Bakbroms i kurvor

Det sägs att hojen niger i bakkant men det har jag aldrig märkt något av. I teorin är det väl så att om man kastar ut ett ankare som fäster i bakhjulsaxeln kommer hojen att sträckas ut till en spaghetti när det tar tvärstopp och vikeln på svingen kommer att hamna i sitt mest utsträckta läge, 90 grader mot sin fästpunkt på ramen, vilket skulle motsvara en minst sagt hyffsad nigning. Problemet är att fjädringen på ett banjärn är styv och fästet i bakdäcket under inbromsning minimalt. Om jag nyser på bakbromsen låser jag upp bakhjulet och kör vidare i raketfart. Så mycket för den nigningen, liksom. Tvärt om har jag upptäckt hur otoroligt lätt man låser bakhjulet med bakbromsen och hur svårt det är att köra med låst bakhjul, inget för nybörjaren, jag lovar. Det slutade i lecahavet utanför Trösen när jag skulle leka McCoy. Om man inte har 100% vikt på framhjulet blir det som att stoppa en tvål under bakhjulet och en far den hit, och en far den dit, och en far den ner i diket. Skitsvårt faktiskt.

#Olsson# skrev:
(Även om det är super-läskigt att fråga här på RR-forum så försöker jag igen. Bara här kan man få svar tror jag)

När en hoj "sätter sig" - vad gör den då och/eller hur känns det? (Ungefär)

Finns det någon engelsk term som beskriver samma sak?
Jag vet inte vad som egentligen händer rent tekniskt men det känns som om den drar i hop sig eller kanske tvärt om att den drar ut sig. Jag tycker det känns som om alla "glapp" försvinner och dessutom känner jag mycke bättre när bakhjulet lyfter från backen. (gissar att det är det sista som folk beskriver som att den sätter sig)

Av nån anledning så dansar hellre bakändan för mig om jag inte använder bakbromsen, dvs att den far i sidan när man lyfter den, och jag tycker det är mäkta otrevligt när hjulet landar igen och hittar grepp direkt...

Måste vädra min åsikt när det gäller att sladda in i kurvorna medelst bromsning.

Jag kan inte sladda oavsett om jag bromsar aktivt med fotbromsen eller använder motorbromsen...men jag tror inte att jag har särskilt mkt att vinna på att lära mig heller.

Jag tror att ingen...förutom eventuellt toppskiktet i svensk roadracing och uppåt tjänar, i varvtider räknat, på att använda bakbromsen för att sladda.

Det finns exempel på många toppförare i VM som inte nämnvärt sladdar in hojen i kurvorna...så SÅ stor nytta lär det ju inte göra.

Det kan ju heller inte vara så att man får kortare bromssträcka genom att använda bakbromsen och med dagens hojar som är utrustade med slirkoppling så är jag tveksam om det har någon speciellt stor stabiliserande effekt. Måste man stabilisera hojen med bakbromsen som en del säger att de gör pga bakhjulstuds el. likn. så föreslår jag istället att man släpper frambromsen och vågar hålla högre kurvhastighet istället...ni kör för sakta och bromsar för mycket :) .

PS. Jag skulle innerligt vilja kunna sladda för det ser coolt ut...suck

Mulles skrev:
Jag kan inte sladda oavsett om jag bromsar aktivt med fotbromsen eller använder motorbromsen...men jag tror inte att jag har särskilt mkt att vinna på att lära mig heller.

Nu håller jag inte på med RR, utan bara lite lek på bana ibland, men kan det vara så att man kan vinna på att sladda genom att man kan ta lite andra spår genom kurvorna utan att förlora så mycket på det? Kan kanske vara bra om man ska ta sig om en annan förare t.ex....?

Det är alltid bättre ju bättre kontroll man har på sin hoj När det gäller omkörningar och framförallt när det blir riktigt tätt med fler än två eller tre förare inblandade. Så visst där tror jag att man kan ha nytta av det.

edit: spårvalet är ganska vikigt för varvtiderna så man kan inte avvika mkt från idealspåret utan att förlora när det gäller ren varvtid

PacMan skrev:
Nu håller jag inte på med RR, utan bara lite lek på bana ibland, men kan det vara så att man kan vinna på att sladda genom att man kan ta lite andra spår genom kurvorna utan att förlora så mycket på det? Kan kanske vara bra om man ska ta sig om en annan förare t.ex....?

