Bakbroms i kurvor

R2 skrev:
:lol

Mycket snack från folk som inte tävlar i RR på RR-forumet nu.

Det finns dom i svensk RR som använder bakbromsen, visst, men nånn nytta av det har dom inte.

Lite vad jag tänkte med. Som att jag skulle kunna föra över mitt sätt att spela tennis till hur golfspelare ska hålla sina klubbor och svinga.

Jåke skrev:
..bakbromsen som styrinstrument...
Watz använder bakbromsen till att minska hjulspinnet ut ur vissa kurvor. Det verkar mer begripligt än att försöka "sladda" eller "sätta" bakdelen in i en sväng. Vad stabilitet beträffar tycker jag man har sett tillräckligt många hårresande exempel på motsatsen i WSBK och 500/MotoGP för att avfärda idén om att en "stabil" ingång i en sväng skulle vara tidsbesparande. Om man inte är fullständigt gudabenådad lär man ha mer nytta av att använda tiden och sin uppmärksamhet på att bromsa, välja spår, justera viktfördelningen och ha lite koll på omgivningen.

Nyteknik skrev:
Om man inte är fullständigt gudabenådad lär man ha mer nytta av att använda tiden och sin uppmärksamhet på att bromsa, välja spår, justera viktfördelningen och ha lite koll på omgivningen.
Det var väl det jag ville få fram, men jag kanske var väldigt otydlig. :va
Det finns uppenbarligen många sätt att använda bakbromsen på bana, de flesta dock lite mer avancerade och inte direkt nånting att rekommendera för en nybörjare.

Last edited:
håkan skrev:
man kan få hojen att "sätta" sig med bakbromsen om man gör rätt.
9**

Ok, tack. Har själv problem med bakhjul som lättar ofta, har alltid använt bakbromsen och trodde ett bra tips är att testa skippa bakbromsen helt.

Om man får den att "sätta sig" med hjälp av bakbromsen, kan det ha med att trycka ihop fjädringen(bak) att göra, för att sänka tyngpunkten?

edit: Jag missade att tråden handlar om bakbroms i kurvor.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Om man får den att "sätta sig" med hjälp av bakbromsen, kan det ha med att trycka ihop fjädringen(bak) att göra, för att sänka tyngpunkten?
Jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll i höga farter, du har så lite grepp bak att fjädringen knappast lär påverkas. Så fort du går på handbromsen reser den sig ju igen iallafall. Om vi pratar ingång i kurva då...

Men det är min teori. Tror ärligt talat att jag ska lämna ämnet nu :död

Jåke skrev:
Jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll i höga farter, du har så lite grepp bak att fjädringen knappast lär påverkas. Så fort du går på handbromsen reser den sig ju igen iallafall. Om vi pratar ingång i kurva då...

Men det är min teori. Tror ärligt talat att jag ska lämna ämnet nu :död

Ja, jag noterade precis att det handlade om... i kurvor. Jag väntar ett tag med dessa laborationer tror jag. :gnissla :D

håkan skrev:
Sen finns det de som styr hojen i kurvorna, att få bakhjulet att släppa lite gör att man ta kurvorna bättre, kontrollerad sladd genom kurvorna är trevligt
fast har man en motorstarkare hoj så kan man lika gärna använda gasen genom kurvorna för att överstyra lite.
Det är skillnad att göra det med motorn och med bromsen. Gör man det med bromsen så lägger man till retardation vilket ger mer vikt på framhjulet vilket oftast innebär att det överbelastas och man kraschar. (förutsätt att man gör det i racetempo dvs, har man hojjen nästan upprätt kan framdäcket ta trycket). Gör man det med gas så skjuter den vikten bakåt till det hjul som redan tappat greppet, mycket mer bekvämt :tummenupp (nu snackar vi mitt i kurvan och inte i ingången, anledningen till varför man gör det är annorlunda)

R2: Jag trodde det här var ett racingforum jag.

Last edited:
Jag experimenterade lite med bakbromsen på min senaste bankörning.
Vid inbromsning från 230km/h så provade jag att lägga foten på bakbromsen försiktigt, jag ville prova hur det kändes efter att ha hört från flera duktiga förare att de använder bakbromsen.
Hur det kändes?

Har haft problem med att bakändan på hojjen börjar att studsa runt vid mycket hårda inbromsningar. När jag använde bakbromsen försiktigt så blev detta lite bättre. En annan fördel var att mellangas/nerväxling blev lite smidigare, bakdäcket släpper mjukare och jämnare med lite broms än med bara motorbroms.
Nackdelen var att det blir ytterligare en sak att hålla reda på. Även om man bara lägger foten på bromspedalen så kan det lätt bli för mycket bakhjulssläpp. Om man är på en högre nivå än mig så kan man antagligen kontrollera detta och nå apex ändå. Resultatet för mig blev att jag missade apex och tappade tid och fart ungefär varannan gång jag provade detta.

Slutsats.

Det var kul att prova men jag blev inte snabbare. Kändes lite coolt de gånger man lyckades få till en halv motardsladd.

/A

Nyteknik skrev:
Watz använder bakbromsen till att minska hjulspinnet ut ur vissa kurvor. Det verkar mer begripligt än att försöka "sladda" eller "sätta" bakdelen in i en sväng. Vad stabilitet beträffar tycker jag man har sett tillräckligt många hårresande exempel på motsatsen i WSBK och 500/MotoGP för att avfärda idén om att en "stabil" ingång i en sväng skulle vara tidsbesparande. Om man inte är fullständigt gudabenådad lär man ha mer nytta av att använda tiden och sin uppmärksamhet på att bromsa, välja spår, justera viktfördelningen och ha lite koll på omgivningen.

jag skulle behövt lära mig lite av Herr Watz här
1asida.jpg

han ska få lära mig lite i sommar ;)

HurtsLikeHell skrev:
Undrar lite hur mycket som ni som kört hoj på bana använder bakbromsen i kurvtagning och i slutet på rakorna. Har inte kört hoj utan bara bil så det här blir mitt första år som hojägare.
På gata: Om du bromsar innan kurvorna istället för i kurvorna och bara använder frambromsen så ska det nog gå bra.

bakbroms i kurvor.....

HurtsLikeHell skrev:
Undrar lite hur mycket som ni som kört hoj på bana använder bakbromsen i kurvtagning och i slutet på rakorna. Har inte kört hoj utan bara bil så det här blir mitt första år som hojägare.

:lol Alla avancerade svar till denna enkla fråga är kul att läsa. Lägg märke till att killen sägar att han inte kört hoj tidigare och frågar om bakbromsen i kurvtagning.

Det motsvarar ju att en kille från platta Danmark med snö 5 dagar om året skulle säga. Hej alla Svenskar, nu ska jag flytta till Dalarna (duger det?) och tänkt att köpa slalomskidor och börja med alpin skidåkning nedför. Vad ska jag göra när jag kommer till ett litet gupp mitt i pisten?

Då kommer alla freestylare och svarar: När du kommer till guppet så gå ner i knäna extra mycket percis före, och om du trykker ifån explosivt så kan du hoppa. Om du också vrider dig lite så kan du göra din första 180 i luften. För att göra en 360 så ska du.... bla, bla, bla. Och om du hittar ett lite större gupp så kan du prova din första bakåt salto... bla, bla, bla. Prova gärna första veckan. :lol :banana :lol :banana

Jag vet inte riktigt. Men jag tycker det verkar lite overkil...?
Killen som inte har kört MC förr ska kanske nöja sig med att i trafik och låg fart ALDRIG bromsa i kurvor överhuvd taget. Bromsa innan kurvan, inte i kurvan. Kanske använda bara bakbromsen i låg fart i bilköerna. I högre fart och på bana kanske han borde nöja sig med bara frambroms innan kurvan och inte pilla på bakbromsen överhuvud taget. När svängen börjar så är det säkrast att inte bromsa alls, bara styra. I alla fall för nybörjare. Han får nog annat att bry sitt huve med än att leka med bakbroms i kurvor på bana. I alla fall den första veckan... eller första året.

Men vad fan vet jag. Det är kanske bara att tuta o köra också för nybörjare. :)

Kris

Olof Eriksson skrev:
Det är skillnad att göra det med motorn och med bromsen. Gör man det med bromsen så lägger man till retardation vilket ger mer vikt på framhjulet vilket oftast innebär att det överbelastas och man kraschar. (förutsätt att man gör det i racetempo dvs, har man hojjen nästan upprätt kan framdäcket ta trycket). Gör man det med gas så skjuter den vikten bakåt till det hjul som redan tappat greppet, mycket mer bekvämt :tummenupp (nu snackar vi mitt i kurvan och inte i ingången, anledningen till varför man gör det är annorlunda)

R2: Jag trodde det här var ett racingforum jag.
Racingforumet (12 Läsare)
SM, SO, ERF! Diskutera Svenska Roadracingscenen här!
RR Förare: NSB, STD600, R600/R1000, 125R, 250R, 125JR, STCC Se listan (forum)

vet att vi har snackat om detta förut, och visst du är säkert en jäkla talang på motard, men du kan inte direkt överföra den tekniken på RR.
Men det kommer du märka i sommar, ska ta innerspår när jag kör om dig i ERF :tungan
Jag låter sur eller nått märker jag, inte bra, :pannkyss

Nyteknik skrev:
1Watz använder bakbromsen till att minska hjulspinnet ut ur vissa kurvor. Det verkar mer begripligt än att försöka "sladda" eller "sätta" bakdelen in i en sväng. Vad stabilitet beträffar tycker jag man har sett tillräckligt många hårresande exempel på motsatsen i WSBK och 500/MotoGP för att avfärda idén om att en "stabil" ingång i en sväng skulle vara tidsbesparande. 2 Om man inte är fullständigt gudabenådad lär man ha mer nytta av att använda tiden och sin uppmärksamhet på att bromsa, välja spår, justera viktfördelningen och ha lite koll på omgivningen.
1Watz gör som Doohan gjorde, han hade tumbromsen till detta och att tighta till ett spår.
2
Exakt, har man tid att labba med bakbromsen så är man aningen gudabenådad, eller kör inte fort nog.

Hållinder använde sin bakbroms till det som Håkan snackar om, han "satte" hojen sista sekunden innan bromsningen på en långraka, och vann stabilitet.
Men OBS, det va Hållinder det, körde mycket fort och behövde det ytterst lilla som det där gav.

Kris955 skrev:
Jag vet inte riktigt. Men jag tycker det verkar lite overkil...?
Killen som inte har kört MC förr ska kanske nöja sig med att i trafik och låg fart ALDRIG bromsa i kurvor överhuvd taget. Bromsa innan kurvan, inte i kurvan. Kanske använda bara bakbromsen i låg fart i bilköerna. I högre fart och på bana kanske han borde nöja sig med bara frambroms innan kurvan och inte pilla på bakbromsen överhuvud taget. När svängen börjar så är det säkrast att inte bromsa alls, bara styra. I alla fall för nybörjare. Han får nog annat att bry sitt huve med än att leka med bakbroms i kurvor på bana. I alla fall den första veckan... eller första året.

Men vad fan vet jag. Det är kanske bara att tuta o köra också för nybörjare. :)

Kris

Är det en fråga som gäller gatåkning, ställ frågan nån annanstans! :fatta!

R2 skrev:
Racingforumet (12 Läsare)
SM, SO, ERF! Diskutera Svenska Roadracingscenen här!
RR Förare: NSB, STD600, R600/R1000, 125R, 250R, 125JR, STCC Se listan (forum)

vet att vi har snackat om detta förut, och visst du är säkert en jäkla talang på motard, men du kan inte direkt överföra den tekniken på RR.
Men det kommer du märka i sommar, ska ta innerspår när jag kör om dig i ERF :tungan
Jag låter sur eller nått märker jag, inte bra, :pannkyss
Fast då borde iofs valmers få hålla sig till MC relaterat när Biaggi inte får diskuteras i racingforumet "Diskutera Svenska Roadracingscenen här!" ;)

Det blir fränt å se! Det lilla jag provat hittills har jag inte sett någon skillnad förutom att styrstoppen kommer så jäkla tidigt... Sen tror jag nog att du bromsar om mig ganska hårt (iaf den här säsongen :hihi ), men det gör inte tekniken omöjlig för det ;)

Vi väntar å ser helt enkelt.

håkan skrev:
Är det en fråga som gäller gatåkning, ställ frågan nån annanstans! :fatta!

Jag vet inte om det är gatåkning han frågar efter. Men klart är att killen "HurtsLikeHell" skriver att han inte kört hoj tidigare och att det blir hans första år som hojägare. Jag tycker man kunde vara vänlig att svara killen på hans fråga utan att skälla på att det är fel forum eller komma med rossi-svar. :pannkyss

Han kanske ska köra gata, men tycker det kunde vara kul att höra vilka råd han kan få av "experterna". Kan vara grunden till att han startar tråden här. Vad vet jag. Man kan vara vänlig ändå.

Kris955

Kris955 skrev:
Han kanske ska köra gata, men tycker det kunde vara kul att höra vilka råd han kan få av "experterna". Kan vara grunden till att han startar tråden här. Vad vet jag. Man kan vara vänlig ändå.

Kris955

jajja, frågar man i racingforumet får man raceigt svar :banana

Förresten R2, jag missade att förstå förra gången vad det var som gör det så mycket svårare på en RR hoj än på en motard, så du får gärna ta det igen :)

(Även om det är super-läskigt att fråga här på RR-forum så försöker jag igen. Bara här kan man få svar tror jag)

När en hoj "sätter sig" - vad gör den då och/eller hur känns det? (Ungefär)

Finns det någon engelsk term som beskriver samma sak?

#Olsson# skrev:
(Även om det är super-läskigt att fråga här på RR-forum så försöker jag igen. Bara här kan man få svar tror jag)

När en hoj "sätter sig" - vad gör den då och/eller hur känns det? (Ungefär)

Finns det någon engelsk term som beskriver samma sak?
Jag har satt min hoj i sandfållan ett par gånger, det kallas för Crash

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back