Korkade misstag kvalificerade för skämskudden

Det är därför man gör sånt här mitt på dagen så dagsljuset hjälper till.
Och så finns det ju pannlampor som duger till sånt här.
Med skarvsladd
och duglig Golvlampa kan man ofta få hjälplig belysning. Där proppen är ur.

Nuförtiden finns det förbaskat bra laddbara arbetaslampor också.

Jag behöver gråta ur min korkskallighet någonstans, så här är tråden för alla korkskallar.

Igår demonterade jag fast armatur i köket. Det får man utan att polisen kommer.
Så stod jag där med en strömförande ledare pekandes rakt ut från väggen rakt över diskhon, o kunde inte fortsätta med någon rivning pga chockrisk och/eller dödsrisk.

Varför då, undrar allmogen med all rätt - jo för att jag tänkte att jag skruvar ur propparna när jag är färdig.
Alltså först frilägga strömförande kablar o sen stänga av matningen från proppskåpet.

T.o.m. min icke-elektriker-sambo tycker att jag är en idiot nu.
Men du var ju smart nog inse att det var lite fel. :)
Jag tyckte att skarvsladdens honkontakt måste åtgärdas för det yttre isoleringen hade lossat ur honan och kontakten hängde i fas och nolla ledningarna.
Så jag sätter mig på sängen och sätter igång. Monterar av honkontakten, avisolerar bort så mycket yttre isolering att så jag får två friska fas och nolla ledningar, klipper bort de gamla slitna koppartrådarna och med två friska fina fas och nolla ledningar är det bara att sätta igång med att avisolera fas och nolla längst ut ca 10 mm för kunna skruva in kopparledarna i honkontakten. På den tiden avisolerade jag elledningar med tänderna.
Så med "fasen" i munnen upptäcker jag när jag biter till att jag inte dragit ut hankontakten ur 230 VAC vägguttaget. :dummer
Jag har slutat avisolera med tänderna. Reparera slitna tänder kostar.
Och jag kollar numera att hankontakten inte sitter i vägguttaget.
Lugnast så.

Men du var ju smart nog inse att det var lite fel. :)
Jag tyckte att skarvsladdens honkontakt måste åtgärdas för det yttre isoleringen hade lossat ur honan och kontakten hängde i fas och nolla ledningarna.
Så jag sätter mig på sängen och sätter igång. Monterar av honkontakten, avisolerar bort så mycket yttre isolering att så jag får två friska fas och nolla ledningar, klipper bort de gamla slitna koppartrådarna och med två friska fina fas och nolla ledningar är det bara att sätta igång med att avisolera fas och nolla längst ut ca 10 mm för kunna skruva in kopparledarna i honkontakten. På den tiden avisolerade jag elledningar med tänderna.
Så med "fasen" i munnen upptäcker jag när jag biter till att jag inte dragit ut hankontakten ur 230 VAC vägguttaget. :dummer
Jag har slutat avisolera med tänderna. Reparera slitna tänder kostar.
Och jag kollar numera att hankontakten inte sitter i vägguttaget.
Lugnast så.
Visst är det litet intressant när hjärtat för en kort stund håller 50 hertz!? 😵‍💫

Visst är det litet intressant när hjärtat för en kort stund håller 50 hertz!? 😵‍💫
Det kanske hjärtat gjorde.
Märkte att jag bitit i nått som kändes som ett "högspännings elstängsel" och slet fasen ur munnen.
Trots att 230 VAC formellt är lågspänning.

