Kul läsning och väldigt många inlägg i tråden. Så många att jag tappat bort mig vad som gäller. Försökte gå tillbaka till början och på första sidan verkar det finnas bra guidning men sedan spårar det ur igen men en mängd olika teorier och förståsigpåare.
Jag har förstått att JASO MA2 är bra för hojen med våt koppling. 10/40 verkar bra för de flesta förhållanden men det jag inte helt förstår (genom alla inlägg) är det här med mineral, del eller helsyntet?
Mineral är enklaste oljan, dvs som den kommer upp från djupet och blivit raffinerad.
Finns enklare och bättre sorter, oljan från Pennsylvania i USA t.ex. sägs ha lite längre sammanhängande molekylsträngar vilket är bra för oljefilmen för att ytorna inte ska kör torrt vid tuffare situationer.
Helsyntet är helt enkelt filtrerad mineralolja, vilket minskar problemet med slaggprodukter, sotning, etc.
Den brukar också ha fler tillsatser för rengöring och bredare temperaturspan.
Om tillverkarna väljer olja med naturligt långa molekylesträngar och filtrerar den väl, samt har i dyra tillsatser så är detta givetvis den finaste oljan man kan välja.
Den säkerställer smörjningen bäst, och är mest preventiv mot sotning och slagg.
Men märk väl, helsyntet är inte en och samma kvalitet det heller…
Halvsyntet är helt enkelt en ekonomisk blandning av mineral och helsyntet.
Det kan vara relativt mycket helsyntet, men även tvärtom, mestadels mineral.
Svårt att veta.
Frågan är vad det är för maskin man man ska ha oljan till.
Hur man använder maskinen (snällt/hårt körd, många kallstarter, sommarkörning eller vinterkörning, eller om motorn tenderar gå på låg eller hög temperatur) är mest avgörande för vilken olja man kan nöja sig med.
Förutsatt att man är noga med oljebyten.
Mineral av god kvalitet kan duga i många sammanhang om man är noga med oljebyten och kör hyggligt skonsamt.
Helsyntet är tryggast och går att ”slarva” mest med vad gäller oljebyten, samt mer nödvändig om man kör hårt eller har en motor som tenderar gå varm.
Delsyntet blir lite mittemellan.
Märk väl, det finns olika kvalitet av alla tre oljetyperna.
Summering är väl att för vardagsförare som kör sina motorer till arbetstemperatur och håller de så ett tag (få kallstarter), men inte kör max, så räcker det oftast med enklare delsyntet (eller mineral för sällan utnyttjande fordon).
Såvida man inte ska köra i låg vintertemperatur, eller det är känsliga motorer med små oljekanaler (känsligt med dålig smörjning), för då är det säkrast med helsyntet.
Slitna motorer kan gynnas av bättre oljekvalitet, men framför allt högre temperaturområde för att minska oljeförbrukningen.
T.ex. SAE 10W/50 eller 10W/60 (alternativt 5W/50 eller 4W/60).
Men det är en annan fråga, eller en intilliggande dimension på ämnet ”bra eller dålig olja”.