#Olsson#
Ny medlem
GSXR1100R skrev:Jag har satt min hoj i sandfållan ett par gånger, det kallas för Crash
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
GSXR1100R skrev:Jag har satt min hoj i sandfållan ett par gånger, det kallas för Crash
Jag vet inte vad som egentligen händer rent tekniskt men det känns som om den drar i hop sig eller kanske tvärt om att den drar ut sig. Jag tycker det känns som om alla "glapp" försvinner och dessutom känner jag mycke bättre när bakhjulet lyfter från backen. (gissar att det är det sista som folk beskriver som att den sätter sig)#Olsson# skrev:(Även om det är super-läskigt att fråga här på RR-forum så försöker jag igen. Bara här kan man få svar tror jag)
När en hoj "sätter sig" - vad gör den då och/eller hur känns det? (Ungefär)
Finns det någon engelsk term som beskriver samma sak?
Mulles skrev:Jag kan inte sladda oavsett om jag bromsar aktivt med fotbromsen eller använder motorbromsen...men jag tror inte att jag har särskilt mkt att vinna på att lära mig heller.
PacMan skrev:Nu håller jag inte på med RR, utan bara lite lek på bana ibland, men kan det vara så att man kan vinna på att sladda genom att man kan ta lite andra spår genom kurvorna utan att förlora så mycket på det? Kan kanske vara bra om man ska ta sig om en annan förare t.ex....?
Dina idéer kan vara relevanta om man kör MotoGP eller möjligen Superbike-VM. En förare i Rookie 1000 eller Nordic Superbike som tror att han är snabbare när han "sladdar" bedrar sig själv.PacMan skrev:Nu håller jag inte på med RR, utan bara lite lek på bana ibland, men kan det vara så att man kan vinna på att sladda genom att man kan ta lite andra spår genom kurvorna utan att förlora så mycket på det? Kan kanske vara bra om man ska ta sig om en annan förare t.ex....?
Nyteknik skrev:Dina idéer kan vara relevanta om man kör MotoGP eller möjligen Superbike-VM.
Då kan man ju fråga sig vad idealspåret är egentligen. Kanske behöver du sladda för att komma i idealspåret? Om en rookie-förare svänger cykeln på samma ställe som en motogp-förare, kommer han hamna på samma ställe då? Eller kommer han tillåme åka av banan?Mulles skrev:Det är alltid bättre ju bättre kontroll man har på sin hoj När det gäller omkörningar och framförallt när det blir riktigt tätt med fler än två eller tre förare inblandade. Så visst där tror jag att man kan ha nytta av det.
edit: spårvalet är ganska vikigt för varvtiderna så man kan inte avvika mkt från idealspåret utan att förlora när det gäller ren varvtid
Olof Eriksson skrev:Då kan man ju fråga sig vad idealspåret är egentligen. Kanske behöver du sladda för att komma i idealspåret? Om en rookie-förare svänger cykeln på samma ställe som en motogp-förare, kommer han hamna på samma ställe då? Eller kommer han tillåme åka av banan?
De e svårt det därIdealspåret för mig är när man använder precis så mycket av banan som man vill, använder allt grepp som man kan (eller i mångas fall vågar) och svänger cykeln så fort som man kan. Fördelen med att sladda är att man inte behöver svänga cykeln när man ska in i kurvan, för den är redan svängd.
Visst, det gör vi alla och det är grymt fascinerande. Men jag vidhåller att en amatör knappast har någon nytta av att "sladda" i jakten på tiondelar runt Sviestad, Falkenberg osv.PacMan skrev:Tja, jag är ju inte med och kör, men jag kollar i alla fall på racen på TV.![]()
Arå, inte med tidtagning dock. Och jag tror inte att jag kommer tjäna någon tid på det MEN det finns situationer där det kan hjälpa också.oFFkeFF skrev:Inta för att vara alltför moppsig nu, men har du kört en R-hoj runt bana i något tempo med sladd ännu?
oFFkeFF skrev:Han ställer dock inte upp cykeln på bredden innan svängen.. Det funkar kanske bra när man kör en chopper, som en motard är, som har så mycket vikt bak.
oFFkeFF skrev:Inta för att vara alltför moppsig nu, men har du kört en R-hoj runt bana i något tempo med sladd ännu?
Nyteknik skrev:Visst, det gör vi alla och det är grymt fascinerande. Men jag vidhåller att en amatör knappast har någon nytta av att "sladda" i jakten på tiondelar runt Sviestad, Falkenberg osv.
Teddy skrev:Det sägs att hojen niger i bakkant men det har jag aldrig märkt något av. Om jag nyser på bakbromsen låser jag upp bakhjulet och kör vidare i raketfart. Så mycket för den nigningen, liksom. Tvärt om har jag upptäckt hur otoroligt lätt man låser bakhjulet med bakbromsen och hur svårt det är att köra med låst bakhjul, inget för nybörjaren, jag lovar.
Jag håller bakhjulet med mening i backen när jag slajdar iaf, hur gör du?rejser skrev:Kan tänka att en 250 räcer inte är det bästa att börja lära sig bakbromsteknik på. Snusklätt, knivskarp och knappt nån motorbroms antar jag.
Men jag blir lite nyfiken oxå. Om ni bromsar in i kurvan, klickar ned några växlar, kopplingen ute och högt varv. Lite lite bakbroms, låser ni upp hjulet så lätt som Teddy beskriver då? Håller inte motorn emot så det inte låser?
Slirkoppling?, eller är bakhjulet helt enkelt för lätt?
Olof Eriksson skrev:Jag håller bakhjulet med mening i backen när jag slajdar iaf, hur gör du?
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |