Hojar med förgasare

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Tänkte vi kunde ha en tråd om hojar som inte använder sig av modern elektronik eller ens elektronik överhuvudtaget. Elförsörjning från ett batteri / generator till tändstift och lampor, och vajrar som reglerar lufttillförsel, bromsar mm är grejen här. När vi lägger till digitala kretsar och 'givare' vars data behandlas för att signalera till annan enhet att utföra en funktion så har vi direkt hamnat i det digitala träsket.

Något hände ju på 90-talet, gradvis med alla motorfordon. Inget direkt dåligt antar jag eftersom utvecklingen av mekaniska hjälpmedel ofta går hand i hand med annan teknik, i det här fallet elektronik. En slags "robotisering". Så idag används en dator till att blanda luft och bränsle till motorn. Det sitter väl i princip fortfarande en förgasare på hojen, men den styrs via en givare och ett litet servo (?) som sista steg i processen.

Fördelar och nackdelar kan diskuteras i oändlighet, men fokus borde ändå ligga på tillämpning. En enkel 'manuell förgasare' kan rengöras och sättas tillbaka. Den justeras för hand vilket både kan vara en fördel och en nackdel, där en ECU automatiskt justerar förgasaren helt transparent för användaren att alltid förse motorn optimalt med bränsle / luft.

Förgasare - måste justeras, kunskap krävs för exakt intrimning, samt behövs rätt 'pipar' och nålar för detta. Man behöver således till viss grad bli en tekniker för att klara att justera den rätt. Samt måste förgasaren regöras och hållas i bra skick för att den ska fungera felfritt.

Elektroniskt automatiskt kontrollerad, programmerbar insprutningsteknik som inte kräver någon som helst manuell justering eller ens tillsyn om väl avstämd. "Mappar" kan enkelt bytas ut (omprogrammeras) och experimenteras med för önskat resultat utan att behöva skruva isär apparaten, enkel administrering via mobilen genom uppkoppling med app eller sladd mellan en dator med avsedd mjukvara, samt liten storlek med hög integrering. Behöver inte rengöras regelbundet.

Och då var detta bara för bränslet. Utöver det finns hojar med komplexa digitala system med åtkomst via OBD för diagnostik av diverse hjälpfunktioner och andra finesser. Så gnäll, skäll och fundera över hur allt detta påverkat vår upplevelse av konceptet "motorcykel".

Det har fördelar och nackdelar...

Itchy Boots valde ju en hoj som fungerar nästan utan elektronik den här gången, vilket antyder att hon hade mycket problem med elektroniken på sista Hondan.
Lite grann fick vi ju se, men mycket kanske mörkades för att inte stöta sig med Honda.

ÅAS dynggrisen hon kör nu tappar ju effekt så den blir okörbar på höjd eftersom hon inte bestyckar om den.

Jag såg något klipp på YouTube om en förgasare som inte skulle behöva bestyckas om, den hade någon sinnrik nål/kanal som gjorde att den automatjusterade blandningen.
Eller så gör man som på flygplan, man sätter en spak för höjdjustering/blandningsförhållandet.
Vilket ofelbart leder till att någon glömmer av det och kör för snålt och bränner kolvar.

För en hoj som ska fungera i alla förhållanden skulle nog jag välja en med förgasare och väldigt lite elektronik, och sedan bygla bort/lära mig att bygla bort det som eventuellt finns kvar, och dubbla dom system man har kvar som dom gjorde på Itchy's hoj

Många hojar har nog bärgats på grund av stödsensorer som inte har funkat, en funktion som jag absolut klarar mig utan

Den största (och förmodligen enda) orsaken till att EFI infördes var av miljöskäl. Jag har hittills inte kört en enda hoj med EFI som faktiskt varit bättre än en väl inställd förgasare.
En förgasare tillsammans med kylflänsar är nog bland det smartaste människor någonsin kommit på :)

Förgasare är som tvåtaktare, det är svårt att få dem "rena". Det blir alltid lite oförbränd soppa och något varvtal i registret där grejerna inte lirar 100%.
Å andra sidan verkar det omöjligt att få en EFI helt ryckfri, speciellt när man gå från stängd till öppen trottel på låga varv. Även om dagens system är skyhögt mycket bättre än de första försöken i början på 2000 som var hemska.
Jag testade en Honda SP1 -00 på bana och när man ligger med nedlägg och öppnar gasen för att komma ut ur kurvan så flyttade sig bakdäcket en decimeter i sidled, det var inte så kul. Jag fick hela tiden använda kopplingen för att "slira in" effekten så det gick att gasa med nedlägg.

Däremot är ju ett EFI system heeeeelt överlägset när man väl ska justera nånting. Att lossa slangar och kontakter för att plocka bort tanken, luftburken, förgasarbryggan på en rad 4:a är ju sådär kul, ännu värre på en V4:a.
Sen ska du skruva olika mycket i förgasaren, lossa på skruvar, kanske plocka bort flottörhuset, byta ett munstycke...och sen göra samma sak med tre andra.

Skruva ihop hela skiten igen, på med luftburk och tank, starta hojen, provköra...nähä, det blev inte bra... repeat...

Koppla in en power commander eller Bazzaz, ladda upp en ny mapp, provkör..nähä, ladda upp en mapp till, provkör... perfekt!

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back