FB vs Verkstad 1 vs Verkstad 2

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Jösses, var ska jag börja...

I alla fall:

Hojen blev snodd och återfunnen dagen efter. (Tack Sofiii! :tummenupp)
Styrlåset uppbrutet och styrkronan paj. Inget som borde kosta mer än dom 6000:- som självrisken låg på. Därför valde jag att låta hojen fraktas till närbeliggande verkstad (i Helsingborg, där det hela hände) istället för till Ängelholm, som var den närmaste auktoriserade verkstaden enligt någon lista dom gick efter.

Denna rockad eftersom jag ringde Ängelholm och fick beskedet att "Ooo det skulle ta lång tid - semester" och Helsingborgsfirman kunde ha det klart på någon vecka - med förbehållet att dom inte ville ta några försäkringsärenden.

Inga problem, tänkte jag, eftersom hojen återfanns typ trehundra meter därifrån den blev snodd, vilket borde tyda på att tjyvarna inte fått igång den. Och att det därmed bara borde handla om styrlås och styrkrona, dvs inte lönt att gå via FB. Sagt o gjort, hojen till H-borgsverkstaden (med FB's goda minne - eftersom dom stod för bärgningen) Efter lite mickel med läckande tank (som inte hade med stölden att göra - blev en tur till Fleninge) så hade dom skruvat ihop hojen.

Men se, nu tände den inte alls när startmotorn gick. En felsökning kunde bli kostsam sades det, och nu började dra ihop sig till semester även där, så det blev till att frakta den till Lödde för att göra det på "rätt" sätt, med hela försäkringsfaderullan.

På plats konstaterades att det inte var ett orginal tändningslås som hade satts på (vilket är mycket möjligt att jag gick med på - hojen skulle ju bara igång, och gärna billigt, minns faktiskt inte helt) och att dom misstänkte att det kunde vara därför den inte tände.

Så i Lödde fick man klartecken från FB på att byta tändningslås till orginal. Därefter var det - om jag förstod det hela rätt - fortfarande ingen tändning, men efter lite fixande fick dom igång den.

Med så långt? Ta en bensträckare och kanske en kaffe.

Så: Nu inväntas besked från FB hur mycket självrisken blir.
Jag har skickat in kvitto på det första jobbet (4000:- inkl material) enl. samtal med handläggaren - det skulle eventuellt kunna tillgodoräknas självrisken.

Frågan är bara hur det blir med det - jag kan tänka mig att FB säger "Sorry - inte vårt problem att du slantade upp för något som inte funkade"
Och det skulle kanske kunna reklameras hos verkstaden, men gissningsvis anser H-borgsverkstaden att det isatta tändningslåset borde ha funkat utmärkt, och att felet satt någon annanstans (vilket det mycket väl kan ha gjort, eftersom dom i Lödde inte fick igång den direkt efter att org. tändningslås satts i)
Och i Lödde menar man nog att det hade varit "omöjligt" att felsöka utan att ha bytt till ett org. tändningslås.

Så förutom att skriva av mig lite för att själv fatta turerna kring allt det här, liger det väl någon frågeställning och lurar som är typ nåt i stil med:
Är det bara att ta det som en man och glatt slanta upp, eller borde jag liksom.... åberopa/hävda något hos FB, "Schyssta, bussiga, ni kan väl..." eller slå näven i bordet någonstans och säga "nej vet ni vad så hääär får det bara intTe gå tiLL!!!!1! Ni kan ju inte byta tändningslås utan att kolla upp om piratgrejen borde funka"

eller

"Det vet ju minsta barn att det MÅÅÅSTE vara KAWAdelar" - beroende på var jag skulle gå och gnälla...

Nåväl, jag får vänta lite på att papperskvarnarna ska mala klart, sen får man väl ta det därifrån.

Läxan i allt detta är tydligen: Ge fan i att försöka tänka själv och hålla på och krabba, låt FB ta hojen var dom vill även om det tar halva sommaren. För det gjorde det ju nu ändå... :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph