Skroten nästa?..

för att det är det enda folk ville snacka om då jag endast ville ha svar om vad folk trodde angående om den skulle bli lagad eller skrotad..
och jag klarar mig utan sarkasm med, tack.
Tror bara folk är lite irriterade på att folk alltid skyller på däcken, men halv kassa däck och fel teknik så. Rätt teknik och dåliga däck går att åka skapligt fort med.

MEn annars kolla blocket och ta ett pris, regeln är väl att du ska kunna köpa en lika dan som du har. Är ramen knäckt/sne så är det skrot.

Varför ställde ni inte cykeln upp och spände normalt? Så där blir det ju bara ännu mer skit

Tror bara folk är lite irriterade på att folk alltid skyller på däcken, men halv kassa däck och fel teknik så. Rätt teknik och dåliga däck går att åka skapligt fort med.

MEn annars kolla blocket och ta ett pris, regeln är väl att du ska kunna köpa en lika dan som du har. Är ramen knäckt/sne så är det skrot.

jo det förstår jag verkligen, jag har dock inte sagt att det endast är däckets fel, jag har bara sagt att det var en faktor i kraschen, jag har sagt att det var klantigt av mig och att jag kunde kört bättre än jag gjorde. men det duger inte för vissa.

ramen är inte knäckt, sne kan vara svårt att se utan att ta bort massa kåpor, så det får verkstaden se. okej ska spana lite på blocket i så fall.

Sewerin, ta det lugnt nu. Språket i tråden är ärligt, rakt och kanske något burdust men innehållet i vad som sägs är värt att ta till sig.:krama

Tyvärr kan jag ju inte se bilderna Du tagit bort, men de däcken har så pass mycket liv i sig att de inte orsakat kraschen, inte i rimlig fart och med så mycket nedläggsvinkel kvar att nyttja.

Ett par fräscha sulor kanske hade klarat av ett förarmisstag, men med bromsspår ändå fram till kurvan kanske Du förstår att vi kan misstänka att Du blev skraj på väg in i kurvan, försökte reducera farten genom att gå på broms, låste bakhjulet, struntade i att svänga och tittade i stället där Du misstänkte Du skulle gå av?

Det är i så fall inte första gången det händer, vi känner alla igen den typen av felbeteende. Var det något annat som hände vet Du nog det bäst själv.

Till Din fråga - det blir med all säkerhet inlösen. Har Du kvar de gamla pryttlarna byter Du ut dom innan hojen går till skroten. Du kommer inte att få något extra för tillbehör eller nya prylar, som folk redan sagt baseras inlösen på marknadspriser.

Lycka till:tummenupp

EDIT - och frakta Aldrig hojen liggande:brinnerup Fyra spännband räcker för att knyta fast hojen stående. Finns många trådar om hur det görs.

Last edited:
Sewerin, ta det lugnt nu. Språket i tråden är ärligt, rakt och kanske något burdust men innehållet i vad som sägs är värt att ta till sig.:krama

Tyvärr kan jag ju inte se bilderna Du tagit bort, men de däcken har så pass mycket liv i sig att de inte orsakat kraschen, inte i rimlig fart och med så mycket nedläggsvinkel kvar att nyttja.

Ett par fräscha sulor kanske hade klarat av ett förarmisstag, men med bromsspår ändå fram till kurvan kanske Du förstår att vi kan misstänka att Du blev skraj på väg in i kurvan, försökte reducera farten genom att gå på broms, låste bakhjulet, struntade i att svänga och tittade i stället där Du misstänkte Du skulle gå av?

Det är i så fall inte första gången det händer, vi känner alla igen den typen av felbeteende. Var det något annat som hände vet Du nog det bäst själv.

Till Din fråga - det blir med all säkerhet inlösen. Har Du kvar de gamla pryttlarna byter Du ut dom innan hojen går till skroten. Du kommer inte att få något extra för tillbehör eller nya prylar, som folk redan sagt baseras inlösen på marknadspriser.

Lycka till:tummenupp

EDIT - och frakta Aldrig hojen liggande:brinnerup Fyra spännband räcker för att knyta fast hojen stående. Finns många trådar om hur det görs.

du kan ha rätt, allt händer så snabbt så det är svårt att komma ihåg hur allt hände exakt, det jag vet är att om jag hade haft lägre fart hade jag haft mer tid och hunnit reagera annorlunda, det kan helt klart vara ett misstag från mig då jag inte heller har så fina kurviga vägar häromkring mig utan mest kört raksträckor och inte så skarpa kurvor som det fanns där nere.

då man får aggressivt bemötande vill man inte visa att dem har rätt, då försvarar man sig hellre. jag säger det igen, jag kunde ha räddat denna situation om jag kört i lägre fart då det hade blivit ett helt annat läge, men missuppfattade antagligen hur snabbt JAG klarade av att köra, och med det menar jag också att om jag hade haft ett bättre däck på och inte haft grus i närheten så kunde det ha hjälpt mig rätt mycket med.

nu hoppas jag att jag slipper prata mer om detta, tack för den info jag fått, det har gjort nytta, även om tråden blev rätt missuppfattad.

det blir absolut inlösen på den. mer skadad än min när jag vurpade. och av samma anledning. Rullgrus och oerfarenhet. har lärt mig nu att aldrig bromsa i kurvor.

På bilden ser bakdäcket rätt sletet ut. Hoppas det är lagligt. Försäkringsbolaget borde ju ha några synpunkter angående det i annat fall.

På bilden ser bakdäcket rätt sletet ut. Hoppas det är lagligt. Försäkringsbolaget borde ju ha några synpunkter angående det i annat fall.

jo det har jag inte ens tänkt på, jag fick med det nytt då jag köpte hojen. och har som sagt inte läst på om vilka däck som är bra för olika saker. det har rätt bra mönster på längst ut vid sidorna, men i mitten är det riktigt platt.

Ack, nostalgi... :)

Jag läser din berättelse, studerar din profil ... och känner igen mig.

Jag minns när jag också var 18-19 nånting och var ute och lekte med 125:an. Jag körde också omkring i tennisdojjor och jeans på den tiden. Så en dag när jag var ute å körde längs en hårt packad grusväg så svängde helt plötsligt vägjäveln mer än vad jag hade tänkt mig när jag "puttrade" fram där med i 60-70 km/h. Medans jag kämpar med att bromsa istället för att svänga så hoppar sånt där förädiskt rullgrus fram ur diket varpå jag åker rakt fram i kurvan och dyker ner i diket. Jag gör en präktig saltomortal över styret och landar platt på rygg. (Pluskan for ur bakfickan och fortsatte några meter framåt.) Jag studsar upp smått chockad. Plockar upp cykeln och åker hemåt. Efter nån timme har jag lugnat mig och återvände till "olycks"-platsen. Då inser jag att jag hade landat platt på rygg en halvmeter ifrån ett dussin avkapade buskar/sly/träd som stod i en krans stor som en LP-skiva. 2-3 dm höga spetsiga stubbar. Hade jag landat där med min ryggsskyddslösa rygg så hade jag garanterat blivit kvar tills nån hundägare hittat mig några dagar senare...

För mig var detta ETT AV MITT LIVS BÄSTA MC-LEKTIONER. Jag insåg då helt plötsligt att jag trots 3 års körkort faktiskt inte var särskilt bra på å köra hoj. F-n jag kunde ju inte ens svänga i 60 km/h... Förutom några vurpor under militär-utbildningen så har jag sen dess aldrig vurpat. (Peppar peppar!) Men jag har samtidigt alltid kört med full skyddsutrustning. Vurpan lärde mig inte att köra, den lärde mig att tänka.

Så jag talar utifrån egen erfarenhet när jag återigen säger: Vill du veta vem som kommer att vurpa? Jo, den unga föraren som t.o.m. fuskar med sin egen skyddsutrustning.

Appropå din hoj. Den blir inlöst såvida du inte gör en deal med försäkringsbolaget och fixar jobbet själv. Att fixa en skrapad sida på en cykel kostar lätt 20 000-40 000 kr om det ska göras på verkstad. (Och fraktar man en cykel liggandes på ett släp så är det ju inte en särskilt bra start på renoveringsavbetet...)

G-man

(Som just nu har tung kulspruteeld alldeles utanför fönstret!!! :kulspruta)

Last edited:
Ack, nostalgi... :)

Jag läser din berättelse, studerar din profil ... och känner igen mig.

