Bandäck som är gatlegala

Dessa däkstrådar...... Samma sak om och om och om igen.

:D Där kom den, härligt att du tar dig tid att skriva en så givande kommentar.

Annars tycker jag mest jag har läst trådar om gatdäck som funkar på bana. Denna tråd handlar om bästa möjliga bandäck som är lagliga på gata och tillverkarna kommer ju med nya modeller.

Vad ska man diskutera här då tycker du och är det nån som tvingar dig att läsa? Intressant också att du verkligen läser i alla däkstrådar om och om och om igen.

Blev hyfsat besviken att jag köpt tidningen när jag läste testet. De körde alla däck på bana med 2.5 fram och 2.9 bak kalltryck.

Håller med,

Varför körde de inte på det rekomenderade däcktrycket för bana av däcktillverkarna kan man ju undra.:va . De körde ju bana inte gata.

Då kanske resultatlistan blivit helt anorlunda i slutändan.

Själv kör jag på Continental Raceattack Street , Bästa ban/gat däck kontra pris , livslängd och fäste. Enligt mitt tycke

Tja. Ibland så står det faktiskt uttryckligen på däcken att dom är "not for road use" eller något sådant. Det klarar nog vilken polis som helst av att tyda. Jag har själv sett en kille som åkte på böter för det.
Gatlegala däck ska väl ha en E-märkning vilket väl inte alla bandäck har.

Kör du på ett racedäck med mönster som är E märkt och det inte uttryckligen står "Not for road use" så tror jag inte att du åker dit.

Polisen kollar inte så noga så så länge som det är ett mönstrat däck så har du nog goda chanser att klara dig även om däcket inte är gatlegalt. Hur smart det är att köra med ett bandäck som du inte får upp värmen i tänker jag inte ge mig in på att diskutera. Jag har ingen erfarenhet av att köra på racedäck men många förståsigpåare hävdar att eftersom dom aldrig kommer upp i temperatur vid gatkörning så ger dom inte fullgott grepp och jag har ingen som helst anledning att betvivla deras påstående.

Ok, har inga planer på att göra det, men en kompis kör med ett sånt bak, och han säger iaf att det blir "kladdigt" när han kört en stund, är helt novis på racedäck, men även om det har högre arbetstemp verkar det bli rejält varmt även på gata iaf. (frågan är väl om det blir tillräckligt varmt, speciellt längst ut på skuldrorna)

Conti Race Attack?

Men jag hade satsat på Dunlop D211 GP Racer
Ntec sulorna är mumma :yoparty

Har inte testat dunlop gp racer.
Är de billigare än contis raceattack street? Är de mycket bättre än contis, vad är skillnaden tycker du?

För du har kört med Contis raceattack street?

Ntec är de gatgodkända?

Har inte testat dunlop gp racer.
Är de billigare än contis raceattack street? Är de mycket bättre än contis, vad är skillnaden tycker du?

För du har kört med Contis raceattack street?

Ntec är de gatgodkända?

De finns som både slicks och mönstrat, varav mönstrat är gatdäck.

De är fasen inte billiga men greppet är kanon! De håller förvånansvärt länge, det såg jag som den stora skillnaden.

Nu kör jag inte gata längre och åker enbart på slicks. Men den dagen jag har en blandad gat/ban moppe igen så har jag varit väldigt sugen på att prova Shinka Stealth 003 . Verkar mycket lovande för bra pris tycker jag.

Dunlop GP Racer:tummenupp

Av Tom!

Själv kör jag Power One Competition vid fint väder och Sportsmart i sämre väder.

Hade tidigare Power One Street, den tyckte jag var klart sämre än Sportsmarten vid regn. Annars gillade jag även Power One Street också

Kör du Power One Competition på gatan?:confused:

Låt mig gissa: labbade du med däcktrycket med Power One street? Det gjorde jag med mitt första par och det var inte vackert (eller kul) efter en förmiddag på Gotland Ring. Återgick till Michelins egna rekommendationer och voila; ett av de absolut bästa däck jag haft för gata OCH bana. Supergrepp, jämnt och fint slitage :tummenupp

Men Dunlop GP Racer är överlägset (om man vill lägga ut pengarna...):gnissla

Last edited:
Framgick det inte i testet varför man valt det däcktryck man gjort? Skummade igenom ett däcktest i Bike, antagligen samma nummer ni syftar på. Jag vill minnas att det fanns motiverat. Väderlek, tid på året testen gjordes eller dyl kan tänkas vara anledning till att man valt ett högre däcktryck.

Håller med,

Varför körde de inte på det rekomenderade däcktrycket för bana av däcktillverkarna kan man ju undra.:va . De körde ju bana inte gata.

Då kanske resultatlistan blivit helt anorlunda i slutändan.

Själv kör jag på Continental Raceattack Street , Bästa ban/gat däck kontra pris , livslängd och fäste. Enligt mitt tycke

Framgick det inte i testet varför man valt det däcktryck man gjort? Skummade igenom ett däcktest i Bike, antagligen samma nummer ni syftar på. Jag vill minnas att det fanns motiverat. Väderlek, tid på året testen gjordes eller dyl kan tänkas vara anledning till att man valt ett högre däcktryck.
Citerar från bike.

"..... men för att det ska vara jämförbart valde vi att köra däcken med rekomenderat lufttryck, vilket däcken också är tillverkade för - de är ju godkända för gatkörning."

