Vad är det för fel på vissa bilister?

Fattar inte grejen med att ha sönder andras ägodelar.. kör ni inte bil själva?

Eller menar ni att det är helt okej att jag som hojåkare sparkar sönder er bil om jag anser att ni gjort något fel?

Jag är ju även bilist, så om vi vänder på det så kanske ni menar att om en mc-åkare kör in i min bil bakifrån (finns ju ett par såna exempel bara den här sommaren) så har jag all rätt i världen att gå ut och slå sönder hojen?

Eller är det som vanligt? Att vi likt små barn skiter i precis allt ända tills det drabbar oss, då grinar vi över hur orättvist allt är?

Det är stor skillnad på att inte se eller uppmärksamma eller göra misstag mot att med illvilja börja störa och orsaka olyckor.

Själv så var jag bra nära att slå av backspegeln på en taxi en kväll, var och hämtade min systerson och körde hem på E4:an, den är helt tom och jag kommer upp i höjd med polishögskolan norrut och där ligger en taxi längst till vänster, jag kommer i momsad fart (alltså inte tokfort) och flashar till lite lätt med ljustutan då jag inte vill köra om honom på insidan med skjuts, känns riskabelt. Men taxijäveln flyttar inte på sig (taxijävel är inte berättigat ännu men snart)... så jag flashar till igen med ljustutan och då sprutar han ned mig, hojen och min passagerare med spolarvätska och viftar som värsta italienaren i bilen.
Observera att det är totalt tomt i alla 4 filer förutom just taxin och jag.

Så jag drar upp på högerkanten av taxin, tittar in och ser hur han sitter där och viftar och är förbannad... så jag flippar honom fågeln och kör vidare lite snabbare än momsad fart då jag inte hade någon lust att bli prejad av en galen taxichaffis.

Hade jag inte haft skjuts så hade hans backspegel med största sannolikhet rykt efter spolarvätskeduschen! :mad

Fy satan! Universum ville bevisligen inte att du skulle köra hoj i sommar.
Jag hoppas bara att du hädanefter får många år med trevliga minnen utan incidenter på båge.

Den enda gången jag velat sparka bort en backspegel var på en SUV med en äldre gubbe i slips(vd/hög chefs stuk) som pratade i mobiltelefon som jag ser att han ser på mig och ändå svänger in i min fil och därmed prejar mej.
Det blev en näve på förarrutan (han var på min högerisda).
Gubben tappar mobilen och svänger tvärt höger o nästan rövknullar en parkerad bil.
Garvade gott
Sen kommer han som om han hade blitt tagen bakifrån o prejar diverse bilister, susar förbi mig utan problem, och fortsätter som ett jävla miffo o nästan sätter bilen i en kurva i räcket.

Det är ytterst sällan nån förtjänar en trasig backspegel.
De flesta är bara ouppmärksamma o sitter i sin egen lilla rosa värld.
Visst de kanske behöver vakna till ... men det är väl det vi har tutan till på bågen, eller? (ja det o att tuta på brudar givetvis ;) )

Ne det va inte ett bra första år med hoj! Och nästa år blir de nog inget hojåkande om jag inte får ut pengar på försäkringen :(

En annan vinkel på det hela, tänk följande: Ni kommer i en bil, utan några som helst erfarenheter av MC-körning. Ni kommer till en kö, och inser ni ligger i fel fil. Ni gör ett misstag och råkar påbörja filbyte utan att signalera eller kanske rentav glömmer att kolla döda vinkeln. Där kommer en hoj puttandes (i bästa fall) och hinner stanna. Ni skäms lite, och tänker att det var tur att det inte gick värre, och att ingen kom till skada. Ni kanske rentav ger en liten ursäktande vink till mc-föraren. Mc-föraren får svarta ögon och gestikulerar ilsket, och sparkar sönder eran backspegel och sätter en rejäl stämpel i dörren. Drar sedan iväg, fortfarande gestikulerandes.

Nu kommer en liten fråga, och svara ärligt, tack. =)

Skulle NI tycka att mc-föraren var en jädra reko kille, som gjorde som han gjorde, eftersom ni gjorde ju fel?

Eller, skulle NI bli så till den milda grad URSINNIGA, så att ni med flit skulle kunna tänka er att hindra en mc som kommer puttrande i 10-15 km/h nästa gång ni ser en?

