Vad är egentligen jämlikhet i förhållanden?

Vill nu inte alls ursäkta att en del män försöker smita från hushållssysslorna..... ...

Ett bra inlägg. Jag håller självfallet med.
Självfallet gäller det att även den "pedante" eller ordningsamme ser över sina egna krav för ofta är det de som är för högt ställda och inte den andre som är slarvig..

Jag tänker fortsätta med att bestämt hävda att det är icke-jämställt att inte jobba heltid. Det är att förringa sin egen ställning i samhället och i förhållandet, och framförallt att sätta sig i beroendeställning.

Typiskt nyfeminism att börja hugga som en klimakterie kärring, bara du tittar på ytan.

Nu finns det en viss risk att jag byter ämne helt och bara menar något i stil med att Vårdförbundet är tandlöst.

Nu förstår hänger jag inte alls med i ditt inlägg men vill bara förtydliga att jag bara tog ett exempel helt taget ur luften.. Det jag menade är att en 40-timmars-arbetande kvinna inte ska behöva jobba mer hemma bara för att hennes 40-timmarsarbetande man har högre lön.

Sen tycker jag överlag att de flesta utom läkare å kirurger å dyl. inom vård/omsorg tjänar åt h-e för lite...

Dagens samhälle ska vara så jävla feministiskt och jämlikt så man vill spy .

Själklart är det djävligt lätt att kalla feminister för bitterfittor å skylla allt på "stock-brist" så länge man har kuk och alltså i 8 fall av 10 är den som skulle förlora på att behöva göra lika mycket hemma.. Jag gillar min frihet och mitt sofflökande. Ingen djävla kommunistfittfeminist ska tvinga mig att skura toaletter och packa jympapåsar. Det är ju därför man har kvinnor! :mad:

Last edited:
Vad är det för fel att vara i beroendeställning? Jag skulle lätt kunna gå ner till 75% om ekonomin tillät det.
Felet är att vissa kvinnor känner ett behov av att hävda sig gentemot männen och visa hur j-la duktiga dom är. Sen vill de att alla ska känna likadant och delta i deras kamp. Någonsin funderat på om det faktiskt finns kvinnor som trivs med att inte vara bäst på allt?

Problemet är att jämställdhetsivrarna som syns och hörs mest inte alls vill ha jämlikhet. De är ute efter world domination och vi låter det fortgå eftersom det anses som en hedersvärd kamp.

Vad är det för fel att vara i beroendeställning? Jag skulle lätt kunna gå ner till 75% om ekonomin tillät det.
Felet är att vissa kvinnor känner ett behov av att hävda sig gentemot männen och visa hur j-la duktiga dom är. Sen vill de att alla ska känna likadant och delta i deras kamp. Någonsin funderat på om det faktiskt finns kvinnor som trivs med att inte vara bäst på allt?

Problemet är att jämställdhetsivrarna som syns och hörs mest inte alls vill ha jämlikhet. De är ute efter world domination och vi låter det fortgå eftersom det anses som en hedersvärd kamp.

Fel? Det är inte jämställt.

Utveckla gärna. När är det okej att jobba deltid t.ex.? Och är det inte hämmande för jämställdheten att jobba övertid om det är det att jobba deltid?

Varför jobba heltid ?? om man inte behöver och kan , ska man väl jobba så lite som möjligt...

Jag jobbar deltid. :D

Utveckla gärna. När är det okej att jobba deltid t.ex.? Och är det inte hämmande för jämställdheten att jobba övertid om det är det att jobba deltid?

Om du jobbar så mycket övertid att du sätter dig i beroendeställning, så är det inte jämställt. :rolleyes:

Sporthoj.com verkar ha en begränsad intellektuell kapacitet. Jag pallar inte diskutera mer.

Edit: Och med detta menar jag inte att ni är efterblivna för att ni inte tycker som jag, utan att det verkar som att ni envisas med att låtsas som om ni inte förstår vad jag menar där borta på andra sidan av internet.

Last edited:
Klart dom hade delat mer på uppgifterna om hon jobbat mer.

