Bakbroms i kurvor

Boris JR skrev:
Sladd eller inte?

Trots min uppväxt inom cross/SM så åker jag inte på planerad sladd i RR helt enkelt därför att jag aldrig har fått det att gå snabbare på sladd, jämför med när man skall ut och ”ta i och köra satan” ett pass så brukar det inte gå särskilt mycket snabbare utan det blir bara hårt och kantigt, det känns som det går jättefort men laptimern ljuger. Har man sladdandet naturligt i sin åkstil behöver man inte vänja sig av med det men att gå in för att åka mer på sladd med en RR cykel tror jag är dömt att misslyckas då chassiegeometrin inte direkt premierar det.
Jag tror dock det är nyttigt att öva bort en del av reflexen att tippa av när det börjar kana bak ut ur svängar, ex genom att åka en del motard eller varför inte åka ett pass med slitet bakdäck och fokusera på att provocera fram kas från baken.

PUH.. jag vet att det blev långt ni får slå mig om ni vill :tomten
En bra och tydlig sammanfattning. :tummenupp

Det här med att släppa gasen vid bakhjulssladd:

3 ggr har jag fått fetsladdar på lite olika sätt med varierande utgång.OBS med gatcykel...

1: ZX9R-00 Sviestad mitt i högern (apex) i esset, 3:ans växel gasar för tidigt med nedlägg vilket resulterar i en bakhjulssladd som övergår i en lowsider... hann inte släppa gasen alls utan det bara small te så fick man glida en stund.

2: ZX9R-98 Sviestad utgången av esset, 2:ans växel, matar mjukt på med gasen för att slå på nästan fullt vid sladdtillfället, tänker inte (vet inte) att det bankar utåt där eller är som en liten backe, så bakhjulet sladdar ganska mjukt ut, men färdriktningen är åt helt fel på hojen, börjar peka mot räckena på insidan, så jag tvärdumpar gasen,vilket blir en hoj som skakar och kastar upp mig upp ur sadeln, men det gick bra iaf.
Fick blåmärken på insidan av vänster underarm, troligtvis från kåpglaset.

3: ZX9R-98 Inte så speciell egentligen utan det var utgången på Kvarnkurvan på Kullen med en för kall stomme på däcket.
3:ans växel matar på rätt duktigt så bakhjulet sladdar ut och tvärdumpar gasen... lätta bara lite ur sadeln med en skakande hoj... allt gick bra...

Mina tankar angående bakhjulssladd. Framhjulet följer automatiskt färdriktningen, se det behöver man inte dra o slita i styret för att hålla spåret, men kliver det ut för brett o snabbt så är det tungt att hinna häva sladden med att styra mot sladden. Det är lika svårt att hinna dosera lagom när allt händer på 1/10-dels sekunder, så tvärdumpa gasen blir reaktionen.

Tankar från en glad amatör.

PS det är inte så kul att höra motorn gå upp i varv vid bakhjulsspinnet DS

Hulken_1 skrev:
Mina tankar angående bakhjulssladd. Framhjulet följer automatiskt färdriktningen, se det behöver man inte dra o slita i styret för att hålla spåret, men kliver det ut för brett o snabbt så är det tungt att hinna häva sladden med att styra mot sladden. Det är lika svårt att hinna dosera lagom när allt händer på 1/10-dels sekunder, så tvärdumpa gasen blir reaktionen.

Tankar från en glad amatör.

PS det är inte så kul att höra motorn gå upp i varv vid bakhjulsspinnet DS
Det har du helt rätt i! Man behöver inte styra emot som i en bil. Anledningarna till varför du klarat dig från highsider gissar jag är att du åker på gatdäck och att man oftast tror att man sladdar mer än vad man gör.

Nyteknik skrev:
Jag har kört mycket grus med hojar som DRZ 400, CR 500 och DR 650 och det går inte att jämföra deras beteende med en asfaltsracer. De sladdar mjukt, förutsägbart och kontrollerat. Det gör inte en asfaltsracer. Där sladdar det snabbt, ryckigt och får otäcka konsekvenser.
Alltså, det här är på något sätt lite av pudelns kärna för mig. Det känns som om vi sitter och diskuterar olika saker. Vänligen notera att jag skriver "känns", för jag vet inte, jag har bara kört corss en gång fram och tillbaka på en grusväg och endast en gång kört vanlig landsvägshoj på grusväg, i övrigt har jag bara sett andra göra det. Min uppfattning är att lågfriktionsunderlag, typ grus och is, ger mjuka, långsamma, förutsägbara och kontrollerade sladdar som man försiktigt kan provocera fram och parera med lika långsamma, mjuka och kontrollerade manövrar.