Observera att detta inte är personligt riktat till TS, och att jag absolut inte sympatiserar med dessa bilister som gör så, en liten annan synpunkt på det hela, bara.

Ta det lugnt, och kör med hjärnan, så blir nästa säsong lika gemytlig som denna. =)

Mvh Tomas

Vet inte hur väl du kan läsa av andra trafikanter men jag kan tydligt se om någon gör ett misstag eller om de MEDVETET försöker hindra/förstöra.
Man ser det hur de tittar åt olika håll i bilen osv om de är ute efter att byta fil... jag ser t.o.m i backspegeln på bilen om jag har ögonkontakt med bilföraren... jag ser om de siktar på mig eller försöker underlätta för mig.
Saken är den, ser jag inte att de sett mig och faktiskt ger mig lite mer plats så utgår jag ifrån att de inte sett mig och därmed tar det jävligt lugnt... men det finns de som sen bara sitter och siktar på mig.

Allt jag menar är att det verkar finnas en del på det här forumet, inte sällan samma personer, som råkar ut för bilister som "med vilje" försöker köra ihjäl dem nästan varje gång de är ute och kör hoj.

Då funderar jag lite över om det inte kan vara så att de själva är en bidragande orsak till att de hamnar i de situationerna?

Anledningen till att jag ens kommenterade i den här tråden från första början var för att det tog typ 2-3 inlägg från trådstart tills någon skriver att han borde ha sparkat sönder bilen.. nånting säger mig att det skulle bli ett jävla liv här inne om en bilist kliver ur och slår sönder en mc efter att denne gjort något fel.. eller t om.. bilisten själv anser att mc-föraren gjort fel..

Självklart finns bilister som är assholes, men vi har ett par st såna i våra egna led oxå.. så det blir lätt mkt stenkastande i glashus i de här trådarna.

Anledningen till att jag ens kommenterade i den här tråden från första början var för att det tog typ 2-3 inlägg från trådstart tills någon skriver att han borde ha sparkat sönder bilen.. nånting säger mig att det skulle bli ett jävla liv här inne om en bilist kliver ur och slår sönder en mc efter att denne gjort något fel.. eller t om.. bilisten själv anser att mc-föraren gjort fel..

Visst. Det finns nötter i båda lägren.
Beträffande att smita fram i filerna tycker jag skall skilja på att tränga sig före (tex längst fram vid ett trafikljus) eller att köra där det finns plats i tex en kö. Kan själv bli småsur när det kommer en hoj bakifrån som till varje pris skall fram före mig vid ett trafikljus, även om det är trångt.

Aja. Jag knyter näven i fickan och gnisslar lite med tänderna och låter det stanna där.

Visst. Det finns nötter i båda lägren.
Beträffande att smita fram i filerna tycker jag skall skilja på att tränga sig före (tex längst fram vid ett trafikljus) eller att köra där det finns plats i tex en kö. Kan själv bli småsur när det kommer en hoj bakifrån som till varje pris skall fram före mig vid ett trafikljus, även om det är trångt.

Aja. Jag knyter näven i fickan och gnisslar lite med tänderna och låter det stanna där.

Japp, vi kan ju vända på det hela. Jag har kört mc, bil, taxi, buss och lastbil i Stockholm under många år innan jag flyttade ut(ja ja jag vet att ni tycker jag är lantis, ni har säkert kört myyyycket mer i Stockholm).

Nåväl, har några ggr råkat ut för att det är skit-trångt och jag står så långt till vänster det bara går, samtidigt ska någn MC absolut pressa sig fram med resultatet att han lyckas repa min bil.

Som grädde på moset drar han bara iväg utan att stanna....

Jag vet inte vad ny tycker om det men jag tycker fan inte det är OK, vad skulle reaktionen bli här på fordonet om någon trycker sig fram med sin bil så MCn blir repad :confused:

Hur kan du utgå från att han försöker få dig att köra omkull :confused::confused::confused:

I bilen sitter väl en adrenalinstinn kille med sin nya snabba bil, du brassar förbi och iväg med din KTM 690 som gör 0-100 på under 4s .... bara att han hör ljudet gör ju att "the race is on"

På något underligt sätt lyckas han acca ifatt dig trots att han stod stilla när du drg förbi. Ops det blir lite trångt i racet....

