Biltemas olja?

Om man nu kör 4t cross eller enduro, servar själv och påstår att andra är okunniga för att de inte byter olja själv så borde man insett att det är lamellpartiklar som sätter igen oljefilter på den sortens hojar långt före några andra partiklar.
App, app - det kan vara sulfataska….har jag hört 🙃
 
Försök att ta det lite lugnt nu
Jag tror att dom flesta struntar i vad du har för olja i din hoj och dina idéer om varför
Har du sen en biff med Biltema så ta det med dom
Jag är hur lugn som helst.

Om så vore fallet, varför är du då inne i tråden och inte bara läser vad som skrivs utan även kommenterar?

Har inga problem med Biltema.
Förklara då gärna hur min gamla DR800 gick alldenes utmärkt i de 6000 milen jag körde den, den var kanonfin inuti.
Dessutom så jag jag kört min volvo 18000 mil på biltemaolja, den är med ren & fin inuti.
Har en bekant som har en kawa z900 från 2020 som gått sisådär 5000 mil på nämnda olja, när ventilkåpan lyftes så var den *trumvirvel* skitfin.
Sluta gnäll.
Dels är DR800 en relativt effektsvag hoj sett till antalet kubik så motorn utsätts inte för samma stress och påverkan som mer effekt skulle. Sedan vet du inte hur mycket bättre hojarna eller bilen skulle gått eller hur mycket mindre slitage och behov av service/reparation den skulle haft om du använt bättre olja.

Med det sagt så finns det otaliga tester gjorda på oljor som visar faktumet att en dyrare olja presterar och skyddar bättre på alla sätt än en billigare.

Så det är okej för dig att gnälla men inte för mig?
Antingen är du civilingenjör i Kemi med inriktning mot tribologi eller så fortsätter du i samma hjulspår. Eftersom jag jobbat med kemikaliefrågor inom fordonsindustrin så kan jag förtydliga att ett skyddsdatablad innehåller den information de är skyldiga att dela enligt REACH och CLP inom EU. Det är miljölagstiftning och har väldigt lite att göra med teknisk specifikation.
EG-nummer och REACH-nummer är för övrigt bara referens till CAS-nummer, kopplat till olika lagstiftning, men det visste du givetvis redan?

Att säga att "Olja A är bättre än Olja B" från ett skyddsdatablad är vad som inom matematiken kallas Q.E.D. Du har just bevisat mitt förra inlägg.
Jaja, du är en sådan där som anser att man måste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om. Du har aldrig hört talas om Internet, en oändlig källa till information som vem som helst kan använda? Nu pratar jag inte om vad folk skriver på forum utan om forskning, vetenskapliga artiklar etc., alltså ren fakta.

Jag vet mycket väl vad skyddsdatablad måste innehålla och jag vet mycket väl att CAS-nummer är det globala kemikalieidentifieringsnumret, EG-nummer används som kemikalie-ID inom EU, REACH-nummer är EU-registreringsnumret för en kemikalie, och Index-nummer är en finansiell metrisk indikator. Att jag listade dessa är för att inte alla söker information på samma sätt. Vissa söker på bara CAS och läser vidare medans andra jämför den information som står i CAS och EG. Därför som jag skrev som jag skrev.

Läs vad jag skriver och inte vad du vill att det ska stå för att försöka vinna argumentet.

Jag skrev att med CAS-numret får du fram vilken basolja det är, vilken grupp den tillhör, vilket är ett tecken på dess kvalitet.

Det finns 5 grupper om man bortser från recinolja.

Grupp 1 är en lösningsmedelsraffinerad olja som har den högsta andelen oönskade aromat- och svavelkomponenter, vilket ger den ett lägre viskositetsindex.

Grupp 2 är en hydroprocessad eller hydrokrackad olja som är renare än grupp 1 och har bättre antioxidantegenskaper och ett högre viskositetsindex.

