Vad är det för fel på vissa bilister?

du skriver i fel tråd. denna tråd är tillägnad bilister som medvetet försöker bevisa en poäng eller ge igen mot en mc-förare, som är extremt mer oskyddad än bilisten, genom att nästan orsaka en olycka och riskera skada/döda motorcyklisten. så ta ditt moralsnack någon annanstans.

Okey. Kanske jag är fel ute. MEN! Mina ord är något att tänka på.

Jag väljer mellan att åka mellan köerna eller inte beroende på situation.
Är det stillastående eller krypfart på Essingeleden så börjar jag köra mellan bilarna. Men är det frågan om en säg 10 bilar lång kö till ett rödljus så tycker jag inte alltid att det är värt risk/badwill att trassla sig fram. Det är ju ändå så kort tid kvar innan det slår om.

Så tycker jag de flesta hojåkare verkar köra här i Sthlm. Iaf när de kör själva.

oftast kör jag så också, jag försöker sällan pressa mig fram mellan bilarna om det inte är uppenbart lätt att bara passera förbi. och det händer ofta att jag ställer mig fint i kö precis som lagbokspappa Helldriver om jag inte har bråttom eller känner för att tränga mig vidare. oavsett, så är det de flesta kör i sthlm. iaf när de kör själva som du säger.

sedan tycker jag vi ska lämna ute ghostrider-sportåkare ur diskussionen, sporthojåkare som regelbundet känner behov att hävda sig och vara "tuff" inför allt och alla i trafiken saknar även jag respekt för.

men om en bilist uppenbart försöker få mig att vurpa för att ge igen eller hävda en poäng så ser jag ingen anledning varför han inte förtjänar en smäll t.o.m. så någon trasig spegel eller blinkers kan han nog fanimig få leva med isåfall.

Hur kan du utgå från att han försöker få dig att köra omkull :confused::confused::confused:

I bilen sitter väl en adrenalinstinn kille med sin nya snabba bil, du brassar förbi och iväg med din KTM 690 som gör 0-100 på under 4s .... bara att han hör ljudet gör ju att "the race is on"

På något underligt sätt lyckas han acca ifatt dig trots att han stod stilla när du drg förbi. Ops det blir lite trångt i racet....

Vem på sporthoj är obekant med denna typ av reptil-gas.

Okey. Kanske jag är fel ute. MEN! Mina ord är något att tänka på.

dina ord var inte helt fel nej, visst är det så många gånger. många balla sporthojåkare kör som totala idioter och kan glatt räkna med lite ilskna reaktioner. och ja, det går självklart ut över oss andra hojåkare via alla bilister som ledsnat.

dina ord var inte helt fel nej, visst är det så många gånger. många balla sporthojåkare kör som totala idioter och kan glatt räkna med lite ilskna reaktioner. och ja, det går självklart ut över oss andra hojåkare via alla bilister som ledsnat.

Jupp... Tyvärr hårda sanningen :(

oftast kör jag så också, jag försöker sällan pressa mig fram mellan bilarna om det inte är uppenbart lätt att bara passera förbi. och det händer ofta att jag ställer mig fint i kö precis som lagbokspappa Helldriver om jag inte har bråttom eller känner för att tränga mig vidare. oavsett, så är det de flesta kör i sthlm. iaf när de kör själva som du säger.

sedan tycker jag vi ska lämna ute ghostrider-sportåkare ur diskussionen, sporthojåkare som regelbundet känner behov att hävda sig och vara "tuff" inför allt och alla i trafiken saknar även jag respekt för.

Bra! :tummenupp
Tyckte bara debatten kring kökörning började bli lite väl svartvit och med begynnande inslag av personangrepp mm. De flesta väljer ju att köra mellan köerna beroende på situation.

Bra! :tummenupp
Tyckte bara debatten kring kökörning började bli lite väl svartvit och med begynnande inslag av personangrepp mm. De flesta väljer ju att köra mellan köerna beroende på situation.
Ok, jag ska tagga ned jag med. Ska kanske börja köra förbi köerna också för att se hur det känns.

Som oskyddad trafikant så ligger det ju i ens eget intresse att se till att inte utsätta sig för de risker det kan innebära att köra om när det är tight osv.. om det nu blir en olycka (som det i många av dessa trådar aldrig ens blir) så ska man se till att bilen stannar och kalla dit polis som får avgöra vem som gjort fel.

Självklart ligger det i mitt intresse att skydda mig. Genom att köra som folk och/eller slänga ut en fot om någon kommer för nära. Utsätter man sig för risker får man skylla sig själv, men även om man INTE gör det är det ibland bilister som prompt vill köra där du står/åker med din moppe. Trots att de ser att platsen är upptagen.

