Väj ditt jävla mähä!

Den här typen av tänkande illustrerar vanliga missuppfattningar om komplexa system.

Bara för att något 'känns bra' innebär inte att det är bra.

Många 'stockholmare' försöker använda metoden när de är i t.ex. Åre på skidsemester och åker sen in i varandra, långsammare trafik, stillastående pistmaskiner och stock och sten.

Men det 'känns bra' tills det smäller.

Trafiken består av liknande situationer men uppförandet räddas till viss del av att andra trafikanter håller sig i sin fil och använder blinkers.

Att lära ut beteendet som något positivt och kalla det 'klokt' är vansinne.

Nu vet jag inte om du försökte kritisera mitt sätt att resonera eller vad för poäng du ville åstadkomma...? Skidåkande Stockholmare? :3freak

Men det sätt jag kör på, är samma som gamla hojåkare som kört sporthoj sedan 60/70-talet använder och jag själv kört med i decennier. Du kan inte bedöma exakt vad det innebär utifrån ett förenklat exempel i några meningar. Men det handlar i grunden om en defensiv körning, men på ett aktivt sätt så att man inte ens hamnar i farliga lägen. Kör man fort? Ja, ganska ofta. Kör man tydligt? Helt klart! Kör man *åt* alla andra? Definitivt. Ligger jag kvar i en bilkö med reflexväst på och hoppas att andra löser mina problem och mina risker? Aldrig i helvetet!! Det är så man råkar illa ut och jag kan peka på minst ett halvdussin fall de senaste tjugo åren, där kamrater och bekanta omkommit när de följt lag och ordning och skött sitt på hojen.
 

Nämen tjenare Peter! Miggen här :hihi

Kul o se att man inte är blockad av dig, än :tungan

Har funderat på att hänga me på nån clutch out, men hade nog bara dragit alla så sjukt hårt med min 636a :arsele

Skulle behöva lite tips av dig som ändå är old school bombare :brinnerup Har en sträcka där jag försöker klå ett prestandabilsrekord på 145 i snitt, där finns en sektion som hojen kan köra "rakt" när bilen måste svänga, därav tjänar man mycket tid :tummenupp Problemet är att det finns kanske 5-6 utfarter i rad på ett par hundra meter, dolda bakom små kuperingar och som sagt milda kurvor :fakta Kör man typ 170 så har man bra koll på läget där, men över 200 börjar marginalerna krympa :crash har som mest tagit sektionen i strax över 210 på hoj, men vet att närmare 250 definitivt funkar rent mekaniskt, om än med lite framhjulslyft :yoparty

Funderat på att kanske lägga ut lappar till de som bor där, något i stil med "Hej! Nu på onsdag kommer jag bomba sönder eran väg så jävla hårt, tänk på att ni har väjningsplikt!"

Kan detta funka tror du? Är jag säker då? :va
 
Alternativet är att ALLTID ha högerregeln, även när du är inne i en rondell ska du då lämna företräde åt de som kommer in i rondellen.
Yepp, alltid

Om ni kör bil i Finland så märker ni att finnarna respekterar högerregeln på ett helt annat sätt, där finns heller inte samma förvirring som i sverige när folk gör lite som de vill vilket kräver en "förhandling" i varje korsning.
I sverige måste man hela tiden kolla om den som kommer från vänster kommer att köra eller inte... högerregeln skapar förvirring vilket är en grogrund för att folk gör fel.
Vad det beror på i Sverige, vet de som jobbpendlar, tex jag till göteborg centrum. Enkelt att se vilka som inte vet/följer svenska regler.
 
Jag tror att de flesta helt enkelt inte kan högerregeln eller inte förstår när den gäller. Högerregel, utfartsregeln, var och när gäller den, folk blir förvirrade. Sen finns det ju alltid de som skiter i den och tänker "störst går först" eller bara att de har hunnit fram till korsningen före den som de skulle lämna företräde för. Det är lätt att missförstå, att t ex ha missat att jag faktiskt kör på huvudled och inte behöver lämna företräde, eller att huvudleden plötsligt tog slut och då är det högerregeln som gäller...

Skulle man ersätta högerregeln och utfartsregeln med en skylt så är det lättare att förstå och alla missuppfattningar skulle blåsa bort. Sen finns det ju fortfarande de som skiter i reglerna öht taget och dessa kan vi inte göra något åt. Jag är helt övertygad om att lämna företrädeskyltar skulle påverka olycksstatistiken.

Alternativet är att ALLTID ha högerregeln, även när du är inne i en rondell ska du då lämna företräde åt de som kommer in i rondellen.

Om ni kör bil i Finland så märker ni att finnarna respekterar högerregeln på ett helt annat sätt, där finns heller inte samma förvirring som i sverige när folk gör lite som de vill vilket kräver en "förhandling" i varje korsning.
I sverige måste man hela tiden kolla om den som kommer från vänster kommer att köra eller inte... högerregeln skapar förvirring vilket är en grogrund för att folk gör fel.
Sen har vi konceptet "Stocholmshöger" (som inte är SD) som betyder typ att "om man kör på något som känns som en större väg så är det ungefär som huvudled". Blir skitenkelt då (det är ungefär som den där äldre farbrorn som menade att den här vägen har legat här längst)
 
Läste igenom inlägget men fick akut hjärntumör, trots att jag inte tillhör tiktok-generationen. Lät ChatGPT göra en läsbar sammanfattning.

Texten är ett humoristiskt och sarkastiskt inlägg om trafik, skrivet ur perspektivet av en motorcyklist (“miggen”) som diskuterar med en förarprövare.
Kärnan i resonemanget är att trafiksäkerhet handlar mer om att respektera väjningsplikter än att strikt följa hastighetsgränser.
  • Väjningsplikten är grunden för trafiksäkerhet.
    De flesta olyckor sker för att någon inte lämnar företräde, inte för att någon kör “lite för fort”.
  • “För fort” används ofta som ursäkt.
    Även om en förare kör över hastighetsgränsen är den som bryter väjningsplikten vanligtvis vållande.
    Exempel: En bil som byter fil och kör in i någon annan – det är inte offrets hastighet som avgör, utan bristen på väjningsplikt.
  • Hastighetsfixeringen är överdriven.
    Myndigheter och media fokuserar nästan uteslutande på fartkontroller, medan väjningspliktssynder ignoreras – trots att de orsakar fler olyckor.
  • Polisen bötfäller sällan väjningsfel.
    Böter delas mest ut för fortkörning, inte för att folk tvingar andra att bromsa eller kör ut felaktigt.
    Miggen menar att det borde vara tvärtom.
  • Trafikutbildningen brister.
    Teoriproven för bilister innehåller få eller inga frågor som handlar om motorcyklar – trots att bilar oftast är vållande vid MC-olyckor.
    Det borde finnas fler frågor som ökar förståelsen för motorcyklister.
  • Fri fart + väjningsplikt > låg fart + kaos.
    Miggen argumenterar skämtsamt att om alla följde väjningsplikterna perfekt, skulle olyckorna minska dramatiskt även vid högre hastigheter.
Slutsats
Miggen fortsätter alltså köra fort men följer väjningsplikterna till punkt och pricka.
Han anser att samhället borde fokusera på bättre trafikförståelse och ansvarstagande, inte bara på att mäta hastighet.
Tills dess tänker han leva som “frihetsfågeln” på två hjul – och lämna företräde åt de som inte förstår bättre.


Mina åsikter om ämnet:
Kan hålla med om att körkort för bil skulle kunna innehålla mer information och högre krav. Tyvärr hålls nivån för körkort medvetet låg eftersom det handlar om att hålla samhället i rörelse, även om det involverar en stor mängd mindre lämpade förare ute i trafiken. Således kan vi räkna med att allt vi vill utöka teorin eller praktiken med kommer på bekostnad av något annat.

