väglag och mängden ouppmärksamma förare i närheten. Det går inte att köra fortare än vad som krävs för att parera någon annans misstag. Med andra ord, högre hastigheter gör sig bäst utan massa mottrafikanter och skymda utfarter.
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top