Vad är egentligen jämlikhet i förhållanden?

Alla vet ju att äkta jämlikhet är att sova varannan gång på den våta fläcken!

Numera är tvättstugan min egen lilla håla och där härskar jag med total diktatur:D

Där pekar du iofs på ett annat problem, nämligen att det finns många som vägrar släppa kontrollen över hushållet... Om de nu envisas med att vara hushållsnazister får de leva med att dra en större del av hushållsarbetet.

:D
Gubben frågar (alltid) om jag behöver hjälp med något, behöver jag hjälp säger jag det, om inte så håller han sig ur vägen så jag får fiffa runt i lugn och ro.

Jämställdhet är som sagt inte att göra exakt lika mycket. Det handlar snarare om att dela lika på allt arbete som man helst skulle slippa. Om du nu tycker att det är ganska bra terapi att sladda runt med damsugaren eller gillar en lugn filosofistund vid disken så är det en sak,... Däremot är det en helt annan att den ena i hushållet ständigt får göra saker de tycker är tråkigt medan den andra lökar på soffan med argumentet att de minsann bytte vinterdäck och målade om i vardagsrummet.

Last edited:
Som många har sagt innan så tror jag det handlar om att komma överens.
Att veta vart man har varandra och visa respekt.

Att jobba 37 timmar i veckan vore lyx. De flesta veckorna ligger jag närmare 50 förutom då och då när det är racing under 37 timmar. Swedie arbetar 24/7 så vem som ska ta hand om hemmet är inte alltid lätt. Man gör det man kan. Är det stökigt och jag absolut inte känner för att städa. Då skiter jag helt enkelt i det. Jag slipper diska för det mesta, bra med tanke på hur tråkigt det är. Visst att jag kanske fixar mat, städar och donar men för att kunna få en mysig kväll ihop så gör jag det gärna.
Swedie är aldrig ledig som jag. Jag går från jobbet och då är det slut. Här hemma ringer telefonen oavsett om det är lördag/söndag kväll eller måndag morgon.

Med tanke på hur mycket tid och pengar Swedie lägger på mig så att jag kan köra roadracing så kan jag gott göra lite extra grejer hemma. Allt handlar om att ge och ta.

Last edited:
Nejdå, det är JeTefint!

...problemen kommer när förhållandet brakar. Då står den "svagare" parten med åsidosatt utbildning/karriär och minimala pensionsavsättningar o.s.v. medan den starka parten är på grön kvist.
- "Skylla själv!" ....är väl den typiska SH-kommentaren och till viss del möjligen men i ett sådant arrangemang har man ofta varit två om att komma överens om arrangemanget.. Dealen är typ: Jag hushåller och passar ungar, du jobbar och drar in flis...

Problemet är att det är enklare att börja städa och diska själv som välbetald heltidsarbetare än det är att plötsligt få ett välbetalt heltidsjobb om man varit hemmafru eller deltidsarbetande...
...och i 19 fall av 20 är det kvinnor som drar det kortaste strået i dessa fall...
Och som vanligt är det killar (oftast välbetalda och med bra jobb) som gormar:
- attackfeminist
- kommunistdjävlagudrunäckel
- Har'u fått för lite stock djävla nucka?!

Du å jag som är gamla i gamet , vi vet att det är så, men fortfarande anses det fult att gå hemma å ha det bra. Om man har råd och möjlighet så är det fortfarande fult, det var det jag menade.

Men som du poängterar , att det blir problem vid skillsmässa.

Klart att båda måste ha samma förutsättning. :)

De sista inläggen känner man igen, men du glömde : bitterf..örti, menshagga, snabelskräckhäxa, samt, Är du flygvärdinna på SAS ??

Alla vet ju att äkta jämlikhet är att sova varannan gång på den våta fläcken!

Alternativt sova på den urtvättade frottéhandduken som placerats där när man väl insett att det är en våt fläck där. Och att det (även denna gång) kommer att dröja en stund innan den torkat.

