Korkade misstag kvalificerade för skämskudden

Det är därför man gör sånt här mitt på dagen så dagsljuset hjälper till.
Och så finns det ju pannlampor som duger till sånt här.
Med skarvsladd
och duglig Golvlampa kan man ofta få hjälplig belysning. Där proppen är ur.

Nuförtiden finns det förbaskat bra laddbara arbetaslampor också.

Jag behöver gråta ur min korkskallighet någonstans, så här är tråden för alla korkskallar.

Igår demonterade jag fast armatur i köket. Det får man utan att polisen kommer.
Så stod jag där med en strömförande ledare pekandes rakt ut från väggen rakt över diskhon, o kunde inte fortsätta med någon rivning pga chockrisk och/eller dödsrisk.

Varför då, undrar allmogen med all rätt - jo för att jag tänkte att jag skruvar ur propparna när jag är färdig.
Alltså först frilägga strömförande kablar o sen stänga av matningen från proppskåpet.

T.o.m. min icke-elektriker-sambo tycker att jag är en idiot nu.
Men du var ju smart nog inse att det var lite fel. :)
Jag tyckte att skarvsladdens honkontakt måste åtgärdas för det yttre isoleringen hade lossat ur honan och kontakten hängde i fas och nolla ledningarna.
Så jag sätter mig på sängen och sätter igång. Monterar av honkontakten, avisolerar bort så mycket yttre isolering att så jag får två friska fas och nolla ledningar, klipper bort de gamla slitna koppartrådarna och med två friska fina fas och nolla ledningar är det bara att sätta igång med att avisolera fas och nolla längst ut ca 10 mm för kunna skruva in kopparledarna i honkontakten. På den tiden avisolerade jag elledningar med tänderna.
Så med "fasen" i munnen upptäcker jag när jag biter till att jag inte dragit ut hankontakten ur 230 VAC vägguttaget. :dummer
Jag har slutat avisolera med tänderna. Reparera slitna tänder kostar.
Och jag kollar numera att hankontakten inte sitter i vägguttaget.
Lugnast så.

Men du var ju smart nog inse att det var lite fel. :)
Jag tyckte att skarvsladdens honkontakt måste åtgärdas för det yttre isoleringen hade lossat ur honan och kontakten hängde i fas och nolla ledningarna.
Så jag sätter mig på sängen och sätter igång. Monterar av honkontakten, avisolerar bort så mycket yttre isolering att så jag får två friska fas och nolla ledningar, klipper bort de gamla slitna koppartrådarna och med två friska fina fas och nolla ledningar är det bara att sätta igång med att avisolera fas och nolla längst ut ca 10 mm för kunna skruva in kopparledarna i honkontakten. På den tiden avisolerade jag elledningar med tänderna.
Så med "fasen" i munnen upptäcker jag när jag biter till att jag inte dragit ut hankontakten ur 230 VAC vägguttaget. :dummer
Jag har slutat avisolera med tänderna. Reparera slitna tänder kostar.
Och jag kollar numera att hankontakten inte sitter i vägguttaget.
Lugnast så.
Visst är det litet intressant när hjärtat för en kort stund håller 50 hertz!? 😵‍💫

Visst är det litet intressant när hjärtat för en kort stund håller 50 hertz!? 😵‍💫
Det kanske hjärtat gjorde.
Märkte att jag bitit i nått som kändes som ett "högspännings elstängsel" och slet fasen ur munnen.
Trots att 230 VAC formellt är lågspänning.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Back