Grupp 3 är en kraftig hydrokrackad och hydroisomeriseriad (väte tillsätts till de linjära paraffinkedjorna som då omvandlas till isoparaffiner vilket innebär att de får grenade sidokedjor istället för att vara raka) olja som är mycket rena med ett mycket högt viskositetsindex. Kallas ofta syntetiska på grund av sina syntetiska egenskaper trots att de är petroleumderiverade.

Grupp 4 är en kemisk-syntesisk olja, alltså en helsyntetiska olja som främst tillverkas av polyalfaolefiner (PAO, poly-alfa-olefin) som erbjuder utmärkt prestanda i alla avseenden under extrema temperaturer. Ännu renare än grupp 3.

Grupp 5 är alla andra oljor som inte omfattas i tidigare grupper. Här finns syntetiska och halvsyntetiska oljor som estrar, polyalkylenglykoler (PAG), silikonoljor och fosfatestrar. Dagens mest rena oljor finns i denna grupp.

Så ja, jag har rätt i det jag skriver, att kvaliteten på basoljan går att få fram från dess CAS-nummer. Det är du som visar din okunskap trots att du arbetat "med kemikaliefrågor inom fordonsindustrin" som du säkert också är utbildad för. Och jag har inte ens börjat skriva om tillsatser och additiv...
Om man nu kör 4t cross eller enduro, servar själv och påstår att andra är okunniga för att de inte byter olja själv så borde man insett att det är lamellpartiklar som sätter igen oljefilter på den sortens hojar långt före några andra partiklar.

Att additiv skulle sätta igen oljefilter ser jag dessutom som extremt osannolikt då dessa molekyler/partiklar nog är väsentligt mycket mindre än hålen i filtret.
Nu kör jag dock 2-takt, men även en sådan har ju en koppling. Det är faktiskt främst metallpartiklar från motorslitage som fastnar i oljefiltret. Även om lamellpartiklar från kopplingen förekommer, utgör de sällan den största mängden, så länge som kopplingen inte är sliten eller i dåligt skick. Sådant som man snabbt upptäcker och förhindrar om man servar själv.

Vad du anser vara extremt osannolikt stämmer inte överens med verkligheten och fakta som t.ex. att fosfor- och svavelbaserade tillsatser kan blockera både bensin- och dieselpartikelfilter.

Edit: Missade svara på Coola Olas inlägg.

Cola Ola skrev:
Du pratar mycket om sulfataska som något dåligt. Det är en slitageminskade tillsats såvitt jag vet och främsta anledningen till att man i vissa oljeklassningar har lägre andel av det är för att minska negativ påverkan på katalysatorn.

Det hade varit intressant att se data på ansamlingar av föroreningar i oljefiltret där man jämför mängd sulfataska och andra typer av föroreningar, du har säkert sådana data tillgängliga? Eller har du möjligen blandat ihop det med sulfataska i dieselpartikelfilter (en filtertyp som av förklarliga skäl väldigt sällan förekommer på motorcyklar)? :)
Som jag skrev. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar.

Förutom att dessa avlagringar ansamlas i motorn kan dessa även blockera både bensin- och dieselpartikelfilter, samt skada katalysatorn.

Ju högre halt av sulfataska i oljan som används, desto mer avlagringar bildas.
 
Last edited:
Jag är hur lugn som helst.

Om så vore fallet, varför är du då inne i tråden och inte bara läser vad som skrivs utan även kommenterar?

Har inga problem med Biltema.

Dels är DR800 en relativt effektsvag hoj sett till antalet kubik så motorn utsätts inte för samma stress och påverkan som mer effekt skulle. Sedan vet du inte hur mycket bättre hojarna eller bilen skulle gått eller hur mycket mindre slitage och behov av service/reparation den skulle haft om du använt bättre olja.

Med det sagt så finns det otaliga tester gjorda på oljor som visar faktumet att en dyrare olja presterar och skyddar bättre på alla sätt än en billigare.

Så det är okej för dig att gnälla men inte för mig?

