Efterlysning; Verktyg att luft bromsarna med runt karlskoga!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Hallo!!

Tänkte höra om någon möjligtvis har verktyg för att lufta bromsarna att låna ut en stund under morgondagen!

Tack på förhand // Sandfållan.

Jag kan rekommendera en helt vanlig oljekanna, funkar alldeles utmärkt.
Koppla en plastslang mellan kannan och oket, sen pumpar du upp i koppen.

Måste pumpa igenom nippeln då oken varit av och genomgångna. Oljekanna kan fungera får bli så i värsta fall tack för tipset :tummenupp

Ah! Känner du nå'n som jobbar på vårdcentral/sjukhus funkar en kateterspruta utmärkt :-)

Glasburk och en genomskinlig slangsnutt. Done!

Detta har jag kört med sen jag va 15bast men tar en petflaska, gör hål i korken & sticker ner slangen, sen på med slangen på nippeln, öppnar nippeln något varv, sätter flaskan ca 20-30cm över nippeln höjd men inte över på fyllningen på systemet & sen är det bara vänta.

Ofta haft av mina system & blåst igenom slangarna så dom är helt tomma.

Delade tillomed på fram oket & drog ut alla kolvar på min cbr600rr & ut med kolven bak för jag ville göra rent allt förra våren, inget bekymmer att få ut all luft sen när man börjat lufta systemet med ny vätska i systemet :tummenupp

Ibland har det hänt att man får ta bort slangen & dra åt nippel tills den tar i & öppna minimalt & använda tummen, tryck pump o håll kvar, tumme upp, tumme på nippeln & upp med pedal, tryck på nytt o släpp tummen medan man håller, kan få hålla på ett tag, men har alltid fungerat om inte det med att bara vänta tills det fyllt upp systemet själv har fungerat.

Bak har vart segt ibland men bara lämna nippeln öppen lite med slangen o petflaskan, gör något annat under nån timme eller 2, kolla till i bland om det hänt något.

Last edited:
Tips för alla med petflaska och genomskinlig slang

Borra hålet ganska tajt och sedan trycker du på flaskan innan du sätter den på nippeln så suger du genom vätskan. Kan även användas som en spruta bara det att du trycker ner slangen hela vägen i botten och trycker istället ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park