Själv hade jag gärna sett att motorvägskörning med omkörning var en del av utbildningen. Upplever att det är alldeles för många som inte klarar av att göra en säker omkörning och växla tillbaka till högerfilen igen.

Däremot ser jag inga problem i att polisen skulle kunna minska på att mäta fortkörning och istället titta efter andra trafikbrott. Fortkörning är något som enkelt mäts upp obemannat, ska polisen ha trafikveckor, låt dem lägga mer krut på de trafikförseelser som inte går att automatisera.

Vad gäller körstil, så följer jag inte väjningsplikterna till punkt och pricka eftersom jag som motorcyklist sitter oskyddad. Högsta prioritet är att inte krocka, huruvida jag har företräde eller inte blir alltid sekundärt. Därför anpassar jag mig alltid till vad mina mottrafikanter gör, även om de gör fel.

Hastighet anpassas efter sikt, väglag och mängden ouppmärksamma förare i närheten. Det går inte att köra fortare än vad som krävs för att parera någon annans misstag. Med andra ord, högre hastigheter gör sig bäst utan massa mottrafikanter och skymda utfarter.
 
Last edited:
Nu vet jag inte om du försökte kritisera mitt sätt att resonera eller vad för poäng du ville åstadkomma...? Skidåkande Stockholmare? :3freak

Men det sätt jag kör på, är samma som gamla hojåkare som kört sporthoj sedan 60/70-talet använder och jag själv kört med i decennier. Du kan inte bedöma exakt vad det innebär utifrån ett förenklat exempel i några meningar. Men det handlar i grunden om en defensiv körning, men på ett aktivt sätt så att man inte ens hamnar i farliga lägen. Kör man fort? Ja, ganska ofta. Kör man tydligt? Helt klart! Kör man *åt* alla andra? Definitivt. Ligger jag kvar i en bilkö med reflexväst på och hoppas att andra löser mina problem och mina risker? Aldrig i helvetet!! Det är så man råkar illa ut och jag kan peka på minst ett halvdussin fall de senaste tjugo åren, där kamrater och bekanta omkommit när de följt lag och ordning och skött sitt på hojen.

Bra skrivet! :yoparty Hade en mc diskussion med en individ som nyligen börjat köra hoj mer seriöst, vederbörande förklarade sig nöjd över nyinköpt vit hjälm som gjorde honom mer synlig. Förklarade att man själv alltid utgår ifrån att man är osynlig, det blir svårare för trafiksituationer att överraska en då :tummenupp

Om hastigheten var det absolut farligaste är vissa individer som lever statistiskt omöjliga. En mc förare på andra sidan atlanten som till vardags kör sicksack i 300 på trafikerade motorvägar var för några månader sedan inblandad i en allvarlig trafikolycka. Hände det när han sicksackade i 300 på motorvägen kanske? Nä, det hände när han höll skyltad hastighet, slappnade av lite och utgick ifrån att mötande bil som skulle svänga vänster hade sett honom och skulle förhålla sig till väjningsplikterna :crash

Ibland känns det som att vissa som inte förstå sig på detta koncept inte ens hade fattat grejen om de själva blev manglade av en ouppmärksam bilist som bröt mot väjningsplikt och orsakade en olycka därigenom. Hur kunde det hända om du höll skylta hastighet och hade din vita hjälm och reflexväst på dig?

När en motorcyklist som kör "för fort" blir manglad då är det rätt åt dem för de kör för fort, även om det sker när de kör lagligt. Men när någon som generellt kör i hastigheter folk själva anser godtagbara, typ hastighetsgränsen, då är problemet något annat såklart. Antingen är det bilisten med väjningsplikts fel oavsett om motorcyklisten kör 70 på 70 eller 71 på 70, eller så är det aldrig bilisten med väjningsplikts fel överhuvudtaget så fort hastighetsgränsen har överskridits, man kan inte äta kakan och ha den kvar :smasha
 
Yepp, alltid


Vad det beror på i Sverige, vet de som jobbpendlar, tex jag till göteborg centrum. Enkelt att se vilka som inte vet/följer svenska regler.