Kolla in det här gamla godingklippet. Tyvärr är jag en sådan hopplös PC-användare att jag inte kan klippa itu filmen och visa den aktuella sekvensen utan ger en -->länk<-- och en tidsangivelse. Det är den f d pensionärsligan inom 250SP som roar sig med lite touringåkning på var sin Aprilia RS250. 7min 52sek in i filmen är det ett praktarsle som vurpar ut ur esset på Sviestad. Det illustrerar på ett bra sätt hur jag upplever det här med sladdar och släpp, de kommer snabbt och oannonserat. Jag menar, vem skulle hinna reagera på vad som händer och agera i form av att trycka på bakbromsen och dosera den precis sådär lagom så att man fångar in det flyende bakhjulet. Inte jag ialla fall. Två år senare hände exakt samma sak när jag körde racern för första gången, den enda skillnaden var att det gick ännu fortare, det känndes som att köra på en oljepöl.

Teddy skrev:
Alltså, det här är på något sätt lite av pudelns kärna för mig. Det känns som om vi sitter och diskuterar olika saker. Vänligen notera att jag skriver "känns", för jag vet inte, jag har bara kört corss en gång fram och tillbaka på en grusväg och endast en gång kört vanlig landsvägshoj på grusväg, i övrigt har jag bara sett andra göra det. Min uppfattning är att lågfriktionsunderlag, typ grus och is, ger mjuka, långsamma, förutsägbara och kontrollerade sladdar som man försiktigt kan provocera fram och parera med lika långsamma, mjuka och kontrollerade manövrar.
Å andra sidan har du motoGP-mycket effekt i jämförelse med underlaget, så slår du på för kraftigt så kommer den verkligen stå på sidan, oftast också på näsa ;) Skillnaden tycker jag är att släppen kommer mycket senare på asfalt (samt att det är en tunnare gräns på hur mycket eftersom man handskas med mer effekt och ett underlag som gärna greppar hårt). Vet man inte riktigt vart gränsen går så kan du ligga en bra bit ifrån den och tvärslå på en massa effekt. Går bra några gånger tills du råkar komma ännu närmare gränsen och då får du ett riktigt toksläpp som på filmen.

Det är därför jag säger att kör man nog fort så är det mjukt även på asfalt. Men det ÄR lättare på grus/is, men när det gäller supermoto på asfalt tycker jag det är ganska precis samma sak.

Det är intressant att se hur RR-förare gör när de hamnar på isen eller på en gruscykel. Antingen så juckar de med gasen och får toksläpp, grepp, toksläpp, grepp, toksläpp genom varje kurva, eller så ligger de långt från gränsen, ökar, ökar, får ett släpp, sätter sin gräns lägre än va de gjorde från början. Båda tycker jag tyder på att man kör ganska långt ifrån hur fort man skulle kunna åka.

Olof Eriksson skrev:
Det är därför jag säger att kör man nog fort så är det mjukt även på asfalt. Men det ÄR lättare på grus/is, men när det gäller supermoto på asfalt tycker jag det är ganska precis samma sak.

...tyder på att man kör ganska långt ifrån hur fort man skulle kunna åka.
Du tycks tro att det finns ett sätt att köra på däckets gräns mellan grepp och sladd med en asfaltsracer. Att man i varje kurva snabbt hittar denna gräns och balanserar där in i svängen, genom den och ut ur den. Man hittar den lätt genom att däcket/chassiet hela tiden ger tydliga signaler som man reagerar på och kompenserar för. Man drar sedan lite extra i gasen och lämnar ett långt svart streck efter sig på väg mot nästa sektion. Så funkar det kanske i PlayStation. Och längs en grusväg i sadeln på en grushoj, med ena foten i marken. Säkert också om man har övat lite på gokartbana med en SuperMotard - med foten i backen och snudd på fulla styrutslag. Roadracing är en annan värld.

Edit: vore det så enkelt som vill beskriva det skulle vi inte se förare i MotoGP göra low- eller highsiders. De skulle ju känna att de var på väg att passera gränsen för vidhäftning, kompensera för detta och köra vidare.

Last edited:
Det blev en riktigt intressant diskussion av det här! Kul!!!

