Farliga bilförare

Förstår dig inte riktigt. När det är ljust ute får man bäst kontrast mot omgivningen om man har mörka/svarta kläder, hoj och hjälm osv. När det är mörkt är det öht svårt att se kläderna/hojens färger då istället hojens belysning uppmärksammas.
Det handlar nog inte så mycket om fysiska faktorer utan mer om vilken information vår hjärna väljer att gallra ut och bearbeta. Naturligtvis finns forskning även inom detta, och av en underlig naturens nyck visar det sig att trafikanternas hjärna reagerar och skickar red alert på de färg- och ljuskombinationer som används av respektive lands polisväsende! Så i analogi med detta torde vit hoj med blågula dekorinslag, gula inslag på stället och vit hjälm vara gångbart. Ögontjäneri? Go figure... :)
 
Last edited:
Förstår dig inte riktigt. När det är ljust ute får man bäst kontrast mot omgivningen om man har mörka/svarta kläder, hoj och hjälm osv. När det är mörkt är det öht svårt att se kläderna/hojens färger då istället hojens belysning uppmärksammas.

Säkerhetsforskningen ligger som vanligt efter SH.
Svarta varningstrianglar, svarta dräkter för vägarbetare och räddningspersonal och svarta vägkoner ska det naturligtvis vara.
 
Last edited:
Det handlar nog inte så mycket om fysiska faktorer utan mer om vilken information vår hjärna väljer att gallra ut och bearbeta. Naturligtvis finns forskning även inom detta, och av en underlig naturens nyck visar det sig att trafikanternas hjärna reagerar och skickar red alert på de färg- och ljuskombinationer som används av respektive lands polisväsende! Så i analogi med detta torde vit hoj med blågula dekorinslag, gula inslag på stället och vit hjälm vara gångbart. Ögontjäneri? Go figure... :)

Det förklarar varför alla bilister flyttade på sig när jag kom på hojen i höstas och i vintras med blå jacka, vit hjälm, vit hoj med blå dekaler o blå ram! Måste bara hitta blå skinnjacka nu då så man kan fortsätta få fri väg! :banana
 
Säkerhetsforskningen ligger som vanligt efter SH.
Svarta varningstrianglar, svarta dräkter för vägarbetare och räddningspersonal och svarta vägkoner ska det naturligtvis vara.

Nej men om du en solig sommardag inte ser en svart motorcykel med svartklädd förare med både hel och halvljus som lyser på dig så ser du antagligen inte en rejvarväst heller. Logik tycker jag...
 
Last edited:
Last edited:
Nej men om du en solig sommardag inte ser en svart motorcykel med svartklädd förare med både hel och halvljus som lyser på dig så ser du antagligen en rejvarväst heller. Logik tycker jag...

Det som syns är ljuset beroende på omgivning, svart klädsel mot skugga, skog eller annat mörkt och murrigt är ett perfekt kamouflage. Ser det på jyckarna som är svarta och bruna, i skogen kan man kolla på dem utan att de syns förrän de rör sig (liten överdrift månne, men man får skärpa sig ibland för att se dem). Å andra sidan, varför synas när man är så uppmärksam som jag är, mörkblå hoj, blått skinnställ och mattsvart hjälm :tummenupp:D
 
Vi sextiotalister är aldrig ironiska.

Aldrig nånsin, ironi har "uppfunnits" som tvetydigt på sent 80'tal, innan dess så var världen svart och vit, aldrig en grå eller färgskala. Och jag begriper mig inte på det nya ironi, så jag tolkar allt så negativt och provocerande som möjligt, då är jag safe.
 
Säkerhetsforskningen ligger som vanligt efter SH.
Svarta varningstrianglar, svarta dräkter för vägarbetare och räddningspersonal och svarta vägkoner ska det naturligtvis vara.

Absolut, tror att det är viktigt att komma ihåg just det du försöker göra gällande så att alla uppmärksammar det.