E4an mellan Stockholm och Södertälje är ett galet bra exempel :hihi

Där ligger alltså folk i mittfilen (omkörningsfil), under hastighetsgränsen medan högerfilen är helt tom :dummer

Ja då brukar miggen bryta mot trafikreglerna och köra om till höger när han ligger i skyltad hastighet, tänker inte slösa däck, bränsle, blinkers och kalorier för att alla andra viktiga trafikanter prompt vill ligga mitt i vägen :7peta

Det hade faktiskt varit intressant att kunna få se olycksstatistik baserat på namn och härkomst, men lycka till med den :rofl
 
Du borde öva dig på att formulera en ståndpunkt i en enda mening. Du hade förvisso inte haft något meningsfullt att komma med oavsett, men det hade sparat mycket tid för din omgivning som kan lägga mindre tid på att avfärda dig.
Man får iallafall ge Miggen att han är duktig på att ge potentiella läsare en grov uppskattning av beräknad lästid i början av sina inlägg, det gör att man ganska enkelt kan räkna sig fram till ungefär hur mycket tid man faktiskt sparat på att inte bemöda sig med att läsa vidare efter det :tummenupp
 
Last edited:
Kan detta funka tror du? Är jag säker då? :va
Det vet du inte förrän efteråt.
Det är faktiskt slumpen som dödar, det har väldigt lite med hastigheten att göra - ett redan utrett ämne.
Mitt förslag är att du skippar momentet med att skriva lappar till omgivningen, och lägger den tiden på....ja, egentligen bara någonting helt annat, typ plugga danska språket, eller någontng annat med lågt mervärde.
 
E4an mellan Stockholm och Södertälje är ett galet bra exempel :hihi

Där ligger alltså folk i mittfilen (omkörningsfil), under hastighetsgränsen medan högerfilen är helt tom :dummer

Ja då brukar miggen bryta mot trafikreglerna och köra om till höger när han ligger i skyltad hastighet, tänker inte slösa däck, bränsle, blinkers och kalorier för att alla andra viktiga trafikanter prompt vill ligga mitt i vägen :7peta

Det hade faktiskt varit intressant att kunna få se olycksstatistik baserat på namn och härkomst, men lycka till med den :rofl
Just den vägen är tyvärr också ett galet bra exempel på varför en del gör det.
Bara för att jag skrev den raden blir jag iofs lite osäker nu men jag åkte mycket där för ett gäng år sedan och högerfilen försvann i en avfart ganska plötsligt och med tanke på hur duktiga rusningstrafiksmänniskor är att hålla avstånd så att man kan byta fil var det nästa tvunget att inte ligga i högerfilen om man inte ville hamna i Salem eller någon annan gudsförgäten plats.

Så det här svamlet kan vara helt irrelevant för jag börjar fundera på om de faktiskt byggt bort det problemet.
 
Växla beloppen mellan att köra om/bli omkörd på högersidan så att det blir dyrare och mer olagligt att ligga i ytterfil och bli omkörd av fordon i högerfil!

Tragikvärket bör ta och studera Autobahns filstruktur, den är mer logisk vad gäller filplanering, av/påfarter etc.
 
Tragikvärket bör ta och studera Autobahns filstruktur, den är mer logisk vad gäller filplanering, av/påfarter etc.
Precis! I Tyskland försvinner inte den långsammaste filen plötsligt utan den med snabbast trafik. Då blir inte folk oroliga att högerfilen plötsligt ska leda till Alby så man blir rånad.
 
