Bakbroms i kurvor

Olof Eriksson skrev:
Talang var ju inte något man tränade fram, sas det i en tråd tidigare.
Talang innebär en medfödd lätthet, fallenhet eller begåvning, för att tillägna sig vissa färdigheter. Detta gäller särskilt inom det konstnärliga , eller idrottsliga området. Ordet talang har utvecklats ur ordet talent.

http://susning.nu/Talang

Talang är inget du kan träna dig till, pungt.

elwe skrev:
Jag använder sällan bakbromsen. Skulle jag göra det när jag kör fort så är det bara så länge bakhjulet är i backen som det skulle göra någon nytta.
Om det går upp lite i luften så låses det om man bromsar med bakbromsen och när man ska in i kurvan, lättar lite på bromsen, då dimper bakhjulet ner i asfalten och ska plötsligt accelereras igång precis när man ska lägga ner ...
Dvs, använd inte bakbromsen om du ska köra fort ...

Man kan inte "stabilisera" en hoj genom att stanna ett bakhjul som är i luften .. Så är det bara ...
Nej precis så känns det, en hård inbromsning gör att bakhjulet lättar och pillar man på bakbromsen då så gör det inte mycket nytta, man låser lätt upp istället.

Fredrik Jansson, Lasse Carlbark och Jörgen Larsson är tre som jag tänker på som kör/körde med väldigt mycket bakbroms/uppställ. Carlbark hade väl banrekordet på Karlsoga runt 99-00 och Fredrik Jansson var Svensk Mästare i SS600 2gg. Alla tre har crossbakgrund så det är väl deras inlärda sätt att köra på med att avända bakbromsen.

Att använda bakbromsen är väl bara en sak ytterligare på hur olika man kan köra i RR. Är ens egen personliga körstil precis som hur man sitter på hojen, vilka inställningar man har osv. Man kan nog utveckla dom flesta stilar/körsätt till att gå väldigt snabbt men viktigaste är nog att föraren är komfortabel med sin körning för det är oftast då brukar det gå som snabbast.

Axxexs skrev:
...viktigaste är nog att föraren är komfortabel med sin körning för det är oftast då brukar det gå som snabbast.
Att man kan tillhöra de snabbaste i världen och köra så olika som Ben Bostrom, Harada, McCoy, Biaggi och Haga är bevis för det.

Teddy skrev:
Friskrivning.
Vänligen se upp för svammel, missuppfattningar, felaktiga slutsatser och rent nonsens i mina uttalanden.

Hur ska man göra? Man ska inte göra någonting! När bakändan plötsligt släpper oannonserat och snabbt släpper man reflexmässigt gasen. En reflex är per definition en handling man inte kan styra över med vilja. Jag kommer ihåg en videosnutt med Rossi som först presenterar sitt fyrtaktsmonster och sedan bjuder på ett varv runt banan. Vi ett tillfälle ger han för mycket gas och bakändan släpper. Nu visade de inte hans högra fot så jag vet inte om han trycket på bromsen med han släppte i alla fall gashandtaget. Det är säkert möjligt att under långsamma förlopp styra sina handligar och dosera gasen kontrollerat och därigenom hur mycket bakhjulet spinner, men snabba och ofrivilliga släpp som har en 50/50-chans att sluta i en highsider framkallar reflexen att släppa gasrullen.
Har jag inte helt fel åker du riktigt fort va? Då tycker jag det är konstigt att du säger så, för då måste du överkommit en hel del naturliga reflexer. Exempel nypa hårdare på bromsen när det inte går som det ska, eller tvärt om släppa upp helt bromsen. Gå med broms/avslag in i kurvan tills det känns säkert... Nypa hårdare i styret så att cykeln antingen tappar fästet eller styr av banan... Det är väl samma sak med att släppa gasen när det släpper?

Jag tror att varför rossi å killarna ibland highsidar är för att dem vill inte tappa tid på att göra det och därför slår av lite för hastigt...