Det är faktiskt ingen skillnad på att uppmärksamma en MC-förare på avstånd där man har himlen som bakgrund och behöver kontrast å ena sidan, och å andra sidan vägarbetare som man ser på närmre håll och behöver urskilja mot ett gytter av information.

Det är också därför SH:s senaste forskning visar att helljuset ska riktas ned i backen. Det har nämligen visat sig att bilar med lampor som är riktade nästan rakt ned i backen och åt sidan - och som tänds när man gör en kraftig sväng i låg fart - kraftigt ökar säkerheten vid sväng. Eftersom man vill ha samma dramatiska förbättring också på långt håll kommer man byta ut alla helljus på bilar och sätta lampor som lyser snävt framför bilen och snett fram åt höger respektive vänster. Detta tack vare SH:s senaste rön om att omständigheter runt användning är oväsentligt.
 
Last edited:
Nej men om du en solig sommardag inte ser en svart motorcykel med svartklädd förare med både hel och halvljus som lyser på dig så ser du antagligen en rejvarväst...

Jag förstår inte vad jag har med det här att göra, exemplifiera gärna med dig själv istället.
Om jag (hypototetiskt) skulle se rejv-kläder när jag i själva verket tittar på en hoj med hemmamicklad hel/halvjlusfunktion? Ja då är jag förmodligen höggradigt berusad/"ej kontaktbar".

Logik tycker jag...
:va
 
Last edited:
Absolut, tror att det är viktigt att komma ihåg just det du försöker göra gällande så att alla uppmärksammar det.

Det är faktiskt ingen skillnad på att uppmärksamma en MC-förare på avstånd där man har himlen som bakgrund och behöver kontrast å ena sidan, och å andra sidan vägarbetare som man ser på närmre håll och behöver urskilja mot ett gytter av information.

Det är också därför SH:s senaste forskning visar att helljuset ska riktas ned i backen. Det har nämligen visat sig att bilar med lampor som är riktade nästan rakt ned i backen och åt sidan - och som tänds när man gör en kraftig sväng i låg fart - kraftigt ökar säkerheten vid sväng. Eftersom man vill ha samma dramatiska förbättring också på långt håll kommer man byta ut alla helljus på bilar och sätta lampor som lyser snävt framför bilen och snett fram åt höger respektive vänster. Detta tack vare SH:s senaste rön om att omständigheter runt användning är oväsentligt.

Nu förstår jag.
Jag korrigerar.
Ni med svart ställ, hjälm och hoj, se gärna till att anlända från himlen!
För redan avlidna gäller uppmaningen naturligtvis i mån av möjlighet.
 
Last edited:
Det handlar nog inte så mycket om fysiska faktorer utan mer om vilken information vår hjärna väljer att gallra ut och bearbeta. Naturligtvis finns forskning även inom detta, och av en underlig naturens nyck visar det sig att trafikanternas hjärna reagerar och skickar red alert på de färg- och ljuskombinationer som används av respektive lands polisväsende! Så i analogi med detta torde vit hoj med blågula dekorinslag, gula inslag på stället och vit hjälm vara gångbart. Ögontjäneri? Go figure... :)
Var väl nån här på forumet som hade en gammal vit bumse som smällt på ett par blågula reflexklistermärken från biltema på backspeglarna för att synas lite bättre i rusningen i sthlm som helt plötsligt blev framsläppt överallt i köerna. :hihi
 
Gissar att vi är olika där, jag utgår ifrån att bilen håller 110 på 50- väg.

Vilket gör att jag försöker bedöma hastigheten på fordonet som ha potential att mosa mig, oavsett om jag har företräde eller ej.

Ta för givet att du är osynlig och kör därefter, lättaste sättet att slippa ifrån tråkiga incidenter.

Farligt, farligt.
Du tror du är på 50-väg och utgår från att bilisterna håller 110.
Men det är en 110 väg och bilisterna håller 200. :(
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top