Jag tänker fortsätta med att bestämt hävda att det är icke-jämställt att inte jobba heltid. Det är att förringa sin egen ställning i samhället och i förhållandet, och framförallt att sätta sig i beroendeställning.

Varför får man inte göra sig beroende av någon ekonomiskt då? Är det "fult" att vara beroende av nån? Varför är det att förringa sin egen ställning i samhället och förhållandet? För att man inte får in så mycket pengar som man borde? Du får gärna utveckla.

Jag hade mer än gärna satt mig i beroendeställningen själv om det vore ekonomiskt möjligt och att min partner hade accepterat det. Gå hemma och städa lite, diska lite, tvätta lite och fixa käket tills hon kommer hem mot att ha sovmorron, mycket ledig tid och inte vara bundet till nåt. Ja, jag hade då verkligen inte bangat att förringa min plats i samhället och förhållandet för det.

Sporthoj.com verkar ha en begränsad intellektuell kapacitet. Jag pallar inte diskutera mer.

Så du menar alltså att allt av avvikande åsikt är begränsad intellektuell kapacitet?

Last edited:
Varför jobba heltid ?? om man inte behöver och kan , ska man väl jobba så lite som möjligt...

Jag jobbar deltid. :D

Fråga inte mig :)

Om du jobbar så mycket övertid att du sätter dig i beroendeställning, så är det inte jämställt. :rolleyes:

Tack för ett uttömmande svar om hur du menar. Fast det är nog min intellektuella kapacitet som inte räcker till för att diskutera i din monolog. :rolleyes:

Last edited:
Varför får man inte göra sig beroende av någon ekonomiskt då? Är det "fult" att vara beroende av nån? Varför är det att förringa sin egen ställning i samhället och förhållandet? För att man inte får in så mycket pengar som man borde? Du får gärna utveckla.

Jag hade mer än gärna satt mig i beroendeställningen själv om det vore ekonomiskt möjligt och att min partner hade accepterat det. Gå hemma och städa lite, diska lite, tvätta lite och fixa käket tills hon kommer hem mot att ha sovmorron, mycket ledig tid och inte vara bundet till nåt. Ja, jag hade då verkligen inte bangat att förringa min plats i samhället och förhållandet för det.

Så du menar alltså att allt av avvikande åsikt är begränsad intellektuell kapacitet?

Okej. Lite argumentationsanlys bara för din skull.

1. Det är inte jämställt att vara i beroendeställning
2. Det är att vara i ekonomisk beroendeställning att arbeta deltid(, såvida man inte har en schysst aktiedepå eller mark med skog att avverka)

Okej. Lite argumentationsanlys bara för din skull.

1. Det är inte jämställt att vara i beroendeställning
2. Det är att vara i ekonomisk beroendeställning att arbeta deltid(, såvida man inte har en schysst aktiedepå eller mark med skog att avverka)

1. En självvald beroendeställning? Den är frivilligt vald och personen i fråga trivs med den? Det tycker i alla fall jag är den ultimata jämställdheten - vilket också innebär att man kan välja bort att vara i beroendeställning.

2. Det behöver det inte alls vara. Jag känner folk som jobbar deltid och bor själva, vem är de i ekonomiskt beroende av? Visst, de tjänar mindre än vad jag gör men de har betydligt mer fritid och de trivs jättebra.

3. Kan du inte ta och svara på de frågor jag ställde i mitt tidigare inlägg istället för att försöka slinka undan?

I så fall så trivs jag i mitt sk "ojämnställda" förhållande och har heller ingenting emot att vara "beroende" av någon. Det blir nog ganska tråkigt att alltid alltid kämpa ensam mot allt. Att aldrig våga eller kunna ta emot hjälp för då hamnar man ju direkt i en beroendeställning. Ja man väljer ju själv. Ensam är stark.... eller hur va det??
Jag trivs iaf precis som det är... :tummenupp :tummenupp

Håller fullt med dig, verkar avara fult att gå hemma å inte behöva jobba....:)
Inskränkt som fan...

