Hojar med förgasare

Jag är vanligtvis starkt konservativ men brytarlösa tändningssystem har ju varit skottsäkra sedan 80-talet. Insprutning kanske jag inte skulle vilja ha på en jorden runtresa med stor risk för smutsigt bränsle men så länge jag befinner mig inom Sverige väljer jag nog insprutning.

Jag äger ju bara gamla förgasarhojar men har provkört nyare med sprut och fan så mycket snällare och mer exakta dom känns på gasen.

Jag tar ju hellre insprutning och brytarlöst, betydligt mindre mek och strul.
När insprutning kom på motorcyklar för 25år sen var det redan en beprövad teknologi utan några större problem.

Att vissa hojar, speciellt stora italienska twinnar, har lite ryckig av/på känsla när men krypkör i stan kan jag leva med. Eller så fixar man det med mappning, som sagt.

Jag körde en KTM 300 EXC i skogen 2017, nya motorn med balansaxel men utrustad med Mikuni gasare istället för Keihin som de kört med i alla år.
Det var fruktansvärt, det gick inte att få till den där j-vla förgasaren! Fick man den att gå bra på morgonen så räckte det med att det blev att par grader varmare vid lunch så började den bröla och bluddra, eller att luftfuktigheten ändrades. Hur vi än försökte fick jag den aldrig att gå helt rent. Många bytte till den gamla Keihin eller köpte en Lectron istället.

Året efter kom TPI motorn och det var en dröm. Startade alltid, gick perfekt oavsett väder, vind och höjd över havet och den blev bara bättre och bättre. Jag hade en -19, en -21 och en -24 där 24:an var den nya TBI insprutningen som blev ytterligare ett lyft.
Nu skiter jag i allt sånt tjafs och kör en Stark Varg istället, efter det så känns allting annat som stenåldern... :)

När insprutning kom på motorcyklar för 25år sen var det redan en beprövad teknologi utan några större problem.

Att vissa hojar, speciellt stora italienska twinnar, har lite ryckig av/på känsla när men krypkör i stan kan jag leva med. Eller så fixar man det med mappning, som sagt.
Jag hade en KTM RC8 -08, det gick inte att köra under 3000 rpm så att puttra genom stan med en hand på styret fungerade inte, då ramlade man av på grund av att den ryckte så mycket. Testade en 2011 sen (sista modellen) och det var en helt annan och mycket positiv upplevelse. DET var en fantastiskt fin hoj!

Har man tillgång till rent bränsle, absolut, men måste man kunna köra på tveksamt bränsle med okänt vatteninehåll så tar jag förgasare

Lite diffus tråd.

Jag har haft fyra förgasarhojar.
Zündapp KS125 -73 med Bing och flödare, ingen choke.
Inga problem med CDI-boxen gav upp, 680 spänn på en 4000-kronorshoj. Dessutom två växellådsras. Kul för en fattig yngling.

Honda CB500 -72 med 4-1, koniska K&N, borrad till 553 cc och Grottis-portad topp.
Förgasarna bestyckades om. Ett steg för varje trim. Gick sämre och sämre. Började om med original huvudmunstycken, sedan ett steg upp. Gjorde väl 190-195 sa kompisarna på CB750 och Z900. Blev frånåkt av en CB 500 som var borrad till 605 cc.
Förgasarna var inget problem och munstycken var billiga då. Inte idag.

Kawasaki Z750 -80 (4-cyl). 4-1 och koniska K&N. CV-förgasare ja. Det går visst inte att få de att gå med separata luftfilter. Nähe. Gick upp ett steg och var nöjd och glad.
Att den ena trotteln hade ovanan att fastna vid körning i regn var enkelt att ordna med en insexnyckel till förgasare 3. Ja jag bytte till M4-insex. Bekvämare.

Suzuki DR500 -82. Lättad och Öhlinare bak. Den fula tunga ljuddämparen under luftburken ersattes med ett rör. Ljuddämparen hårdlöddes med mässingslod vartefter det blev rosthål.
Provade utan locket till luftburken. Då gick den som skit. Borde ha bestyckat om men det gjorde jag inte. Har ju redan 35 hästar ju! Gjorde ett lock i aluminium istället för det i tunn plåt. 8-10 gram lättare?
Fick isbildning i förgasaren en gång. Kickade mig trött innan jag skruvade av flottörhuset av tömde på is och bensin.
Choken satt på förgasaren. Tre lägen, 0-1-2. Funkade ett tag. Sedan åkte choken in varje gång jag kickade. Svettigt även på vintern. Försökte hålla ut choken och kicka samtidigt. Glöm det. En klädnypa på choken löste detta. Folk undrade varför jag hade en klädnypa på fågelpinnen på styret.

