Gubbhoj.com

URAL har ju bevisat sin duglighet om och om igen.
Sen har vi kopian Dnepr om man vll ha aningen mera spänning i vardagen.

....För min del är frågan, vad får jag ur en 1200 GS som jag inte får ur Stelvio NTX?
Spec-wise är de rätt lika, liknande vikt, effekt, GSA & NTX har båda 30L+ super-giga-tank, längsmedmonterad twin & kardan. GS/A har Unilever, men annars?
Guzzin är snyggare och framförallt låter bättre, dessutom har jag hellre "en Guzzi" än "en BMW".....
Klart att du ska ha en Moto Guzzi. Det begriper väl vem som helst? ;) Guzzin är coolare, även om de stora ögonen på Stelvio kan verka lite udda. Den är ett statement.

BMW GS är mainstream och körs av varenda människa som vill se ut som att de är på väg till Nordkapp (fast i verkligheten är det ganska få som är på väg dit).

Om Stelvio/NTX känns onödigt stor och tung (för de är faktiskt stora och tunga) så är V85 ett bra val. Mer sofistikerad (bra/dåligt?) men nättare i måtten, fast fortfarande med Guzzi-karaktär.

Sedan såg jag att du nämnde Quota som också är hög och tung, men charmig. Vibrerar och brôtar på ett mycket underhållande sätt. Härligt! Fast Quota är ju runt 25 år gammal och reservdelstillgången kan göra ägaren nervös. Mycket är förstås standard Guzzi från "the days" men vem har t. ex. plastdelar på lager till en hoj som tillverkades i mindre än 800 ex? Med detta sagt saknar jag min svarta Quota som jag ägde för några år sedan. *suckar lite*

• Gilla
Reaktioner: SJP
En Norge kanske?

Klart att du ska ha en Moto Guzzi. Det begriper väl vem som helst? ;) Guzzin är coolare, även om de stora ögonen på Stelvio kan verka lite udda. Den är ett statement.

BMW GS är mainstream och körs av varenda människa som vill se ut som att de är på väg till Nordkapp (fast i verkligheten är det ganska få som är på väg dit).

Om Stelvio/NTX känns onödigt stor och tung (för de är faktiskt stora och tunga) så är V85 ett bra val. Mer sofistikerad (bra/dåligt?) men nättare i måtten, fast fortfarande med Guzzi-karaktär.

Sedan såg jag att du nämnde Quota som också är hög och tung, men charmig. Vibrerar och brôtar på ett mycket underhållande sätt. Härligt! Fast Quota är ju runt 25 år gammal och reservdelstillgången kan göra ägaren nervös. Mycket är förstås standard Guzzi från "the days" men vem har t. ex. plastdelar på lager till en hoj som tillverkades i mindre än 800 ex? Med detta sagt saknar jag min svarta Quota som jag ägde för några år sedan. *suckar lite*
Lite så tänker jag också.

Orginal Stelvio ser lite mongo ut, men jag tycker att NTX-versionen med sina ögonlock och fetare tank växt i ögonen riktigt bra.

V85 har jag gillat sedan de kom ut, och det borde vara en väldigt bra passform för dessa behov egentligen. Enda kruxet där är att de kanske har lite väl mycket elektronik, som kanske inte gillar regnturer och kallgarage.
Dessutom så är de fortfarande rätt dyra.

Quota'n tänker jag att kanske blir lite hög för Junior? Dessutom så är de sällsynta.
Delar är jag mindre orolig över, jag kör en 23 år gammal Aprilia... Internet har det mesta, och jag har polare med tillgång till cnc-fräs. Det som går att producera går att reproducera.
Insprutningssystemet på ie är väl det man inte vill ha haverier på.

Lite så tänker jag också.

Orginal Stelvio ser lite mongo ut, men jag tycker att NTX-versionen med sina ögonlock och fetare tank växt i ögonen riktigt bra.

V85 har jag gillat sedan de kom ut, och det borde vara en väldigt bra passform för dessa behov egentligen. Enda kruxet där är att de kanske har lite väl mycket elektronik, som kanske inte gillar regnturer och kallgarage.
Dessutom så är de fortfarande rätt dyra.

Quota'n tänker jag att kanske blir lite hög för Junior? Dessutom så är de sällsynta.
Delar är jag mindre orolig över, jag kör en 23 år gammal Aprilia... Internet har det mesta, och jag har polare med tillgång till cnc-fräs. Det som går att producera går att reproducera.
Insprutningssystemet på ie är väl det man inte vill ha haverier på.
Det finns iofs den nya Stelvion, V100.
En adventure hoj på samma grundstomme som V100 Mandello.
Den är lättare än gamla Norge, och gamla Stelvio.
Å andra sidan en pigg och rolig motor 😎
Den finns dock bara med konventionell fjädring, inte med aktiv Öhlins dito.
Men första begagnade som kan hittas kanske ligger lite högt i pris?
Värt att hålla ögonen på om budgeten tillåter typ upp till 120kkr.

Jag väger upp i korvlådedebatten med att berätta att jag monterat Yoshihelrör, bantat bort lite Greta-prylar och bokat tid för bänkning!

Det finns iofs den nya Stelvion, V100.
En adventure hoj på samma grundstomme som V100 Mandello.
Den är lättare än gamla Norge, och gamla Stelvio.
Å andra sidan en pigg och rolig motor 😎
Den finns dock bara med konventionell fjädring, inte med aktiv Öhlins dito.
Men första begagnade som kan hittas kanske ligger lite högt i pris?
Värt att hålla ögonen på om budgeten tillåter typ upp till 120kkr.
Jo, den är nog för dyr.
Men också - jag var länge intresserad av Mandellon (och därigenom även nya Stelvio), ända till jag fick tillfälle att klämma på en i våras, och, ja. Blev väldigt underväldigad. :/

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back