Lelles dåliga (läs obefintliga) kundbemötande.

LellesMC

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda, Triumph, KTM & Husaberg
Hej,

Då vår version av det inträffade skiljer sig från det som skrivits här, så vill vi klargöra hur vi upplever den inträffade situationen.

Vi får rekvisitioner från alla försäkringsbolag, polisen och övriga myndigheter. Skälet till att vi behöver en ny rekvisition på hjälmen utan skinnställ är för att vi måste göra ett korrekt jobb och undvika försäkringsbedrägerier.

Kunden var inne i butiken och provade skinnställ först på förmiddagen i tre timmar och sedan efter lunch i två timmar. Vi har ingen möjlighet att endast fokusera på en kund under en så lång period.

Kunden beställer ett Alpinestars SP-1. Nästa dag ringer kunden och meddelar oss att han inte vill ha något skinnställ. Vår leverantör har vid denna tidpunkt redan skickat skinnstället och leverantörer skickar inte ut skinnställ "för provning" utan vi tvingas nu lagerföra detta skinnställ.

Vi upplever att vi gjort allt i vår makt för att hjälpa denna kund. Vi beklagar att kunden trots detta tycker att han fått dålig service.

Mvh
Personalen på klädavdelningen hos Lelles
 

Kneedrag

Guest
Bara rent apropå, finns det mystery shoppers inom MC? Annars verkar det ju vara jävligt hög tid att börja med det för att säkra kvalitén på säljarna för företagen...



Håller så med dig om det.

I min bransch så har vi sådant hela tiden. Vill man tillhöra en känd kedja så måste vi följa vissa riktlinjer m,m. för att få vara med den kedjan. Och det kontrolleras hela tiden att vi håller en hög standard och bra kundbemötande.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har alltid fått bra service på Lelles, men då har jag bara handlat grejor i lager (jag är snål, får bäst pris på sånt.)

Förfarandet med rekvisition låter krångligt. När jag körde omkull och behövde nytt ställ så betalade Bil&mc ut stålar så snabbt de fått paketet med gamla stället, tyckte jag var smidigt.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Man är alltså inte ensam.. Beställde en Ändkon till mitt slipon Leovince som jag kört sönder. Veckorna gick.. ingen Ändkon, den var slut, sen fanns den, sen var den slut, sen skickdades den, sen var den slut.. Beställde hos Din MC istället. Tog en vecka så var den hemma..

Då känner man sig såhär: :confused::va
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Hej Lelles.

Kul att ni svarar och håller tråden vid liv. Speciellt eftersom majoriteten i denna tråd delar min dåliga kundupplevelse.

Hela (korrekta) historien framgår av mitt första inlägg, men jag ska försöka att ge lite kommentarer till ert svar eftersom det innehåller en hel del faktafel.

Om vi skulle börja med ett av de större faktafelen (som egentligen är rena lögner) kan följande nämnas: Jag har aldrig beställt ett skinnställ från er ena dagen och sedan nästa dag meddelat att jag inte vill ha det. Att det skickats till er via Garage24 (kostnadsfritt enligt leverantören) för utprovning är den korrekta versionen. Jag kan förstå att man upplever saker olika, men här når ni ett lågvattenmärke.

Jag är mycket skeptisk till att ni tvingas lagerföra detta skinnställ, eftersom det skickades med leverantörens/Garage24:s goda vilja åt mig för just precis provning inför ett eventuellt köp (något annat sätt var inte heller aktuellt för er). Men jag besöker gärna Lelles fler gånger i sommar och provar det påstått lagerförda stället ytterligare gånger. Förhoppningsvis kan ju fler kunder som läser denna tråd och besöker er butik fråga efter just detta ställ eftersom det verkar vara ”unikt”.

Vad gäller ny så kallad rekvisition så agerar ni väldigt motsägelsefullt. Förutom det som nämnts i första inlägget så skulle antagligen inte ett nytt ”uttagsintyg” (som hänvisar till samma skade/referensnumer) hjälpa er mot bedrägerier mer, än lite egen initiativförmåga och ett samtal till försäkringsbolaget. Andra konkurrerande butiker klarar ju av den insatsen.

Vad gäller eventuella försäkringsbedrägerier förstår jag att ingen gillar dessa, men som ni pratade i bakgrunden då jag väntade i telefonen är nästan tragikomiskt (dvs tänk om jag som kund redan nyttjat denna s.k rekvisition på annat ställe, vilket skulle göra att ni blir utan ersättning). Återigen, ett samtal till Folksam hade löst detta. Dessutom skulle nog jag bli åtalad för bedrägeri vid sådant handlande.

Andra smärre sakfel är att jag inte provade skinnställ utan hjälmar på eftermiddagen, mestadels av tiden ensam då jag försökte bestämma mig mellan 2 st utvalda modeller.

Och det är förståeligt att man inte kan fokusera på bara en kund i en butik, men att istället bära ut lagervaror i en övrigt relativt tom butik istället för att hjälpa en kund ståendes långa stunder i ett varmt skinnställ låter som konstiga prioriteringar.