Last edited:
PacMan skrev:
Dina idéer kan vara relevanta om man kör MotoGP eller möjligen Superbike-VM. En förare i Rookie 1000 eller Nordic Superbike som tror att han är snabbare när han "sladdar" bedrar sig själv.

Tack för bra svar.

Jag har märkt att jag (trots gatnisse) bromsar något in i kurvorna främst vid väg-körning men även något på bana. Jag har försökt lägga av med bakbromsen eftersom många kör utan. Samtidigt är det svårt att bryta mönstren. Kanske säkrast att fortsätta med vad man är van med för slippa strula till det för sig.

Nyteknik skrev:
Dina idéer kan vara relevanta om man kör MotoGP eller möjligen Superbike-VM.

Tja, jag är ju inte med och kör, men jag kollar i alla fall på racen på TV. :rolleyes:

Ytterligare gatåkare med fabulerande blandar sig i diskussionen:
Kan det inte vara så att om man iom att man bromsar lätt med bakbromsen, får bakfjädringen att sätta sig (komprimeras), och på så sätt får lite mer negativ fjädringsväg att utnyttja då man nyper fronten? (Och nu har jag funderat varför bakfjädringen skulle komprimeras, men inte kommit på någon bra förklaring...) Men om, då kanske man har tillräckligt med fjädringsväg så att baken kan fjädra ut utan att bakhjulet har lyft? Fast måste man nypa fronten så hårt att baken ändå lyfter ett par cm så lär det inte spela så stor roll. Och sen blev allt rosa...

Mulles skrev:
Det är alltid bättre ju bättre kontroll man har på sin hoj När det gäller omkörningar och framförallt när det blir riktigt tätt med fler än två eller tre förare inblandade. Så visst där tror jag att man kan ha nytta av det.

edit: spårvalet är ganska vikigt för varvtiderna så man kan inte avvika mkt från idealspåret utan att förlora när det gäller ren varvtid
Då kan man ju fråga sig vad idealspåret är egentligen. Kanske behöver du sladda för att komma i idealspåret? Om en rookie-förare svänger cykeln på samma ställe som en motogp-förare, kommer han hamna på samma ställe då? Eller kommer han tillåme åka av banan?

De e svårt det där :) Idealspåret för mig är när man använder precis så mycket av banan som man vill, använder allt grepp som man kan (eller i mångas fall vågar) och svänger cykeln så fort som man kan. Fördelen med att sladda är att man inte behöver svänga cykeln när man ska in i kurvan, för den är redan svängd.

Olof Eriksson skrev:
Då kan man ju fråga sig vad idealspåret är egentligen. Kanske behöver du sladda för att komma i idealspåret? Om en rookie-förare svänger cykeln på samma ställe som en motogp-förare, kommer han hamna på samma ställe då? Eller kommer han tillåme åka av banan?

De e svårt det där :) Idealspåret för mig är när man använder precis så mycket av banan som man vill, använder allt grepp som man kan (eller i mångas fall vågar) och svänger cykeln så fort som man kan. Fördelen med att sladda är att man inte behöver svänga cykeln när man ska in i kurvan, för den är redan svängd.

Inta för att vara alltför moppsig nu, men har du kört en R-hoj runt bana i något tempo med sladd ännu?

Fredde som är ruggigt snabb, bromsar väldigt sen, och kör på kas både fram och bak genom svängarna. Han gå på gasen tidigt, och spinner loss en hel del ut ur svängarna, då går han ibland på med bakbromsen för att minska hjulspinnet. Han ställer dock inte upp cykeln på bredden innan svängen.. Det funkar kanske bra när man kör en chopper, som en motard är, som har så mycket vikt bak.
Visst är det några i motoGP som också ställer ut hojen innan svängen, eller i vissa svängar, men de blir färre, eftersom man sällan tjänar på det..

PacMan skrev:
Tja, jag är ju inte med och kör, men jag kollar i alla fall på racen på TV. :rolleyes:
Visst, det gör vi alla och det är grymt fascinerande. Men jag vidhåller att en amatör knappast har någon nytta av att "sladda" i jakten på tiondelar runt Sviestad, Falkenberg osv.

oFFkeFF skrev:
Inta för att vara alltför moppsig nu, men har du kört en R-hoj runt bana i något tempo med sladd ännu?
Arå, inte med tidtagning dock. Och jag tror inte att jag kommer tjäna någon tid på det MEN det finns situationer där det kan hjälpa också.

