Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har läst nånstans att, för att få kalla en olja delsyntet så ska det finnas mellan 30-70% syntet(.....om man nu också funderar ibland varför en del oljor är billigare än andra?)Delsyntet är väldigt osäker spec, det kan vara 5% eller 95% syntetisk olja så standardtipset är att använda billigaste möjliga helsyntet.
Priset på oljan beror på förpackningen, och hur mycket VDn för sällskapet vill ha i bonus. Det har inte så värst mycket med produktionen att göra i konsumentens fall, så länge någon motor inte kräver specs utöver standarden "MA2" och S(x) .. mm.Jag har läst nånstans att, för att få kalla en olja delsyntet så ska det finnas mellan 30-70% syntet(.....om man nu också funderar ibland varför en del oljor är billigare än andra?)
Jag har läst nånstans att, för att få kalla en olja delsyntet så ska det finnas mellan 30-70% syntet(.....om man nu också funderar ibland varför en del oljor är billigare än andra?)
Fast~45-50? hk ur en 350-450 och ~11000 rpm med en kolv lika hög som en snusdosa ställer väl ända lite krav på oljefilmen kan jag tycka. Du tuffar ju inte runt på någon engelsk 50-tals maskin som varvar 4000 innan ventilfjädrarna inte hinner med längre... nej, jag kör inga högvarviga sporthojar, jag tror vi vet vilka stånkor jag kör; KTM enduro 350, och 450, samt Caballero 500 och .. min Harley är ny så den kan jag nojja lite över![]()
Om Gubben hade läst inläggen med glasögona på hade han fattat poängen, jag försöker inte framstå som en tribolog utan möjligtvis amatörpsykolog. Som aktsam konsument tvivlar jag på marknadsföringen kring vilken motorolja som helst. Att jag skriver mycket har att göra med att jag sitter hemma och har tråkigt och gärna debatterar religionen kring ämnet.Det är lite roligt att vi i tråden har amatörtribologer och riktiga men det är amatörerna som skriver de längsta inläggen med mest AI-svammel.
Som i många andra ämnen ska man nog vara försiktig med generella råd som kan kosta stora belopp om det går galet om man inte säkert vet vad man talar om.
Ett kul exempel. I min båtmotors manual och på nätet står det att endast mineralolja får användas för att undvika skador.
Är det för att en delsyntet får motorn att skära eller är det för att någon har hällt i sojaolja?
Jag använder Biltema delsyntet för dieselmotorer och hoppas på det bästa.
Jamen det vet vi ju inte. Mina hojar är relativt nya så eventuella slitageproblem har inte kunnat konstateras ännu. Andra faktorer är dessutom hur jag kör, jag pressar sällan motorn i några högre varv längre tider typ uppför klipphällar eller på banor, och gör jag det har jag inga problem att hälla i en märkesolja för tillfället.Fast~45-50? hk ur en 350-450 och ~11000 rpm med en kolv lika hög som en snusdosa ställer väl ända lite krav på oljefilmen kan jag tycka. Du tuffar ju inte runt på någon engelsk 50-tals maskin som varvar 4000 innan ventilfjädrarna inte hinner med längre.
Med det sagt så funkar säkert Biltemas olja ok för dig ändå uppenbarligen.
Ja, det kan han väl få vara. Han gör en del intressant pyssel med ibland. Han tog han om en gammal motorcykel förra året.Richard är en skojare, säljer skit och har noll koll på det mesta.
Så han passar bra i den här tråden.
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |
|
|
|
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!
Bolaget bakom den dagliga d... |
|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!
Bikes monter full till bred... |
|
|
Nya Indian Chief Vintage
I kölvattnet av att ha spar... |
|
|
MotoGP 2026: kalender och förare
MotoGP-kalendern och förarn... |
|
|
Benavides till dramatisk Dakar-seger
Luciano Benavides, som gick... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!
Alldeles nyss fick vi klart... |