Till sist skulle det vara kul att veta varför personalen slänger på telefonluren då jag (utan att höja rösten) inte håller med expeditens utsagor, utan vill berätta om min egen kundupplevelse? Ingår detta bemötande också i ”gjort allt i vår makt att hjälpa denna kund”?
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
För att säga det lite kort..

Står det A, B och C på rekan så ska det finnas A, B och C på fakturan..

Ändras fakturan mot rekan måste man ta kontakt med FB och cleara detta och i vissa fall ordna en ny reka..

Diffar det riskerar du att FB inte betalar fakturan.

Du kan inte använda en reka på flera ställen.. Rekan i orginal stannar där du hämtar ut grejer och bifogas fakturan.

Att fylla på butiken och andra sysslor ingår i att arbeta i butik En expedit kan inte berätta för dig hur kläder eller skor passar. Har du frågor eller liknande så får du väl hojta till.. En butik kan inte stanna för att du provar ett skinnställ.. Dessutom är det en bedömningsfråga.. Många kunder vill kunna fundera och prova saker i godan ro utan att ha en säljare hovrande runt sig. Hade du blivit punktmarkerad hade nog tråden delvis handlat om att du inte fick prova skinnställ i lugn och ro..

När kommer tråden att du handlade havreflingor på ICA men de var snorkiga och kokade inte ens upp gröten åt dig? :D

Skulle väl tro att sanningen ligger någonstans i mitten. Men .. I morgon är det fredag. :banana

Var go å gla' :fyllisar
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kratoz från långt tidigare tråd skrev:
Var in till Lelles (20 mil från mig) för några veckor sedan.
Inte en kotte i Honda-hallen.
Inte en kotte i Triumph-hallen (var tom låst).
Gick förbi reservdelarna utan att de två killarna bakom disken tittade upp ens. :huvet
Gick upp till kläderna och hjälmarna och tittade runt lite.
Blev totalt ignorerad av killarna där trots att jag var ensam i salen. :dummer

Så efter 30-35 minuter där hade dom inte ens sagt hej!
Sämsta j-la skit jag varit med om sen Prag på kommunisttiden!
Inte konstigt att folk köper på nätet då!

Aldrig mera Lelles! :arsele

Tvekar inte en sekund på att sanningen ligger väldigt nära TS! :tungan
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Finns bara en bra snubbe på Lelles och han heter Mohammed. Vet ej om han finns kvar för jag har inte varit på Lelles nu på 2år. Jag har alltid fått bra service av honom även om stället varit smockfullt och många velat ha hans hjälp. De andra i personalen har jag inget gott att säga om då de varken har servicekänsla eller verkar intresserade av att bemöta kunder som de bör bemötas.

Är säljare själv men man behöver inte vara expert för att veta hur kassa svenska mc butiker är när det gäller servicekänsla. Skulle aldrig bemöta en kund som de stora butikerna bemöter sina kunder. Utan att vara sådan är jag bästa säljaren på ett stort företag och funderat många ggr att söka jobb som säljare inom mc branschen för att vända på denna mentalite, men då det är säsongsberoende avstår jag för detta påverkar antagligen lönesättningen.

Vet ej hur deras arbetsgivare betalar dem, men kan vara en stor faktor hur pass kompetent personal man får tag i. Vill eller kan man inte betala personal med rätt kompetens så är det så här det blir till slut. Får de inte tillräckligt betalt eller kan påverka sin lön med en rättvis provisions trappa klart som fan folk bara står och rullar tummarna och önskar dagen vore slut.

Jag har ej bra erfarenhet alls av mc butikerna i sthlms trakten förutom Mc Bolaget. Hur som helst var förbi flera butiker för att köpa en mc, kikade runt men säljarna tittade inte ens på mig.
Såg en intressant objekt på MC varuhuset men efter en halvtimmes tittade i väntan på att en säljare skulle lägga märke till mig och ta göra sitt jobb fick jag fråga en lirare som verkade jobba där. Visade sig att han kunde inte mycket och bad mig vänta för att hämta en säljare. Kom en dryg snubbe som gjorde inte nåt rätt, fick föra sälj samtalet själv och fråga massa för att säljaren ens skulle prata om det objektet jag var intresserad av. Tillslut gav jag upp och tänkte att jag får väl provköra och känns den bra så tar jag den då jag verkligen ville ha en hoj. Säljaren var inte alls intresserad att låta mig provköra, visst hade ingen hjälm med mig eller skyddskläder då jag saknade allt detta efter 1års uppehåll från mc åkningen. Bollen stod framför målet och säljaren provade inte ens ett skott, gav det inte ens en chans och kanske missa utan stod där och tittade bara som nåt jävla mongo som hellre vill pyssla med balett.