Jag tror dock att åker man på den nivån som de som åker motogp gör, så kan det vara en del i planen för att åka fortare. Runt midlanda tjänar jag ungefär en sekund me motarden på det sättet, men jag tror det har å göra med att jag tycker det är mer behagligt än att bromsa med nerlägg in i kurvorna.

oFFkeFF skrev:
Han ställer dock inte upp cykeln på bredden innan svängen.. Det funkar kanske bra när man kör en chopper, som en motard är, som har så mycket vikt bak.

Har provat sladda custom också (jaja, ingen gigantisk men dock med taskig viktfördelning) och det är svårast hittills, så jag tror det faller där. Vad är det för viktfördelning med förare på en R-hoj? OM jag nu inte minns helt fel är det 49/51 på en crosshoj, och då blir den ju 2" lägre fram med motardhjul så jag gissar då att siffrorna byter plats iaf. Sen sitter man ju ganska neutralt.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Visst, det gör vi alla och det är grymt fascinerande. Men jag vidhåller att en amatör knappast har någon nytta av att "sladda" i jakten på tiondelar runt Sviestad, Falkenberg osv.

Säkert är det så. :)
Är det föresten nån som sitter på en läcker bild med en "powerslidande" sporthoj? Helst med däckrök. Skulle vilja ha en sån bild som "skrivbordsbild" på telefonen.

EDIT: Den här var inte fel: http://www2.yamaha-motor.fr/actu/IMG/jpg/06_rossi_action3.jpg :tummenupp

Last edited:
Har inte reflekterat så mycket på VAD som händer eller HUR, men jag brukar använda bakbromsen lite försiktigt i ingången till kurvor.
Ingen bromsning i egentlig mening, utan bara bromsa ner själva hjulets egenvikt och fart (röelseenergin i hjulet.)
Det KÄNNS rätt och jag tycker hela chassiet beter sig stabilare.
Jag lägger i stort sett bara foten på bromsen utan nästan nåt tryck alls.

Teddy skrev:
Det sägs att hojen niger i bakkant men det har jag aldrig märkt något av. Om jag nyser på bakbromsen låser jag upp bakhjulet och kör vidare i raketfart. Så mycket för den nigningen, liksom. Tvärt om har jag upptäckt hur otoroligt lätt man låser bakhjulet med bakbromsen och hur svårt det är att köra med låst bakhjul, inget för nybörjaren, jag lovar.

Kan tänka att en 250 räcer inte är det bästa att börja lära sig bakbromsteknik på. Snusklätt, knivskarp och knappt nån motorbroms antar jag.

Men jag blir lite nyfiken oxå. Om ni bromsar in i kurvan, klickar ned några växlar, kopplingen ute och högt varv. Lite lite bakbroms, låser ni upp hjulet så lätt som Teddy beskriver då? Håller inte motorn emot så det inte låser?
Slirkoppling?, eller är bakhjulet helt enkelt för lätt?

rejser skrev:
Kan tänka att en 250 räcer inte är det bästa att börja lära sig bakbromsteknik på. Snusklätt, knivskarp och knappt nån motorbroms antar jag.

Men jag blir lite nyfiken oxå. Om ni bromsar in i kurvan, klickar ned några växlar, kopplingen ute och högt varv. Lite lite bakbroms, låser ni upp hjulet så lätt som Teddy beskriver då? Håller inte motorn emot så det inte låser?
Slirkoppling?, eller är bakhjulet helt enkelt för lätt?
Jag håller bakhjulet med mening i backen när jag slajdar iaf, hur gör du?

*Edit, borde väl allmänt vara så att om hjulet lyfter så bromsar man för hårt? Jag menar när hojjen ställer sig upp (även om det kanske inte handlar om mer än några cm) så måste ju bromskraften minska för att man inte ska fortsätta framöver?

Fördelen med att ha hojjen i sidan är att man kan låta bakhjulet "bära" lite vikt också samtidigt som man kan ha framhjulet rakt en längre period. I själva bromsandet då alltså, sen vinner du också på att du inte behöver svänga hojjen när du väl kommer fram till kurvan, för vi är väl alla överrens om att det tar tid? ;)

Sen är det en helt annan sak att få det utfört. Och det tror jag säkert att det inte är många som gör det med vinst. Det är det inte många i motard som gör heller. Och min vinst i det ligger nog i att jag inte är tuff nog för att bromsa in i kurvorna annars.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Jag håller bakhjulet med mening i backen när jag slajdar iaf, hur gör du?

Ja på Motard ja, annars åker man ju på framhjulet rakt fram i kurvan :)
Tänkte mest på hur en 250 RR eller liknande beter sig.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back