Hojar med förgasare

Jag är vanligtvis starkt konservativ men brytarlösa tändningssystem har ju varit skottsäkra sedan 80-talet. Insprutning kanske jag inte skulle vilja ha på en jorden runtresa med stor risk för smutsigt bränsle men så länge jag befinner mig inom Sverige väljer jag nog insprutning.

Jag äger ju bara gamla förgasarhojar men har provkört nyare med sprut och fan så mycket snällare och mer exakta dom känns på gasen.

Jag tar ju hellre insprutning och brytarlöst, betydligt mindre mek och strul.
När insprutning kom på motorcyklar för 25år sen var det redan en beprövad teknologi utan några större problem.

Att vissa hojar, speciellt stora italienska twinnar, har lite ryckig av/på känsla när men krypkör i stan kan jag leva med. Eller så fixar man det med mappning, som sagt.

Jag körde en KTM 300 EXC i skogen 2017, nya motorn med balansaxel men utrustad med Mikuni gasare istället för Keihin som de kört med i alla år.
Det var fruktansvärt, det gick inte att få till den där j-vla förgasaren! Fick man den att gå bra på morgonen så räckte det med att det blev att par grader varmare vid lunch så började den bröla och bluddra, eller att luftfuktigheten ändrades. Hur vi än försökte fick jag den aldrig att gå helt rent. Många bytte till den gamla Keihin eller köpte en Lectron istället.

Året efter kom TPI motorn och det var en dröm. Startade alltid, gick perfekt oavsett väder, vind och höjd över havet och den blev bara bättre och bättre. Jag hade en -19, en -21 och en -24 där 24:an var den nya TBI insprutningen som blev ytterligare ett lyft.
Nu skiter jag i allt sånt tjafs och kör en Stark Varg istället, efter det så känns allting annat som stenåldern... :)

Jag tar ju hellre insprutning och brytarlöst, betydligt mindre mek och strul.
När insprutning kom på motorcyklar för 25år sen var det redan en beprövad teknologi utan några större problem.

Att vissa hojar, speciellt stora italienska twinnar, har lite ryckig av/på känsla när men krypkör i stan kan jag leva med. Eller så fixar man det med mappning, som sagt.
Jag hade en KTM RC8 -08, det gick inte att köra under 3000 rpm så att puttra genom stan med en hand på styret fungerade inte, då ramlade man av på grund av att den ryckte så mycket. Testade en 2011 sen (sista modellen) och det var en helt annan och mycket positiv upplevelse. DET var en fantastiskt fin hoj!

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back