Bandäck som är gatlegala

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nån som har nåt bra tips på vad man kan ha för däck om man prioriterar bankörning men ändå vill att de ska vara lagliga att köra på gata? Kör med Bridgestone BT016 nu och de funkade bra på A-torp (höll väl efter ett tag i princip samma tempo som de långsammaste licensförarna) men enligt ett par gamla RR-rävar verkar de ha blivit lätt överhettade. Då var det alltså upptorkande asfalt, mulet och ca 15grader i luften.

Man undrar ju då hur de kommer uppföra sig när det är sol och 25grader, känns som de kommer smälta helt. Eftersom jag helst inte vill kunna skylla på däcken för att man blir frånåkt så vill jag ha det bästa. Har funderat lite på att smälla på slicks men då kan man ju lika gärna bygga om hela skiten till banhoj och det vill jag nog inte ännu eftersom det kan vara gott att köra lite ute på vägarna när andan faller på. Tänker inte köpa extra fälgar ännu heller.

Alternativet är ju då nåt däck med lite högre arbetstemperatur men ändå med mönster och lagliga för gata. Att de blir svårare att få upp i temp på gata är jag medveten om och det är väldigt sällan jag kör i regn och tempot kan knappast jämföras med bankörning ändå.

Så, har ni nåt bra tips på däck man kan lita på på banan, är gatlegala och där jag kan veta att det är mina gröna föraregenskaper som sätter gränserna för hur många som kör om en? Vill inte ha i bakhuvudet att inte riktigt lita på däcken.

Man är ju helt färsk på detta (Anderstorp var första bankörningen), så jag har en fråga till. Lufttrycket. Fick inget bra svar på det vid banan. Jag tömde ut ca 0,3 bar nu, så att de hamnade på runt 2,3-2,4 bar när de var varma. Är detta lagom tro?

Tack!

/D

Slicks är inte gatlegala oavsett om man skär i de eller ej.

Mönstrade som jag kört på gata och tycker funkat bra är:
Pirelli Dragon SC2
Metzeler Racetec K0-K2

Har även kört Bridgestone BT-003 (mjukaste varianten) men har för lite erfarenhet av de, inga problem det lilla jag kört dock.

2,3-2,4 i varmtryck är på tok för lite för gatdäck.
Runt 2,5 i kalltryck borde vara ok i lufttryck.
Annars går de alldeles för varama och det verkar de ha gått på det du säger, då ska du ha i mer luft för att "kyla" dem.

Gatlegala bandäck säger du....
Alla däck med DOT-märkning är ju gatlegala.
Det du får skilja på är ju gummiblandningen;

Arbetstemp ca 50 - 80 grader för gatdäck:
Dunlop Sportsmart är gatdäck för banåkning. Pallar med ganska mycket mer än BT016 och där kan du dessutom gå ner till ca 1,9 bak och 2,1-2,2 fram. rekommenderat från Dunlop.

Michelin Power One Street är också ett gatdäck för banåkning.
Bra fäste, lite värre än Sportsmart.

Har tyvärr inte koll på de andra märkenas värsta gatdäck för "banåka"

Sen har du ju racedäck/racegummi.
Dessa har en arbetstemp på ca 80 - 130 grader.
De bör användas meddäcksvärmare men det funkar även utan. Blir ett större slitage på dem utan dock.
Dessa är dock inte rekommenderbara för gatåka(enbart)
Vissa använder dem på gata också och tycker det funkar bra.
Tänk bara på att de tar lite längre tid på sig att få värme och är det kallt ute, så kommer de inte upp i arbetstemp.

Dunlop D211 GPracer, Michelin Power One Comp, Metzeler Racetec, Pirelli Diablo SuperCorsa, Continetal Race attack, Bridgestone 003(tror jag de heter) mfl. (så kallade skurna slicks i folkmun)

Pirelli Supercorsa SP. Gatlegalt bandäck som nyligen vann bike´s test av gatgodkända bandäck. Det däcket du kör på nu, fick inge vidare betyg.

Sen beror det ju helt på hur snabb du är, och under vilka förhållanden du kör.

I Bike (nr5, 2010) var det ett stort test av däck på bana. Där vann Pirellies diablo supercorsa SP. 2a resp 3a kom Dunlop GP racer D209 och Metzler racetec interact.

Supercorsa, Racetec som har mönster och dot-märkning är bra skit.
"Expertisen" som hävdar att skurna slicks (jag tror då att de menar ovanstående däck) är farliga att köra gata med har fel enligt mig, själv har jag inte orkat ta av slicksen från förra året och de har fungerat hela våren utan ett endaste släpp.
Skapa dig en egen uppfattning.

