Bakbroms i kurvor

Jag använder sällan bakbromsen. Skulle jag göra det när jag kör fort så är det bara så länge bakhjulet är i backen som det skulle göra någon nytta.
Om det går upp lite i luften så låses det om man bromsar med bakbromsen och när man ska in i kurvan, lättar lite på bromsen, då dimper bakhjulet ner i asfalten och ska plötsligt accelereras igång precis när man ska lägga ner ...
Dvs, använd inte bakbromsen om du ska köra fort ...

Man kan inte "stabilisera" en hoj genom att stanna ett bakhjul som är i luften .. Så är det bara ...
 
Nyteknik skrev:
Men framför allt har en duktig svensk amatör bara ett uns av den talang som dessa förare besitter.
Visst är det där ett lite konstigt uttalande? Menar du att vi i Sverige e underlägsna Italien och Spanien?

Talang var ju inte något man tränade fram, sas det i en tråd tidigare.

Nyteknik skrev:
En GSX-R 1000 har 170 hk och till och med jag skulle troligen åstadkomma en och annan sladd om jag försökte köra fort med den. Men det betyder ju inte att jag förfogar över en tidsbesparande "teknik". Det vore med säkerhet bättre om jag körde utan att det sladdade eftersom det innebär bättre acceleration och större chans att jag hamnar i avsett spår in i en sväng. Se hur Christer Miinin och Jerker Axelsson kör - med grymma "sladdar" och "uppställ" som en medveten teknik? Nej, knappast.
Jag tyder Rejsers inlägg som att han menar att en rookieförare inte kan gå å vinna utan att det släpper fram eller bak någon gång.

Jag tycker och tror att man måste kasa ändarna om man ens ska vara i närheten av att köra fort. Sen handlar det inte om att man måste stå mot styrstoppen i ingång och utgång.
 
Last edited:
elwe skrev:
Jag använder sällan bakbromsen. Skulle jag göra det när jag kör fort så är det bara så länge bakhjulet är i backen som det skulle göra någon nytta.
Om det går upp lite i luften så låses det om man bromsar med bakbromsen och när man ska in i kurvan, lättar lite på bromsen, då dimper bakhjulet ner i asfalten och ska plötsligt accelereras igång precis när man ska lägga ner ...
Dvs, använd inte bakbromsen om du ska köra fort ...

Man kan inte "stabilisera" en hoj genom att stanna ett bakhjul som är i luften .. Så är det bara ...



"elwe" det är bra sagt. Jag håller med.

Jag kanske skal tillägga att Christer Miinin har kört om mej många gånger, och jag la inte märke till att han sladdade något nämnvärt när det gick fort. I år är han shanghajad till att köra endurance VM för det engelska team som vann VM förra året. Så han borde vara snabb nog.

Själv är jag ljusår från Miinins nivå. Jag är jättedålig. Men innan ni klagar på min kärringkörsel utan sladd så ska ni veta, jag tycker att om man aldrig krashar så kör man för långsamt. Dom sista tre åren har jag brutit något ben i kroppen 1-2 gånger per sæsong. Så jag fegar inte direkt. Men jag försöker komma i mål så snabbt som möjligt. Hos mig ingår inte sladd i planerna. Och när jag kikar på dom andra förarna, så sladdar inte 95% av förarna i 95% av svängarna. Kanske små oplanerade sladdar som knappast märks. Medvetna sladdar i 200 km/h, och med hjälp av bakbromsen, leder ofta til krash hos amatörer. Men det ser coolt ut. Både när det lykkas och när det misslyckas. Och vilken adrenalissus det ger.

Naturligtvis är bilder på hojar med sladd häftiga. Därför visas sådana bilder oftast. Det betyder inte att förarna kör med planerad sladd hela tiden. Rossi och hans kollegor kan nog utnyttja sladd positivt. Men när vi amatörer planerar sladd så planerar vi highsider.