Jaja, du är en sådan där som anser att man måste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om. Du har aldrig hört talas om Internet, en oändlig källa till information som vem som helst kan använda? Nu pratar jag inte om vad folk skriver på forum utan om forskning, vetenskapliga artiklar etc., alltså ren fakta.

Jag vet mycket väl vad skyddsdatablad måste innehålla och jag vet mycket väl att CAS-nummer är det globala kemikalieidentifieringsnumret, EG-nummer används som kemikalie-ID inom EU, REACH-nummer är EU-registreringsnumret för en kemikalie, och Index-nummer är en finansiell metrisk indikator. Att jag listade dessa är för att inte alla söker information på samma sätt. Vissa söker på bara CAS och läser vidare medans andra jämför den information som står i CAS och EG. Därför som jag skrev som jag skrev.

Läs vad jag skriver och inte vad du vill att det ska stå för att försöka vinna argumentet.

Jag skrev att med CAS-numret får du fram vilken basolja det är, vilken grupp den tillhör, vilket är ett tecken på dess kvalitet.

Det finns 5 grupper om man bortser från recinolja.

Grupp 1 är en lösningsmedelsraffinerad olja som har den högsta andelen oönskade aromat- och svavelkomponenter, vilket ger den ett lägre viskositetsindex.

Grupp 2 är en hydroprocessad eller hydrokrackad olja som är renare än grupp 1 och har bättre antioxidantegenskaper och ett högre viskositetsindex.

Grupp 3 är en kraftig hydrokrackad och hydroisomeriseriad (väte tillsätts till de linjära paraffinkedjorna som då omvandlas till isoparaffiner vilket innebär att de får grenade sidokedjor istället för att vara raka) olja som är mycket rena med ett mycket högt viskositetsindex. Kallas ofta syntetiska på grund av sina syntetiska egenskaper trots att de är petroleumderiverade.

Grupp 4 är en kemisk-syntesisk olja, alltså en helsyntetiska olja som främst tillverkas av polyalfaolefiner (PAO, poly-alfa-olefin) som erbjuder utmärkt prestanda i alla avseenden under extrema temperaturer. Ännu renare än grupp 3.

Grupp 5 är alla andra oljor som inte omfattas i tidigare grupper. Här finns syntetiska och halvsyntetiska oljor som estrar, polyalkylenglykoler (PAG), silikonoljor och fosfatestrar. Dagens mest rena oljor finns i denna grupp.

Så ja, jag har rätt i det jag skriver, att kvaliteten på basoljan går att få fram från dess CAS-nummer. Det är du som visar din okunskap trots att du arbetat "med kemikaliefrågor inom fordonsindustrin" som du säkert också är utbildad för. Och jag har inte ens börjat skriva om tillsatser och additiv...

Nu kör jag dock 2-takt, men även en sådan har ju en koppling. Det är faktiskt främst metallpartiklar från motorslitage som fastnar i oljefiltret. Även om lamellpartiklar från kopplingen förekommer, utgör de sällan den största mängden, så länge som kopplingen inte är sliten eller i dåligt skick. Sådant som man snabbt upptäcker och förhindrar om man servar själv.

Vad du anser vara extremt osannolikt stämmer inte överens med verkligheten och fakta som t.ex. att fosfor- och svavelbaserade tillsatser kan blockera både bensin- och dieselpartikelfilter.

Edit: Missade svara på Coola Olas inlägg.


Som jag skrev. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar.

Förutom att dessa avlagringar ansamlas i motorn kan dessa även blockera både bensin- och dieselpartikelfilter, samt skada katalysatorn.

Ju högre halt av sulfataska i oljan som används, desto mer avlagringar bildas.
Kort sagt för att det mesta du skriver är smörja och försök att läxa upp folk som uppenbarligen har betydligt större kunskaper i frågan typ några som har läst tribologi
Samt en del andra som bygger sina motorer själv
Och varför håller du på och citerar produkt/säkerhetsdatablad och annat utan att ha kunskaper i ämnet utom ovanstående produkt/säkerhetsblad?
 