Vem på sporthoj är obekant med denna typ av reptil-gas.

Hur? Det är väl ganska lätt att utgå ifrån när han medvetet kör ifatt mig I MIN FIL och nästan kör på mig? Det är ju han själv som kör sin bil så han är väl jävligt medveten om att han valt att lämna 20-30 cm mellanrum mellan oss och samtidigt fortsätter svänga in framför mig så att han, om jag inte hoppat på bromsen, hade klippt mitt framhjul.

Hur? Det är väl ganska lätt att utgå ifrån när han medvetet kör ifatt mig I MIN FIL och nästan kör på mig? Det är ju han själv som kör sin bil så han är väl jävligt medveten om att han valt att lämna 20-30 cm mellanrum mellan oss och samtidigt fortsätter svänga in framför mig så att han, om jag inte hoppat på bromsen, hade klippt mitt framhjul.

Sorry, jag måste berätta att de flesta bilförare fattar tyvärr inte hur en MC funkar.

Tex fattar de inte att en MC tar mcyket mera plats när det svänger och man måste lägga ner.

Men jag måste ha missuppfatta helt hur det gick till.

Jag trodde att ni i princip körde i samma fil när ni körde in i rondellen, dvs ni delade samma fil när du gled förbi honom.

Samma sak när han kör förbi dig men nu svänger ni så det blir trångt i samma fil. DVS ni delade fil hela tiden?

Eller var det så att han bytte fil två gånger, först till höger, då gled du förbi, sedan bytte han fil igen till väsnter in i din fil, då var det ju en regelrätt prejning och det är fan aldrig ok.

Om det är så att kan tryckte sig in i din fil från en annan fil då fattar jag att du är förbanad.

Som grädde på moset drar han bara iväg utan att stanna....

Jag vet inte vad ny tycker om det men jag tycker fan inte det är OK, vad skulle reaktionen bli här på fordonet om någon trycker sig fram med sin bil så MCn blir repad :confused:

Ta regnumret, leta upp hojen och knacka sönder en backspegel eller kåpa på den.. det är det rätta sättet att agera när man själv anser att någon annan gjort fel.. du kommer få full förståelse för det här på SH.

Sorry, jag måste berätta att de flesta bilförare fattar tyvärr inte hur en MC funkar.

Tex fattar de inte att en MC tar mcyket mera plats när det svänger och man måste lägga ner.

Men jag måste ha missuppfatta helt hur det gick till.

Jag trodde att ni i princip körde i samma fil när ni körde in i rondellen, dvs ni delade samma fil när du gled förbi honom.

Samma sak när han kör förbi dig men nu svänger ni så det blir trångt i samma fil. DVS ni delade fil hela tiden?

Eller var det så att han bytte fil två gånger, först till höger, då gled du förbi, sedan bytte han fil igen till väsnter in i din fil, då var det ju en regelrätt prejning och det är fan aldrig ok.

Om det är så att kan tryckte sig in i din fil från en annan fil då fattar jag att du är förbanad.

när jag körde in i rondellen stod han still och både han och jag vet mycket väl att han såg mig. han körde i samma fil men efter mig för att sedan köra om mig, i samma fil. jag körde alltså på den 1-meter breda sidoremsan ända upp till rondellen, därifrån utgår jag från att han körde in i samma fil väl inne i rondellen direkt, som jag, alltså den inre. Men han körde ju inte förbi mig förrän långt in i rondellen så han har klart och tydligt sett mig köra förbi honom, legat före honom säkert minst 10-15 meter (eller vad det nu kan vara) och SEDAN valt att köra ikapp mig samt köra om mig i samma fil som jag SAMT kapa min körlinje medvetet. och jävlar vad han måste ha trampat gasen i botten för att hinna med detta dessutom!?

så det råder ju liksom ingen tvekan om att hans galna manöver var en ren protest eller "f*ck you" för att han hade lite svårt att acceptera att jag åkte förbi honom in i rondellen.