Det är mina tankar. Andra får gärna ha andra synpunkter.

Kris955
 
Olof Eriksson skrev:
Jag tror det är såhär att du blir nervös för att gå över guppen där och håller extra hårt i styret. Kolla nästa gång om det är så!
Nej då, jag håller löst i styret där. Jag har tänkt på det flera gånger. Nu är det nog inte så att framhjulet kasar just där, men det har väldigt lite kontakt med backen därav det nervösa uppträdandet i fronten. Men det är bara en vanesak antar jag, känns värre än vad det är. Men eftersom farten är så hög där så blir det lite extra scary såklart.

http://mkracing.se/gallery/Link%F6pingSM/IMG_3132?full=1

Men framhjulssläpp har man haft ett par och kommer förmodligen få ett gäng till. Bland annat på racet på knutstorp kommer jag ihåg att det kasade frisk i fronten i en kurva.

rejser skrev:
Jag vågar nog påstå att om en Rookieförare kör en tävling med båda hjulen i linje hela tiden, utan minsta släpp eller drift i kurvorna, så kommer han inte vara i närheten av pallplats. Eller har jag missbedömt nivån på förarna då?
Obs att jag menar inte några McCoy uppställ nu, men du skrev "fullständigt grepp".
Det stämmer ganska bra, släpper gör det för mig också även om jag inte stått på pallen än.
Men det är ingen som medvetet åker och sladdar, det bara blir så :)

-edit-
T ex den här föraren som sladdar omkring på motarder också, men sladdar sällan i GP
maxsupermoto.jpg
 
Last edited:
Kris955 skrev:
:lol Alla avancerade svar till denna enkla fråga är kul att läsa. Lägg märke till att killen sägar att han inte kört hoj tidigare och frågar om bakbromsen i kurvtagning.

Det motsvarar ju att en kille från platta Danmark med snö 5 dagar om året skulle säga. Hej alla Svenskar, nu ska jag flytta till Dalarna (duger det?) och tänkt att köpa slalomskidor och börja med alpin skidåkning nedför. Vad ska jag göra när jag kommer till ett litet gupp mitt i pisten?

Då kommer alla freestylare och svarar: När du kommer till guppet så gå ner i knäna extra mycket percis före, och om du trykker ifån explosivt så kan du hoppa. Om du också vrider dig lite så kan du göra din första 180 i luften. För att göra en 360 så ska du.... bla, bla, bla. Och om du hittar ett lite större gupp så kan du prova din första bakåt salto... bla, bla, bla. Prova gärna första veckan. :lol :banana :lol :banana

Jag vet inte riktigt. Men jag tycker det verkar lite overkil...?
Killen som inte har kört MC förr ska kanske nöja sig med att i trafik och låg fart ALDRIG bromsa i kurvor överhuvd taget. Bromsa innan kurvan, inte i kurvan. Kanske använda bara bakbromsen i låg fart i bilköerna. I högre fart och på bana kanske han borde nöja sig med bara frambroms innan kurvan och inte pilla på bakbromsen överhuvud taget. När svängen börjar så är det säkrast att inte bromsa alls, bara styra. I alla fall för nybörjare. Han får nog annat att bry sitt huve med än att leka med bakbroms i kurvor på bana. I alla fall den första veckan... eller första året.

Men vad fan vet jag. Det är kanske bara att tuta o köra också för nybörjare. :)

Kris

Det beror kanske på vad man menar med nybörjare. Man måste lära sig grunderna och lära sig rätt från början. Jag har hört att bakbromsen kan hjälpa till i ingången av kurvorna och tänkte få lite input på det.

Det har kommit en hel del intelligenta svar och jag tackar för alla inlägg. Trodde verkligen inte att det skulle bli en så pass het diskussion men det verkar finnas många olika körstilar.

Nybörjare är jag definitivt på hoj även om jag har kört lite grann tidigare men jag skulle aldrig kalla mig något annat.