Det finns ett "reaktionsspel" med fyra handtag, en lysdiod blinkar och byter färg, den som är sist med att trycka på knappen på sitt handtag får en elektrisk shock.
(ett 9volts batteri och en liten transformator ger en lagom stöt)

Min kompis elektrikern fullkomligt hatar det spelet, för honom är den känslan djupt rotat med livsfara, även om han har fått massvis av stötar av den "äkta varan" och överlevt så reagerar hans kropp med panik varje gång

Själv kan jag sitta och hålla i två av handtagen och låta honom trycka på knapparna tills jag får stöten 10 gånger i rad utan att det gör mig något

Svägerskan var med ute på skogspromenad, vi passerade en kohage och hon var rädd för eltråden så jag tog i den o sa att det inte var el på, det var det roligaste den dagen när hon tog tag i tråden för att komma igenom, fick en stöt, släppte tråden och hade redan huvud o hals under :cdevil:rofl

"Själv kan jag sitta och hålla i två av handtagen och låta honom trycka på knapparna tills jag får stöten 10 gånger i rad utan att det gör mig något"
- Tillvänjningseffekten som alkisar erfar när de inte ser dimmigt efter att ha halsat en 70:is : )

När vi är inne på gamla hus, Något tänkvärt.
Kom upp till vänner i Hälsingland, stockholmare som köpte en liten gammal bondgård i slutet på 1990-talet som sommarställe. Gissar fastigheten är byggd för omkring 100 år sedan.
El installerades nog när el kom till Sverige långt ut på landet. ?????
När jag kom dit hade en granne bytt ut den trasiga varmvattenberedaren under diskbänken mot en ny. Problemet var att vattnet blev inte varmt.
Felsökning
Steg 1) Kollade om det fanns spänning , jådå, 230VAC på svart kopplingsledning jämfört med vattenledningen (jord)
Märkligt helt död.
Steg 2) Kollar att det är Noll volt på blå kopplingsledningen. Mot vattenröret. 230VAC också på blå !!??!!??
Steg 3) Kollar spänningen mellan Svart och Blå 400VAC. Den gamla installationen hade alltså använt en 4-ledare med Gröngul, Blå, Svart, Brun. för att mata en 3-fas varmvattenberedare.
Den nya varmvattenberedaren var en 1-fas och grannen trodde blått var Nolla.
Det var blått inte. Blått var FAS i den här gamla installtionen.
Lösningen var att uppe på vinden i det gamla elskåpet flytta Blå från Fas till Nollskenan.
Och byta ut den trasiga nya 1-fas varmvattenberedaren som inte tålt 400VAC till en ny 1-fas-varmvattenberedare.
SENSMORAL
Lita Aldrig på färgerna på kopplingsledningar, kontrollera alltid med spänningsprovare eller voltmeter även med proppen urskruvad att det är spänningslöst innan du börjar skruva i elen.
För det är absolut inte säkert att märkningen på Proppskåpet stämmer. Märkningen kan vara fel.

Last edited:
Det finns ett "reaktionsspel" med fyra handtag, en lysdiod blinkar och byter färg, den som är sist med att trycka på knappen på sitt handtag får en elektrisk shock.
(ett 9volts batteri och en liten transformator ger en lagom stöt)

Min kompis elektrikern fullkomligt hatar det spelet, för honom är den känslan djupt rotat med livsfara, även om han har fått massvis av stötar av den "äkta varan" och överlevt så reagerar hans kropp med panik varje gång

Själv kan jag sitta och hålla i två av handtagen och låta honom trycka på knapparna tills jag får stöten 10 gånger i rad utan att det gör mig något
Hård som flinta..