Jag minns när jag också var 18-19 nånting och var ute och lekte med 125:an. Jag körde också omkring i tennisdojjor och jeans på den tiden. Så en dag när jag var ute å körde längs en hårt packad grusväg så svängde helt plötsligt vägjäveln mer än vad jag hade tänkt mig när jag "puttrade" fram där med i 60-70 km/h. Medans jag kämpar med att bromsa istället för att svänga så hoppar sånt där förädiskt rullgrus fram ur diket varpå jag åker rakt fram i kurvan och dyker ner i diket. Jag gör en präktig saltomortal över styret och landar platt på rygg. (Pluskan for ur bakfickan och fortsatte några meter framåt.) Jag studsar upp smått chockad. Plockar upp cykeln och åker hemåt. Efter nån timme har jag lugnat mig och återvände till "olycks"-platsen. Då inser jag att jag hade landat platt på rygg en halvmeter ifrån ett dussin avkapade buskar/sly/träd som stod i en krans stor som en LP-skiva. 2-3 dm höga spetsiga stubbar. Hade jag landat där med min ryggsskyddslösa rygg så hade jag garanterat blivit kvar tills nån hundägare hittat mig några dagar senare...

För mig var detta ETT AV MITT LIVS BÄSTA MC-LEKTIONER. Jag insåg då helt plötsligt att jag trots 3 års körkort faktiskt inte var särskilt bra på å köra hoj. F-n jag kunde ju inte ens svänga i 60 km/h... Förutom några vurpor under militär-utbildningen så har jag sen dess aldrig vurpat. (Peppar peppar!) Men jag har samtidigt alltid kört med full skyddsutrustning. Vurpan lärde mig inte att köra, den lärde mig att tänka.

Så jag talar utifrån egen erfarenhet när jag återigen säger: Vill du veta vem som kommer att vurpa? Jo, den unga föraren som t.o.m. fuskar med sin egen skyddsutrustning.

Appropå din hoj. Den blir inlöst såvida du inte gör en deal med försäkringsbolaget och fixar jobbet själv. Att fixa en skrapad sida på en cykel kostar lätt 20 000-40 000 kr om det ska göras på verkstad. (Och fraktar man en cykel liggandes på ett släp så är det ju inte en särskilt bra start på renoveringsavbetet...)

G-man

(Som just nu har tung kulspruteeld alldeles utanför fönstret!!! :kulspruta)

jag kan inte låta bli att le när jag läser detta, även om det inte är speciellt humoristiskt. jag gjorde en exakt likadan vurpa på 125an för 1½ år sedan som jag gjorde nu, fast i högre hastighet, utan skyddsutrustning, fast jag höll på då att bli påkörd av en bil som körde på fel sida av vägen (vittnen till detta), och klarade mig helt utan skador förutom lite öm i handleden osv.
kanske känner man av dem där vänster svängarna lite mer och kommer ihåg vad som hände med 125an. och vill vara försiktigare men det slutar med katastrof. man tycker man borde lära sig av misstagen, men kan vara svårare då man aldrig skadas heller (säger jag för tillfället..).
skulle nog vilja ta några lektioner i bankörning med innan man börjar på riktiga svängar på trafikerade vägar där man sett hur andra kör bara.

Last edited:
...jag säger det igen, jag kunde ha räddat denna situation om jag kört i lägre fart då det hade blivit ett helt annat läge, men missuppfattade antagligen hur snabbt JAG klarade av att köra, och med det menar jag också att om jag hade haft ett bättre däck på och inte haft grus i närheten så kunde det ha hjälpt mig rätt mycket med..

Been there done that! Rätta mig om jag har fel men jag tror du gjorde ett klassiskt misstag. Har själv gjort det...

Jag tror du kunde ha klarat kurvan även med den fart du höll och med dina däck men pga att du trode det gick för fort så blev du rädd och vågade inte lägga ner hojen mera. Så istället fegade du ur och rätade up hojen istället.

Nästa gång det händer så bryt ner hojen så mycket som krävs för att klara kurvan även om du tror däcken ska släppa. Troligen går det bra för däcken klarar mer än dom flesta hojåkare tror. Och går det inte bra så sladdar du ner i diket men där skulle du ju hamnat om du rätat up hojen och bromsat också.

Det är av misstagen man lär sig. Och se till att komma ut och åka hoj igen så snart du kan för annars sätter sig kraschen i huvudet och du får ännu svårare att känna förtroende för en hoj. Låna kompisens hoj!

Och jag tror också din hoj blir inlöst. Det är inte försvarbart att laga den. Skroten betalar väl 5-10kkr för liket och mellanskillnaden upp till en likvärdighoj räcker inte till särskillt mycket reparation.