*Edit: Ännu tydligare blir det här på crossbanan.

sandstream skrev:
Talang innebär en medfödd lätthet, fallenhet eller begåvning, för att tillägna sig vissa färdigheter. Detta gäller särskilt inom det konstnärliga , eller idrottsliga området. Ordet talang har utvecklats ur ordet talent.

http://susning.nu/Talang

Talang är inget du kan träna dig till, pungt.
Dvs menar Nyteknik att det inte finns någon i sverige som kan ha lika mycket talang som de som åker i motoGP. Att Spanien och Italien har högre standard på sin talang.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Dvs menar Nyteknik att det inte finns någon i sverige som kan ha lika mycket talang som de som åker i motoGP.
Jag skrev att någon som kör MotoGP har mer talang och en mer utvecklad teknik än svenska amatörer.

Max Biaggi vann EM sin första säsongen på en 250. Tre år senare blev han 250-världsmästare i konkurrens med Capirossi, Okada, Harada, Waldmann och Romboni.

Vilken svensk har sådan talang? Att utveckla sladd med en RR-hoj till en vinnande teknik har inte ens Biaggi lyckats med. Att man skulle tjäna på det i Rookie 1000 eller någon svensk serie för den delen framstår därför som ytterst tveksamt.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Jag skrev att någon som kör MotoGP har mer talang och en mer utvecklad teknik än svenska amatörer.

Max Biaggi vann EM sin första säsongen på en 250. Tre år senare blev han 250-världsmästare i konkurrens med Capirossi, Okada, Harada, Waldmann och Romboni.

Vilken svensk har sådan talang? Att utveckla sladd med en RR-hoj till en vinnande teknik har inte ens Biaggi lyckats med. Att man skulle tjäna på det i Rookie 1000 eller någon svensk serie för den delen framstår därför som ytterst tveksamt.
Den svensk som vi inte sett på banan ännu kanske. (med det menar jag inte mig själv utan att det kan komma någon i R600/R1000/250B som har den talangen)

Jag har alltid sett Biaggi som ett extremfall, men du kanske har fler exempel som gjort så?

Ok, så det kanske inte är en vinnande teknik som man kan applicera i varje kurva men nog har jag sett biaggi på bredden ibland. Mer sällsynt är det bland svenska förare.

Olof Eriksson skrev:
Den svensk som vi inte sett på banan ännu kanske. (med det menar jag inte mig själv utan att det kan komma någon i R600/R1000/250B som har den talangen)

Jag har alltid sett Biaggi som ett extremfall, men du kanske har fler exempel som gjort så?

Ok, så det kanske inte är en vinnande teknik som man kan applicera i varje kurva men nog har jag sett biaggi på bredden ibland. Mer sällsynt är det bland svenska förare.
Ju bättre elektroniken har blivit på MotoGP-hojarna desto mindre sladdande både in och ut ur kurvorna ser man ju. Undrar varför?

Teddy skrev:
Friskrivning.
Vänligen se upp för svammel, missuppfattningar, felaktiga slutsatser och rent nonsens i mina uttalanden.

Hur ska man göra? Man ska inte göra någonting! När bakändan plötsligt släpper oannonserat och snabbt släpper man reflexmässigt gasen. En reflex är per definition en handling man inte kan styra över med vilja. Jag kommer ihåg en videosnutt med Rossi som först presenterar sitt fyrtaktsmonster och sedan bjuder på ett varv runt banan. Vi ett tillfälle ger han för mycket gas och bakändan släpper. Nu visade de inte hans högra fot så jag vet inte om han trycket på bromsen med han släppte i alla fall gashandtaget. Det är säkert möjligt att under långsamma förlopp styra sina handligar och dosera gasen kontrollerat och därigenom hur mycket bakhjulet spinner, men snabba och ofrivilliga släpp som har en 50/50-chans att sluta i en highsider framkallar reflexen att släppa gasrullen.

What you waiting for
Tick-tock, tick-tock
Take a chance you stupid hoe

:)
Teddy! Du verkar inte förstått att släpper man gasen vid en sladd så har man en hisajder som ett brev på posten. Och visst en reflex styr man inte över den är utförd av kroppen före man hinner tänka. Men man kan träna upp kroppens reflexer. Det gör man genom att medvetet försätta sig i den aktuella situationen med den mentala inställningen att utföra den önskade handlingen. Och i detta fallet betyder det på svenska provocera fram en sladd och var fullt mentalt koncentrerad på att hålla högerhanden stum när det släpper. Hur lär man sig att släppa frambromsen reflexmässigt när man låser? Jo naturligtvis genom att med flit låsa frambromsen och sedan släppa, för att förfina tekniken övar man att köra så långt man vågar med låst framdäck.