Jag tar ut min deltid i att jag inte jobbar på en hel vecka from i morgon, så har jag var 5e vecka.. det är lyx tycker jag.
Det jämlika i det är att min fru åxå är ledig och vi kan göra vad vi vill...:D

I så fall så trivs jag i mitt sk "ojämnställda" förhållande och har heller ingenting emot att vara "beroende" av någon. Det blir nog ganska tråkigt att alltid alltid kämpa ensam mot allt. Att aldrig våga eller kunna ta emot hjälp för då hamnar man ju direkt i en beroendeställning. Ja man väljer ju själv. Ensam är stark.... eller hur va det??
Jag trivs iaf precis som det är... :tummenupp :tummenupp

Akta dig nu så inte attackfeministerna kommer och tar dig... :D

Hittar jag bara min drömkvinna (hon får vara något så simpelt som raketforskare hos nasa eller fotomodell) som drar in så mycket klöver att hon tycker att jag ska sluta jobba och ägna mig åt hemmet och mina hobbys på heltid så tar jag dealen direkt.

Jag kan ju alltid pensionsspara lite av fickpengarna jag får av henne...

Man gör det som man är bra på, skulle jag tvätta så skulle det först bli ett jävla liv om att kläderna är feltvättade kympta eller trasiga, då måste hon handla nya kläder och i värsta fall jag följa med, ne funkar inte.
Annars så delar man väl upp alla måsten så båda blir nöjda, alla har olika situationer olika mycket att göra.

Skulle jag dock bo med en som inte jobbade skulle jag inte röra ett finger förutom att jag skulle laga mat, kvinnor fattar sig inte på matlagning.

Sen behöver inte allt vara jämnställt, bara båda är nöjda.

Ps. Är endast sambo med mina dammråttor.

:D
Min gubbe gjorde missen att en gång säga:"Jag tar o tvättar lite". Det resulterade i att jag skrek:RÖR INTE TVÄTTEN!
Vart lite fel, men jag såg framför mig just det scenariot som du beskriver så bra.
Numera är tvättstugan min egen lilla håla och där härskar jag med total diktatur:D

Men, åter till verkligheten så stämmer det som många sagt innan. Jag behöver inte hjälpa till med något som rör bilar/hojar om jag inte själv vill. Jag behöver aldrig lyfta tunga saker (får inte bära över 5 kg för läkaren), slipper allt tekniskt elände som gäller tv-apparater o.s.v.
När vi skulle måla om ett rum och det drog ut på tiden så sa jag bara lugnt att imorgon börjar jag måla, då blev det en väldans fart på gubben att sätta igång och rummet vart klart på 2 dagar.

Vi jobbar oftast lika mycket, drygt heltid, men jag ser ändå inte hushållsarbetet som något vi för den sakens skull måste dela på. Gubben frågar (alltid) om jag behöver hjälp med något, behöver jag hjälp säger jag det, om inte så håller han sig ur vägen så jag får fiffa runt i lugn och ro.
Så, jämställda är vi nog kanske, jag bestämmer om hemmet och han bestämmer om garaget.

Håller fullt med dig, verkar avara fult att gå hemma å inte behöva jobba....:)

Nejdå, det är JeTefint!

...problemen kommer när förhållandet brakar. Då står den "svagare" parten med åsidosatt utbildning/karriär och minimala pensionsavsättningar o.s.v. medan den starka parten är på grön kvist.
- "Skylla själv!" ....är väl den typiska SH-kommentaren och till viss del möjligen men i ett sådant arrangemang har man ofta varit två om att komma överens om arrangemanget.. Dealen är typ: Jag hushåller och passar ungar, du jobbar och drar in flis...

Problemet är att det är enklare att börja städa och diska själv som välbetald heltidsarbetare än det är att plötsligt få ett välbetalt heltidsjobb om man varit hemmafru eller deltidsarbetande...
...och i 19 fall av 20 är det kvinnor som drar det kortaste strået i dessa fall...
Och som vanligt är det killar (oftast välbetalda och med bra jobb) som gormar:
- attackfeminist
- kommunistdjävlagudrunäckel
- Har'u fått för lite stock djävla nucka?!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing