GSX-R 1000 K7 - modifikationer/flashning?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Skaffade mig en GSX-R 1000 K7, funderar på om några modifikationer är värda att göra. Någon här som är insatt?

Roade mig med att gå över listan från Woolich Racing på vad som går att göra vid flash.
  • TPS Fuel Maps - Just nu är hojen bänkad & mappad med PC3, kan tänka mig att det blir betydligt bättre att flasha in?
  • Ignition Timing Maps - Finns det något att hämta här?
  • Secondary Throttle Plate (STP) Opening Maps - Finns det något att göra utan bänk?
  • RPM Limiter - Gissar att det inte är motiverat att öka varvstoppet
  • Disable Deceleration Fuel Cut - Tippar på att det ger betydligt mindre motorbroms?
  • Disable Top Speed Limiter - Är begränsningen vid riktiga 299km/h eller mätarfart?
TRE-modd (timing retard eliminator)
På K6 är det populärt att göra TRE-modd för att få mer effekt i växel 1-3 och bli av med hastighetsbegränsningen. Men till K7 ser det ut att vara en tändkurva för växel 1-5 och en annan för växel 6.
Har inte kunnat hitta några bänkningar som visar effektskillnaden av att göra TRE-mod som låser till 6ans tändning för K7.

Att göra en extern TRE-modd (istället för att ändra tändkurvor via flash) sägs även påverka bränslekurvor, kompensering för ram air och sekundära spjäll. Så jag gissar att detta är en sämre lösning än att flasha?

Finns det några andra modifikationer som är värda att göra på denna hojen?

Last edited:
Tror inte du behöver full effekt på lägsta växlarna. Det går liksom inte att utnyttja 200 hk på etten och tvåan. 😄
T o m fabriksteamen i wsbk har effektbegrönsning på lägsta växlarna.

Tror inte du behöver full effekt på lägsta växlarna. Det går liksom inte att utnyttja 200 hk på etten och tvåan. 😄
T o m fabriksteamen i wsbk har effektbegrönsning på lägsta växlarna.
Har köpt in TRE-modd till GSX1300R med avstod från installation när jag insåg att med TRE-modd så ökade chansen för lowsider/highsider i utgången på kurvor.

Har köpt in TRE-modd till GSX1300R med avstod från installation när jag insåg att med TRE-modd så ökade chansen för lowsider/highsider i utgången på kurvor.
Vilken variant köpte du?

Tror inte du behöver full effekt på lägsta växlarna. Det går liksom inte att utnyttja 200 hk på etten och tvåan.
Det är inte bara de lägsta växlarna, växel 1-5 har en tändkurva, växel 6 har en annan.
"Men till K7 ser det ut att vara en tändkurva för växel 1-5 och en annan för växel 6."

Min fundering är huruvida det kan finnas en positiv effekt i att köra sexans tändkurvor för växel 1-5, alternativt om en traditionell TRE-mod (tändkurvor från växel 5) skulle ge negativ effekt på växel 6.

Nedan är tändkurvorna från länken.

Växel 1-5
21h10_g2_ign_1.jpg

Växel 6
21h10_g3_ign_1.jpg

Skillnad mellan tändkurvorna. Positivt värde visar när sexans tändkurva har mer avancering än 1-5.
21h10_g3-g2_ign_1.jpg

Skillnaden är huvudsakligen för ~5-25% gaspåslag i området 3500-9500 rpm.

Dvs, det rör sig inte om "200 hk på ettan och tvåan", utan om mer avancering vid mellangas, före motorn nått sitt vridmax. Min gissning är att detta skulle påverka gasrespons snarare än att ge en rejäl effektökning.

Däremot kan det vara så att TRE-modden resulterar i en snabbare/större spjällöppning av de sekundära spjällen för låga växlar och på så sätt ger högre effekt.

Har inte kunnat hitta specifikt för GSXR 1000 K7, men för Hayabusa av motsvarande generation hittar jag att de sekundära spjällen är strypta för växel 2 & 3, men inte för växel 1 & 4-6 . En intressant detalj är att i det snällare körläget "B" så ser samtliga växlar ut som den blå linjen.
1760562491224.png
¿Que? Hur tänker du nu?
Jag tänker att motorn är lättare att driva runt om den inte stryps helt på bränsle. Om funktionen gör något annat får du gärna förklara, avslutade med frågetecken för att det var min gissning :)

Last edited:
Nyheter
Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h