Jag voltade min FZR 1000 -87 för två månader sedan och det skulle kosta 59500 kr i bara delar att reperera, bara ena sidokåpan skulle kosta ca 20000 kr.

Ett tipps är att vara förberedd när du pratar med f. bolaget. Kolla vad likvärdiga hoja kostar på blocket ( vid en snabb koll hittade jag 4 -97or och snitt priset är 29000 kr) och ha det som argument för att få ut rätt pengar, för inlösen är nog det som gäller. Tänk på att f. bolaget drar av för självrisken. Vilket betyder att du inte kan köpa en likvärdig för samma pengar. Vill du behålla hojen och laga den själv så drar dom även av skrotvärdet vilket är ca. 10 % av marknadsvärdet.

Jag behöll jag min hoj och fixar den själv.
Så för att ta mig själv som räkne exempel.

Snittpriset på blocket för en FZR 1000 -87 18000 kr
Självrisk 6000 kr
Skrot värdet 2000 kr
Summa sumarum så fick jag 10000 kr av försäkringbolaget att reperera hojen för och den är snart hel igen och jag har pengar över.
Hadde det blivit en ren inlösen hadde jag fått 12000 kr son hadde räckt till en 125a och hur kul hadde det varit.

Jag voltade min FZR 1000 -87 för två månader sedan och det skulle kosta 59500 kr i bara delar att reperera, bara ena sidokåpan skulle kosta ca 20000 kr.

Ett tipps är att vara förberedd när du pratar med f. bolaget. Kolla vad likvärdiga hoja kostar på blocket ( vid en snabb koll hittade jag 4 -97or och snitt priset är 29000 kr) och ha det som argument för att få ut rätt pengar, för inlösen är nog det som gäller. Tänk på att f. bolaget drar av för självrisken. Vilket betyder att du inte kan köpa en likvärdig för samma pengar. Vill du behålla hojen och laga den själv så drar dom även av skrotvärdet vilket är ca. 10 % av marknadsvärdet.

Jag behöll jag min hoj och fixar den själv.
Så för att ta mig själv som räkne exempel.

Snittpriset på blocket för en FZR 1000 -87 18000 kr
Självrisk 6000 kr
Skrot värdet 2000 kr
Summa sumarum så fick jag 10000 kr av försäkringbolaget att reperera hojen för och den är snart hel igen och jag har pengar över.
Hadde det blivit en ren inlösen hadde jag fått 12000 kr son hadde räckt till en 125a och hur kul hadde det varit.

tack för ditt inlägg, kan nog hjälpa en del. frågan är, hur mycket kan det kosta att byta allt som gick sönder på min om jag skulle vilja laga den själv. tror det kommer bli mer än vad jag kommer kunna få. helst så vill jag ju givetvis ha kvar den och fixa till den, men vet inte hur mycket det kan kosta.

tack för ditt inlägg, kan nog hjälpa en del. frågan är, hur mycket kan det kosta att byta allt som gick sönder på min om jag skulle vilja laga den själv. tror det kommer bli mer än vad jag kommer kunna få. helst så vill jag ju givetvis ha kvar den och fixa till den, men vet inte hur mycket det kan kosta.
Svårt att svara på då ingen vet vad som gått sönder. Men sätter du dig nu på blocket/ebay och letar billiga delar så är den klar till våren för småpengar, om motor/ram klarat sig.
Sen beror du på hur petig du är med hur den ska se ut när den är klar.

tja på bilden så är det obelagd väg, grabben kanske lär sig att man inte ska köra så fort med landsvägshoj/däck på en sådan väg, håll dig på asfalterad väg eller byt hoj :rolleyes:

tog bort dem andra bilderna för att det vart sånt snack om dem istället för det jag ville ha svar på. det var en asfalterad väg..

tog bort dem andra bilderna för att det vart sånt snack om dem istället för det jag ville ha svar på. det var en asfalterad väg..

Folk är dumdryga så är det.

Alla råkar ut för liknande vid inspirerad körning men få erkänner.

Har själv låst skallen i kurvor och tittat ner på mätarn och sett att jag bara kört i 60km/h.

Hjärnspöken är farliga :)

Aldrig kraschat men det är mest tur :gnissla

tack xibalba, och ramsen jo jag är glad och förvånad ännu en gång över hur bra jag klarade mig för andra gången i rätt så hyfsad hastighet, kanske inte har lika tur nästa gång om det blir en nästa gång, så jag är glad trots omständigheterna.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8