yoohan
Team Manwhore
... du skulle haft krashpuckar....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
... du skulle haft krashpuckar....
Tror bara folk är lite irriterade på att folk alltid skyller på däcken, men halv kassa däck och fel teknik så. Rätt teknik och dåliga däck går att åka skapligt fort med.för att det är det enda folk ville snacka om då jag endast ville ha svar om vad folk trodde angående om den skulle bli lagad eller skrotad..
och jag klarar mig utan sarkasm med, tack.
Tror bara folk är lite irriterade på att folk alltid skyller på däcken, men halv kassa däck och fel teknik så. Rätt teknik och dåliga däck går att åka skapligt fort med.
MEn annars kolla blocket och ta ett pris, regeln är väl att du ska kunna köpa en lika dan som du har. Är ramen knäckt/sne så är det skrot.
Sewerin, ta det lugnt nu. Språket i tråden är ärligt, rakt och kanske något burdust men innehållet i vad som sägs är värt att ta till sig.
Tyvärr kan jag ju inte se bilderna Du tagit bort, men de däcken har så pass mycket liv i sig att de inte orsakat kraschen, inte i rimlig fart och med så mycket nedläggsvinkel kvar att nyttja.
Ett par fräscha sulor kanske hade klarat av ett förarmisstag, men med bromsspår ändå fram till kurvan kanske Du förstår att vi kan misstänka att Du blev skraj på väg in i kurvan, försökte reducera farten genom att gå på broms, låste bakhjulet, struntade i att svänga och tittade i stället där Du misstänkte Du skulle gå av?
Det är i så fall inte första gången det händer, vi känner alla igen den typen av felbeteende. Var det något annat som hände vet Du nog det bäst själv.
Till Din fråga - det blir med all säkerhet inlösen. Har Du kvar de gamla pryttlarna byter Du ut dom innan hojen går till skroten. Du kommer inte att få något extra för tillbehör eller nya prylar, som folk redan sagt baseras inlösen på marknadspriser.
Lycka till
EDIT - och frakta Aldrig hojen liggandeFyra spännband räcker för att knyta fast hojen stående. Finns många trådar om hur det görs.
På bilden ser bakdäcket rätt sletet ut. Hoppas det är lagligt. Försäkringsbolaget borde ju ha några synpunkter angående det i annat fall.
Ack, nostalgi...
Jag läser din berättelse, studerar din profil ... och känner igen mig.
Jag minns när jag också var 18-19 nånting och var ute och lekte med 125:an. Jag körde också omkring i tennisdojjor och jeans på den tiden. Så en dag när jag var ute å körde längs en hårt packad grusväg så svängde helt plötsligt vägjäveln mer än vad jag hade tänkt mig när jag "puttrade" fram där med i 60-70 km/h. Medans jag kämpar med att bromsa istället för att svänga så hoppar sånt där förädiskt rullgrus fram ur diket varpå jag åker rakt fram i kurvan och dyker ner i diket. Jag gör en präktig saltomortal över styret och landar platt på rygg. (Pluskan for ur bakfickan och fortsatte några meter framåt.) Jag studsar upp smått chockad. Plockar upp cykeln och åker hemåt. Efter nån timme har jag lugnat mig och återvände till "olycks"-platsen. Då inser jag att jag hade landat platt på rygg en halvmeter ifrån ett dussin avkapade buskar/sly/träd som stod i en krans stor som en LP-skiva. 2-3 dm höga spetsiga stubbar. Hade jag landat där med min ryggsskyddslösa rygg så hade jag garanterat blivit kvar tills nån hundägare hittat mig några dagar senare...
För mig var detta ETT AV MITT LIVS BÄSTA MC-LEKTIONER. Jag insåg då helt plötsligt att jag trots 3 års körkort faktiskt inte var särskilt bra på å köra hoj. F-n jag kunde ju inte ens svänga i 60 km/h... Förutom några vurpor under militär-utbildningen så har jag sen dess aldrig vurpat. (Peppar peppar!) Men jag har samtidigt alltid kört med full skyddsutrustning. Vurpan lärde mig inte att köra, den lärde mig att tänka.
Så jag talar utifrån egen erfarenhet när jag återigen säger: Vill du veta vem som kommer att vurpa? Jo, den unga föraren som t.o.m. fuskar med sin egen skyddsutrustning.
Appropå din hoj. Den blir inlöst såvida du inte gör en deal med försäkringsbolaget och fixar jobbet själv. Att fixa en skrapad sida på en cykel kostar lätt 20 000-40 000 kr om det ska göras på verkstad. (Och fraktar man en cykel liggandes på ett släp så är det ju inte en särskilt bra start på renoveringsavbetet...)
G-man
(Som just nu har tung kulspruteeld alldeles utanför fönstret!!!)
...jag säger det igen, jag kunde ha räddat denna situation om jag kört i lägre fart då det hade blivit ett helt annat läge, men missuppfattade antagligen hur snabbt JAG klarade av att köra, och med det menar jag också att om jag hade haft ett bättre däck på och inte haft grus i närheten så kunde det ha hjälpt mig rätt mycket med..
Jag voltade min FZR 1000 -87 för två månader sedan och det skulle kosta 59500 kr i bara delar att reperera, bara ena sidokåpan skulle kosta ca 20000 kr.
Ett tipps är att vara förberedd när du pratar med f. bolaget. Kolla vad likvärdiga hoja kostar på blocket ( vid en snabb koll hittade jag 4 -97or och snitt priset är 29000 kr) och ha det som argument för att få ut rätt pengar, för inlösen är nog det som gäller. Tänk på att f. bolaget drar av för självrisken. Vilket betyder att du inte kan köpa en likvärdig för samma pengar. Vill du behålla hojen och laga den själv så drar dom även av skrotvärdet vilket är ca. 10 % av marknadsvärdet.
Jag behöll jag min hoj och fixar den själv.
Så för att ta mig själv som räkne exempel.
Snittpriset på blocket för en FZR 1000 -87 18000 kr
Självrisk 6000 kr
Skrot värdet 2000 kr
Summa sumarum så fick jag 10000 kr av försäkringbolaget att reperera hojen för och den är snart hel igen och jag har pengar över.
Hadde det blivit en ren inlösen hadde jag fått 12000 kr son hadde räckt till en 125a och hur kul hadde det varit.
Vem försöker du lura i att ni körde i 60km/h och med knäskrap i den kurvan?
Svårt att svara på då ingen vet vad som gått sönder. Men sätter du dig nu på blocket/ebay och letar billiga delar så är den klar till våren för småpengar, om motor/ram klarat sig.tack för ditt inlägg, kan nog hjälpa en del. frågan är, hur mycket kan det kosta att byta allt som gick sönder på min om jag skulle vilja laga den själv. tror det kommer bli mer än vad jag kommer kunna få. helst så vill jag ju givetvis ha kvar den och fixa till den, men vet inte hur mycket det kan kosta.
tja på bilden så är det obelagd väg, grabben kanske lär sig att man inte ska köra så fort med landsvägshoj/däck på en sådan väg, håll dig på asfalterad väg eller byt hoj![]()
tog bort dem andra bilderna för att det vart sånt snack om dem istället för det jag ville ha svar på. det var en asfalterad väg..
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |