Coola Ola
Progressiv klassicist
Som jag skrev. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar.
Förutom att dessa avlagringar ansamlas i motorn kan dessa även blockera både bensin- och dieselpartikelfilter, samt skada katalysatorn.
Ju högre halt av sulfataska i oljan som används, desto mer avlagringar bildas.
Ja, men när din premiss är att mängden sulfataska i Biltemas oljor är dålig, utan att ha belägg för det så blir det svårt att ta dig på allvar. Att FÖR MYCKET sulfataska är dåligt stämmer nog men du verkar ha hängt upp dig på att ju mindre av den som finns, desto bättre när det inte alls behöver vara fallet. I lagom mängd bidrar det som sagt till smörjning av motorkomponenter. Och i ljuset av att väldigt många har kört på Biltema-olja många tusentals mil utan problem så får vi nog anta att tribologerna hos Biltemas oljeleverantör nog har lagt mängden tillsatser på rätt nivå, eller vad tänker du själv ?
Du får också gärna förklara vad ett bensinpartikelfilter är? Om det finns så finns det inte på en något fordon jag ägt iaf. Dieselpartikelfilter finns som sagt inte på motorcyklar av förklarliga skäl. Jag noterar iaf att du inte längre pratar om avlagringar i oljefilter så jag antar att du själv insåg att du hade missuppfattat det.