Bankörning och höga farter är jag definitivt ingen nybörjare på (ja, det är jag i bilden till vänster på Paul Ricard) och jag har inga problem eller blir nervös över att testa mig fram. Apropå slalomskidor XXXXXX (Kris) så första gången jag åkte snowboard åkte jag i svarta backen och andra gången jag åkte ner testade jag 180 utan problem och innan helgen var slute kunde jag köra 360. NO FEAR! Man måste ramla för att kunna lära sig att gå.

Tack till alla andra för mycket bra svar!!! (Kommer säkert att fråga fler dumma saker)
 
Last edited by a moderator:
(En liten öppen fråga till vem som helst)

Några av de senaste inläggen snackas det om sladd uppställ eller liknande. Samtidigt nämns "drift" från andra inlägg.

De som kör med kraftigaste nedläggen / högsta kurvhastigheten har bevisligen driftat något. Om inte, så utnyttjar man inte all kraft från däcken. (Det enligt tidigare inlägg om slip, 10-20% etc) Så jag antar att t ex V.Rossi driftar något och ofta utan att "sladda". Frågan är; känner/kan förare känna dessa driftningar eller är det först när det gått så långt att det övergår till rena "sladdar" som det märks? Svår fråga - ja.
 
#Olsson# skrev:
Så jag antar att t ex V.Rossi driftar något och ofta utan att "sladda". Frågan är; känner/kan förare känna dessa driftningar eller är det först när det gått så långt att det övergår till rena "sladdar" som det märks? Svår fråga - ja.
Ja man kan känna dessa driftningar i alla fall dom lite större, men sen finns det säkert små driftningar som man inte känner också. Lite beroende på hur underlaget är, hur banan är doserad, vad för hoj man sitter på osv.

T ex skillnaden mellan en racer och en gathoj är ganska stor när det gäller att förmedla information till föraren om vad som pågår egentligen.
 
Martin skrev:
Ja man kan känna dessa driftningar i alla fall dom lite större, men sen finns det säkert små driftningar som man inte känner också. Lite beroende på hur underlaget är, hur banan är doserad, vad för hoj man sitter på osv.

T ex skillnaden mellan en racer och en gathoj är ganska stor när det gäller att förmedla information till föraren om vad som pågår egentligen.

Ja, den omtalade feedback;en.

Nu när det driftar, säg en lite större drift, och som man känner(raceförare/racehoj) Vad känns mest rätt att göra nästa varv i samma böj? Var det för nära till "hårresande" eller kan man t o m öka något med förtjänst?

(Ja, värsta korsförhöret :hihi Jag försöker bara kolla lite hur ni race-förare ser på det.)

Tack för svaret.
 
#Olsson# skrev:
Ja, den omtalade feedback;en.

Nu när det driftar, säg en lite större drift, och som man känner(raceförare/racehoj) Vad känns mest rätt att göra nästa varv i samma böj? Var det för nära till "hårresande" eller kan man t o m öka något med förtjänst?

(Ja, värsta korsförhöret :hihi Jag försöker bara kolla lite hur ni race-förare ser på det.)

Tack för svaret.
Lyckas man pricka en fin drift så känns det riktigt bra, då vill man gärna återskapa den varvet efter. Det känns efteråt att den var ganska bra, man liksom känner att det "trycker runt" hojen lite och man får ett tightare spår i utgången och ändå fortsatt bra driv i rätt riktning dvs framåt och inte utåt med bakhjulet. Men att lyckas återskapa det varvet efter är lättare sagt än gjort, i alla fall för en förare på min nivå. Jag har nog aldrig lyckats :D

Oftast tar man(jag) det säkra före det osäkra för det är ju riktigt läskigt när bakhjulet stegar ut och man står på tvären. Man hinner inte tänka och ganska instinktivt så slår man av gasen, vilket man förmodligen inte bör göra i sådan situation, i alla fall inte helt. En sån här "optimal" drift är nog inget som syns i form av stora rökmoln och styren i styrstoppen. Det målar nog en lagom svart sträck i backen som inte går riktigt i linje med framhjulet.
Det finns förmodligen 111 st andra ställen på banan jag kan plocka tiondelar än just i den kurvan med eller utan "sladd".
 
HurtsLikeHell skrev:
Apropå slalomskidor din jävla lantis (Kris) så första gången jag åkte snowboard åkte jag i svarta backen och andra gången jag åkte ner testade jag 180 utan problem och innan helgen var slute kunde jag köra 360. NO FEAR! Man måste ramla för att kunna lära sig att gå.

Tack till alla andra för mycket bra svar!!! (Kommer säkert att fråga fler dumma saker)


:tummenupp Låter bra "HurtsLikeHell". Snabb lärokurva. Då är det bara at gasa och köra. Det har kommit många bra tips här i tråden. Det är bara att sätta igång att öva. Vi ses på banan.

Kris955
 
#Olsson# skrev:
Ja, den omtalade feedback;en.

Nu när det driftar, säg en lite större drift, och som man känner(raceförare/racehoj) Vad känns mest rätt att göra nästa varv i samma böj? Var det för nära till "hårresande" eller kan man t o m öka något med förtjänst?

(Ja, värsta korsförhöret :hihi Jag försöker bara kolla lite hur ni race-förare ser på det.)

Tack för svaret.
Jag tror att när man börjar köra på nivå så tycker man inte att det är otäckt längre. Jag har inga problem med att göra det nästa varv och därnästa. Men man försöker ju hålla det en bra bit från styrstoppen. Jag tycker att jag känner varje liten sladd även sånna som inte syns utifrån (när någon tittar på). Det är där jag försöker ligga, just när det börjar kana eller lite över. (brukar oftast bli lite över för att det är svårt å veta exakt när det börjar kana)

Det lilla jag kännt av sporthoj (lånade en R1a i sommras några varv) och drifting så verkar det vara svårare att känna när det börjat kana, det är inte lika "definerat" som på enstånkorna. Dock känns det som om det blir mindre våldsamt när det väl släppt.
 
Kris955 skrev:
:tummenupp Låter bra "HurtsLikeHell". Snabb lärokurva. Då är det bara at gasa och köra. Det har kommit många bra tips här i tråden. Det är bara att sätta igång att öva. Vi ses på banan.

Kris955

Jag skickar ett meddelande från sjukan i sommar! Nä, jag har kört många olika typer av fordon men mc är nog det som jag har mest respekt för. Man vet aldrig men det är alltid bra att fråga före, då har man inget att skylla på sen. Förutom väder, vind, båge, bana...
 
Martin skrev:
Oftast tar man(jag) det säkra före det osäkra för det är ju riktigt läskigt när bakhjulet stegar ut och man står på tvären. Man hinner inte tänka och ganska instinktivt så slår man av gasen, vilket man förmodligen inte bör göra i sådan situation, i alla fall inte helt.
Tack för ett insiktsfullt, uppriktigt och ärligt svar. Annars brukar man oftast få höra "När det sladdar håller jag i gasen till det greppar igen". Den är faktiskt nr 2 på min favvolista Lögner Du Får Höra I Depån. Nr 1 är "Jag vänder mig i luften och landar på rygg".
:)
 
Teddy skrev:
Tack för ett insiktsfullt, uppriktigt och ärligt svar. Annars brukar man oftast få höra "När det sladdar håller jag i gasen till det greppar igen". Den är faktiskt nr 2 på min favvolista Lögner Du Får Höra I Depån. Nr 1 är "Jag vänder mig i luften och landar på rygg".
:)
Detta är lite intressant. Hur menar du att man ska göra då? (man kommer alltid slå av första gångerna pga att man blir skraj - det är naturlig reflex som går träna bort)
 
Martin skrev:
...för det är ju riktigt läskigt när bakhjulet stegar ut och man står på tvären.
Tveklöst. När jag körde min Honda RS 250 första gången förra våren fick jag ett lååååångt släpp i Crossböjen. Fullt på fyran. Det var inte alls kul och hade kunnat sluta i en helvetisk vurpa.
 