Eller för att ta ett annat tydligt ämne varför kan en boxare ducka för ett slag men inte du? Svar: Han har tränat upp sina reflexer.

Gustav O skrev:
Ju bättre elektroniken har blivit på MotoGP-hojarna desto mindre sladdande både in och ut ur kurvorna ser man ju. Undrar varför?
I utgången håller jag med om att man inte vinner på det. I ingången används vad jag vet inte nån elektronik för att förhindra släpp? Följer man Hayden tex så ser man ganska mycke sladdande in i kurvor.

Sen kan det ju finnas värde utanför själva rejset att göra det också :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
I utgången håller jag med om att man inte vinner på det. I ingången används vad jag vet inte nån elektronik för att förhindra släpp? Följer man Hayden tex så ser man ganska mycke sladdande in i kurvor.

Sen kan det ju finnas värde utanför själva rejset att göra det också :tummenupp
Det är väldigt mycket elektronik inblandat in i kurvorna också.
De olika hojarna har ju olika system för att kontrollera motorbromsen genom tändning, styrningn av insprutningens spjäll, strypning av bränsle etc etc.
Om det nu var så stora vinster att göra på att sladda in i kurvorna är jag övertygad om att fler skulle göra det och oftare. Hayden sladdar ofta in i kurvorna men han gör det inte lika varje varv i samma kurva utan det varierar vilket för mig tyder på att det ibland går mer överstyr än han vill och inte att det är för att tjäna ännu mer tid.

Two stroke man skrev:
Teddy! Du verkar inte förstått att släpper man gasen vid en sladd så har man en hisajder som ett brev på posten. Och visst en reflex styr man inte över den är utförd av kroppen före man hinner tänka. Men man kan träna upp kroppens reflexer. Det gör man genom att medvetet försätta sig i den aktuella situationen med den mentala inställningen att utföra den önskade handlingen. Och i detta fallet betyder det på svenska provocera fram en sladd och var fullt mentalt koncentrerad på att hålla högerhanden stum när det släpper. Hur lär man sig att släppa frambromsen reflexmässigt när man låser? Jo naturligtvis genom att med flit låsa frambromsen och sedan släppa, för att förfina tekniken övar man att köra så långt man vågar med låst framdäck.

Eller för att ta ett annat tydligt ämne varför kan en boxare ducka för ett slag men inte du? Svar: Han har tränat upp sina reflexer.
Menar du verkligen allvar? Skulle man provocera fram sladd och riskera en smärtsam och tänkbart farlig vurpa som en övning i att undvika att krasha och skada sig om man drabbas av sladd?

Edit: det låter lika smart som att kasta sig framför en bil för att försöka lära sig hur man skadar sig så lite som möjligt den dag man faktikt råkar ut för det oavsiktligt.

Last edited:
Two stroke man skrev:
Teddy! Du verkar inte förstått att släpper man gasen vid en sladd så har man en hisajder som ett brev på posten. ---edit---

Men det är ju skillnad på teori och praktik. Det finns ju massor av exempel på filmfrån både VM och även jag har sett duktiga svenska förare släppa gasen när det börjar sladda. Jag tror helt enkelt att det är betydligt svårare än vad folk säger och att alla, även Rossi, gör det även om det kanske inte teoretiskt är det bästa. dessutom behöver det inte innebära en highsider men risken för en highsider ökar.

Nyteknik skrev:
Menar du verkligen allvar? Skulle man provocera fram sladd och riskera en smärtsam och tänkbart farlig vurpa som en övning för att undvika att krasha och skada sig om man drabbas av sladd?

Klart jag menar alvar! Det finns inga genvägar! Du kan ju börja träna på grus. Enklast är ju att kunna använda effekten till att dra lös bakändan. dvs håll lägre fart än du kan köra utan att det släpper, och använd sedan motorn. Sedan man lärt sig så ökar man farten och kommer ju behöva mindre och mindre gaspådrag. Köp en cross så kan du krascha billigare.