Kort sagt för att det mesta du skriver är smörja och försök att läxa upp folk som uppenbarligen har betydligt större kunskaper i frågan typ några som har läst tribologi
Samt en del andra som bygger sina motorer själv
Och varför håller du på och citerar produkt/säkerhetsdatablad och annat utan att ha kunskaper i ämnet utom ovanstående produkt/säkerhetsblad?
Inget av det jag skriver är smörja utan kan verifieras. Att rätta felaktiga påståenden är inte fel att göra. Att du känner dig träffad för att du har fel, eller vad det nu än må vara som grämer dig, är en annan femma som du får lära dig hantera.

Man behöver som sagt inte ha en utbildning i något ämne för att ha kunskap om det, speciellt när man i dag har tillgång till Internet där fakta och källor till sagd fakta finns. Alla kan läsa sig till kunskap om man vill. En utbildning, diplom eller certifikat är bara något som officiellt verifierar ens kunskaper.

Att någon bygger egna motorer är inte en garanti för att hen vet vad hen gör eller att hen använder rätt olja.

För att det är säkerhetsdatabladen som jag som konsument har tillgång till och där relevant information står om vilken grupp eller grupper basoljan som produkten innehåller. Jag skulle kunna köpa oljan och skicka in den för provtagning men den kostnaden vill inte jag stå för. Gör det själv vetja, så kommer du få svart på vitt vad oljan går för. Du kan sedan be mig om ursäkt.
 
Inget av det jag skriver är smörja utan kan verifieras. Att rätta felaktiga påståenden är inte fel att göra. Att du känner dig träffad för att du har fel, eller vad det nu än må vara som grämer dig, är en annan femma som du får lära dig hantera.

Man behöver som sagt inte ha en utbildning i något ämne för att ha kunskap om det, speciellt när man i dag har tillgång till Internet där fakta och källor till sagd fakta finns. Alla kan läsa sig till kunskap om man vill. En utbildning, diplom eller certifikat är bara något som officiellt verifierar ens kunskaper.

Att någon bygger egna motorer är inte en garanti för att hen vet vad hen gör eller att hen använder rätt olja.

För att det är säkerhetsdatabladen som jag som konsument har tillgång till och där relevant information står om vilken grupp eller grupper basoljan som produkten innehåller. Jag skulle kunna köpa oljan och skicka in den för provtagning men den kostnaden vill inte jag stå för. Gör det själv vetja, så kommer du få svart på vitt vad oljan går för. Du kan sedan be mig om ursäkt.
🤣 Nä jag tycker mest du är en obildad besserwisser🤣
Så fortsätt det är hur kul dom hälst👍
 
Som jag skrev. Sulfataska är mängden metalliskt innehåll som utvecklas och byggs upp under motoroljans förbränning. Det härrör främst från slitageskyddande och rengöringstillsatser i motorolja. Resterande aska uppstår i motoroljan när fosfor- och svavelbaserade tillsatser tillsätts motoroljan och förbränns. Metallinnehållet är obrännbart, vilket innebär att det inte kan avlägsnas. Därför, när motoroljan brinner, ackumuleras de resulterande partiklarna i motorn som avlagringar.

Förutom att dessa avlagringar ansamlas i motorn kan dessa även blockera både bensin- och dieselpartikelfilter, samt skada katalysatorn.

Ju högre halt av sulfataska i oljan som används, desto mer avlagringar bildas.


Ja, men när din premiss är att mängden sulfataska i Biltemas oljor är dålig, utan att ha belägg för det så blir det svårt att ta dig på allvar. Att FÖR MYCKET sulfataska är dåligt stämmer nog men du verkar ha hängt upp dig på att ju mindre av den som finns, desto bättre när det inte alls behöver vara fallet. I lagom mängd bidrar det som sagt till smörjning av motorkomponenter. Och i ljuset av att väldigt många har kört på Biltema-olja många tusentals mil utan problem så får vi nog anta att tribologerna hos Biltemas oljeleverantör nog har lagt mängden tillsatser på rätt nivå, eller vad tänker du själv ?