När man kör bil använder man sig av vänsterbroms (lätt tapp med vänsterfot på bromsen) under gaspådrag genom kurvan för att undvika sladd. Det var väl något sådant jag var inne på. Man gör det bland annat för att stabilisera och styra in nosen med framhjulsdrivna bilar främst och får då ett drift genom kurvan.

På mc har jag hört att man kan göra på liknande sätt genom att använda bakbromsen för att korta av svängradien - eller styra lite mer in i en kurva och på det sättet korta av svängen. Inte alls en fråga om att dra ut baken och inte för att sladda igenom hela kurvan vilket verkar vara dumt både på bil och mc om man inte kör cross/rally.

När det gäller att häva sladd verkar det dumt att lära sig av med reflexen att slå av på gasen för att häva sladd. Däremot borde man kunna förutse att man ligger på gränsen och vara beredd på att lätta på gasen och slå på igen för att sätta cykeln igen. När man kör bil och framförallt en bil som har en tendens att snurra av "utan föraning" brukar man medvetet styra emot i förväg. Fråga 2: Hur fan gör man det med hoj?

Nyteknik skrev:
Du tycks tro att det finns ett sätt att köra på däckets gräns mellan grepp och sladd med en asfaltsracer. Att man i varje kurva snabbt hittar denna gräns och balanserar där in i svängen, genom den och ut ur den. Man hittar den lätt genom att däcket/chassiet hela tiden ger tydliga signaler som man reagerar på och kompenserar för. Man drar sedan lite extra i gasen och lämnar ett långt svart streck efter sig på väg mot nästa sektion. Så funkar det kanske i PlayStation. Och längs en grusväg i sadeln på en grushoj, med ena foten i marken. Säkert också om man har övat lite på gokartbana med en SuperMotard - med foten i backen och snudd på fulla styrutslag. Roadracing är en annan värld.

Edit: vore det så enkelt som vill beskriva det skulle vi inte se förare i MotoGP göra low- eller highsiders. De skulle ju känna att de var på väg att passera gränsen för vidhäftning, kompensera för detta och köra vidare.

Enkelt? Det sa jag aldrig att det var. När det gäller mig själv så kan jag ligga nära på ena och långt ifrån på andra (fram oftast). Att åka med sån balans som motogp-killarna gör är lååångt mycke svårare.

Kom och prova åka på min hoj nån dag. Då får du både prova åka med foten i backen och sladda med fullt styrutslag :tummenupp

Du får gärna också ta å låna en grushoj och fara ut å filma när du åker med båda hjulen kasandes genom kurvorna (vad som händer om man har balans på cykeln). För RR är ju tydligen bra mycket svårare alltså borde du klara av det. Du åker ju ändå ganska fort på 250n right?

HurtsLikeHell skrev:
När man kör bil...bromsen...under gaspådrag genom kurvan för att undvika sladd.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det så Fredrik Watz (Sveriges snabbaste 250-förare) använder bakbromsen.

Olof Eriksson skrev:
När det gäller mig själv så kan jag...
Dina erfarenheter och teorier saknar i stort sett relevans i roadracing.

HurtsLikeHell skrev:
Det blev en riktigt intressant diskussion av det här! Kul!!!

När man kör bil använder man sig av vänsterbroms (lätt tapp med vänsterfot på bromsen) under gaspådrag genom kurvan för att undvika sladd. Det var väl något sådant jag var inne på. Man gör det bland annat för att stabilisera och styra in nosen med framhjulsdrivna bilar främst och får då ett drift genom kurvan.

På mc har jag hört att man kan göra på liknande sätt genom att använda bakbromsen för att korta av svängradien - eller styra lite mer in i en kurva och på det sättet korta av svängen. Inte alls en fråga om att dra ut baken och inte för att sladda igenom hela kurvan vilket verkar vara dumt både på bil och mc om man inte kör cross/rally.

När det gäller att häva sladd verkar det dumt att lära sig av med reflexen att slå av på gasen för att häva sladd. Däremot borde man kunna förutse att man ligger på gränsen och vara beredd på att lätta på gasen och slå på igen för att sätta cykeln igen. När man kör bil och framförallt en bil som har en tendens att snurra av "utan föraning" brukar man medvetet styra emot i förväg. Fråga 2: Hur fan gör man det med hoj?
Jag tycker det är intressant å höra hur ni som e duktiga på köra bil gör också! Kör en del bara för att de e roligt, på isen och så :)

Hur gör du med vipern då? I kurvor alltså. Den är väl bakhjulsdriven?

