Biltemas olja?

đŸ€Ł Som vanligt svammel du har uppenbarligen ingen kunskap om varken oljor eller vĂ€xellĂ„dor
1 ATF oljor Àr inga hydrauloljor
2 AutomatlÄdor innehÄller drevvÀxlar och div vÄta lamell kopplingar
3 Jag har kört enduro i över 20 Är aldrig haft ett vÀxel eller kopplingsras
Men som sagt fortsĂ€tt Ă„ svammla tycker det Ă€r skit kulđŸ€Ł

ATF-olja Àr Àven en hydraulolja.
Men förstÄs ocksÄ det uppenbara, en vÀxellÄdsolja med tillsatser för vÄta kopplingar.

Hur menar du att kugghjulen i en automatlÄda smörjs dÄ?

Om du helst hade förstÄtt hur lite du förstÄr.
Har inte hÀvdat att en automatlÄda smörjs anorlunda. LÄt mig ta det igen.

Skillnaden mellan ATF-oljor för bilar och motorcykelspecifika oljor Àr frÀmst i tillsatspaketet och viskositetskraven. Medan bÄda typerna smörjer kopplingen delar motorcykelmotorer, vÀxellÄdor och kopplingar ofta en gemensam oljesump vilket innebÀr att oljan mÄste utföra flera funktioner samtidigt.

ATF-oljor för bilar Àr formulerade för de specifika kraven hos en automatvÀxellÄda vilket inte inkluderar smörjning av en högvarvig motor eller en kugghjulsdrivning under skjuvspÀnning. Motorcykeloljor avsedda för vÄtkoppling innehÄller specifika friktionsmodifierare och slitageskyddstillsatser som Àr anpassade för de unika driftsförhÄllandena för en motorcykelmotor och vÀxellÄda.

AnvÀndning av ATF-oljor för bilar i en motorcykel leder till för tidigt kopplingsslitage, minskat motorskydd och potentiella vÀxlingsproblem pÄ grund av otillrÀcklig smörjning av motor- och vÀxellÄdskomponenter, samt potentiellt felaktiga friktionsegenskaper för kopplingen. Viskositeten hos mÄnga ATF-oljor Àr ocksÄ generellt lÀgre Àn vad som rekommenderas för motorcykelmotorer, vilket pÄverkar lager- och vÀxelskyddet negativt.

ATF-olja Àr Àven en hydraulolja.
Men förstÄs ocksÄ det uppenbara, en vÀxellÄdsolja med tillsatser för vÄta kopplingar.
Inte i illocos vÀrld. AngÄende det andra du skrev, se mitt svar hÀr ovan.

ATF-olja Àr visst en typ av hydraulvÀtska. Vill du ha en kÀlla pÄ det?

"Automatic transmission fluid (ATF) is a hydraulic fluid that is essential for the proper functioning of vehicles equipped with automatic transmissions."

"ATF is commonly utilized as a hydraulic fluid in certain power steering systems."

Jag vet mycket vÀl vilka komponenter en automatlÄda har. Det Àndrar inte faktumet jag skrev. LÄt mig förklara.

Skillnaden mellan ATF-oljor för bilar och motorcykelspecifika oljor Àr frÀmst i tillsatspaketet och viskositetskraven. Medan bÄda typerna smörjer kopplingen delar motorcykelmotorer, vÀxellÄdor och kopplingar ofta en gemensam oljesump vilket innebÀr att oljan mÄste utföra flera funktioner samtidigt.

ATF-oljor för bilar Àr formulerade för de specifika kraven hos en automatvÀxellÄda vilket inte inkluderar smörjning av en högvarvig motor eller en kugghjulsdrivning under skjuvspÀnning. Motorcykeloljor avsedda för vÄtkoppling innehÄller specifika friktionsmodifierare och slitageskyddstillsatser som Àr anpassade för de unika driftsförhÄllandena för en motorcykelmotor och vÀxellÄda.