intressant hur tråden bara stannade plötsligt. :va

intressant var också att imorse på väg till jobbet (på hojen) så tog jag det lite lugnare med 'köförbipasserandet' då trafiken var rätt lugn i sig. vem kommer inte då och tränger sig före både mig och bilar framför in i både rondell ett, två och tre på samma väg som jag mot jobbet och dessutom kör in i rondellen i fel fil i rondell två? jo en läderklädd 50+ kärring på en glidare!!! Hon sa t.o.m. "hej!" till mig när hon stannade till brevid mig innan hon stack vidare framför mig vid rondell två (vid rondell ett såg jag henne bara i speglarna). vid rondell tre, den rondellen där båda mina incidenter med idiotbilister skett nyligen brände hon förbi alla bilarna utan att tveka en sekund och gav sig ut i rondellen som det inte fanns en morgondag! en läderklädd 50+ kärring tog sig alltså fram i trafiken snabbare än mig på en glidare!?? pinsamt. ;) Tyckte jag va lite roligt efter allt snack i denna tråd. :D Uppenbarligen är det inte bara vi tuffa killar på motarder eller sporthojar som tränger oss före i kön! :)

en läderklädd 50+ kärring tog sig alltså fram i trafiken snabbare än mig på en glidare!?? pinsamt. ;) Tyckte jag va lite roligt efter allt snack i denna tråd. :D Uppenbarligen är det inte bara vi tuffa killar på motarder eller sporthojar som tränger oss före i kön! :)

Var med om nåt liknande idag. En snubbe på en Honda Zoomer rasslade förbi i kön från Norr Mälarstrand upp till Thorildsplan. Aldrig tidigare har jag sett nån köra så fort med så små marginaler :död

Förra veckan körde jag sakta mellan dem stillastående bilarna. 2 Bilar framför så kör en bil i den högra filen in mot mitten trots att kön stod stilla och stängde min framfart mellan bilarna, varför?
Nåväl jag låter honom hållas tills det börjar rulla och jag glider in bakom honom för att ta honom på yttern (bussfilen) gissa vem som lägger sig där också när han ser att jag är på väg om, varför?

Nu var det iofs en bussfil som inte jag heller får köra i med MC men han kanske var civilare, eller önskade kanske att han var det.... Det hela slutade givetvis att jag till slut inte såg honom i mina backspeglar, så vad vann han på detta, ett surt morgonhumör, trallalallala...

intressant hur tråden bara stannade plötsligt. :va

intressant var också att imorse på väg till jobbet (på hojen) så tog jag det lite lugnare med 'köförbipasserandet' då trafiken var rätt lugn i sig. vem kommer inte då och tränger sig före både mig och bilar framför in i både rondell ett, två och tre på samma väg som jag mot jobbet och dessutom kör in i rondellen i fel fil i rondell två? jo en läderklädd 50+ kärring på en glidare!!! Hon sa t.o.m. "hej!" till mig när hon stannade till brevid mig innan hon stack vidare framför mig vid rondell två (vid rondell ett såg jag henne bara i speglarna). vid rondell tre, den rondellen där båda mina incidenter med idiotbilister skett nyligen brände hon förbi alla bilarna utan att tveka en sekund och gav sig ut i rondellen som det inte fanns en morgondag! en läderklädd 50+ kärring tog sig alltså fram i trafiken snabbare än mig på en glidare!?? pinsamt. ;) Tyckte jag va lite roligt efter allt snack i denna tråd. :D Uppenbarligen är det inte bara vi tuffa killar på motarder eller sporthojar som tränger oss före i kön! :)

Det är ju helt rätt kört rent logiskt av er båda. När man är ung har man ju hela livet framför sig och är man smart bör man ju köra försiktigt så man överlever, annars kommer man ju att missa massor.

När man blir gammal så borde man ju bomba järnet hela tiden, om man dör i nästa rondell är ju nästan skit samma för man ska ju dö snart i alla fall.

Man har ju liksom inget att förlora när man är lite äldre.

Det är ju helt rätt kört rent logiskt av er båda. När man är ung har man ju hela livet framför sig och är man smart bör man ju köra försiktigt så man överlever, annars kommer man ju att missa massor.

När man blir gammal så borde man ju bomba järnet hela tiden, om man dör i nästa rondell är ju nästan skit samma för man ska ju dö snart i alla fall.

Man har ju liksom inget att förlora när man är lite äldre.

anar en viss ironi! ;) man har ju inte bara familjen, maken, barnen samt eventuellt barnbarnen att försvinna ifrån? men visst, jag förstår hur du tänker :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!