Du får också gärna förklara vad ett bensinpartikelfilter är? Om det finns så finns det inte på en något fordon jag ägt iaf. Dieselpartikelfilter finns som sagt inte på motorcyklar av förklarliga skäl. Jag noterar iaf att du inte längre pratar om avlagringar i oljefilter så jag antar att du själv insåg att du hade missuppfattat det.
 
🤣 Nä jag tycker mest du är en obildad besserwisser🤣
Så fortsätt det är hur kul dom hälst👍
Intressant kommentar från någon som använder ATF-olja i sin 2019 TM EN 250, en hoj med våtkoppling. ATF-olja är en hydraulvätska och saknar det högtrycks- och skjuvskydd som behövs för kugghjulen i en motorcykelväxellåda. Tillsatserna i en ATF-olja är heller inte avsedda för den höga belastningsmiljön och kan orsaka överdrivet slitage samt skador på härdningen av kugghjulen med tiden.

Tillverkaren (du vet de som inte bara har byggt motorn och hojen utan också lagt ner åtskilliga miljoner på R&D) säger att din hoj ska ha en helsyntetisk 10-W40 olja som möter API SL och JASO MA/MA2. Men fortsätt du att köra med ATF-olja för du vet ju bättre än tillverkaren.
Ja, men när din premiss är att mängden sulfataska i Biltemas oljor är dålig, utan att ha belägg för det så blir det svårt att ta dig på allvar. Att FÖR MYCKET sulfataska är dåligt stämmer nog men du verkar ha hängt upp dig på att ju mindre av den som finns, desto bättre när det inte alls behöver vara fallet. I lagom mängd bidrar det som sagt till smörjning av motorkomponenter. Och i ljuset av att väldigt många har kört på Biltema-olja många tusentals mil utan problem så får vi nog anta att tribologerna hos Biltemas oljeleverantör nog har lagt mängden tillsatser på rätt nivå, eller vad tänker du själv ?

Du får också gärna förklara vad ett bensinpartikelfilter är? Om det finns så finns det inte på en något fordon jag ägt iaf. Dieselpartikelfilter finns som sagt inte på motorcyklar av förklarliga skäl. Jag noterar iaf att du inte längre pratar om avlagringar i oljefilter så jag antar att du själv insåg att du hade missuppfattat det.
Det är ren fakta att ett högt askvärde i motoroljan är dåligt eftersom det leder till bl.a. mer avlagringar i motorn än vad som är nödvändigt. Att Biltemas 10W-40 har ett högt värde på 1.1% säger en hel del om oljan. Normalt har en modern 10W-40 olja mellan 0.5-0.8%, så Biltemas olja innehåller mellan 38-120% mer sulfataska, vilket som sagt leder till onödigt mycket avlagringar.

Bensinpartikelfilter är en EU-grej som sedan några år tillbaka sitter i de flesta nya direktinsprutade bensinbilar som säljs idag.

Läs vad jag skrev, "resterande aska uppstår i motoroljan", och vad har vi i motorn som försöker fånga upp alla föroreningar, om inte ett oljefilter.
 
Intressant kommentar från någon som använder ATF-olja i sin 2019 TM EN 250, en hoj med våtkoppling. ATF-olja är en hydraulvätska och saknar det högtrycks- och skjuvskydd som behövs för kugghjulen i en motorcykelväxellåda. Tillsatserna i en ATF-olja är heller inte avsedda för den höga belastningsmiljön och kan orsaka överdrivet slitage samt skador på härdningen av kugghjulen med tiden.

Tillverkaren (du vet de som inte bara har byggt motorn och hojen utan också lagt ner åtskilliga miljoner på R&D) säger att din hoj ska ha en helsyntetisk 10-W40 olja som möter API SL och JASO MA/MA2. Men fortsätt du att köra med ATF-olja för du vet ju bättre än tillverkaren.