Olof Eriksson skrev:
Detta är lite intressant. Hur menar du att man ska göra då? (man kommer alltid slå av första gångerna pga att man blir skraj - det är naturlig reflex som går träna bort)
Ditt missionerande på racingforumet om sladdens fördel blir lite som en thailändsk kock som försöker förmå en svensk kock som specialiserat sig på husmanskost att använda jättestarka kryddor för att göra den svenska maten godare: Risken att det går åt helvete är överhängande och möjligheterna till förbättringar är mycket små. Att sladda ser möjligen ballt ut, men det förbättrar inte dina prestanda. Ungefär som rökning.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Ditt missionerande på racingforumet om sladdens fördel blir lite som en thailändsk kock som försöker förmå en svensk kock som specialiserat sig på husmanskost att använda jättestarka kryddor för att göra den svenska maten godare: Risken att det går åt helvete är överhängande och möjligheterna till förbättringar är mycket små. Att sladda ser möjligen ballt ut, men det förbättrar inte dina prestanda. Ungefär som rökning.

Snart låter du som Svamlers och GP.......
Jag tycker vi har en konstruktiv diskussion här som jag snart skall ge mig in i....
 
Nyteknik skrev:
Ditt missionerande på racingforumet om sladdens fördel blir lite som en thailändsk kock som försöker förmå en svensk kock som specialiserat sig på husmanskost att använda jättestarka kryddor för att göra den svenska maten godare: Risken att det går åt helvete är överhängande och möjligheterna till förbättringar är mycket små. Att sladda ser möjligen ballt ut, men det förbättrar inte dina prestanda. Ungefär som rökning.
Jag tycker det Teddy tar upp inte alls har med diskutionen om att sladda in i kurvor att göra.

Att det finns fördelar tycker jag inte man kan blunda för, men om man kan använda dem är en annan sak. Dock låter det på folk som att man inte ens ska prova för det är ingen alls i Sverige som kan klara av det. Även om man inte tar ut nån vinst rent tidsmässigt när man gör det så lär du dig hantera hojjen och behöver inte skita knäck varrenda gång det händer utan mening.

Så, det var lite mer missionerande.
 
Olof Eriksson skrev:
Hur menar du att man ska göra då? (man kommer alltid slå av första gångerna pga att man blir skraj - det är naturlig reflex som går träna bort)

Friskrivning.
Vänligen se upp för svammel, missuppfattningar, felaktiga slutsatser och rent nonsens i mina uttalanden.


Hur ska man göra? Man ska inte göra någonting! När bakändan plötsligt släpper oannonserat och snabbt släpper man reflexmässigt gasen. En reflex är per definition en handling man inte kan styra över med vilja. Jag kommer ihåg en videosnutt med Rossi som först presenterar sitt fyrtaktsmonster och sedan bjuder på ett varv runt banan. Vi ett tillfälle ger han för mycket gas och bakändan släpper. Nu visade de inte hans högra fot så jag vet inte om han trycket på bromsen med han släppte i alla fall gashandtaget. Det är säkert möjligt att under långsamma förlopp styra sina handligar och dosera gasen kontrollerat och därigenom hur mycket bakhjulet spinner, men snabba och ofrivilliga släpp som har en 50/50-chans att sluta i en highsider framkallar reflexen att släppa gasrullen.

Boris JR skrev:
Snart låter du som Svamlers och GP.......
Jag tycker vi har en konstruktiv diskussion här som jag snart skall ge mig in i....
What you waiting for
Tick-tock, tick-tock
Take a chance you stupid hoe

:)
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top