AnvÀndning av ATF-oljor för bilar i en motorcykel leder till för tidigt kopplingsslitage, minskat motorskydd och potentiella vÀxlingsproblem pÄ grund av otillrÀcklig smörjning av motor- och vÀxellÄdskomponenter, samt potentiellt felaktiga friktionsegenskaper för kopplingen. Viskositeten hos mÄnga ATF-oljor Àr ocksÄ generellt lÀgre Àn vad som rekommenderas för motorcykelmotorer, vilket pÄverkar lager- och vÀxelskyddet negativt.

Att du inte har haft ett ras beror pĂ„ att du eller nĂ„gon annan har servat hojen innan det skedde. Återigen, om du kör med en billig olja eller en ATF-olja, sĂ„ behöver du köra lĂ€nge med den samt vara slarvig eller ignorera servicen helt för att ett ras ska ske. Det som dock uppstĂ„r nĂ€r du anvĂ€nder billiga oljor eller anvĂ€nder fel olja (som ATF Ă€r för motorcyklar) Ă€r onödigt slitage, oavsett om du servar och byter olja ofta.

Det Àr skillnad pÄ en lÀkare och att ha kunskap om och diskutera oljor.
VÀldigt konstigt att de automatlÄdor jag haft isÀr har innehÄllit lamellpaket och drev
Och dessutom sÄ Àr ATF rekommenderat i diverse manuella lÄdor cheva,ford och dodge tex
Sanningen Àr ju att du kan anvÀnda vilken olja du vill i hydraulik om bara systemet Àr avsÀtt för det
Jag har jobbat under lÄngtid med pressgjutningsmaskiner dom anvÀnder i princip glykol och vatten som hydraulvÀtska
Jo 250 excn som jag började med ATF oljan inköptes ny 2004 och sÄldes i början pÄ 2007 och hade dÄ gÄtt 400 timmar
Men som jag skrivit tidigare att jag bryr mig inte ett smack om vad har för olja i din hoj s
En frÄga ktm rekommenderar vÀl motorex hur mycket sulfataska Àr det i den?

Jaja, du Àr en sÄdan dÀr som anser att man mÄste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om. Du har aldrig hört talas om Internet, en oÀndlig kÀlla till information som vem som helst kan anvÀnda?

Ja, sorry, glömde det.
Det finns en universallösning som jag sjÀlv har bevittnat - Duralube.
Min farbror jobbade pÄ en högt uppsatt position pÄ Shell vid den tiden, och dom köpte upp företaget, och la ner produkten, den var ett alltför stort hot mot deras framtid.
SÄ kan det gÄ.... :fyllisar

VÀldigt konstigt att de automatlÄdor jag haft isÀr har innehÄllit lamellpaket och drev
Och dessutom sÄ Àr ATF rekommenderat i diverse manuella lÄdor cheva,ford och dodge tex
Sanningen Àr ju att du kan anvÀnda vilken olja du vill i hydraulik om bara systemet Àr avsÀtt för det
Jag har jobbat under lÄngtid med pressgjutningsmaskiner dom anvÀnder i princip glykol och vatten som hydraulvÀtska
Jo 250 excn som jag började med ATF oljan inköptes ny 2004 och sÄldes i början pÄ 2007 och hade dÄ gÄtt 400 timmar
Men som jag skrivit tidigare att jag bryr mig inte ett smack om vad har för olja i din hoj s
En frÄga ktm rekommenderar vÀl motorex hur mycket sulfataska Àr det i den
För nÄgon som "inte bryr sig ett smack" sÄ bryr du dig vÀldigt mycket om mig och mina Äsikter dÄ du inte bara lÀser allt jag skriver utan ocksÄ kommenterar.

Sedan Àr det intressant att din ton i inlÀgget Àndrades nÀr inte bara jag utan en annan medlem rÀttade dig om att ATF-olja visst Àr en hydraulvÀtska/olja.

Edit: Kör inte med Motorex utan med Motul 710 2T (askfri) och Motul 5100 4T 15W-50 (<0.12%). Biltemas 10W-40 har alltsÄ hela 812% sÄ mycket.

Last edited:
För nÄgon som "inte bryr sig ett smack" sÄ bryr du dig vÀldigt mycket om mig och mina Äsikter dÄ du inte bara lÀser allt jag skriver utan ocksÄ svarar pÄ det.

Sedan Àr det intressant att din ton i inlÀgget Àndrades nÀr inte bara jag utan en annan medlem rÀttade dig om att ATF-olja visst Àr en hydraulvÀtska/olja.

Kör inte med Motorex utan med Motul 710 2T (askfri) och Motul 5100 4T 15W-50 (<0.12%). Biltemas 10W-40 har alltsÄ hela 812% sÄ mycket.

Problemet Àr att du som den sjÀlvutnÀmnde experten inte tror att ATF Àr en vÀxellÄdsolja.

Problemet Àr att du som den sjÀlvutnÀmnde experten inte tror att ATF Àr en vÀxellÄdsolja.
LÀsförstÄelsen pÄ detta forum...

LÀs om det jag skrivit och ha med dig att jag diskuterar lÀmpligheten att anvÀnda ATF-oljor i en motorcykel. Klarar du det, tro?

För nÄgon som "inte bryr sig ett smack" sÄ bryr du dig vÀldigt mycket om mig och mina Äsikter dÄ du inte bara lÀser allt jag skriver utan ocksÄ svarar pÄ det.

Kör inte med Motorex utan med Motul 710 2T (askfri) och Motul 5100 4T 15W-50 (<0.12%). Biltemas 10W-40 har alltsÄ hela 812% sÄ mycket.
NÀ försökte bara fÄ diskussionen pÄ en lÀmplig nivÄ
Tycker fortfarande att du Àr en okunnig besserwisser
Och nÄgra mÄste ju svara upp nÀr ditt osammanhÀngande svammel om saker du tror du kan dyker upp
Tycker framförallt att dit ned sablande av personer som har lÀst tribologi och har kunskaper och insyn i Àmnet som slÄr allt du vet om oljor
Som sagt ditt tonlÀge Àr rÀtt typiskt för nÄgon som mÄlat in sig i ett hörn men fortsÀtt gÀrna och mala ditt svammel

LÀsförstÄelsen pÄ detta forum...

LÀs om det jag skrivit och ha med dig att jag diskuterar lÀmpligheten att anvÀnda ATF-oljor i en motorcykel. Klarar du det, tro?

Jag har lÀst dina alster och du Àr sÄ vilse och ute och tramsar sÄ brett att det knappt gÄr att bemöta dig, man vet liksom inte var man ska börja utan att det blir en flera veckors grundkurs i tribologi.

Och du skulle ÀndÄ inte ta till dig informationen ifall nÄgon försökte.

Det Àr ren fakta att ett högt askvÀrde i motoroljan Àr dÄligt eftersom det leder till bl.a. mer avlagringar i motorn Àn vad som Àr nödvÀndigt. Att Biltemas 10W-40 har ett högt vÀrde pÄ 1.1% sÀger en hel del om oljan. Normalt har en modern 10W-40 olja mellan 0.5-0.8%, sÄ Biltemas olja innehÄller mellan 38-120% mer sulfataska, vilket som sagt leder till onödigt mycket avlagringar.
Ja, du pÄstÄr det men Àr det sÄ i praktiken? Om du istÀllet för att rapa upp vÀrden frÄn datablad för olika oljor visat pÄ testresultat som sÀger det du pÄstÄr, dvs att 1,1% sulfataskehalt (som Biltemas olja tydligen har) Àr skadligt för motorn, sÄ hade du blivit mer trovÀrdig. Nu upprepar du bara samma mantra om och om igen men utan nÄgra kÀllor som backar upp ditt pÄstÄende.

NÀ försökte bara fÄ diskussionen pÄ en lÀmplig nivÄ
Tycker fortfarande att du Àr en okunnig besserwisser
Och nÄgra mÄste ju svara upp nÀr ditt osammanhÀngande svammel om saker du tror du kan dyker upp
Tycker framförallt att dit ned sablande av personer som har lÀst tribologi och har kunskaper och insyn i Àmnet som slÄr allt du vet om oljor
Som sagt ditt tonlÀge Àr rÀtt typiskt för nÄgon som mÄlat in sig i ett hörn men fortsÀtt gÀrna och mala ditt svammel
Och det kommer frÄn nÄgon som sÀger att ATF-olja inte Àr en hydraulvÀtska/olja.
Jag har lÀst dina alster och du Àr sÄ vilse och ute och tramsar sÄ brett att det knappt gÄr att bemöta dig, man vet liksom inte var man ska börja utan att det blir en flera veckors grundkurs i tribologi.