Om nu olyckan är framme när en bilist gjort på detta sättet så hjälper det mig föga att polisen dyker upp när jag ligger där med ett brutet ben eller en kvaddad hoj.

Gällandes min andra kommentar så menar jag på alla de gånger som jag (i bil) faktiskt varit tvungen att flytta på mig för att en hojåkare som kommer susandes i dubbla hastigheten inte ska klippa mina backspeglar eller passera med 1 cm marginal.. om jag då anser att hojåkaren prejat mig, är det då okej att jag söker upp hojen och slår sönder den? om nej, varför inte?

Du behöver inte flytta på dig. Varför väntar du inte bara på att polisen dyker upp efter olyckan för att avgöra vem som hade rätt och vem som hade fel?

Last edited:
För mig är det bland annat att styra ut mot kanten. Faktiskt så är det så.
Jag håller i mig av helvete, styr undan och bromsar. Jag grejar inte att släppa fotpinnar och sparka i dörrar i ett sådant panikläge. Det har jag inte balans till

För mig är det bland annat att styra ut mot kanten. Faktiskt så är det så.

Javisst, det är ju att föredra framför kollisionskurs. Ibland kommer dock olyckan närmare än man kanske känner sig bekväm med.

Vil tillfället när jag satte ut min (sandalprydda) fot var det i en rondell med en bil som bytte fil (till min fil) mitt i rondellen trots att han såg mig. Vi hade haft ögonkontakt ett kort ögonblick tidigare, och det var uppenbart att han körde efter regeln "störst går först"

Jag håller i mig av helvete, styr undan och bromsar. Jag grejar inte att släppa fotpinnar och sparka i dörrar i ett sådant panikläge. Det har jag inte balans till

Well, det beror ju lite på hur fort man kör och hur situationen ser ut i övrigt. Gubben i mitt fall fick sig säkert en tankeställare. Det kan han ha.

Last edited:
Tuffar fram lite som Jörgen och Pat i Stockholmstrafiken.
Väldigt få bilister försöker medvetet(känns det som) stänga en.
Mer att många totalt saknar koll bakåt. Märks tydligast
när utryckningsfordon försöker stånga sig igenom.
I bland undrar man.
En STOOOR illröd brandbil.
Ett jävla liv med sirener och allt.
Blinkande lampor i snutblått.
Och ändå, seeeegt seeegt går det upp för bilisten att det kanske
är läge att byta fil. Sedan samma visa hela kön fram.
Går de på valium hela bunten?

Anekdot,
För något år sedan i V70'n gled jag i 5km/h i kö mot Lindhagensplan
från Tranebergsbron och såg en VFR komma i höger spegel.
Vek snäll och Mahatmafint ut åt vänster.
bara för att nästan klämma en annan hoj mot räcket på vänster sida.
Tur att han inte sparkade av min spegel.
Min miss.

Annars kör jag mindre aggressivt ju större fordon jag framför.
Värst är jag som fotgängare i Borattanga och flipflops,
snällast i V70'n. Oskyddade trafikanter blir så himla trasiga om
man kör på dem med något tyngre än en trampcykel.
Har sett nog av det och har tillägnat mig empatin att se riskerna.
Sen att det i bland går lite väl fort både i bil och på hoj är en annan sak. :rolleyes:

En dag i taget......:krama

hoppas du överlever pippi

Va Fan grabbar ni gör samma tabbe varenda eviga gång.(och det är aldrig ball. bara för inbegripna personer med hög grupp-sammanhållning)
hade det inte vart trevligt med lite kvinnligt sällskap på forumet.
nä nä. istället skall dom sättas på plats kjoltygen.
undrar ni aldrig varför få tjejer skriver på det här forumet. tänk efter.
va fan lär dom o köra hoj istället för att klanka ner på dom, om dom kör så dåligt, o lägg ner med sexisitiska skämt. jävla töntar.

hur fan hade ni kännt i fall det inte bara var jörgen som var gay utan dom flesta var det på forumet, o dom börja dra en massa sex skämt direkt som stötte på nån hetero-dud.

eller om ni var med i ett forum där ROSSI o alla stor stjärnor också var medlemmar. och dom klanka ner på er varje gång ni sa något o alltid, spela ingen roll. sa att ni var dåliga mc förare.

jag kan räkna ut på mina fem fingrar att det är lika tomt på brudar på era fester(närhet), om ni nu har några, undra varför

Last edited:
En annan vinkel på det hela, tänk följande: Ni kommer i en bil, utan några som helst erfarenheter av MC-körning. Ni kommer till en kö, och inser ni ligger i fel fil. Ni gör ett misstag och råkar påbörja filbyte utan att signalera eller kanske rentav glömmer att kolla döda vinkeln. Där kommer en hoj puttandes (i bästa fall) och hinner stanna. Ni skäms lite, och tänker att det var tur att det inte gick värre, och att ingen kom till skada. Ni kanske rentav ger en liten ursäktande vink till mc-föraren. Mc-föraren får svarta ögon och gestikulerar ilsket, och sparkar sönder eran backspegel och sätter en rejäl stämpel i dörren. Drar sedan iväg, fortfarande gestikulerandes.

