Biltemas olja?

JASO sätter minimikrav på prestanda för olika aspekter såsom friktionsegenskaper, skjuvstabilitet och rengöringsförmåga. Även om en billig olja som Biltema kan möta minimikraven kan den vanligtvis inte matcha det bredare prestandaområdet för en högkvalitativ och dyrare olja, särskilt under extrema förhållanden. Dyrare oljor erbjuder i allmänhet överlägsen termisk stabilitet, oxidationsbeständighet och slitageskydd över ett bredare temperaturområde vilket leder till bättre långsiktigt motorskydd och prestanda.

Edit: Allt jag skrev kom inte med i inlägget när det postades så jag gör en liten edit.

Jag kör enduro och 2-taktare, och 2-taktsoljan blandas 60:1 (injektion) vilket räcker till ungefär 48 liter. Jag använder Motul 710 2T, som kostar 215 kr per liter. Det gör att kostnaden för 2-taktsolja blir 4,47 kr per liter bränsle. Skulle jag köra med Biltema Fully Synthetic 2T, som kostar 80 kr per liter, skulle det kosta mig 1,66 kr per liter bränsle. Samma gäller för växellådsoljan. Jag använder Motul 5100 4T 15W-50, som kostar 139 kr per liter. Den ska bytas var 45:e timme, men jag byter oftare, var 20:e timme. Det innebär att kostnaden blir 6,95 kr per timme. Skulle jag i stället använda Biltema Semi Synthetic 4T 15W-40 (eftersom man inte säljer 15W-50), som kostar 90 kr per liter, skulle kostnaden bli 4,50 kr per timme.

Att köpa Biltema skulle "spara" mig 2,81 kr per liter bränsle samt 2,45 kr per körd timme. Jag får då en olja som högst troligen bara klarar JASO:s minimumkrav och som inte har mycket att sätta emot Motuls oljor, speciellt under extrema förhållanden.

Min ståndpunkt är att man är dumsnål om man köper Biltemas oljor. Men det är era hojar och era plånböcker så ni gör självklart som ni vill.
 
Last edited:
JASO sätter minimikrav på prestanda för olika aspekter såsom friktionsegenskaper, skjuvstabilitet och rengöringsförmåga. Även om en billig olja som Biltema kan möta minimikraven kan den vanligtvis inte matcha det bredare prestandaområdet för en högkvalitativ och dyrare olja, särskilt under extrema förhållanden. Dyrare oljor erbjuder i allmänhet överlägsen termisk stabilitet, oxidationsbeständighet och slitageskydd över ett bredare temperaturområde vilket leder till bättre långsiktigt motorskydd och prestanda.

Edit: Allt jag skrev kom inte med i inlägget när det postades så jag gör en liten edit.

Jag kör enduro och 2-taktare, och 2-taktsoljan blandas 60:1 (injektion) vilket räcker till ungefär 48 liter. Jag använder Motul 710 2T, som kostar 215 kr per liter. Det gör att kostnaden för 2-taktsolja blir 4,47 kr per liter bränsle. Skulle jag köra med Biltema Fully Synthetic 2T, som kostar 80 kr per liter, skulle det kosta mig 1,66 kr per liter bränsle. Samma gäller för växellådsoljan. Jag använder Motul 5100 4T 15W-50, som kostar 139 kr per liter. Den ska bytas var 45:e timme, men jag byter oftare, var 20:e timme. Det innebär att kostnaden blir 6,95 kr per timme. Skulle jag i stället använda Biltema Semi Synthetic 4T 15W-40 (eftersom man inte säljer 15W-50), som kostar 90 kr per liter, skulle kostnaden bli 4,50 kr per timme.

Att köpa Biltema skulle "spara" mig 2,81 kr per liter bränsle samt 2,45 kr per körd timme. Jag får då en olja som högst troligen bara klarar JASO:s minimumkrav och som inte har mycket att sätta emot Motuls oljor, speciellt under extrema förhållanden.

Min ståndpunkt är att man är dumsnål om man köper Biltemas oljor. Men det är era hojar och era plånböcker så ni gör självklart som ni vill.
Är det nästa ryttare?
Ny medlem.
AI?
 
Jag körde biltema olja i min fireblade med turbo och är det något som värmer oljan så är det väl turbon
Vet inte hur många repor på strippen jag körde mer än att det var många
men den gick lite över 1500 mil på vägen innan jag sålde den dessutom
 
Jag körde biltema olja i min fireblade med turbo och är det något som värmer oljan så är det väl turbon
Vet inte hur många repor på strippen jag körde mer än att det var många
men den gick lite över 1500 mil på vägen innan jag sålde den dessutom
Din hoj är som en humla, den fattar inte att den skar för länge sen...
 
Tyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.

Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.

Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:

 
Tyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.

Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.

Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:

Såja, bara lugn, du har såklart helt rätt i det du säger men tänk på att det är fredag kväll och det ÄR ett internetforum :)

Nu pratar du också om extremfallen här men vid normal gatåka som de flesta här sysslar med så kommer ingen att märka någon som helst skillnad mellan kvalitetsolja och mindre kvalitetsolja, det är det som är poängen.
Vi som kör olika former av tävlingsfordon har i de flesta fallen en jäkla koll på vilken olja vi kör på och att pruta på oljekvalitet i en 4-T endurohoj är bara jättedumt. T ex en KTM 350 innehåller ju bara 1,2 liter och den oljan blir glödhet, då duger bara det bästa, t ex Motul 300 V.

I en 2-t så är det ju andra saker som gäller, antingen 4-t olja eller ATF motsvarande, och i min Varg så går det in 8 cl, alltså 0,8 deciliter och då ska det vara en ren transmissionsolja. Så man kan heller inte kategoriskt säga att något gäller bara för att det är t ex enduro.

Min kompis John som är tribolog, precis som Twostrokemannen här på forumet, sa en gång att han kunde blanda till en olja som fick en vanlig bilmotor att lämna 20-30 hästar mer. Den skulle kosta satan och hålla i max 100 mil men som sagt, den skulle minska friktionen rejält.

Så, oljan är viktig men nuförtiden så är de flesta (alla) oljorna "good enough" för våra gathojar, åtminstone så länge de uppfyller minimikraven för t ex JASO.
Det är det som är poängen med hela den här tråden, och alla andra oljetrådar., dvs de är ganska meningslösa men väldigt roliga med allt flamsande :D
 
Tyvärr är det väldigt låg nivå på detta forum då det ska fjantas istället för att diskuteras sakligt.

Jag har aldrig nämnt något om att motorn kommer att rasa bara för att ni använder Biltemas olja. Det jag säger är att den oljan inte ger ett lika bra skydd, speciellt vid extrema förhållanden som när man kör och tävlar i enduro.

Sedan är det rätt stor skillnad på att köra 402 m rakt fram på en preppad bana under hur få sekunder, 10?, mot att köra mil efter mil på höga varvtal i tung blöt lera:

Fjantas? Du försöker läxa upp en majoritet av 55 plusare i olja. Jag hör bara en massa teorier. Ut och kör istället! Och du, använd inte Biltema!
 
Om du anser att jag läxar upp er för att jag skriver sakligt om olja så får det stå för dig. Sedan har ålder ingenting med graden av kunskap att göra.
 
Om du anser att jag läxar upp er för att jag skriver sakligt om olja så får det stå för dig. Sedan har ålder ingenting med graden av kunskap att göra.
Vi är väl rätt många på forumet som har eller håller på med enduro,dragracing,cross,supermoto och roadracing så skulle nog säga att den sammanlagda kunskapen och erfarenheten är rätt stor eller väldigt stor
 
Vi är väl rätt många på forumet som har eller håller på med enduro,dragracing,cross,supermoto och roadracing så skulle nog säga att den sammanlagda kunskapen och erfarenheten är rätt stor eller väldigt stor
...plus någon/några tribologer som faktiskt kan olja, på riktigt...:)
 
Sakliga gissningar om Biltemas olja?
Nu är jag alldeles för trött för att skriva något långt men hinner med något lite kort innan jag hoppar till sängs.

Tittar man på den information som finns tillgänglig på Biltemas hemsida så som säkerhetsdatablad samt tekniskt datablad (om man mailar och frågar), så ser man att deras 4T 10W-40 "helsyntetiska" olja består till 75% av en grupp 1/2-olja (den billigaste och näst billigast oljan att köpa in för tillverkaren) med högt sulfataskeinnehåll på 1.1%. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar. Katalysatorn kan också ta skada.

Grupp 1/2-olja är den basoljan av lägst och näst lägst kvalitet på grund av dess lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bl.a. ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Oljor av högre kvalitet, som grupp 3,4 och 5 är renare och presterar betydligt bättre på alla områden.

Om du tror att Biltemas olja är billig för att den köps in i stora volymer så tror du fel. Den är billig för att den innehåller billig olja och billiga tillsatspaket.
 
Nu är jag alldeles för trött för att skriva något långt men hinner med något lite kort innan jag hoppar till sängs.

Tittar man på den information som finns tillgänglig på Biltemas hemsida så som säkerhetsdatablad samt tekniskt datablad (om man mailar och frågar), så ser man att deras 4T 10W-40 "helsyntetiska" olja består till 75% av en grupp 1/2-olja (den billigaste och näst billigast oljan att köpa in för tillverkaren) med högt sulfataskeinnehåll på 1.1%. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar. Katalysatorn kan också ta skada.

Grupp 1/2-olja är den basoljan av lägst och näst lägst kvalitet på grund av dess lägre renhet och högre föroreningar, vilket leder till bl.a. ökad friktion, lägre värmebeständighet och högre flyktighet. Oljor av högre kvalitet, som grupp 3,4 och 5 är renare och presterar betydligt bättre på alla områden.

Om du tror att Biltemas olja är billig för att den köps in i stora volymer så tror du fel. Den är billig för att den innehåller billig olja och billiga tillsatspaket.
Du glömde att kasta in några ppm i texten.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top