Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det nästa ryttare?JASO sätter minimikrav på prestanda för olika aspekter såsom friktionsegenskaper, skjuvstabilitet och rengöringsförmåga. Även om en billig olja som Biltema kan möta minimikraven kan den vanligtvis inte matcha det bredare prestandaområdet för en högkvalitativ och dyrare olja, särskilt under extrema förhållanden. Dyrare oljor erbjuder i allmänhet överlägsen termisk stabilitet, oxidationsbeständighet och slitageskydd över ett bredare temperaturområde vilket leder till bättre långsiktigt motorskydd och prestanda.
Edit: Allt jag skrev kom inte med i inlägget när det postades så jag gör en liten edit.
Jag kör enduro och 2-taktare, och 2-taktsoljan blandas 60:1 (injektion) vilket räcker till ungefär 48 liter. Jag använder Motul 710 2T, som kostar 215 kr per liter. Det gör att kostnaden för 2-taktsolja blir 4,47 kr per liter bränsle. Skulle jag köra med Biltema Fully Synthetic 2T, som kostar 80 kr per liter, skulle det kosta mig 1,66 kr per liter bränsle. Samma gäller för växellådsoljan. Jag använder Motul 5100 4T 15W-50, som kostar 139 kr per liter. Den ska bytas var 45:e timme, men jag byter oftare, var 20:e timme. Det innebär att kostnaden blir 6,95 kr per timme. Skulle jag i stället använda Biltema Semi Synthetic 4T 15W-40 (eftersom man inte säljer 15W-50), som kostar 90 kr per liter, skulle kostnaden bli 4,50 kr per timme.
Att köpa Biltema skulle "spara" mig 2,81 kr per liter bränsle samt 2,45 kr per körd timme. Jag får då en olja som högst troligen bara klarar JASO:s minimumkrav och som inte har mycket att sätta emot Motuls oljor, speciellt under extrema förhållanden.
Min ståndpunkt är att man är dumsnål om man köper Biltemas oljor. Men det är era hojar och era plånböcker så ni gör självklart som ni vill.

Jag har hört att Biltemas olja reparerar sprickor under lång tid.Jag har hört att Biltemas olja är skadlig och frätande mot många typer av aluminiumlegeringar![]()

Den kommer att självdestruera! Precis som min DR800 som jag körde 6000 mil på biltemaolja. Fast den såldes innan den dog. Såg den på blocket ifjol, så den har inte dött än, såvitt jag vet.O jag som hällt Biltemas olja i min BMW i flera år.
Raset närmar sig!
12000 mil hittills
Din hoj är som en humla, den fattar inte att den skar för länge sen...Jag körde biltema olja i min fireblade med turbo och är det något som värmer oljan så är det väl turbon
Vet inte hur många repor på strippen jag körde mer än att det var många
men den gick lite över 1500 mil på vägen innan jag sålde den dessutom
Det är för att den koksar i värmen och då tätar den alla hålen, t ex oljekanalerna...Jag har hört att Biltemas olja reparerar sprickor under lång tid.![]()
Såja, bara lugn, du har såklart helt rätt i det du säger men tänk på att det är fredag kväll och det ÄR ett internetforumTyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.
Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.
Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:
Fjantas? Du försöker läxa upp en majoritet av 55 plusare i olja. Jag hör bara en massa teorier. Ut och kör istället! Och du, använd inte Biltema!Tyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.
Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.
Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:
Sakliga gissningar om Biltemas olja?Om du anser att jag läxar upp er för att jag skriver sakligt om olja så får det stå för dig.
Om motorn inte rasar så är väl oljan tillräckligt bra…eller missar jag något???Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden

Vi är väl rätt många på forumet som har eller håller på med enduro,dragracing,cross,supermoto och roadracing så skulle nog säga att den sammanlagda kunskapen och erfarenheten är rätt stor eller väldigt storOm du anser att jag läxar upp er för att jag skriver sakligt om olja så får det stå för dig. Sedan har ålder ingenting med graden av kunskap att göra.
...plus någon/några tribologer som faktiskt kan olja, på riktigt...Vi är väl rätt många på forumet som har eller håller på med enduro,dragracing,cross,supermoto och roadracing så skulle nog säga att den sammanlagda kunskapen och erfarenheten är rätt stor eller väldigt stor
Du glömde att kasta in några ppm i texten.Nu är jag alldeles för trött för att skriva något långt men hinner med något lite kort innan jag hoppar till sängs.
Tittar man på den information som finns tillgänglig på Biltemas hemsida så som säkerhetsdatablad samt tekniskt datablad (om man mailar och frågar), så ser man att deras 4T 10W-40 "helsyntetiska" olja består till 75% av en grupp 1/2-olja (den billigaste och näst billigast oljan att köpa in för tillverkaren) med högt sulfataskeinnehåll på 1.1%. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar. Katalysatorn kan också ta skada.
Grupp 1/2-olja är den basoljan av lägst och näst lägst kvalitet på grund av dess lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bl.a. ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Oljor av högre kvalitet, som grupp 3,4 och 5 är renare och presterar betydligt bättre på alla områden.
Om du tror att Biltemas olja är billig för att den köps in i stora volymer så tror du fel. Den är billig för att den innehåller billig olja och billiga tillsatspaket.
Ska bli spännande att se vad andra skriverEn seriös fråga nu angående biltemas olja
Gäller mitt nyförvärv, XF650, enstånka med moderat effekt tillverkad -97.
Oljan som rekommenderades runt -97, var den av högre kvalitet än dagens Biltema olja? Var renheten högre hos märkes oljorna då och var tillsatserna bättre än Biltemas idag?
Min Scrambler 803 får Motul 7100, motorn baseras på Monster 796 som i sin tur är en modifierad 696 lanserad runt 2008? Var oljorna då lika "fina" som idag?
| 
                                    
                     | 
            
                YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT
                 Inför 2026 uppdateras maski...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor
                 Ducati presenterar, i samar...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                Nu startar mässan i Milano
                 Nu åker vi på redaktionen n...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                EU:s fartgräns för MC stoppad
                 SMC, FIM och FEMA har lycka...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                Femte generationen Monster är här
                 Legendariska Ducati Monster...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                Påvens BMW R18 utauktionerad
                 Den 3 september 2025, under...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                GGN 2025, värsta hittills !
                 Conny Bohlin, VD för Nordic...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                Bildsvep – GGN 2025
                 På plats i depån på årets G...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                Wunderlich vindavvisande väskor
                 Pressrelease om nyhet från ...  | 
        
| 
                                    
                     | 
            
                GGN Shakedown – Stark Varg EX!
                 MysEnduro i Laxå I sönda...  |