Och vad anser då SMC är "rimlig" hastighet på mc !?.
Det vet alla som fått dom framför sig, strax över 70 skulle jag tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Och vad anser då SMC är "rimlig" hastighet på mc !?.
Det handlar nog inte så mycket om fysiska faktorer utan mer om vilken information vår hjärna väljer att gallra ut och bearbeta. Naturligtvis finns forskning även inom detta, och av en underlig naturens nyck visar det sig att trafikanternas hjärna reagerar och skickar red alert på de färg- och ljuskombinationer som används av respektive lands polisväsende! Så i analogi med detta torde vit hoj med blågula dekorinslag, gula inslag på stället och vit hjälm vara gångbart. Ögontjäneri? Go figure...Förstår dig inte riktigt. När det är ljust ute får man bäst kontrast mot omgivningen om man har mörka/svarta kläder, hoj och hjälm osv. När det är mörkt är det öht svårt att se kläderna/hojens färger då istället hojens belysning uppmärksammas.
Förstår dig inte riktigt. När det är ljust ute får man bäst kontrast mot omgivningen om man har mörka/svarta kläder, hoj och hjälm osv. När det är mörkt är det öht svårt att se kläderna/hojens färger då istället hojens belysning uppmärksammas.
Det handlar nog inte så mycket om fysiska faktorer utan mer om vilken information vår hjärna väljer att gallra ut och bearbeta. Naturligtvis finns forskning även inom detta, och av en underlig naturens nyck visar det sig att trafikanternas hjärna reagerar och skickar red alert på de färg- och ljuskombinationer som används av respektive lands polisväsende! Så i analogi med detta torde vit hoj med blågula dekorinslag, gula inslag på stället och vit hjälm vara gångbart. Ögontjäneri? Go figure...![]()
Säkerhetsforskningen ligger som vanligt efter SH.
Svarta varningstrianglar, svarta dräkter för vägarbetare och räddningspersonal och svarta vägkoner ska det naturligtvis vara.
Svarta varningstrianglar, svarta dräkter för vägarbetare och räddningspersonal och svarta vägkoner ska det naturligtvis vara.
Logik tycker jag...
Nej men om du en solig sommardag inte ser en svart motorcykel med svartklädd förare med både hel och halvljus som lyser på dig så ser du antagligen en rejvarväst heller. Logik tycker jag...
Fortsätt gärna utveckla denna "logik"...Logik tycker jag...
Vi sextiotalister är aldrig ironiska.
Nej men om du en solig sommardag inte ser en svart motorcykel med svartklädd förare med både hel och halvljus som lyser på dig så ser du antagligen en rejvarväst...
Logik tycker jag...
Absolut, tror att det är viktigt att komma ihåg just det du försöker göra gällande så att alla uppmärksammar det.
Det är faktiskt ingen skillnad på att uppmärksamma en MC-förare på avstånd där man har himlen som bakgrund och behöver kontrast å ena sidan, och å andra sidan vägarbetare som man ser på närmre håll och behöver urskilja mot ett gytter av information.
Det är också därför SH:s senaste forskning visar att helljuset ska riktas ned i backen. Det har nämligen visat sig att bilar med lampor som är riktade nästan rakt ned i backen och åt sidan - och som tänds när man gör en kraftig sväng i låg fart - kraftigt ökar säkerheten vid sväng. Eftersom man vill ha samma dramatiska förbättring också på långt håll kommer man byta ut alla helljus på bilar och sätta lampor som lyser snävt framför bilen och snett fram åt höger respektive vänster. Detta tack vare SH:s senaste rön om att omständigheter runt användning är oväsentligt.
Vi sextiotalister är aldrig ironiska.
Skönt. Är den där Sandstrom 60-talist?
Ingen aning, du svarade på mitt inlägg.
Ingen aning, du svarade på mitt inlägg.
Var väl nån här på forumet som hade en gammal vit bumse som smällt på ett par blågula reflexklistermärken från biltema på backspeglarna för att synas lite bättre i rusningen i sthlm som helt plötsligt blev framsläppt överallt i köerna.Det handlar nog inte så mycket om fysiska faktorer utan mer om vilken information vår hjärna väljer att gallra ut och bearbeta. Naturligtvis finns forskning även inom detta, och av en underlig naturens nyck visar det sig att trafikanternas hjärna reagerar och skickar red alert på de färg- och ljuskombinationer som används av respektive lands polisväsende! Så i analogi med detta torde vit hoj med blågula dekorinslag, gula inslag på stället och vit hjälm vara gångbart. Ögontjäneri? Go figure...![]()
Är det sånt som Rossi äter?
Nej, han menar ju typ struts, hjort, häst och sånt.![]()
Gissar att vi är olika där, jag utgår ifrån att bilen håller 110 på 50- väg.
Vilket gör att jag försöker bedöma hastigheten på fordonet som ha potential att mosa mig, oavsett om jag har företräde eller ej.
Ta för givet att du är osynlig och kör därefter, lättaste sättet att slippa ifrån tråkiga incidenter.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |