Jag skulle aldrig välja att lösa ut säkringar.
Det innebär ju att man litar på att säkerhetsutrustningen ska fungera.
Jag har redan gjort detta två gånger ...... själv.
1) På kylanläggningar (lite större än kylskåp) ska det finnas en tryckgivare/pressostat som bryter vid för högt tryck. Så ny i branschen skulle jag demonstrera en Värmepumpanläggning för styrelsen i en bostadsrättsförening, potentiell kund.
Förklarade att upphör kylningen stoppar kompressorerna automatiskt. SÄKERHET !
Stängde av kondensorpumpen som kylde kondensorerna med fastighetens radiatorvatten.
Ljudet ändrades när trycket steg och plötsligt hördes ett visslande ljud. Säkerhetsöverströmningsventilen i en kompressor hade öppnat.
(Pressostaterna som skulle bryta elen var troligen bara inställda efter skalan på tryckgivaren, inte justerad vid idrifttagning till bryta vid "90 % av max tryck")
2) Ska demonstrera funktionen för en nyanställd i en gammal butik där vi ska byta kylanläggning. Några veckor senare. Så är där och rekar. Stänger av kylningen till en kompressor. Ljudet förändras och så fylls rummet av oljedimma. Vi står så vi kan ta oss ut. Packningen i oljeavskiljaren brast innan Tryckgivaren/Pressostaten bröt strömmen.
Räddades av den lokala kylfirman som kom och installerade ny packning, fyllde på olja, vakuumsög och fyllde på nytt köldmedium.
3) Är i en butik för idrifttagning av vår kylmaskin när elektrikerna är klara med jobbet med ansluta alla kyldiskarna och kompressorerna till "vårt elskåp". Allt är klart utom att montera de tre 100 A knivsäkringarna i elskåpet. Matning till vårt elskåp och andra installationer skulle vara på 500 A hörde jag senare. När de tre 100 A knivsäkringarna är på plats börjar mitt jobb med idrifttagningen så jag står några meter bort och väntar. Problemet är att knivsäkringstången är inte på plats, den ena elektrikern vill hämta tången men den andra elektrikern har en snabbare lösningen: Du håller säkringen med en tång och jag slår in knivsäkringarna med en skruvmejsel. Dom sitter på huk med ca 0,5 meter mellan huvudena nära elskåpet.
Så tänds en orange apelsin bakom och mellan dom ca 0,3 m i diameter. Jag uppfattar inget ljud. Men dom far isär och är svarta av sot i ansiktet. Den Ena: Vi gör ett nytt försök ! 

Den Andra: Nu hämtar jag knivsäkringstången ! Och gick för hämtade knivsäkringstången. Senare såg jag att ljusbågen hade gått ut i en M6 gångjärnskruv i elskåpet.
M6an hade smält så muttern var borta. 500 A säkringen i matningen hade inte löst ut.