Kawasaki Z750 LTD Twin -82. Har kört två olika uppsättningar ljuddämpare efter originalet. Ingen ombestyckning. Öppnade förgasarna en gång och de var som nya inuti.
Bytte de stenhårda o-ringarna till nålventilsäten och har tankat 98 sedan dess.
Choke på förgasare 1. Hojen startar alltid direkt sedan jag shimsade ventilerna. Halv eller full choke beroende på temperatur.
Mekanisk tändförställning. Det ni! Inga brytare utan elektroniskt tändsystem.

Kawasaki KLE500 -01. Har bara kört 1600 mil så inga problem där. Choke på styret. Modern lyx för mig. Fast det är tuffare att böja sig och pilla på förgasaren. Det vet alla motormän med skit under naglarna.
KLEn startar alltid på första, även i minusgrader. Ofta stannar den igen så jag får vara med på choken. Får ändå vara med så den inte varvar över 2000 varv med iskall motor. Annars startar den direkt utan choke fram till nov-dec.
Det sitter ett rostfritt 2-1 på. Låter mycket, mer än den går så att säga vilket är astöntigt. Jag har labbat med två varianter på extra insats utöver ”dB-killern”. Låter och går ok.
Nu när det är isigt vid parkeringen så måste jag starta utanför mina grannars port. Vid barmark så leder jag bort den för att jag är så schysst. Fri parkering är värt en del dessutom.

Min Yamaha TDM900 har insprutning.
Jo förgasartråd med det är ju som jämförelse.
Egentligen ville jag ha förgasare enligt min 20-punkters kravspec när jag skulle köpa den ultimata hojen för mig.
Jämför med TDM850 så är det bara fördelar för 900an. En växel till och drar mindre soppa. Reglerar varvtalet automatiskt vid kallstart. Börjar vid 2000 och sjunker vartefter den blir varm till de 1000-1100 jag valt.
Nu slutade den vaxbaserade kallstartsmojängen fungera efter 12000 mil. Tomgång på 2000 varv. Ocoolt. Ett vanligt fel.
Lyfta tank och mecka runt. Äh. En bit soppaslang klämdes fast så tomgången ligger på 1000-1100 varv vid varm motor. Ja, man får reglera själv i 0-30 sekunder. Förr satt man och väntade på att kylflänsarna blev varma innan man ”fick” köra iväg.
Bilar ska inte varmköras. Vattenkylda motorcyklar? Jag bor vid en nedförsbacke så mina motorer belastas inte när de är kalla.
En kort varmkörning kan det bli.

TDMen är visst känd för dess ryckiga gång. Insprutning från 2002. Ja, jo. ”TDMen är dålig.” Visst jag kan känna det. Fast mindre och mindre. Jag har kört den 11000 mil och den är uppe i 15800 snart.
Jag har läst om det i facebookgrupper och här. Nu, de senaste 2-3 åren har jag läst om alla möjliga (1-2-3-4 cyl) insprutade hojar som har problem med ryckig gång, främst på lägre varvtal. Vet inte om dessa hojar allt haft dessa problem eller om ägarna börjar prata om det efter att ha bytt hoj några gånger sedan dess.

Jag lider inte av TDMens ryckiga gång. Jag trodde dock den skulle ha bättre vrid för att ligga på 4-5-6an under 3000 varv. Att ligga i 80 på sexan går. Särskilt på 98 oktan. I Norge är det 80. I Norge finns det motlut och backar. Så det är mer skonsamt att ligga på femman.

När jag köpte min LTD twin så var det bl a för bottendraget. Bottendrag med 80-talsmått mätt. Den växlar jag vid 3500-4000 om det är bråttom, annars 2500-3000. Rätt snabb 0-20 meter.

KLEn har rödmarkeringen vid 11000 varv!
Den har inga favoritvarvtalsområden eller att den är trött under något särskilt varvtal. Jo, visst, den är trött över hela registret kan man tycka. Med avgassystemet och en lite låg utväxling kan man lura några att den går som fan. Under 4000 varv kan man smyga. Under 2000 varv så vinkar hästkvinnor.
Om det är nyhetens behag eller det breda användningsområdet som gör att det är den hojen jag helst kör vet jag inte. Kör jag LTDn så är det grymt kul. Men asså TDMen! ❤️

Förgasare, membran som spricker, gammalt mög. Mmm. Jag har aldrig bytt. LTDn är 44 år. Jag har haft den i 11 år och den har snart gått 10000 mil.

Jag var sugen på en XTZ750 men de har så många problem med förgasarnålar, munstycken och ev emulsionsrör. Svårt att hitta luftfilter(?) och mjuka ventilsäten, täta omshimsningar med lyfta kammar.
Min TDM med 10 ventiler servades på firma vid 4000 mil. Jag har lämnat in TDMen två ggr för kontroll och ev justering. Det har ännu inte behövts någon justering!
KLEn har 8 ventiler med ställskruvar. Fy fan va omodernt. Jo men den varvar ”bara” 11000. Jämfört med TDMer och XTZ som har rödmarkeringen vid 8000.
LTDn med shim over bucket shimsade jag själv och kommer förmodligen inte att behöva göra det de närmaste 8-10 åren ( dvs aldrig mer?).

