Teddy skrev:
What you waiting for
Tick-tock, tick-tock
Take a chance you stupid hoe
Nu klarade jag inte att hålla mina fingrar från denna tråd längre.
Bakbroms eller inte?
Själv använder jag bakbroms i följande sammanhang: hårda bromsningar och ut ur kurvor i regn. Detta är något jag sedan barnsben har praktiserat i cross/enduro och sedermera i SM/RR men jag har full förståelse för de som inte känner behovet framförallt bland de som kör diesel med mycket motorbroms och sävligt chassie. Varför kör jag då med bakbroms?
I bromsningar:
Vad händer när chassiet när du nyper i bromshadtaget efter rakan? Framhjulet bromsas och resten av cykeln tenderar att fortsätta framåt förbi framhjulet, detta skapar nigningen samt tendensen att övriga chassiet vill åka om framhjulet vilket i olyckliga fall leder till att cykeln börjar slingra sig. På en diesel regleras denna omkörningstendens av den kraftiga motorbromsen (vilken man med slirkoppling nu har begränsat till lagom nivå för att undvika hjullås) men på en tvåtaktsräser så är det i princip frirull framförallt för de förare som drar in kopplingen under hela bromsningsförfarandet, för att då undvika att baken vill åka om så lägger man försiktigt foten på bromsen och bromsar bakhjulet och slipper därmed förhoppningsvis ålningstendenser.
Bromsar man dessutom ihop baken (som ett resultat av att motorn drar i kedjan och därmed drar ihop fjädringen) så blir den resulterande chassiegeometrin i bromsningen aningen stabilare och mer lik ursprungsgeometrin vilket är trevligt framförallt på nervösa chassien.
Kurvor i regn:
En vanlig orsak till att det kraschas i regn är att där bildas ett ryck i transmissionen samtidigt som effekten kommer vid gaspåslag ut ur kurvor vilket slår loss bakhjulet. Mycket av detta ryck kommer från att när man har stängt trotteln så kan bakhjulet tendera att snurra snabbare än veven och därmed så bildas ett slak i kedja+vxllåda och när man sen slår på gas skall detta slak sträckas och man får ett ryck. Detta undviks lättast genom att man applicerar lite bakbroms genom kurvan samt när man slår på gas och motorn skall ta sig kniper man till lite hårdare och mildrar därmed effektpuckeln.
Sladd eller inte?
Trots min uppväxt inom cross/SM så åker jag inte på planerad sladd i RR helt enkelt därför att jag aldrig har fått det att gå snabbare på sladd, jämför med när man skall ut och ”ta i och köra satan” ett pass så brukar det inte gå särskilt mycket snabbare utan det blir bara hårt och kantigt, det känns som det går jättefort men laptimern ljuger. Har man sladdandet naturligt i sin åkstil behöver man inte vänja sig av med det men att gå in för att åka mer på sladd med en RR cykel tror jag är dömt att misslyckas då chassiegeometrin inte direkt premierar det.
Jag tror dock det är nyttigt att öva bort en del av reflexen att tippa av när det börjar kana bak ut ur svängar, ex genom att åka en del motard eller varför inte åka ett pass med slitet bakdäck och fokusera på att provocera fram kas från baken.
PUH.. jag vet att det blev långt ni får slå mig om ni vill