Kollade sedan på blocket och åkte och köpte ett objekt privat utan större problem.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag fattar inte varför folk ens handlar i butik längre om man inte kan beställa hem ett ställ för provning utan att man som kund ska skämmas. Via internet har man alltid 14 dagars returrätt enligt "distansavtalslagen". Dessutom är priserna som regel mycket bättre på nätet. Får man inte ens extra bra bemötande och service i butik, så finns det ju inga som helst fördelar med att handla i butik.

Det tråkiga är att de stora mc-firmorna inte ens verkar försöka göra bra ifrån sig. De tar DUBBLA priset för att byta däck i förhållande till däckfirmor och det är i princip omöjligt att boka service under sommaren, eller få saker skickade till sig under en rimlig tidsram. De små firmorna är däremot nästan alltid tillmötesgående och snabba. Jag åker med glädje 15mil för bra service. Det tråkiga är att det oftast behövs. Tråkigt som fan att favvobutiken EJFA i Jönköping lade ner. Det blir nog svårt att hitta en ny favvo-mcaffär i närheten av GBG.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fy vad tråkigt!! Tur att vi som bor på västkusten har BIKE Trollhättan, de är grymma tycker jag! Alltid fått kanonservice :) Så jäkla svårt är det inte att ge bra service heller! Jag jobbar själv med försäljning/kundservice/post och det tjänar verkligen ingenting till att hålla på så, tvärtom. De kommer ju förlora hur mycket kunder som helst. Väldigt dåligt! :huvet

Bike är jätte BRA på att sälja, men det är väl de enda också.........................:7peta
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Bike är jätte BRA på att sälja, men det är väl de enda också.........................:7peta

Jag har fått väldigt bra bemötande oavsett om jag har varit på reservdelar, verkstad eller försäljning man blir inte så stor om man inte har nöjda kunder.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kollade just igenom Lelles, Bike, och MC-huset på allabolag.se. Lelles rapporter visar vikande resultat de senaste åren, sjunkande vinst och rätt låg kassalikviditet...

Men dom andra ligger mycket sämre till. Baserat på rapporterna så ser det ut som att ingen av firmorna har nån marginal för att ta hem nåt som inte blir sålt.

Jag gissar (utan att vara expert på MC-branschen) att Dainese och dom andra tillverkarna erbjuder rätt kassa affärsvillkor till en liten svensk mc-nasare, och hellre gör volymaffärer med fc-moto och dom andra.

Och så länge vi hellre handlar billigt via webben så kommer mc-butikernas kräftgång att fortsätta, och dom kommer att bli allt skrajare för att ta hem prylar dom inte får fullpris för...

Lägg till det att Biltema etablerat sig så förstår man att det inte är lätt att vara MC-handlare idag.:glömdet
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
men vem fan törs köpa skyddskläder på biltma?
ja inte jag iallafall, men det är ju upp till var o en.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
men vem fan törs köpa skyddskläder på biltma?
ja inte jag iallafall, men det är ju upp till var o en.

Jag har en Dainesejacka med en textil-lapp om att den inte är till för mcskydd..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mvh
Personalen hos Lelles

Varför har ni en växel som kastar ut folk ur "kön"?

Varför har ni byggt en ny hemsida 2012 där man fortfarande inte kan se orderstatus, förväntad leveranstid?

Varför ingen som helst feedback på ordrar? Det verkar vara kutom i MC-branchen att kunden bara ska vara nöjd med att h-n får beställa av dom, inte några mervärden.

Annars funkar hemsidan bra, med sprängskisser etc, nästan som en utländsk dito.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag kan läsa hundratals såna här trådar men företagen inser fortfarande inte att det är bättre service/kundbemötande som behövs. Dom går helt enkelt mot en säker konkurs, för vissa tar det bara lite längre tid...

Varför, VARFÖR väljer man att istället för att se till att kunden blir nöjd och glad, gå ut och börja debattera om vem som har rätt och fel? Lelles får gärna svara på det för jag förstår inte problemet riktigt.
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Jag kan läsa hundratals såna här trådar men företagen inser fortfarande inte att det är bättre service/kundbemötande som behövs. Dom går helt enkelt mot en säker konkurs, för vissa tar det bara lite längre tid...

Varför, VARFÖR väljer man att istället för att se till att kunden blir nöjd och glad, gå ut och börja debattera om vem som har rätt och fel? Lelles får gärna svara på det för jag förstår inte problemet riktigt.

Bra sagt... Det blir väl inte direkt bättre av att skylla på kunden :confused: *pik*
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Beställde ett drev till 125an för en herrans massa år sen, tog nån månad att få det, och när jag fick det var det fel.

Men nog om det.
Funderar mer på det dära med att dom ska springa efter en hela tiden, som många verkar vilja. Är det bara jag som tkr det är rätt soft om jag kan spana runt lite i en butik utan att nån ska följa ens minsta steg. Vill jag då köpa något får man väl hojta till? Sen finns det ju affärer där personalen hellre snackar skit inne på säljarens kontor än å komma ut å vara kontakbar..
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top