Rekomenderat = det suzuki tycker.

Last edited:
Testa racetech mönstrade,funkar både på gata och bana med snabb uppvärmning och bra grepp även kalla.

Med kalla menar jag inte från start utan efter någon kilometer när du fått lite värme i dom,verkar tåla många värmecykler med då mitt fram har gått en 60 cykler och fortfarande håller bra men verkar ta lite längre tid på sig att få grepp nu(ett varv extra ungefär)

Pirellis(vad dom nu heter)sc2 funkar med men slits snabbare,iaf. för mig(grövre mönster anledning?),har bättre grepp enligt proffsen men inget en glad banamatör märker av ändå.

Köp beggade däck som gått en tävling/träning och handla bytarpryttlar beggade eller på biltema så håller du kostnaderna på en sund nivå för en amatör som inte skiter pengar,kan du utnyttja det sista som finns i ett nytt däck har du förmodligen redan sponsor och behöver inte ställa frågan från början.

Beggade däck=flera bandagar=mera kul=bättre tider=ökat självförtroende=ännu bättre tider=maxat kul! :)

Bara ett tips,have fun!

Henrik

Dunlop GP Racer:tummenupp

Kör du Power One Competition på gatan?:confused:

Låt mig gissa: labbade du med däcktrycket med Power One street? Det gjorde jag med mitt första par och det var inte vackert (eller kul) efter en förmiddag på Gotland Ring. Återgick till Michelins egna rekommendationer och voila; ett av de absolut bästa däck jag haft för gata OCH bana. Supergrepp, jämnt och fint slitage :tummenupp

Men Dunlop GP Racer är överlägset (om man vill lägga ut pengarna...):gnissla

Lite otydlig, kör Competition på bana vid fint väder (gärna med däcksvärmare för att spara på däcken). Annars rullar jag nuförtiden omkring på Sportsmarten till vardags och på bana vid sämre väder. Eftersom jag roade mig med att köpa extra fälgar till denna säsong så valde jag att testa Sportsmart för sämre väder.

De fick ju bra betyg i det oberoende testet från Dekra (som Dunlop finansierade) :tungan

Power One Street fungerade bra på bana och till vardags, hade inga problem. Men de var inte lika roliga då det regnade jämfört med t.ex vanliga Pilot Power.

Jag vet inte vad du har för nivå i din körning. Men när jag kör så vill jag ha rekomenderat däcktryck för bana eller gata från däcktillverkaren då de testat och utväderat däcket rätt. Och det kan skilja sig åt rätt markant.

Motorcykeltillverkare har däcktryck som fungerar generellt med alla däck men det betyder inte att det är optimalt och bäst fäste för det.

For tyre pressure, see list below: values for inflation cold (surrounding temperature): . RaceAttack Street front 2,1 bar RaceAttack Street rear 1,9 bar Mit freundlichen Grüßen/Best regards, Marcus Klass Manager Sport & RaceBusiness Unit Motorcycle Tyres Continental AG

labbade du med däcktrycket med Power One street? Det gjorde jag med mitt första par och det var inte vackert (eller kul) efter en förmiddag på Gotland Ring. Återgick till Michelins egna rekommendationer och voila; ett av de absolut bästa däck jag haft för gata OCH bana. Supergrepp, jämnt och fint slitage :tummenupp

Vad var rek. tryck på One Street enl Michelin? Det enda jag hittat är att man skall gå på hojtillverkarens rek.

Man får ta rekommenderade däcktryck på bana med en nypa salt. Köper du t ex ett par r-däck till din bil så lämnar däckleverantören ett rekommenderat däcktryck på bana. Du börjar med det däcktrycket och justerar när du fått upp värmen i däcken. Oftast innebär det att du får släppa ut luft. Samma sak borde gälla mc-däck. Sedan bör man nog försäkra sig om att däcken tål att köras med mindre luft inledningsvis. Jag brukar ha lite lägre lufttryck i mina däck när jag kör bana en varm dag. Är det en blöt kall vårdag på banan kör jag med rekommenderat tryck för gata. Det är ingen exakt vetenskap utan man måste utgå individuellt efter vilken förmåga man har som förare där man tar ställning till yttre faktorer.

Jag vet inte vad du har för nivå i din körning. Men när jag kör så vill jag ha rekomenderat däcktryck för bana eller gata från däcktillverkaren då de testat och utväderat däcket rätt. Och det kan skilja sig åt rätt markant.

Motorcykeltillverkare har däcktryck som fungerar generellt med alla däck men det betyder inte att det är optimalt och bäst fäste för det.

For tyre pressure, see list below: values for inflation cold (surrounding temperature): . RaceAttack Street front 2,1 bar RaceAttack Street rear 1,9 bar Mit freundlichen Grüßen/Best regards, Marcus Klass Manager Sport & RaceBusiness Unit Motorcycle Tyres Continental AG

... är aldrig en bra idé på gata. Läs mer HÄR.

Tror du att det är däckens fel? På fullt allvar allså när det sitter en tjomme som har haft körkort i tio månader bakom styret?

Jag säger det igen, testa själv med "racedäck" på gata och om ni får släpp vid vanlig åkning kör ni sjukt klantigt alternativt extremt för fort.
Inget är då däckens fel.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back