Pirelli Supercorsa SP. Gatlegalt bandäck som nyligen vann bike´s test av gatgodkända bandäck. Det däcket du kör på nu, fick inge vidare betyg.

Sen beror det ju helt på hur snabb du är, och under vilka förhållanden du kör.

Länk till det testet? Klart man inte är snabb när man är så grön men vill liksom inte vara en sån som skyller på däcken för att det går långsamt. Sen är ju tanken att bli j-ligt mycket rappare runt banan än nu :yoparty

2,3-2,4 i varmtryck är på tok för lite för gatdäck.
Runt 2,5 i kalltryck borde vara ok i lufttryck.

Nu var de väl inte helt varma utan mer ljumma när jag tömde ut luften men point taken. Brukar köra ca 2,5 kallt på gata.

Samtliga>> Sjukt bra svar. Får kolla upp de här däcken och välja ut nåt som verkar bra. Skönt att slippa svar som Ännu en däcksfråga, suuuck, leta upp en gammal tråd istället ditt lata arlse blablablaöööh... Men det kommer väl. :D

SH från sin bästa sida :)

Var handlar man racedäck till bäst pris? Tom får inte svara :tungan

Last edited:
Jag skulle kört på GP racer kör själv på dom är kanon nöjd med dom men dom andra funkar minst lika bra men tycker Dunlop däcken är mest prisvärd..

Man handlar dem vart man vill :)

Betänk bara skillnaden i gummiblandningar.
Diablo SuperCorsa, Racetec med mera är alltså racedäck.
VM i SuperSport 600 använder väl Pirelli Diablo SuperCorsa om jag inte är fel ute.

mao: ska du fortfarande åka mest gata och bara har 1 uppsättning fälgar, kanske ett par riktigt vassa gatdäck är det du bör välja.
Även om vissa racedäck funkar på gata, så når de inte sin optimala arbetstemp.

Av en snabb förare i Superbike, han brukar alltid ha kvaldäck att sälja.
Typ 1500pix för ett fint set.
Har du en vettigt inställd fjädring och inte är snabbast i en licensgrupp räcker de typ två bandagar och några hundra gatmil innan de är sopslut.

I Bike (nr5, 2010) var det ett stort test av däck på bana. Där vann Pirellies diablo supercorsa SP. 2a resp 3a kom Dunlop GP racer D209 och Metzler racetec interact.
Blev hyfsat besviken att jag köpt tidningen när jag läste testet. De körde alla däck på bana med 2.5 fram och 2.9 bak kalltryck.

Slicks är inte gatlegala oavsett om man skär i de eller ej.

Ok, men om antar att "gatlagliga" innebär att polisen och besiktningen inte anmärker på dom, hur ser man skillnad på beteckningarna på dom? (mao, är det nåt som polis/besiktning faktiskt lägger märke till om dom inte är mc-intresserade?)

Ok, men om antar att "gatlagliga" innebär att polisen och besiktningen inte anmärker på dom, hur ser man skillnad på beteckningarna på dom? (mao, är det nåt som polis/besiktning faktiskt lägger märke till om dom inte är mc-intresserade?)

Tja. Ibland så står det faktiskt uttryckligen på däcken att dom är "not for road use" eller något sådant. Det klarar nog vilken polis som helst av att tyda. Jag har själv sett en kille som åkte på böter för det.
Gatlegala däck ska väl ha en E-märkning vilket väl inte alla bandäck har.

Kör du på ett racedäck med mönster som är E märkt och det inte uttryckligen står "Not for road use" så tror jag inte att du åker dit.

Polisen kollar inte så noga så så länge som det är ett mönstrat däck så har du nog goda chanser att klara dig även om däcket inte är gatlegalt. Hur smart det är att köra med ett bandäck som du inte får upp värmen i tänker jag inte ge mig in på att diskutera. Jag har ingen erfarenhet av att köra på racedäck men många förståsigpåare hävdar att eftersom dom aldrig kommer upp i temperatur vid gatkörning så ger dom inte fullgott grepp och jag har ingen som helst anledning att betvivla deras påstående.

Av Tom!

Själv kör jag Power One Competition vid fint väder och Sportsmart i sämre väder.

Hade tidigare Power One Street, den tyckte jag var klart sämre än Sportsmarten vid regn. Annars gillade jag även Power One Street också

Blev hyfsat besviken att jag köpt tidningen när jag läste testet. De körde alla däck på bana med 2.5 fram och 2.9 bak kalltryck.

Det missade jag.
Diablo supercorsa SP skall ju ha 2.4 fram och 2.5bak kall om jag inte minns fel.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back