Jävla intressant tanke, det har ju påståtts att upp till 40% av en kuddes vikt kan vara **** från de kvalster som bor i kudden. Undrar vilken siffra som gäller för madrasser? Alltså som orsakats av intorkade "våta fläckar"??
I sammanhanget kan jag meddela att t.o.m jag moderniserat tillvaron så jag har en lätt utbytbar bäddmadrass.

Man gör det som man är bra på, skulle jag tvätta så skulle det först bli ett jävla liv om att kläderna är feltvättade kympta eller trasiga,
Hur svårt är det att lära sig att tvätta då? Ren jävla lathet som gör att du inte tvättar och så skyller du på att du inte kan. En apa kan lära sig att tvätta, hänga, stryka och vika kläder.

Nu bor vi inte tillsammans ännu men min inställning lär ju inte ändras när vi väl bor ihop :)
jag har valt att laga all mat, ordna matlådor åt honom, släpa hem plattor med öl så han har nått gott att dricka, se till att ölen blir kall, hämta ny öl när hans är slut, fylla på whiskey etc.
Varför? Jo för att det gör mig glad och lycklig. Jag trivs med att få göra min älskling glad vilket jag vet att han blir när jag passar upp på honom efter en hård arbetsvecka och dessutom 20 mils resa till mig en fredag.
Ibland får jag fotmassage eller nackmassage och ibland tar han disken åt mig vilket också gör mig glad men det är ingenting jag förutsätter att han ska göra.
Är det så att jag är hos honom så gör jag exakt samma sak.
Jag ser det mer som en självklarhet att fixa detta åt honom och göra matlådor och sånt där med tanke på att han har ett tufft fysiskt jobb som han jobbar heltid med. Jag är halvt pensionär och sjuskriven/arbetstränar på andra delen så tiden finns för mig.

Hämtar vi mat så är det alltid han som betalar, det har blivit så pga.att han tjänar så pass mycket mer än mig. Men jag förväntar mig inte att han ska betala, har alltid med mig plånboken och gör mig beredd att betala.
jag tycker att det är jämnställt i mit förhållande och är helt klart nöjd :tummenupp

jämställdhet af dess sannaste slag!

gubbe.jpg

Länken som dödar årets onödigaste tråd.

Orka försöka omdefinera ett ord på offtopicdelen av ett forum på internet? :va

Ge dig på väderkvarnar också!!:D
Det är inte helt enkelt att vara "officiell upplysare" om ett begrepp som är definierat (som det ser ut) i officiella sammanhang, men där knappt nån har sett definitionen eller är medveten om att den finns. Var beredd på att få på skallen!:tummenupp
Men å andra sidan: om folk i allmänhet begrep vad som gällde skulle vi ju inte nte alls se så många svårartade debatter, varken här eller annars...

Städa är för tjejer å homos. Det är sedan gammalt.

Nu finns det inte alltid sådana att tillgå.. Så det är därför gud skapade polacker!

Missvims, det låter som om det vore du som var min dam (om jag inte vetat bättre). Ungefär så är det. Jag gör och står för vissa saker, hon för andra. Jag jobbar fler timmar per vecka, således har hon "mer" tid i hemmet och gör således mer än jag gör. Hade det varit tvärtom, att jag jobbat mindre än henne och haft mer tid i "hemmet", ja då hade det väl varit omkastat där med. Det är väl det som gör det jämnställt.

Att, som vissa har det; Komma hem till frugan som är mammaledig, och ha 8timmars arbete framför sig med barn och hushåll för "det har minsann hon haft när han bara jobbade på sitt ordinarie jobb" är nån vriden inställning som jag aldrig skulle finna mig i...

Helvete. Jag gör mat och diskar/plockar diskmaskin en gång i veckan. Tycker det är grymt frustrerande den tiden. Hur ska jag någonsin kunna klara av allt hushållsarbete när jag senare flyttar hemifrån! =|

Helvete. Jag gör mat och diskar/plockar diskmaskin en gång i veckan. Tycker det är grymt frustrerande den tiden. Hur ska jag någonsin kunna klara av allt hushållsarbete när jag senare flyttar hemifrån! =|

Käka kebab, kina käk, samt på donken, så slipper man både laga mat och diska. Dricker gör man direkt ur flaskan/burken. Fixat!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT