Min Yamaha TDM900 har insprutning.
Jo förgasartråd med det är ju som jämförelse.
Egentligen ville jag ha förgasare enligt min 20-punkters kravspec när jag skulle köpa den ultimata hojen för mig.
Jämför med TDM850 så är det bara fördelar för 900an. En växel till och drar mindre soppa. Reglerar varvtalet automatiskt vid kallstart. Börjar vid 2000 och sjunker vartefter den blir varm till de 1000-1100 jag valt.
Nu slutade den vaxbaserade kallstartsmojängen fungera efter 12000 mil. Tomgång på 2000 varv. Ocoolt. Ett vanligt fel.
Lyfta tank och mecka runt. Äh. En bit soppaslang klämdes fast så tomgången ligger på 1000-1100 varv vid varm motor. Ja, man får reglera själv i 0-30 sekunder. Förr satt man och väntade på att kylflänsarna blev varma innan man ”fick” köra iväg.
Bilar ska inte varmköras. Vattenkylda motorcyklar? Jag bor vid en nedförsbacke så mina motorer belastas inte när de är kalla.
En kort varmkörning kan det bli.
TDMen är visst känd för dess ryckiga gång. Insprutning från 2002. Ja, jo. ”TDMen är dålig.” Visst jag kan känna det. Fast mindre och mindre. Jag har kört den 11000 mil och den är uppe i 15800 snart.
Jag har läst om det i facebookgrupper och här. Nu, de senaste 2-3 åren har jag läst om alla möjliga (1-2-3-4 cyl) insprutade hojar som har problem med ryckig gång, främst på lägre varvtal. Vet inte om dessa hojar allt haft dessa problem eller om ägarna börjar prata om det efter att ha bytt hoj några gånger sedan dess.
Jag lider inte av TDMens ryckiga gång. Jag trodde dock den skulle ha bättre vrid för att ligga på 4-5-6an under 3000 varv. Att ligga i 80 på sexan går. Särskilt på 98 oktan. I Norge är det 80. I Norge finns det motlut och backar. Så det är mer skonsamt att ligga på femman.
När jag köpte min LTD twin så var det bl a för bottendraget. Bottendrag med 80-talsmått mätt. Den växlar jag vid 3500-4000 om det är bråttom, annars 2500-3000. Rätt snabb 0-20 meter.
KLEn har rödmarkeringen vid 11000 varv!
Den har inga favoritvarvtalsområden eller att den är trött under något särskilt varvtal. Jo, visst, den är trött över hela registret kan man tycka. Med avgassystemet och en lite låg utväxling kan man lura några att den går som fan. Under 4000 varv kan man smyga. Under 2000 varv så vinkar hästkvinnor.
Om det är nyhetens behag eller det breda användningsområdet som gör att det är den hojen jag helst kör vet jag inte. Kör jag LTDn så är det grymt kul. Men asså TDMen!
Förgasare, membran som spricker, gammalt mög. Mmm. Jag har aldrig bytt. LTDn är 44 år. Jag har haft den i 11 år och den har snart gått 10000 mil.
Jag var sugen på en XTZ750 men de har så många problem med förgasarnålar, munstycken och ev emulsionsrör. Svårt att hitta luftfilter(?) och mjuka ventilsäten, täta omshimsningar med lyfta kammar.
Min TDM med 10 ventiler servades på firma vid 4000 mil. Jag har lämnat in TDMen två ggr för kontroll och ev justering. Det har ännu inte behövts någon justering!
KLEn har 8 ventiler med ställskruvar. Fy fan va omodernt. Jo men den varvar ”bara” 11000. Jämfört med TDMer och XTZ som har rödmarkeringen vid 8000.
LTDn med shim over bucket shimsade jag själv och kommer förmodligen inte att behöva göra det de närmaste 8-10 åren ( dvs aldrig mer?).
Moppen är off topic, visst, men aldrig något problem för mina grabbar. Jag öppnade den för en grundlig rengöring efter 14 år i källaren men den var som ny inuti så jag skruvade ihop den igen. Känns helrätt bestyckad.
Det här med undertrycksförgasare, är inte det bra onödigt? Det var väl den där marknaden som krävde det. Lägre soppaförbrukning. (Drog inte CB 900 ca 0,9 L/mil?!)
Jag såg någon som bytte original CV-förgasare på en Honda CB350 -71 (?) till två vanliga Mikuni trottelförgasare.
Skillnad i komfort? Om det inte går att få tag i gamla membran, limmet inte håller osv.
Jo det är dyrt med nya äkta Mikuni och de ska förmodligen bestyckas och bestyckas om och om igen. Vad vet jag. Å andra sidan, vem vill ha en gammal CB350 från tidigt 70-tal? Jag såklart!
Å varvräknarvajer, det ska man ju ha.