Det är ren fakta att ett högt askvärde i motoroljan är dåligt eftersom det leder till bl.a. mer avlagringar i motorn än vad som är nödvändigt. Att Biltemas 10W-40 har ett högt värde på 1.1% säger en hel del om oljan. Normalt har en modern 10W-40 olja mellan 0.5-0.8%, så Biltemas olja innehåller mellan 38-120% mer sulfataska, vilket som sagt leder till onödigt mycket avlagringar.

Bensinpartikelfilter är en EU-grej som sedan några år tillbaka sitter i de flesta nya direktinsprutade bensinbilar som säljs idag.

Läs vad jag skrev, "resterande aska uppstår i motoroljan", och vad har vi i motorn som försöker fånga upp alla föroreningar, om inte ett oljefilter.
🤣 Som vanligt svammel du har uppenbarligen ingen kunskap om varken oljor eller växellådor
1 ATF oljor är inga hydrauloljor
2 Automatlådor innehåller drevväxlar och div våta lamell kopplingar
3 Jag har kört enduro i över 20 år aldrig haft ett växel eller kopplingsras
Men som sagt fortsätt å svammla tycker det är skit kul🤣
 
Sedan vet du inte hur mycket bättre hojarna eller bilen skulle gått eller hur mycket mindre slitage och behov av service/reparation den skulle haft om du använt bättre olja.
Kul med lite oljeinlägg. Tror du får mycket mothugg av göbbarna för många kan nog nästan doktorera på mc-kunskap vad gäller att serva, plock ihopa och bygga motorer. När du skriver att folk har dålig koll blir det tungt i tråden:)

Ovan är en helt omöjlig premiss att svara på, och det vet. du nog själv. Ingen kan svara på hur mycket en motor skulle gått om den hanterats annorlunda. Allt är bara antaganden. Vissa servar sina hojar var 5e mil andra var 1000e. Sen har folk åsikter om det. Din tro är att Biltemamojar går sämre/går sönder? oftare än Motulhojar? Kanske, kanske inte. En snubbe som. kör 25,0000 mil på Biltemaolja borde han kört på Motul. Hade hojen gått 30,000 mil då? Vem vet?

Jaja, du är en sådan där som anser att man måste ha en utbildning och en titel inom det som diskuteras för att man ska veta vad man pratar om.

Utbildning är viktigt! Nog har en vetenskapsman mer tyngd än en glad amatör. Jag går hellre till en riktig läkare än nån som läst saker på nätet, tar hjälp av en riktig advokat och inte en brännvinsadvokat. Så nog är utbildning viktig. Sen kan man diskutera saker ändå. Men klart som sjutton har det betydelse personens utbildning.
 
🤣 Som vanligt svammel du har uppenbarligen ingen kunskap om varken oljor eller växellådor
1 ATF oljor är inga hydrauloljor
2 Automatlådor innehåller drevväxlar och div våta lamell kopplingar
3 Jag har kört enduro i över 20 år aldrig haft ett växel eller kopplingsras
Men som sagt fortsätt å svammla tycker det är skit kul🤣
ATF-olja är visst en typ av hydraulvätska. Vill du ha en källa på det?

"Automatic transmission fluid (ATF) is a hydraulic fluid that is essential for the proper functioning of vehicles equipped with automatic transmissions."

"ATF is commonly utilized as a hydraulic fluid in certain power steering systems."

Jag vet mycket väl vilka komponenter en automatlåda har. Det ändrar inte faktumet jag skrev. Låt mig förklara.

Skillnaden mellan ATF-oljor för bilar och motorcykelspecifika oljor är främst i tillsatspaketet och viskositetskraven. Medan båda typerna smörjer kopplingen delar motorcykelmotorer, växellådor och kopplingar ofta en gemensam oljesump vilket innebär att oljan måste utföra flera funktioner samtidigt.