Nu kommer en liten fråga, och svara ärligt, tack. =)

Skulle NI tycka att mc-föraren var en jädra reko kille, som gjorde som han gjorde, eftersom ni gjorde ju fel?

Eller, skulle NI bli så till den milda grad URSINNIGA, så att ni med flit skulle kunna tänka er att hindra en mc som kommer puttrande i 10-15 km/h nästa gång ni ser en?

Observera att detta inte är personligt riktat till TS, och att jag absolut inte sympatiserar med dessa bilister som gör så, en liten annan synpunkt på det hela, bara.

Ta det lugnt, och kör med hjärnan, så blir nästa säsong lika gemytlig som denna. =)

Mvh Tomas

Ni kanske rentav ger en liten ursäktande vink till mc-föraren.

Just den vinken kan vara värd mycket för mig. Man inser att folk faktiskt är mänskliga och gör misstag, trots att dom ibland kan vara grova.
För nån vecka sen höll jag på att smälla med en bil som körde rakt ut framför mig (trots väjningsplikt från dennes håll). Det skrek till i däcken och jag fick stopp bara nån halvmeter från bilen som vid det laget också stannat halvvägs ut i vägen. Jag hänger mig på tutan o gestikulerar jävligt argt, med långfingret i högsta hugg, när ja puttrar förbi.
I bilen sitter en liten förskräckt tant med dom snällaste ögonen i hela världen, hon ger den där ursäktande vinken och ser nästan ut som att hon ska börja gråta. Man såg att hon insett hur allvarligt det kunde gått.

Fick skit dåligt samvete. Visst jag var arg, men stackars tanten tog det bra mycket allvarligare än mig och var vettskrämd.

Sen huruvida gamlingar har i trafiken att göra är en annan diskussion, men det där hade lika gärna kunnat hända vem som helst.

det handlar om respekt.respekt o respekt.vi bara "pratar om varandra" att det handlar om att visa respekt. word up

Tycker jag har klarat mig bra ifrån bilister (kör dagligen i Sth) som försöker jävlas i köer , har väl hänt någon gång men inget som har stört mig mer än för stunden .

Något som jag tycker e bra mkt värre är dom som ska gena i rondeller , har hänt ett antal ggr att man har kommit i vänsterfilen parallet med en bil som ligger i höger filen som tycker att det är mkt lättare att köra RAKT i rondellen . Utav någon konstig anledning har oxå varit mobil pratande förare varje gång .

Jag måste säga att jag är kanske den som absolut inte klarat mig från bilister jag måste ha världens jävla otur, tog kortet i sommras hade det 4ra dagar sen körde en bil på mig bakifrån när jag stannade vid stop och han tyckte jag va dum som stanna när de inte kom någon bil....

Ledsen som man var precis fått kortet hojen på verkstad med försäkringsärende och dom säger räkna inte me att få hojen i år detta tar tid. Då kom nästan en tår i ögat man vill ju köra när man precis tagit kortet!

Går till banken fixar och trixar åker sedan och köper mig en till hoj ledsen och skärrad som jag är.

Kör ca 45 dagar efter det smäller det med en vänstersvängande bil.

Så nu har man legat hemma sedan 30 augusti med brutna revben, skadad rygg, värk så man inte kan göra nått annat än att ligga i sängen och ångesten ligger på 110% då jag körde halvförsäkring och vet inte vad jag ska ta mig till.

TVI FÖR BILISTER!

:död
Jag måste säga att jag är kanske den som absolut inte klarat mig från bilister jag måste ha världens jävla otur, tog kortet i sommras hade det 4ra dagar sen körde en bil på mig bakifrån när jag stannade vid stop och han tyckte jag va dum som stanna när de inte kom någon bil....

Ledsen som man var precis fått kortet hojen på verkstad med försäkringsärende och dom säger räkna inte me att få hojen i år detta tar tid. Då kom nästan en tår i ögat man vill ju köra när man precis tagit kortet!

Går till banken fixar och trixar åker sedan och köper mig en till hoj ledsen och skärrad som jag är.

Kör ca 45 dagar efter det smäller det med en vänstersvängande bil.

Så nu har man legat hemma sedan 30 augusti med brutna revben, skadad rygg, värk så man inte kan göra nått annat än att ligga i sängen och ångesten ligger på 110% då jag körde halvförsäkring och vet inte vad jag ska ta mig till.

TVI FÖR BILISTER!

Lider med dig! :död

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!