Hondas böcker(som är gjorda för hela världen) brukar ofta säga 10w30. Dom flesta i Sverige kör med 10w40.Delsyntet 10w30
Ska ha nån olja i min Honda 125 4 takt
Såg nån på YouTube hällt i sån i sin.
Är det ända alternativet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hondas böcker(som är gjorda för hela världen) brukar ofta säga 10w30. Dom flesta i Sverige kör med 10w40.Delsyntet 10w30
Är det ända alternativet

Om du förbränner så mycket olja så du känner lukten så har du ett annat problem än valet av olja.Jag har Biltemas delsyntet 15W-40 olja mina hojar, lutar åt denna delsyntet för framtida regelbundenhet. Jag gillar lukterna på avgaserna med denna olja, den helsyntetiska oljan luktar inte lika gott. Äkta kol i förbränningen ger den där sköna avgaslukten hela vintern här hemma sen.
"EUH208 Innehåller Benzenesulfonic acid, methyl-, mono-C20-24-branched alkyl derivs., calcium salts. Kan orsaka en allergisk reaktion."
Jodå, det är rätt grejer.
![]()
MC-olja 15W–40, 4 liter
Semisyntetisk multigradeolja för 4-takts motorcyklar. Håller motorn ren från avlagringar och ger ett mycket bra slitageskydd för motor och växellåda. Oljans ...www.biltema.se
Askhalten eller streptokockerna, det finns dessa två möjliga optioner, efter långvariga diskussioner.Om du förbränner så mycket olja så du känner lukten så har du ett annat problem än valet av olja.
Men....du var borta från tråden ganska länge....Kan lägga till igen att jag körde länge med Biltemas MC-delsyntet, den med enorma kolmängder : )
Efter 3000-4000 mil mätte jag upp kamaxlarna och noterade noll slitage. Men då hade ju oljan "bara gjort sitt jobb" och alla hyperoljor skulle förmodligen gjort ett bättre jobb enl proffset som var här inne och härjade.

Delsyntet 10w30
Är det ända alternativet
Jag har inte sett någon "aska" i biltemas olja, den är lika klar och fin som dom dyra oljorna jag provat. Däremot tyckte jag att deras syntetolja smakade lite vinbär. Vad tyckte du?Men visst var vi överens om att vi inte rekommenderar Biltemas olja?
Den har mycket högre askhalt än vad som är bra för ventilstyrningarna, och kunde visst även bära spår av streptokocker.
Det sistnämnda har jag faktiskt egen erfarenhet av, fick det i samband med ett felaktigt oljeval för ett antal år sedan...inte kul![]()
Jasså, jag bränner olja? Det kanske är en bonus då. Mina hojar är ju relativt nya så dom borde bränna mestadels vad jag tankar i tanken, i dagsläget är det Shells 98-bensin. Hur som helst känner jag viss skillnad på lukterna från avgasröret beroende på vilken olja jag använder i motorn. Kanske jag inbilliar mig? Fast om jag verkligen bränner olja, hur kan jag öka % för att känna mer av den goda lukten? Finns det nån fördelsningsventil nånstans?Om du förbränner så mycket olja så du känner lukten så har du ett annat problem än valet av olja.
När vi ändå pratar oljor, syntet, delsyntet, samt mineral, hur stor roll spelar dessa i en 2022 KTM 350 enduro? Olja är olja och så länge den håller sin smörjande egenskap, dvs inte omvandlas till en bränd gegga som mest funkar som slipmedel, så borde den väl ändå göra sitt jobb någorlunda effektivt?Delsyntet är väldigt osäker spec, det kan vara 5% eller 95% syntetisk olja så standardtipset är att använda billigaste möjliga helsyntet.
Inte för att det jag nämnde om mina kamaxlar är något slags "ultimat test" utan bara ett allmänt exempel mot ren smutskastning av deras oljor.Men....du var borta från tråden ganska länge....
Så, erkänn att du hade streptokocker!
Jag vet att det är jobbigt att gå ut publikt med det, men det skapar mervärde för framtiden![]()
Det kan mycket väl bli "iskristaller/slime" i kylarvätskan när man är för snål eller inte förstår inblandningen med kylmedlet.......Såg nyligen någon som hävdade iskristaller vid typ -25 efter byte till biltemas glykol.
Det köper jag inte heller rakt av.
Framgick inte om det kanske används rent vatten för att skölja ur systemet eller om där var gammal glykol kvar i motorn.
Att tex bara lossa nedre kylarslangen och sen fylla på med ny duger väl i de flesta fall om glykolen bytts tidigare. Finns säkert kvar 1 liter efter tömning i många motorer.
Det gällde deras färdigblandade ska jag tillägga.Det kan mycket väl bli "iskristaller/slime" i kylarvätskan när man är för snål eller inte förstår inblandningen med kylmedlet.......
Men det bästa med glykolinblandningen är att kylarvätskan inte expanderar (som rent vatten gör) när det blir slime (för lite glykol i vattnet).
Mitt svar gäller även leverantörens blandningDet gällde deras färdigblandade ska jag tillägga.
Det är uselt...verkligenMitt svar gäller även leverantörens blandning
(BMW hade en spolarvätska som var märk med -20 och en av deras säljare åkte till Sälen och märkte hur fel det var när han skulle använda vindrutespolaren vid -10)
Nu när du säger det så hade jag själv någon dålig färdigblandad spolarvätska i bilen i November som jag inte minns var jag köpte.Mitt svar gäller även leverantörens blandning
(BMW hade en spolarvätska som var märk med -20 och en av deras säljare åkte till Sälen och märkte hur fel det var när han skulle använda vindrutespolaren vid -10)
Den var nog bara labbtestad. En bekant råkade ut för att ena framfjädern brast på hans BMW.Mitt svar gäller även leverantörens blandning
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |
|
|
|
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!
Bolaget bakom den dagliga d... |
|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!