Och du skulle ÀndÄ inte ta till dig informationen ifall nÄgon försökte.
Jag förstod att du inte skulle klara det. Men det Àr okej. LÀsförstÄelse Àr inget att skÀmmas över. Men dÄ ska man kanske inte ge sig pÄ att kommentera vad som skrivs heller...
Ja, du pÄstÄr det men Àr det sÄ i praktiken? Om du istÀllet för att rapa upp vÀrden frÄn datablad för olika oljor visat pÄ testresultat som sÀger det du pÄstÄr, dvs att 1,1% sulfataskehalt (som Biltemas olja tydligen har) Àr skadligt för motorn, sÄ hade du blivit mer trovÀrdig. Nu upprepar du bara samma mantra om och om igen men utan nÄgra kÀllor som backar upp ditt pÄstÄende.
Är du oförmögen att anvĂ€nda en sökmotor? Det Ă€r ett faktum att ett högt vĂ€rde Ă€r mer skadligt för motorn Ă€n ett lĂ€gre. Sedan Ă€r det som jag skrev bara att maila Biltema och be snĂ€llt sĂ„ fĂ„r du kanske precis som jag det tekniska databladet.

biltema-1.jpg

Jag förstod att du inte skulle klara det. Men det Àr okej. LÀsförstÄelse Àr inget att skÀmmas över. Men dÄ ska man kanske inte ge sig pÄ att kommentera vad som skrivs heller...

Är du oförmögen att anvĂ€nda en sökmotor? Det Ă€r ett faktum att ett högt vĂ€rde Ă€r mer skadligt för motorn Ă€n ett lĂ€gre. Sedan Ă€r det som jag skrev bara att maila Biltema och be snĂ€llt sĂ„ fĂ„r du kanske precis som jag det tekniska databladet.

biltema-1.jpg
Kommer frĂ„n den som har fel hela tidenđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł

biltema-1.jpg
Min frĂ„ga Ă€r om du har data pĂ„ att specifikt 1,1% Ă€r skadligt, eller om du bara hittat pĂ„ det? ”Det Ă€r skadligt med högre sulfataskehalt har jag ju sagt”, blir ditt svar gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng, men du verkar sakna kunskapen om vid vilken procentsats det blir en mĂ€rkbar skillnad i slitage. Det KAN vara vid 1,1% men det kan precis lika gĂ€rna vara att skillnaden i slitage mellan 0,8% och 1,1% Ă„r helt försumbar och att den verkliga grĂ€nsen dĂ€r skillnad i slitage Ă€r mĂ€tbar Ă€r mycket högre. Kan du visa en sĂ„dan undersökning sĂ„ fĂ„r du nog fler som lyssnar pĂ„ dig men nu slĂ„ss du mest mot vĂ€derkvarnar.

Är du oförmögen att anvĂ€nda en sökmotor? Det Ă€r ett faktum att ett högt vĂ€rde Ă€r mer skadligt för motorn Ă€n ett lĂ€gre.
Jo det Àr det sÀkert men nÀr blir det ett problem i praktiken?
Förkortar det motorns livslÀngd med 1% eller 3%?
Orsakar det problem i vÀxellÄdan pÄ tex din Gasgas blÄryk?
Absolut inte...

Ja sÄklart tillsÀtts ju sulfataska i oljan för att den skulle vara för bra annars och biltema fÄr inte sÀlja bra olja och dÄ tillsÀtts sulfataska för att motorerna ska skÀra pÄ biltemas olja.

Solklart.

Nyheter
Nu startar mÀssan i Milano

Nu Äker vi pÄ redaktionen n...

EU:s fartgrÀns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster Àr hÀr

Legendariska Ducati Monster...

PÄvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, vÀrsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...