Man får också ge Miggen en eloge för att han skriver dessa inlägg som skapar debatt och långa trådar i ett annars lätt avsomnande forum. Jag tycker det är ganska roligt att läsa dem :)

Instämmer, fast jag inte läser allt🙂

Vad är detta? Komplimanger? Från erfarna mc förare? Miggen är förvirrad, närmare kortslutning :3freak

Hehe, nämen bug och bock :krama Har en tråd planerad som förmodligen blir den mest "kontroversiella" sedan mekanik mot trafik shitshowen :hihi Men den dyker nog upp när snö och is har målat Sverige vitt och fint där ute :tummenupp

Motorcyklar kan man diskutera i evigheter, trafik likaså, det svåra är mest att försöka hitta påtagligheter så många som möjligt kan relatera till och på så sett skapa ingångsläge för lite längre debatter och reflektioner. Här försöker man väl gå nån balansgång mellan "köra i 200 är alltid LiVSfArLiGt" och "han har väjningsplikt han SKA STANNA" mentaliteterna i en sån här tråd. Men summan av kardemumman är tveklöst att väjningsplikterna förtjänar mycket tid och uppmärksamhet, oavsett vilken typ av förare man är på vägnätet :)
 
Växla beloppen mellan att köra om/bli omkörd på högersidan så att det blir dyrare och mer olagligt att ligga i ytterfil och bli omkörd av fordon i högerfil!

Tragikvärket bör ta och studera Autobahns filstruktur, den är mer logisk vad gäller filplanering, av/påfarter etc.

Bra idé! :tummenupp Problemet är väl att många som jobbar på just tragikvärket cyklar till jobbet och inte ens har några märkvärda behörigheter, vilken i sin tur leder till problem när de ska försöka förstå sig på och planera trafik :dummer Tänk Gisslén och FHM, typ...

Det är inget snack om att trafikfarliga beteenden såsom det du nämner beivras på tok för sällan och mjäkigt. Har själv blivit av med lappen två gånger och varken grinar eller gråter för det men om slutmålet är trafiksäkerhet, vilket man påstår, så är det fullkomligt makalöst att inte mer görs för att tackla de typer av beteenden som är bra mycket farligare än specifikt fortkörning. Farliga omkörningar, oavsett deras utformning, är tex ett område där man borde kunna göra betydligt mer än i nuläget. Men när en bil frontalkrockar med lastbil under en skogstokig omkörning så säger man att bilen körde för fort :va Ja jo det kanske den gjorde, men utfallet av en sådan olycka påverkas inte märkbart om huruvida bilen körde i 70 eller 120, den påverkas däremot märkbart om huruvida bilen faktiskt hade lämnat "väjningsplikt" åt lastbilen i mötande fil :7peta
 
Bra idé! :tummenupp Problemet är väl att många som jobbar på just tragikvärket cyklar till jobbet och inte ens har några märkvärda behörigheter, vilken i sin tur leder till problem när de ska försöka förstå sig på och planera trafik :dummer Tänk Gisslén och FHM, typ...

Det är inget snack om att trafikfarliga beteenden såsom det du nämner beivras på tok för sällan och mjäkigt. Har själv blivit av med lappen två gånger och varken grinar eller gråter för det men om slutmålet är trafiksäkerhet, vilket man påstår, så är det fullkomligt makalöst att inte mer görs för att tackla de typer av beteenden som är bra mycket farligare än specifikt fortkörning. Farliga omkörningar, oavsett deras utformning, är tex ett område där man borde kunna göra betydligt mer än i nuläget. Men när en bil frontalkrockar med lastbil under en skogstokig omkörning så säger man att bilen körde för fort :va Ja jo det kanske den gjorde, men utfallet av en sådan olycka påverkas inte märkbart om huruvida bilen körde i 70 eller 120, den påverkas däremot märkbart om huruvida bilen faktiskt hade lämnat "väjningsplikt" åt lastbilen i mötande fil :7peta
Den diskussionen kommer du aldrig vinna för om föraren inte kört för fort hade denne antagligen inte behövt köra om. Man kan mao konstatera att vederbörande inte kunde köra så fort och, tja du fattar.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top