Kom upp till vänner i Hälsingland, stockholmare som köpte en liten gammal bondgård i slutet på 1990-talet som sommarställe. Gissar fastigheten är bygg för omkring 100 år sedan.
När jag kom dit hade en granne bytt ut den trasiga varmvattenberedaren under diskbänken mot en ny. Problemet var att vattnet blev inte varmt.
Felsökning
Steg 1) Kollade om det fanns spänning , jådå, 230VAC på svart kopplingsledning jämfört med vattenledningen (jord)
Märkligt helt död.
Steg 2) Kollar att det är Noll volt på blå kopplingsledningen. Mot vattenröret. 230VAC också på blå !!??!!??
Steg 3) Kollar spänningen mellan Svart och Blå 400VAC. Den gamla installationen hade alltså använt en 4-ledare med Gröngul, Blå, Svart, Brun. för att mata en 3-fas varmvattenberedare.
Lösningen var att uppe på vinden flytta Blå från Fas i det gamla elskåpet till Nollskenan.
Och byta ut den trasiga nya 1-fas varmvattenberedaren som inte tålt 400VAC till en ny 1-fas-varmvattenberedare.
SENSMORAL
Lita Aldrig på färgerna på kopplingsledningar, kontrollera alltid med spänningsprovare eller voltmeter även med proppen urskruvad att det är spänningslöst innan du börjar skruva i elen.
För det är absolut inte säkert att märkningen på Proppskåpet stämmer. Märkningen kan var fel.
För att vara riktigt säker så kortsluter man alla ledarna, om nån är spänningssatt så går förhoppningsvis närmaste propp, har man lite oflyt så kan huvudsäkringen gå (speciellt i småhus, sommarstuga om det är en 16A som huvudsäkring).
I industri/större fastighet så är det lättare att hitta en trasig säkring än att hitta en omärkt.........
Porslinssäkringar kan ha kvar "indikatorn" även om säkringen är trasig.

För att vara riktigt säker så kortsluter man alla ledarna, om nån är spänningssatt så går förhoppningsvis närmaste propp, har man lite oflyt så kan huvudsäkringen gå (speciellt i småhus, sommarstuga om det är en 16A som huvudsäkring).
I industri/större fastighet så är det lättare att hitta en trasig säkring än att hitta en omärkt.........
Porslinssäkringar kan ha kvar "indikatorn" även om säkringen är trasig.
Detta är en metod om man har Nya säkringar. För de som smäller eller gott om tid. Tycker jag.
Föredrar själv Spänningsprovare/Voltmeter.

Last edited:
Detta är en metod om man har Nya säkringar. För de som smäller eller gott om tid. Tycker jag.
Föredrar själv Spänningsprovare/Voltmeter.
68620893192222.png

Kom upp till vänner i Hälsingland, stockholmare som köpte en liten gammal bondgård i slutet på 1990-talet som sommarställe. Gissar fastigheten är bygg för omkring 100 år sedan.
Felsökning
Märkligt helt död.
Lösningen var att uppe på vinden flytta Blå från Fas i det gamla elskåpet till Nollskenan.
SENSMORAL
För det är absolut inte säkert att märkningen på Proppskåpet stämmer. Märkningen kan vara fel.
- Kabelfärger är av mindre vikt ibland.
Vi hade en montör på förra jobbet, vars monterade maskin skulle valideras av vår el-QC.
Allt kablage i hela maskinen var blå tråd. Strömförande som jord.
Vad i h-e var det mildaste ord som lämnade QC:ns mun när han skulle spänningsprova.

Vår eminente montörs förklaring var att han hade bara blå kabelrulle kvar på vagnen för tillfället.

Jag vet inte om det fortfarande är så, men när "automatsäkringarna" kom så klarade dom bara att lösas ut ett fåtal gånger innan dom skulle bytas ut.
Dom tålde mindre och mindre ström för varje gång

Tidiga jordfelsbrytare skulle man däremot testa att lösa ut en gång om året så att dom inte ärgade ihop, men det brukade lösa sig själv när man körde gamla elverktyg :ROFLMAO:

Last edited:
Jag vet inte om det fortfarande är så, men när "automatsäkringarna" kom så klarade dom bara att lösas ut ett fåtal gånger innan dom skulle bytas ut.
Dom tålde mindre och mindre ström för varje gång