Moppen är off topic, visst, men aldrig något problem för mina grabbar. Jag öppnade den för en grundlig rengöring efter 14 år i källaren men den var som ny inuti så jag skruvade ihop den igen. Känns helrätt bestyckad.

Det här med undertrycksförgasare, är inte det bra onödigt? Det var väl den där marknaden som krävde det. Lägre soppaförbrukning. (Drog inte CB 900 ca 0,9 L/mil?!)
Jag såg någon som bytte original CV-förgasare på en Honda CB350 -71 (?) till två vanliga Mikuni trottelförgasare.
Skillnad i komfort? Om det inte går att få tag i gamla membran, limmet inte håller osv.
Jo det är dyrt med nya äkta Mikuni och de ska förmodligen bestyckas och bestyckas om och om igen. Vad vet jag. Å andra sidan, vem vill ha en gammal CB350 från tidigt 70-tal? Jag såklart!

Å varvräknarvajer, det ska man ju ha.

Intressant då mycket upplevelser och erfarenhter ni har med dessa grejer. Det låter som att elektroniken underlättat både driften och underhållet av motorn, i jämförelse med dom problem jag läser några av er haft med förgasare. Elektroniskt kontrollerad insprutning och tändning mm verkar ha gjort hojlivet mycket bekvämare.

Men någon som vet nåt om hur driftsäkra dom elektroniska systemen är? Dom verkar ju väldigt pålitliga. Som argument emot, vad är nackdelarna? Läser att bensinkvaliteten spelar avgörande roll, smutsig bensin, något mer? Hur påverkar eventuell strålning elektroniken? Hur skulle t ex en EMP-bomb påverka en modern hoj?

Hur lätt är det att putta igång en hoj med EFI, och en elektrisk bränslepump?

Intressant då mycket upplevelser och erfarenhter ni har med dessa grejer. Det låter som att elektroniken underlättat både driften och underhållet av motorn, i jämförelse med dom problem jag läser några av er haft med förgasare. Elektroniskt kontrollerad insprutning och tändning mm verkar ha gjort hojlivet mycket bekvämare.

Men någon som vet nåt om hur driftsäkra dom elektroniska systemen är? Dom verkar ju väldigt pålitliga. Som argument emot, vad är nackdelarna? Läser att bensinkvaliteten spelar avgörande roll, smutsig bensin, något mer? Hur påverkar eventuell strålning elektroniken? Hur skulle t ex en EMP-bomb påverka en modern hoj?

Haha, ska du ha en EMP säker hoj får du nog bygga en egen dieselhoj med mekanisk pump och startvev.

Jag kan ju annars tycka att EMP överdrivs massor, en EMP avtar kraftigt (inversen av kvadrat) med avtåndet, så om man inte pratar om radio (vilket är mitt område) eller utrustning med långa ledningar som kan fånga upp en EMP så är riskerna små.

Är du så nära en nukleär EMP att hojen inte startar har du nog andra betydligt värre problem

Haha, ska du ha en EMP säker hoj får du nog bygga en egen dieselhoj med mekanisk pump och startvev.

Jag kan ju annars tycka att EMP överdrivs massor, en EMP avtar kraftigt (inversen av kvadrat) med avtåndet, så om man inte pratar om radio (vilket är mitt område) eller utrustning med långa ledningar som kan fånga upp en EMP så är riskerna små.

Är du så nära en nukleär EMP att hojen inte startar har du nog andra betydligt värre problem
Tackar Guw. Det var bra info. Ja, du menar väl en hoj utan `bränslepump (bränslet rinner ju alltid neråt), samt en kick (.. "vev"?). Men varför diesel? Varför inte bensin då?

Tackar Guw. Det var bra info. Ja, du menar väl en hoj utan `bränslepump (bränslet rinner ju alltid neråt), samt en kick (.. "vev"?). Men varför diesel? Varför inte bensin då?

En diesel har inget tändsystem, den har inget behov av något som helst elektriskt om den har mekanisk pump / mekanisk avstängningsventil

Faktum är att när vi körde i riktigt djupt vatten med min LandRover diesel så slog vi av huvudströmbrytaren för att göra allt under vatten strömlöst.
Sedan motorn var igång kunde man köra den utan batteri

rovan.jpg

Jag tror dom elektroniska tändsystemen är i princip bombsäkra på min gammelkawa sitter orginal elektroniskt tändsystem från 1972
Och enligt tvåtaktsgurun i malmö så är det bättre än dom moderna tillbehörs sytemen som finns att köpa idag
Vad gäller insprutning så har jag inte grejat direkt med dom så det funkar nog bra
Det som ofta blir fel med förgasare är att bränslet inte är filtrerat förr i tiden satt ett litet nät på bensinkranen som ända filtrering
Så ett bra filter så är det väldigt sällan en förgasare krånglar

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger