Biltemas olja?

Delsyntet är väldigt osäker spec, det kan vara 5% eller 95% syntetisk olja så standardtipset är att använda billigaste möjliga helsyntet.
Jag har läst nånstans att, för att få kalla en olja delsyntet så ska det finnas mellan 30-70% syntet(.....om man nu också funderar ibland varför en del oljor är billigare än andra?)

Jag har läst nånstans att, för att få kalla en olja delsyntet så ska det finnas mellan 30-70% syntet(.....om man nu också funderar ibland varför en del oljor är billigare än andra?)
Priset på oljan beror på förpackningen, och hur mycket VDn för sällskapet vill ha i bonus. Det har inte så värst mycket med produktionen att göra i konsumentens fall, så länge någon motor inte kräver specs utöver standarden "MA2" och S(x) .. mm.

Det får gärna vara vilken mix som kocken anser funka i oljan så länge den gör jobbet rätt. Jag byter ändå ut oljan innan den hinner åldras eller ens ändra karaktär. Den rinner ut lika bra som den rinner in, och med dom intervallen som t ex mina endurohojar kräver så hinner jag inte undra över vilken roll det spelar om jag använder Motuls 7100 eller Biltemas 34-039 (delsyntet för MC). Det är ju för fasen OLJA, den smörjer lager, kuggar och tätningar, hur mycket trolleri behövs egentligen?

.. nej, jag kör inga högvarviga sporthojar, jag tror vi vet vilka stånkor jag kör; KTM enduro 350, och 450, samt Caballero 500 och .. min Harley är ny så den kan jag nojja lite över ;)

Last edited:

Ja, det finns antagligen en minimigräns så jag raljerade väl lite för mycket när jag skrev 5% men poängen är att man köper grisen i säcken lite för mycket med delsyntet.

Om vi skojar lite med google då: "mc oils mineral vs synthetic"

Synthetic motorcycle oil offers superior, engineered protection, lasting longer (7,500–15,000 km) and performing better under extreme heat/high RPMs, making it ideal for modern, high-performance engines. Mineral oil is refined from crude, cheaper, and best for older bikes, lower-performance engines, or frequent, low-cost oil changes (3,000–5,000 km

Mineral Oil (Conventional)
  • Source: Directly refined from crude oil.
  • Pros: Significantly cheaper, ideal for break-in periods and budget-conscious, casual riding.
  • Cons: Breaks down faster, less stable in extreme heat, requires more frequent changes.
  • Best for: Older, low-revving engines, or daily commuting in mild conditions.
Synthetic Oil (Engineered)
  • Source: Chemically engineered for uniform molecular structure.
  • Pros: Excellent high/low-temperature resilience, better shear stability, longer oil life.
  • Cons: More expensive, potential for clutch slippage in specific older bikes.
  • Best for: High-performance, high-CC bikes, racing, long-distance touring, or extreme temperatures.

Som referens nu, säkert grovt generaliserat. Själv har jag dock inga "high performance, high-cc .." osv.

Men jag har aldrig känt mig så trygg som när jag läser Biltemas sammanfattning av deras 4-taktsoljor: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/4-taktsoljor/

"4-taktsoljor

För att din motorcykel ska prestera optimalt krävs rätt typ av motorolja. I Biltemas sortiment av 4-taktsoljor hittar du alternativ för olika typer av MC och körstilar – oavsett om du kör till vardags eller för nöjes skull."

För inte skulle dom ljuga för mig?

Last edited:
Det är lite roligt att vi i tråden har amatörtribologer och riktiga men det är amatörerna som skriver de längsta inläggen med mest AI-svammel.
Som i många andra ämnen ska man nog vara försiktig med generella råd som kan kosta stora belopp om det går galet om man inte säkert vet vad man talar om.

Ett kul exempel. I min båtmotors manual och på nätet står det att endast mineralolja får användas för att undvika skador.
Är det för att en delsyntet får motorn att skära eller är det för att någon har hällt i sojaolja?
Jag använder Biltema delsyntet för dieselmotorer och hoppas på det bästa.

.. nej, jag kör inga högvarviga sporthojar, jag tror vi vet vilka stånkor jag kör; KTM enduro 350, och 450, samt Caballero 500 och .. min Harley är ny så den kan jag nojja lite över ;)
Fast~45-50? hk ur en 350-450 och ~11000 rpm med en kolv lika hög som en snusdosa ställer väl ända lite krav på oljefilmen kan jag tycka. Du tuffar ju inte runt på någon engelsk 50-tals maskin som varvar 4000 innan ventilfjädrarna inte hinner med längre.
Med det sagt så funkar säkert Biltemas olja ok för dig ändå uppenbarligen.

Det är lite roligt att vi i tråden har amatörtribologer och riktiga men det är amatörerna som skriver de längsta inläggen med mest AI-svammel.
Som i många andra ämnen ska man nog vara försiktig med generella råd som kan kosta stora belopp om det går galet om man inte säkert vet vad man talar om.

Ett kul exempel. I min båtmotors manual och på nätet står det att endast mineralolja får användas för att undvika skador.
Är det för att en delsyntet får motorn att skära eller är det för att någon har hällt i sojaolja?
Jag använder Biltema delsyntet för dieselmotorer och hoppas på det bästa.
Om Gubben hade läst inläggen med glasögona på hade han fattat poängen, jag försöker inte framstå som en tribolog utan möjligtvis amatörpsykolog. Som aktsam konsument tvivlar jag på marknadsföringen kring vilken motorolja som helst. Att jag skriver mycket har att göra med att jag sitter hemma och har tråkigt och gärna debatterar religionen kring ämnet.

Som sagt för er med glasögon; Som referens nu, säkert grovt generaliserat. - Sedan vad är värre, "AI-svammel", eller "säljar-svammel" som du låter dig blåsas med? För tror vi på att allt som står på förpackningarna är en noggrann beskrivning av produkten?

Bara att tråden öht finns visar ju att en slags gruppmentalitet förekommer, osäkerheten kring oljor är som den är pga att man inte ser någon skillnad på skiten när man tittar på den, vilket sedan bäddar för vidskepelse. Som att försöka övertyga JW om att det inte finns nån gud.

Fast~45-50? hk ur en 350-450 och ~11000 rpm med en kolv lika hög som en snusdosa ställer väl ända lite krav på oljefilmen kan jag tycka. Du tuffar ju inte runt på någon engelsk 50-tals maskin som varvar 4000 innan ventilfjädrarna inte hinner med längre.
Med det sagt så funkar säkert Biltemas olja ok för dig ändå uppenbarligen.
Jamen det vet vi ju inte. Mina hojar är relativt nya så eventuella slitageproblem har inte kunnat konstateras ännu. Andra faktorer är dessutom hur jag kör, jag pressar sällan motorn i några högre varv längre tider typ uppför klipphällar eller på banor, och gör jag det har jag inga problem att hälla i en märkesolja för tillfället.

Var det inte nån som gjorde nåt test med motoroljor på youtube? En svensk kille ..

Här är Rickard. Det gäller alltså motorolja för bilar här, inte MC-olja. Men det ger oss en lagom läxa hoppas jag. Så en nypa salt här är nog bra.

.. och jaha, t o m han försöker sälja på oss den där tillsatsen. Ser att jag redan kommenterat Rickards "oljenäktar".

Last edited:
Fär kännedom, en Anders kommenterar oljeegenskaperna. Tydligen ett proffs. Som sagt för kännedom bara, ingen profetia ;)

"Tyvärr ett helt orelevant test. Jag har jobbat på ett oljeanalys labb och dessutom som motortekniker i många år. Oljans egenskaper är oerhört komplexa. De ska under lång tid behålla en acceptabel viskositet och smörjegenskaper under ett stort temperaturspann. Oxidationsnivån ska dessutom hållas låg under lång tid. Det är inget svårt av ett kemilabb att skapa en produkt som har mycket låg friktion under rumstemperatur. När jag höll på med tunga gruvmaskiner så kom det ofta säljare med en sådan Kiviks marknad apparat, de fick gå iväg samma väg som de kom. Oljenektar och andra externa tillsatser kan stanna på mässor och marknader då de kemikalier den innehåller kan bryta ner oljans egna additiv och faktiskt försämra oljans långtidsegenskaper. Inom industrin så används löpande oljeanalyser för att avgöra om rätt typ används och nedbrytningsstatus och naturligtvis antalet partiklar och andra kemiska förorenade ämnen. En erfarenhet som i princip alltid stämmer är att man får vad man betalar. Billiga oljor bryts ner snabbare och det är oavsett om mineral eller syntetoljor används. En billig olja kan ha utmärkta egenskaper när den är ny men sen går det snabbt utför. Syntetoljans fördel är är att kolvätena är mer precist hopsatta (en syntetolja är en mineralolja eller en annan kolvätebas som tex naturgas som bryts ner och sedan monteras ihop på ett visst sätt) vilket ger större valfrihet när det gäller att styra viskositeten i övrigt är en syntetolja inte bättre än en mineralolja. I mineralolja är basoljans kvalitet mycket viktigare från start. Och ALLA oljor innehåller additiver av olika slag. Inom tunga maskiner används framförallt mineraloljor av hög kvalitet då applikationsbelastningen är relativt stabil i jämförelse med lätta fordon. Det finns dock en del intressanta tester på YouTube när de långtidstestar oljor och sedan monterar isär motorerna. Om Oljenektar visar upp långtidstester med regelbundna oljeanalyser som visar att nedbrytningen av oljan går långsammare så vore det ett steg i rätt riktning. Men några sådana tester kommer man nog inte får se."

Richard är en skojare, säljer skit och har noll koll på det mesta.
Så han passar bra i den här tråden.
Ja, det kan han väl få vara. Han gör en del intressant pyssel med ibland. Han tog han om en gammal motorcykel förra året.

För att kort sammanfatta min ställning kring mc-olja så köper jag gärna den dyrare, t ex Motuls 7100 eller 5100, men då jag ändå byter olja relativt ofta så kör jag Biltema också, med till synes bra resultat.

Jag känner t ex hur hojen växlar, något jag gärna vill främja som indikator på att oljan funkar fint i motorn. Jag vet inte hur man annars direkt kan kolla om en olja är bra eller dålig annat än att skruva isär motorn efter x antal mil och kolla eventuella slitage. Och då vill man jämföra med en likadan hoj som man kört likadant med fast med en dyrare olja i.

Tufft läge egentligen. Inte så konstigt att det blir så många åsikter på saken.

Jag tänker ungefär såhär.
Jag har motorcyklar som min största hobby och passion i livet. Lägger mycket av mina surt förvärvade & hårt skattade pengar.
Så det bekommer mig inte att lägga några kronor extra för en dyr märkes olja när jag byter och aldrig behöva fundera över eventuellt slitage pga av det (skulle säkert funka lika bra med lågpris)

Köpte ett avgassystem för ca10' till crossen i ren fåfänga bara för det är tufft. Då kan jag lika gärna lägga en 50lapp extra när byter oljan .

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back