Tidiga jordfelsbrytare skulle man däremot testa att lösa ut en gång om året så att dom inte ärgade ihop, men det brukade lösa sig själv när man körde gamla elverktyg :ROFLMAO:
Det är samma nu. Standarden säger att dom skall testas så dom tål att lösa ut för max kortslutsningsström minst 3 gånger.
Om felet är en bit från kapslingen så blir troligen strömmen lägre och därmed ska brytaren tåla fler frånslag men fler än 3 kan man inte garantera.
I praktiken så maxar man nog aldrig kortslutningsströmmen eftersom kortslutning oftast blir en bit från elskåpet. Det är där man pillar mest misstänker jag.
I praktiken så torde dom tåla ett stort antal brytningar. Hur stort vet ingen riktigt säkert. Man märket att den fått sitt genom att den inte går att sluta eller att den löser ut hela tiden.

Jag har dock aldrig råkat ut för det såvitt jag märkt. Dock har jag nog aldrig kortslutit något hemma. Jag har bara vid något enstaka tillfälle råkat överbelasta lite genom att köra exempelvis vattenkokare, mikro och kaffemaskin samtidigt och dom råkade vara på samma grupp.

Jag skulle aldrig välja att lösa ut säkringar.
Det innebär ju att man litar på att säkerhetsutrustningen ska fungera.
Jag har redan gjort detta två gånger ...... själv.
1) På kylanläggningar (lite större än kylskåp) ska det finnas en tryckgivare/pressostat som bryter vid för högt tryck. Så ny i branschen skulle jag demonstrera en Värmepumpanläggning för styrelsen i en bostadsrättsförening, potentiell kund.
Förklarade att upphör kylningen stoppar kompressorerna automatiskt. SÄKERHET !
Stängde av kondensorpumpen som kylde kondensorerna med fastighetens radiatorvatten.
Ljudet ändrades när trycket steg och plötsligt hördes ett visslande ljud. Säkerhetsöverströmningsventilen i en kompressor hade öppnat.
(Pressostaterna som skulle bryta elen var troligen bara inställda efter skalan på tryckgivaren, inte justerad vid idrifttagning till bryta vid "90 % av max tryck")
2) Ska demonstrera funktionen för en nyanställd i en gammal butik där vi ska byta kylanläggning. Några veckor senare. Så är där och rekar. Stänger av kylningen till en kompressor. Ljudet förändras och så fylls rummet av oljedimma. Vi står så vi kan ta oss ut. Packningen i oljeavskiljaren brast innan Tryckgivaren/Pressostaten bröt strömmen.
Räddades av den lokala kylfirman som kom och installerade ny packning, fyllde på olja, vakuumsög och fyllde på nytt köldmedium.
3) Är i en butik för idrifttagning av vår kylmaskin när elektrikerna är klara med jobbet med ansluta alla kyldiskarna och kompressorerna till "vårt elskåp". Allt är klart utom att montera de tre 100 A knivsäkringarna i elskåpet. Matning till vårt elskåp och andra installationer skulle vara på 500 A hörde jag senare. När de tre 100 A knivsäkringarna är på plats börjar mitt jobb med idrifttagningen så jag står några meter bort och väntar. Problemet är att knivsäkringstången är inte på plats, den ena elektrikern vill hämta tången men den andra elektrikern har en snabbare lösningen: Du håller säkringen med en tång och jag slår in knivsäkringarna med en skruvmejsel. Dom sitter på huk med ca 0,5 meter mellan huvudena nära elskåpet.
Så tänds en orange apelsin bakom och mellan dom ca 0,3 m i diameter. Jag uppfattar inget ljud. Men dom far isär och är svarta av sot i ansiktet. Den Ena: Vi gör ett nytt försök ! :) Den Andra: Nu hämtar jag knivsäkringstången ! Och gick för hämtade knivsäkringstången. Senare såg jag att ljusbågen hade gått ut i en M6 gångjärnskruv i elskåpet.
M6an hade smält så muttern var borta. 500 A säkringen i matningen hade inte löst ut.

Last edited:
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back