Med erfarenhet av TZR och RGV 250 så misstänker jag att en 250racer som du verkar ha, hör väl dock antagligen till dom svåraste övningshojarna.

Nyteknik skrev:
Menar du verkligen allvar? Skulle man provocera fram sladd och riskera en smärtsam och tänkbart farlig vurpa som en övning i att undvika att krasha och skada sig om man drabbas av sladd?

Edit: det låter lika smart som att kasta sig framför en bil för att försöka lära sig hur man skadar sig så lite som möjligt den dag man faktikt råkar ut för det oavsiktligt.
Känns det inte ganska dumt också att åka runt på en hoj och veta att den gången det släpper så kommer du vurpa och dessutom på det farligaste sättet? Om inte annat så kallar jag det en kraftig begränsning.

Att det går att träna har jag sett tydligt i vinter då min RR-teamkompis tränat på isen med mig. Från början hade han vad som vart solklara highsiders på asfalt i precis alla kurvor, idag (hela vintern senare) så har han fortfarande kvar det men det händer i långt från alla kurvor (snarare ett par gånger per dag). Behöver inte vara farligt att träna "bort" det.

Gustav O skrev:
Men det är ju skillnad på teori och praktik. Det finns ju massor av exempel på filmfrån både VM och även jag har sett duktiga svenska förare släppa gasen när det börjar sladda. Jag tror helt enkelt att det är betydligt svårare än vad folk säger och att alla, även Rossi, gör det även om det kanske inte teoretiskt är det bästa. dessutom behöver det inte innebära en highsider men risken för en highsider ökar.
Jag tror också att det är så att man kan slå av för att komma till det läge där motorn tuggar vidare men låter inte däcket tvärgreppa (highsider). Åkte runt lite i forden idag och tänkte på det där. Thin line dock ;) Men det är mer skicklighet att göra så än att hålla kvar (pausa) med gasen.

Last edited:
Gustav O skrev:

Ett brev på posten har väl aldrig varit 100% säkert? :D

Finns väl två tillfällen när man kan släppa gasen vid en sladd. Det ena är att sladden är så liten att hugget när man återfår greppet är relativt litet. Det andra tillfället är när sladden är så stor att man fortsätter sladda trots att man släppt gasen. Det senare kräver dock att man åter gasar när sladden minskar. SAmt inte minst behöver man gudarna på sin sida.

Two stroke man skrev:
Klart jag menar alvar! Det finns inga genvägar! Du kan ju börja träna på grus. Enklast är ju att kunna använda effekten till att dra lös bakändan. dvs håll lägre fart än du kan köra utan att det släpper, och använd sedan motorn. Sedan man lärt sig så ökar man farten och kommer ju behöva mindre och mindre gaspådrag. Köp en cross så kan du krascha billigare.

Med erfarenhet av TZR och RGV 250 så misstänker jag att en 250racer som du verkar ha, hör väl dock antagligen till dom svåraste övningshojarna.
Jag har kört mycket grus med hojar som DRZ 400, CR 500 och DR 650 och det går inte att jämföra deras beteende med en asfaltsracer. De sladdar mjukt, förutsägbart och kontrollerat. Det gör inte en asfaltsracer. Där sladdar det snabbt, ryckigt och får otäcka konsekvenser.

Nyteknik skrev:
Jag har kört mycket grus med hojar som DRZ 400, CR 500 och DR 650 och det går inte att jämföra deras beteende med en asfaltsracer. De sladdar mjukt, förutsägbart och kontrollerat. Det gör inte en asfaltsracer. Där sladdar det snabbt, ryckigt och får otäcka konsekvenser.
Kan tänka mig att karaktären inte lämnar så mycket kvar av registret när det väl släpper. Usch, det måste vara mardröm.

600/1000 är det annorlunda med, tycker då jag iaf. Även min 100kg 165/65-17 hoj är mjuk på sladden, förutsatt att man åker nog fort dvs. Fast det är inte samma sak, eller jo, fast det är tightare.

