Biltemas olja?

Aha, så det är bara konserveringsolja över vintern då?

Det kanske är bättre att ställa den ovanför golvbrunnen och lämna pluggen ur då, så kan kondensen rinna ur direkt?
Ovanstående Castrol är bara en förvaringsolja. Professor Zyk här i tråden kör sedan med specialinköpt Formel-1-olja när han ska ut och åka antar jag?
 
Last edited:
När man vinterförvarar hojen så handlar det oftast om åtminstone 6 mån, och om den också förvars i en miljö med varierande temperaturer och hög luftfuktighet under så pass lång tid så bildas kondens, vilket kan leda till korrosion och försämrade smörjegenskaper, vilket kan orsaka ökat slitage. Byter därför alltid ut oljan när säsongen börjar. Så ja, man kan se det som en "konserveringsolja". Alla har inte tillgång till vinterförvaring där temperatur och luftfuktighet är konstanta.
Jo, visst. I teorin kanske.

Men det där är bara larv på det stora hela om du frågar mig. Det bästa är att inte röra grejerna under förvaringen, t ex korta uppstarter varannan vecka så att motorn inte värms upp ordentligt. Det skapar kondens.

Folk på Youtube drar hem gamla vrak som stått i 15 år på diverse olämpliga ställen med samma olja.
Kolla in Ronald Finger och hans GPZ 1000 RX från 1986.

Det enda jag gör under förvaringen motormässigt är att köra bränslessystemet efter någon månad genom att vrida på tändningen och vippa lite på on/off knappen.
Och på så vis undvika avlagringar från bränslet i slangar, pump och spridare.
 
Last edited:
Ja att Max/Lone Rider/Brapz0r återigen väljer att sprida sin visdom på forumet gör det lite mer läsvärt.
Du har nog rätt verkar vara samma imbecill bakom samtliga nick
Verkar som personen har lämnat forumet dessutom
Ingen idé att ödsla energi på en sådan
 
Fattar inte vitsen med detta? Regga en profil och göra några kaxiga inlägg och vara besserwisser utan att kunna diskutera sedan radera allt efter någon dag.
 
Säsongens något sena oljebyte. (Biltema) Liten inspektion av kopplingen samt åtgärdande av GPS'en, nej inte den utan "Gear Position Sensor " (inringad på bild)
20251213_124556.jpg20251213_104043.jpg
20251213_104047.jpg

Mässingsstiften/kontaktytorna i den var precis som jag trodde något utsmetade så det blir krypströmmar så att fel växel visas på min Healtech växellägesindikator uppe vid instrumenteringen.

Tyvärr tog jag inget kort på detta. Men tog lite våtslippapper så att mässingstiften fick skarpa konturer.

Så här ser en frisk ut.
Screenshot_20251213_194018_Chrome.jpg
Bild från Aliexpress

Provade efteråt och nu är det inga felvisningar.
Finns säkert folk där ute som helt i onödan köper en ny sensor vid detta simpla fel.

God Lucia på er!
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top