ATF-oljor för bilar är formulerade för de specifika kraven hos en automatväxellåda vilket inte inkluderar smörjning av en högvarvig motor eller en kugghjulsdrivning under skjuvspänning. Motorcykeloljor avsedda för våtkoppling innehåller specifika friktionsmodifierare och slitageskyddstillsatser som är anpassade för de unika driftsförhållandena för en motorcykelmotor och växellåda.

Användning av ATF-oljor för bilar i en motorcykel leder till för tidigt kopplingsslitage, minskat motorskydd och potentiella växlingsproblem på grund av otillräcklig smörjning av motor- och växellådskomponenter, samt potentiellt felaktiga friktionsegenskaper för kopplingen. Viskositeten hos många ATF-oljor är också generellt lägre än vad som rekommenderas för motorcykelmotorer, vilket påverkar lager- och växelskyddet negativt.

Att du inte har haft ett ras beror på att du eller någon annan har servat hojen innan det skedde. Återigen, om du kör med en billig olja eller en ATF-olja, så behöver du köra länge med den samt vara slarvig eller ignorera servicen helt för att ett ras ska ske. Det som dock uppstår när du använder billiga oljor eller använder fel olja (som ATF är för motorcyklar) är onödigt slitage, oavsett om du servar och byter olja ofta.
Utbildning är viktigt! Nog har en vetenskapsman mer tyngd än en glad amatör. Jag går hellre till en riktig läkare än nån som läst saker på nätet, tar hjälp av en riktig advokat och inte en brännvinsadvokat. Så nog är utbildning viktig. Sen kan man diskutera saker ändå. Men klart som sjutton har det betydelse personens utbildning.
Det är skillnad på en läkare och att ha kunskap om och diskutera oljor.
 
Men har du själv erfarenhet av biltemaolja kontra "riktig" olja? Har du själv kört x antal tusen mil med båda delarna, för att sen riva motorn/motorerna & okulärbesiktiga/ mäta upp slitage? Har du själv öppnat upp katalysatorer & mätt den fasansfulla sulfataskan?
Har du inte det så är ju allt du skriver anekdotisk "bevisning". Jag har själv inte rivit & mätt, men jag har aldrig (som påtalat i tidigare inlägg) sett något suspekt klägg i motorn. Du står just nu med skit upp till hakan, hänger du med huvet så får du munnen full av dynga😅
Din egen sådan.
 
Intressant kommentar från någon som använder ATF-olja i sin 2019 TM EN 250, en hoj med våtkoppling. ATF-olja är en hydraulvätska och saknar det högtrycks- och skjuvskydd som behövs för kugghjulen i en motorcykelväxellåda. Tillsatserna i en ATF-olja är heller inte avsedda för den höga belastningsmiljön och kan orsaka överdrivet slitage samt skador på härdningen av kugghjulen med tiden.

Tillverkaren (du vet de som inte bara har byggt motorn och hojen utan också lagt ner åtskilliga miljoner på R&D) säger att din hoj ska ha en helsyntetisk 10-W40 olja som möter API SL och JASO MA/MA2. Men fortsätt du att köra med ATF-olja för du vet ju bättre än tillverkaren.

Det är ren fakta att ett högt askvärde i motoroljan är dåligt eftersom det leder till bl.a. mer avlagringar i motorn än vad som är nödvändigt. Att Biltemas 10W-40 har ett högt värde på 1.1% säger en hel del om oljan. Normalt har en modern 10W-40 olja mellan 0.5-0.8%, så Biltemas olja innehåller mellan 38-120% mer sulfataska, vilket som sagt leder till onödigt mycket avlagringar.

Bensinpartikelfilter är en EU-grej som sedan några år tillbaka sitter i de flesta nya direktinsprutade bensinbilar som säljs idag.

Läs vad jag skrev, "resterande aska uppstår i motoroljan", och vad har vi i motorn som försöker fånga upp alla föroreningar, om inte ett oljefilter.


Hur menar du att kugghjulen i en automatlåda smörjs då?

Om du helst hade förstått hur lite du förstår.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top