Nyteknik skrev:

hmmm nu måste jag lägga mig i diskussionen...
Det är väl klart att man provocerar fram sladdar när man tränar och försöker bli snabb, eller?

Det är ju dom snabba ofrivilliga oväntade sladdarna som är farliga!
En frivvilig sladd är väl inte så jobbig, och då är inte risken för ofrivillig panik och avslag så stor..

Jag är dock ingen expert på asfalts race men lite släpp har jag dock fått på bana, dock mest när man varit för hård på gasen innan däcken blivit varma..
Jag har tagit det mycket lugnt mitt första år på asfaltshoj, men jag räknar verkligen kallt med att kunna våga mig på att få lite sladd i framtiden!

Har jag fel eller? Jag har läst mycket kloka inlägg från nyteknik och blev förvånad när jag läste detta...

Att sedan vinsten i tid runt banan oftast är obefintlig för en nybörjarw som sladdar är en annan sak!

Teddy skrev:
What you waiting for
Tick-tock, tick-tock
Take a chance you stupid hoe

:)
Nu klarade jag inte att hålla mina fingrar från denna tråd längre.

Bakbroms eller inte?

Själv använder jag bakbroms i följande sammanhang: hårda bromsningar och ut ur kurvor i regn. Detta är något jag sedan barnsben har praktiserat i cross/enduro och sedermera i SM/RR men jag har full förståelse för de som inte känner behovet framförallt bland de som kör diesel med mycket motorbroms och sävligt chassie. Varför kör jag då med bakbroms?

I bromsningar:

Vad händer när chassiet när du nyper i bromshadtaget efter rakan? Framhjulet bromsas och resten av cykeln tenderar att fortsätta framåt förbi framhjulet, detta skapar nigningen samt tendensen att övriga chassiet vill åka om framhjulet vilket i olyckliga fall leder till att cykeln börjar slingra sig. På en diesel regleras denna omkörningstendens av den kraftiga motorbromsen (vilken man med slirkoppling nu har begränsat till lagom nivå för att undvika hjullås) men på en tvåtaktsräser så är det i princip frirull framförallt för de förare som drar in kopplingen under hela bromsningsförfarandet, för att då undvika att baken vill åka om så lägger man försiktigt foten på bromsen och bromsar bakhjulet och slipper därmed förhoppningsvis ålningstendenser.

Bromsar man dessutom ihop baken (som ett resultat av att motorn drar i kedjan och därmed drar ihop fjädringen) så blir den resulterande chassiegeometrin i bromsningen aningen stabilare och mer lik ursprungsgeometrin vilket är trevligt framförallt på nervösa chassien.

Kurvor i regn:
En vanlig orsak till att det kraschas i regn är att där bildas ett ryck i transmissionen samtidigt som effekten kommer vid gaspåslag ut ur kurvor vilket slår loss bakhjulet. Mycket av detta ryck kommer från att när man har stängt trotteln så kan bakhjulet tendera att snurra snabbare än veven och därmed så bildas ett slak i kedja+vxllåda och när man sen slår på gas skall detta slak sträckas och man får ett ryck. Detta undviks lättast genom att man applicerar lite bakbroms genom kurvan samt när man slår på gas och motorn skall ta sig kniper man till lite hårdare och mildrar därmed effektpuckeln.

Sladd eller inte?

Trots min uppväxt inom cross/SM så åker jag inte på planerad sladd i RR helt enkelt därför att jag aldrig har fått det att gå snabbare på sladd, jämför med när man skall ut och ”ta i och köra satan” ett pass så brukar det inte gå särskilt mycket snabbare utan det blir bara hårt och kantigt, det känns som det går jättefort men laptimern ljuger. Har man sladdandet naturligt i sin åkstil behöver man inte vänja sig av med det men att gå in för att åka mer på sladd med en RR cykel tror jag är dömt att misslyckas då chassiegeometrin inte direkt premierar det.
Jag tror dock det är nyttigt att öva bort en del av reflexen att tippa av när det börjar kana bak ut ur svängar, ex genom att åka en del motard eller varför inte åka ett pass med slitet bakdäck och fokusera på att provocera fram kas från baken.

PUH.. jag vet att det blev långt ni får slå mig om ni vill :tomten

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back