Skillnaden i en bil jämtemot en MC är att bilen tippar inte gärna när man slår av gasen efter det börjat släppa. Med andra ord är det okay att släppa gasen på sladd med en bil men gör man det på MC så kastar den gärna av dig. Pausa är okay, men slå av gör att den kan (och ofta gör) tvär-ta greppet igen.

Styr emot behöver du inte göra på en MC, det gör den av sig självt.

Nyteknik skrev:
Ganska underligt eftersom de till väldigt stor del kommer från A twist of the wrist II.

Jag kan ju ha tytt boken helt fel, eller så kanske Keith Code inte heller har koll på hur man kör hoj?

En annan fundering är varför rossi, biaggi, gibernau, hayden, jimmy, freddy mm åker supermoto/is/motocross? Det är ju ändå folk som har råd att åka roadracing så mycket som dom vill. Det går ju inte överföra vad man lär sig på motard/motocross på RR.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
En annan fundering är varför rossi, biaggi, gibernau, hayden, jimmy, freddy mm åker supermoto/is/motocross? Det är ju ändå folk som har råd att åka roadracing så mycket som dom vill. Det går ju inte överföra vad man lär sig på motard/motocross på RR.
Jag tror anledningarna är flera men att det mer handlar om att ha kul, att hålla mc-körningen igång och behålla mc-känslan över vintern än att utveckla sin roadracingkörning. Det är knapapst till nackdel för roadracingen men inte en gigantisk fördel heller eftersom det ändå skiljer ordentligt mellan disciplinerna.

Nyteknik skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det så Fredrik Watz (Sveriges snabbaste 250-förare) använder bakbromsen.

Japp det har jag på film, SM 250R på Knudan 2004, han bromsar sent och duttar till med fotbromsen så han får lite sladd och kommer snabbt igenom den luriga första böjen efter rakan.

Och nej jag har inte kvar den filmen på någon server och tänker inte heller lägga upp den.

Olof Eriksson skrev:
Det är intressant att se hur RR-förare gör när de hamnar på isen eller på en gruscykel. Antingen så juckar de med gasen och får toksläpp, grepp, toksläpp, grepp, toksläpp genom varje kurva, eller så ligger de långt från gränsen, ökar, ökar, får ett släpp, sätter sin gräns lägre än va de gjorde från början. Båda tycker jag tyder på att man kör ganska långt ifrån hur fort man skulle kunna åka.

Ta en titt på Mika Kallio, finsk mästare på isen med finndubb, och tvåa i 125-vm förra året.
Själv tycker jag inte alls juckar särskilt mycket på gasen på isen, utan är rätt mjuk på gasen ur svängen på isen, även om det går brett, dock blir det ju lite mer speedway genom att man bromsar klart tidigare och gasar ut hojen lite innan man går in i svängen. Däremot tar jag aldrig ut cykeln på tvären med motorbromsen eller bakbromsen på isen. Använder den för att bromsa med dock, på alla underlag.

GSXR1100R skrev:
Japp det har jag på film, SM 250R på Knudan 2004, han bromsar sent och duttar till med fotbromsen så han får lite sladd och kommer snabbt igenom den luriga första böjen efter rakan.

Och nej jag har inte kvar den filmen på någon server och tänker inte heller lägga upp den.

Jag har den filmen, och du hittar ingen watz på den :7peta

Gustav O skrev:
Jag tror anledningarna är flera men att det mer handlar om att ha kul, att hålla mc-körningen igång och behålla mc-känslan över vintern än att utveckla sin roadracingkörning. Det är knapapst till nackdel för roadracingen men inte en gigantisk fördel heller eftersom det ändå skiljer ordentligt mellan disciplinerna.

Rossi har tränat en hel del rundbana för att bli bättre på sladdåka. Tror inte han gjort det bara för att det är kul.

Om nu Watz använder bakbromsen så är nog det en bra sak att anamma.
Det är väl bara att ligga på lite på bromsen ur de böjar där man anar att det kan komma att släppa. Visst, man tappar lite fart men vad gör det om man slipper vurpa?

Olof Eriksson skrev:
Det lilla jag kännt av sporthoj (lånade en R1a i sommras några varv) och drifting så verkar det vara svårare att känna när det börjat kana, det är inte lika "definerat" som på enstånkorna. Dock känns det som om det blir mindre våldsamt när det väl släppt.

är det din samlade erfarnhet av sporthojsåkning?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back